De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:08

CC ik merk dat je het dus ook al beter weet als de dierenarts die het paard mede behandelt heeft.

CC Ik weet niet waar je dat nou weer op baseert. Ach gut

Niet te spreken over de gebr. van Nassau die dit gevolgd hebben. ROFL[/quote]

Ik weet ook niet zoveel,ben pas 25 jaar hoefsmid,en had dit nog nooooit gezien of behandeld Slapen Doei, doei Moet weer aan het werk Doei!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:14

Ach zolang er maar geen ijzers onder mijn paarden hoeven en ze toch de sterren van de hemel lopen, nooit hoefproblemen hebben en uren op het asfalt kunnen lopen zonder dat hun hoeven slijten (behalve bij het paardje dat 5 jaar op ijzers heeft gestaan, die is nog steeds aan het herstellen), mogen jullie vinden wat jullie willen, ik ga ook weer aan het werk...

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:27

Citaat:
Sim0ne schreef:
ik ga ook weer aan het werk...

Geldt voor mij ook. Heb weer ffsnel bijgelezen, maar wat nuttigs doen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:32

mijn paard heeft nu geen ijzers nooit gehad
hoe groot zou dan de kans zijn dat ze kreupel gaat lopen?
dan wel overgevoelig?
ze heeft vrij korte hoeven isd at erg?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:37

Meredith, ik vind het echt belachelijk hoe je redeneert. Zie je dat nou zelf niet?

Als ik een paard zou hebben met zo'n hoef, zou ik er mijn DA direct bij halen, die samen zou kunnen werken met mijn NBer qua gericht zoeken naar de juiste oplossing. Ik, als leek, heb geen idee wat daar uit zou komen. Mijn NBer is ook druk, die heeft echt geen tijd om hier op bokt te gaan zitten kijken naar dit soort discussies. En ik ga hem daar ook niet mee lastig vallen.

Ik vind jouw vraagstelling en zogenaamde conclusie heel vreemd en zeer kinderachtig. Jij reageert 'agressief' door met hoofdletters te gaan schreeuwen om antwoord. Tja.....

Maar nogmaals, ik heb zelf een hele kundige NBer, die heel goed weet wat hij doet. En ik heb een kundige DA, die ook heel goed weet wat ze doet. Daarbij heb IK geen paard met probleemhoeven. En ik ga hier niet DE oplossing roepen, omdat ik de deskundige kennis er niet van heb. Mijn DA en NBer kunnen dat vast wel, hoor.

En daar kan jij niet in geloven, dan doe je dat lekker niet Slapen . Jij hebt de zorg voor jouw paarden en ik voor de mijne.
Maar om dan de gaan roepen dat er van de NBers geen oplossing komt, sorry, maar dat te ver. Ik kan je zo het mailadres of tel.nr. van mijn NBer geven en ga het hem lekker zelf vragen.

Als jij per se negatieve stemming wil schoppen over NB, ga lekker je gang. Mijn paard is tenminste gezond en ik let zelf heel goed op, dat dat altijd zo zal blijven. En dat er mensen zijn die hier van alles in het negatieve trekken, daar lig ik niet bepaald wakker van. Haha!
Ik hoop wel dat dit paard geneest, want het ziet er afschuwelijk uit. Ik zou geen oog dicht kunnen doen, als mijn paard zo'n hoef zou hebben in elk geval.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:47

sandra1986 schreef:
mijn paard heeft nu geen ijzers nooit gehad
hoe groot zou dan de kans zijn dat ze kreupel gaat lopen?
dan wel overgevoelig?
ze heeft vrij korte hoeven isd at erg?

als het mijn bedoeling zou zijn om Nb voorgoed uit de wereld te halen, zou ik zeggen de kans is heel groot , kijk maar goed naar mijn foto,s en wees gewaarschuwd dit kan uw paard ook overkomen Neem nooit een NB er in de hand want de gevolgen zijn verschrikkelijk. Net als Nb met foto,s komt die een zeer slecht bekapte of beslagen hoef laat zien en een hoef uit het wild wat hun streven is. Appels met peren vergelijken noem ik dat.

