Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fleurbartels

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:50

mmm.... jouw smid ja.... maar daar zit, net zoals met traditionele ijzers, nogal verschil in.....

iemand de site http://www.cytekhorses.com gezien? of ben ik een beetje traag. cyteks komen dus uit engeland (zijn daar dus NIET verboden) en staat verder geen duitsland aangegeven.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:57

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:59

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:57

bart6699 schreef:
Bij een traditioneel ijzer heb je helemaal geen ondersteuning van de zool en kan de zool lekker doorveren.
Hierdoor ontstaan er uitgerekte weefsels en daar loopt een paard weer lekker soepeltjes op.
Als een paard met cytek is beslagen dan zie je de uitgroei van het beschadigde weefsel als rode vlekken in de zool.
Hier kicken de traditionele hoefsmeden dan weer van en die beginnen te roepen dat het zool kneusingen zijn.
Paardeneigenaar in de stress, want het paard is beter gaan lopen maar de traditionele hoefsmid zegt dat het kneuzingen zijn.
En zo heeft de traditionele smid weer een klantje terug gescoort.
Bartje

Ik ben dan wel geen hoefsmid, maar als dit klopt, dan moet je dit dus ook hebben bij een paard wat op blote voeten overgaat? Of zie ik dat verkeerd?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:