Maar weest gerust dit alles is in het extreme . Als jij je paard goed in de gaten hou, en er regelmatig een smid na laat kijken die hiervoor geleerd heeft, kun je best de hoeven van je paard bij vijlen. Als het paard kreupel gaat lopen of gevoelig is moet je maatregelen gaan treffen.Nooit zelf gaan klooien.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:53

@ Sandra 1986: ik zou zeggen lees dit hele topic en trek dan je conclusies.... Mijn paarden varen zeer wel bij Natuurlijk Bekappen, maar zoals je hier kunt lezen, zijn er ook nogal wat mensen iets minder gecharmeerd van de methode... Neem in ieder geval een gediplomeerde NB-er in de arm, zoals Wout Overbeke. Hij is zeer kundig, gaat rustig met paard en dier om en is ook nog eens niet duur... (regio midden-nederland)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:58

Nu weten we nog niet wat dat paard precies voor trauma had Clown

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:59

ik ga het echt niet zelf doen en neem een ervaren NBer. en lkaat die regelmatig kijken. ik laat echt geen stukken van mijn paard hakken.
daar is ze me veel te dierbaar voor.
weet iemand een goede in de buurt van arnhem(rheden)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:06

Ik ken alleen Wout Overbeeke en die is geweldig. In zijn kennis en kunde, maar ook in de omgang met het paard. Lachen

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:07

Nadya schreef:
Meredith, ik vind het echt belachelijk hoe je redeneert. Zie je dat nou zelf niet?

Als ik een paard zou hebben met zo'n hoef, zou ik er mijn DA direct bij halen, die samen zou kunnen werken met mijn NBer qua gericht zoeken naar de juiste oplossing. Ik, als leek, heb geen idee wat daar uit zou komen. Mijn NBer is ook druk, die heeft echt geen tijd om hier op bokt te gaan zitten kijken naar dit soort discussies. En ik ga hem daar ook niet mee lastig vallen.
Jouw nb er heeft als het goed is geen opleiding om er een ijzer onder te slaan.Of het moet een hoefsmid zijn die beseft dat NB hot is en dat er momenteel geld aan te verdienen is.

Ik vind jouw vraagstelling en zogenaamde conclusie heel vreemd en zeer kinderachtig. Jij reageert 'agressief' door met hoofdletters te gaan schreeuwen om antwoord. Tja.....

Het was een vraag en geen geschreeuw en zeker niet aggressief je moet mij geen woorden in de mond gaan leggen die ik al eerder zelf had gezegd.het was gewoon opeens erg stil , terwijl er ijverig werd ''gebokt" Als achteraf blijkt dat ik het antwoord al wist omdat mijn hoefsmid dit paard behandelt is het opeens van mijn kant kinderachtig , agressief , rellerig en weet ik niet wat., Mijn hoefsmid heeft zijn uitleg gegeven en zelfs daar neem je geen genoegen mee.

Maar nogmaals, ik heb zelf een hele kundige NBer, die heel goed weet wat hij doet. En ik heb een kundige DA, die ook heel goed weet wat ze doet. Daarbij heb IK geen paard met probleemhoeven. En ik ga hier niet DE oplossing roepen, omdat ik de deskundige kennis er niet van heb. Mijn DA en NBer kunnen dat vast wel, hoor.

Ik wist ook niet dat ik persoonlijk was geworden, volgens mij heb ik de vraag in zijn algemeenheid gesteld, niet aan jou toch?

En daar kan jij niet in geloven, dan doe je dat lekker niet Slapen . Jij hebt de zorg voor jouw paarden en ik voor de mijne.
Maar om dan de gaan roepen dat er van de NBers geen oplossing komt, sorry, maar dat te ver. Ik kan je zo het mailadres of tel.nr. van mijn NBer geven en ga het hem lekker zelf vragen.

Ik sta over al voor open en ik wil graag jouw informatie hebben. Wat zou ik dan lekker zelf moeten vragen wat ik al niet weet?

Als jij per se negatieve stemming wil schoppen over NB, ga lekker je gang. Mijn paard is tenminste gezond en ik let zelf heel goed op, dat dat altijd zo zal blijven. En dat er mensen zijn die hier van alles in het negatieve trekken, daar lig ik niet bepaald wakker van. Haha!

Volgens mij was de stemming al zeer negatief, ik kan moeilijk alles herhalen wat er gezegd is voor dat ik me erin mengde. plus de stelling is ook ( de gevaren van...) het is geen theekransje!

Ik hoop wel dat dit paard geneest, want het ziet er afschuwelijk uit. Ik zou geen oog dicht kunnen doen, als mijn paard zo'n hoef zou hebben in elk geval.

Dit paard geneest super. De dierenarts heeft met de hoefsmid gisteren avond de boel opnieuw verbonden en er een ijzer met schroefgaten onder gezet, hierovereen een plaat zodat de voet doormiddel van het afschroeven van de plaat schoongemaakt kan worden.Volgende week dinsdag ie weer aan de beurt.

en ik ben blij dat jouw paard gezond is en waardoor dat komt is niet belangrijk , houd hem gezond dat is het belangrijkste en ik denk dat dat met jou wel goed zit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:15

meredith schreef:
Dit paard geneest super. De dierenarts heeft met de hoefsmid gisteren avond de boel opnieuw verbonden en er een ijzer met schroefgaten onder gezet, hierovereen een plaat zodat de voet doormiddel van het afschroeven van de plaat schoongemaakt kan worden.Volgende week dinsdag ie weer aan de beurt.

en ik ben blij dat jouw paard gezond is en waardoor dat komt is niet belangrijk , houd hem gezond dat is het belangrijkste en ik denk dat dat met jou wel goed zit.

Meredith, ik ben echt oprecht blij dat dit paard zo goed geneest. Het lijkt me vreselijk, zowel voor het paard zelf als voor jou.

Reken maar dat ik mijn uiterste best doe om mijn paard gezond en gelukkig te houden. Hij is heel erg belangrijk voor me Lovers . Je hebt natuurlijk niet alles in de hand, maar je kunt al een hoop ellende voorkomen door gewoon goed op te letten, en kritisch te zijn. Zo'n verhaal als waar TS mee startte, is voor mij echt onbegrijpelijk.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:15

opala schreef:
Meredith wilde en wil inderdaad shockeren Sigaar .

Je wilt horen wat het paard voor trauma heeft gehad?
kan hoor!

Onbekend , de eigenaar heeft het paard zo gevonden in de box, tijdje aangezien en toen de smid gebeld en die heeft de dierenarts er bij gehaald (zoals het hoort) Paard schoongemaakt en verder weet ik het niet .(kan ik nog na vragen)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:18

meredith schreef:
en ik ben blij dat jouw paard gezond is en waardoor dat komt is niet belangrijk , houd hem gezond dat is het belangrijkste

Dat is juist heel belangrijk, dat zouden de leerlingen nou moeten leren op die school van de Gebr. van Nassau en dit overdragen aan alle paardeneigenaren.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:20

En wie zegt dat ze dat niet leren, behalve jij dan?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:26

opala schreef:
meredith schreef:
en ik ben blij dat jouw paard gezond is en waardoor dat komt is niet belangrijk , houd hem gezond dat is het belangrijkste

Dat is juist heel belangrijk, dat zouden de leerlingen nou moeten leren op die school van de Gebr. van Nassau en dit overdragen aan alle paardeneigenaren.

ik weet niet welke school de Gebr. van Nassau hebben, geloof helemaal geen een.
Maar ik de reguliere opleiding voor hoefsmid wordt veel aandacht besteeds aan de voorlichtende taak die een hoefsmid heeft.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:29

het is wel gezellig hier he:P

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:30

Ja ik vind het best wel gezellig.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:31

Haha!

bokkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:33

meredith schreef:
om alles even te relativeren: ik heb foto,s gezet met de vraag wie heeft hier een antwoordt op.Van NB ers dus niemand . Van een hoefsmid wel ook al had hij niet direct door dat er een vraag bij stond. Het antwoordt van hem heb ik aan mijn hoefsmid laten zien en die vond het nodig om hierop te reageren.Daar uit blijkt dat ook hoefsmeden het duidelijk niet met elkaar eens zijn alhoewel ze dezelfde opleiding hebben gevolgd. Als een NB er beweerd heel veel problemen op te kunnen lossen met die zogenaamde cursus en dvd.s zou het gevaar dus bestaan dat er straks geen paard meer loopt. En ik zal dus nu wel weer zeer veel agressie over me heen krijgen maar dat maakt me niet uit. Ik heb al eerder aangegeven dat als je jezelf ergens voor verkoopt dat je wel moet weten waar je mee bezig bent.Als je zelf je paard wil kappen prima, eigen schuld dikke bult als het fout gaat. De paarden van mijn foto,s zijn paarden waarvaner 1 een trauma heeft gehad, en de andere is blijven doorlopen/tobben.Als de smid naar weken wordt gebeld mijn paard loopt niet lekkerer kun je even komen kijken ,is de kans groot dat het fouten boel is.Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor je eigen paard. Waarom denk je dat de gebr. van Nassau zoveel werk hebben? Dat gaat zo goed dat ze over een paar jaar hun eigen school op gaan richten.
Wat ook jammer is dat hoefsmeden geen tijd hebben om op bokt te gaan zitten die moeten tenslotte werken!Mijn hoefsmid dus ook niet , maar hij was hier en dit was een eenmalig actie, ik ben blij dat hij heeft gereageerd want van een hoop bokkers hier blijkt dus hoe ze reageren als zelf geen antwoordt meer hebben.

CC ik merk dat je het dus ook al beter weet als de dierenarts die het paard mede behandelt heeft. Niet te spreken over de gebr. van Nassau die dit gevolgd hebben. ROFL

Ik kan eigenlijk niet goed kiezen onder welke snerende tekst ik deze link zal zetten.
Het verbaast me niks dat de heren smeden zo in hun nopjes zijn met een Middeleeuwse oplossing en dan het onderling oneens zijn of er dan nog een balk onder gelast moet worden of niet, of de takken van het "tuig" te kort zijn. Aannemende in hun dommigheid dat er geen andere oplossing voor een geheel of gedeeltelijke ontschoening zou zijn.
Als je voor elke ziekte een ijzer hebt moet je het gebruiken ook he.
Het bewijst de jarenlange stilstand in ontwikkeling en de verkokering die in het vak heeft plaatsgevonden. Wij hebben toch geen concurrentie! Wij doen het zoals wij denken dat het het beste is. Zoeken we naar nieuwe paardvriendelijker oplossingen? Ben je mal, waarom? gaat toch goed zo? Wel mijne heren, wie hoog stijgt kan diep vallen.
Ook het enorme manco van dierenartsen in de opleiding voor wat betreft paardenvoeten en het gemak waarmee zij zich laten assisteren door mensen met bepaald geen universitaire opleiding vraagt om geen andere innovatie dan weer een smid die weer een ander ijzertje heeft uitgevonden. Nog wat meer van hetzelfde, ter meerdere eer en glorie van zichzelf.
Diegenen die hier menen dat een ijzer altijd de oplossing voor een ontschoening zou moeten zijn, vraag ik eens na te denken over hoe zoiets dan bij een ander hoefdier wordt opgelost.
Denk je dat die altijd maar afgemaakt worden omdat er geen ijzer onder kan?
Ik heb in mijn werk veel te maken met "ijzer" bij mensen met problemen. Daar kan het toegepast worden om 2 botten aan elkaar te laten groeien, om versleten wervels te fixeren enz,enz. Echter nooit om zacht weefsel af te klemmen! Daarbij wordt er ook nog bijzonder secuur op gelet dat er geen verstoring van de doorbloeding e.d. plaats kan vinden. En hier wordt een onbeweeglijk iets met nagels onder een levende , bewegende voet geslagen en er wordt dan gedaan alsof dit toch wel een heel bijzonder staaltje vakwerk is.
Zoals ik eerder vertelde studeer ik op elk nieuw uitgebracht artikel wat met paardenvoeten te maken heeft, meestal Amerikaans, omdat de ontwikkeling daar nog sneller gaat dan hier, waar door de manegecultuur mensen geloven dat wat bij hen gebeurd de juiste manier is, omdat we het altijd al zo deden. Zover had ik ditmaal niet te zoeken. Er is iemand die een prachtig verslag gemaakt heeft, ik weet niet of ik deze link hier zo neer mag zetten: http://mercredi.mijnpony.com/article.asp?blog=10729 maar bij deze.
Ik zou zeggen, volg de zoektocht eens van deze mevrouw met haar shetlandse pony en zie hoe achteraf eenvoudig een eertijds dodelijk probleem, want onder geen hoef kun je ook geen ijzer slaan he?, is opgelost.

Ik zou het zelf overigens niet doen, ik onderhoud tot volle tevredenheid, alleen mijn eigen paardjes, maar ik geloof dat de namen van de bekappers erbij staan.
Mijne heren: blijf gerust geloven dat u niet ingehaald zult worden. Nog even en u bent de vluchtheuvel in de drukke straat, waar het verkeer omheen vloeit, op weg naar de toekomst.
NOG is er tijd om wakker te worden en laat die meneer die overwoog een snaveltje aan een voet te plakken ipv een snavelijzer eronder te slaan maar gaan, hij is met vernieuwing en innovatie bezig, kunnen julie dat ook zeggen? Nee, jullie hebben "25 jaar ervaring" Wees jaloers op hem, hij is oneindig veel verder, hij leert iets!

Laat nu de bom maar weer ploffen hoor, het zal me een zorg zijn. Ik ga weer een poosje terug naar daar waar wel nagedacht wordt. Je weet wel, die beunhazen Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:34

Kymalin schreef:
En wie zegt dat ze dat niet leren, behalve jij dan?

Dan zouden ze geen boek hebben hoeven uitbrengen met het paardenhoefgriezelkabinet.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:39

Dat is volgens mij geen goed antwoord maar meer jouw conclusie, en aangezien ik ondertussen heb geleerd jouw conclusies vooral met een korreltje zout te nemen, zal ik hier verder niet over doorgaan.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:41

bokkig schreef:
Zahlina schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens maar paard natuurlijk geeft dit wel aan hun de site.

En dit heeft niets met het afslijten van iets te maken, wat hier in dit topic wel wordt genoemt.
Vandaar waarschijnlijk ook de vraag van andere wat er nu wordt verstaan onder afslijten en dat nabootsen.

Al met al is er dus ook binnen de NB wereld niet echt duidelijkheid, zo vat ik dit in ieder geval op.

Maar dan herhaal ik de vraag wel in de hoop antwoord te krijgen:
Kan iemand me nu eens uitleggen hoe het nou zit met het nabootsen van de natuurlijke slijtage? Want er wordt dus gezegd dat er niks ingrijpends wordt gedaan, "slechts" het nabootsen van de natuurlijke slijtage. Maar hoe weet een gemiddelde cursist nu wat precies de natuurlijk slijtage van een hoef is?

Dit lijkt me in dit hele topic de eerste serieuze vraag van iemand die misschien eventjes de ingenomen barricades wil verlaten om even verder te kijken om te ontdekken wat die zo gehate zelfbekappers nu eigenlijk precies doen.
Ik zal proberen om daar een net zo serieus antwoord op te geven.
Het is zo simpel.
Allereerst: Natuurlijk bekappen gaat uit van redelijk normale voeten. Zijn de voeten van jouw paard dat niet, dan vraag je een specialist erbij, die de voeten zover aanpast dat je ze daarna wel zelf kan bijhouden.
NB stelt dat een paard wat getraind is blootsvoets over alle ondergronden te lopen, weinig tot geen onderhoud aan de voeten nodig heeft.
Dat is de ideale situatie.
Helaas is het zo dat niet alle paarden dat ook regelmatig doen.
Er zal dus geen evenwicht in groei en slijtage zijn, waardoor de hoeven langer worden en het paard niet optimaal zijn voet kan gebruiken.
Door elke week, of elke twee weken de slijtage, die eigenlijk had moeten ontstaan door regelmatig op een slijtende ondergrond te lopen, met een paar streken van de rasp,weg te halen, de steunsels niet mee te laten dragen en voor het nog gemakkelijker afwikkelen de hoefwand af te ronden ben je natuurlijk aan het bekappen.
Hoe weet je dat er te weinig slijtage is ? Omdat je de zool aanhoudt. In principe loopt een paard op de hielen, de straal, het buitenste stukje van de zool en de hoefwand.
De zool wordt dus nooit aangeraakt met een rasp of een mes. Je haalt dus simpelweg het teveel aan hoefwand weg, wat er ook niet zou zitten als het door beweging was weggesleten.

Kun je dat zelf?
Ja natuurlijk kun je dat zelf. Als je het principe hebt begrepen omdat je de theorie geleerd hebt. Als je met het gereedschap hebt geoefend en je daar veilig mee om kunt gaan, als je een mesje kunt slijpen en weet wat je met de steunsels moet doen en als je vlak kunt raspen, dan kan iedereen zijn / haar paard met gezonde hoeven uitstekend zelf natuurlijk bekappen.
That's it. Pure feiten en een paar minuten werk.
Dat is de manier waarop inmiddels enkele duizenden mensen de voeten van hun paard bijhouden, kijk voor de grap eens op de agenda van hoef natuurlijk naar het aantal cursussen wat gegeven is. Allemaal mensen die eerst sceptisch waren maar het wel wilden leren.
Iedereen hier, die het ingewikkelder wil maken dan het is , heeft het of niet begrepen of doet dat met achterliggende redenen die niets met Natuurlijk Bekappen te maken hebben.

Dank je wel voor je antwoord en ik ben geloof ik ook blij dat ik serieus overkom.
Wil wel zeggen dat ik altijd bereid ben me ergens in te gaan verdiepen, toepassen is een tweede maar ik vind dat je als paardeneigenaar op de hoogte moet zijn van de verschilende mogelijkheden.

Nu ga ik het eerst even goed lezen.
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 23-03-07 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

meredith

opala schreef:
meredith schreef:

de gebr. hebben geen school, ze hebben wel een soort van kartel, smeden kunnen zich bij hun aansluiten. Ze zijn in de toekomst van plan om een school te beginnen.

En hoe iemand met paarden omgaat is gewoon karakter. De een doet het voor zijn plezier, de ander voor zijn brood en ik weet iemand waarvan het zijn roeping is. Paarden mensen worden geboren niet gemaakt.!

opala

Ze hebben zelfs een tweede deel uitgegeven Huilen . Hoefverzorging ten voeten uit Ach gut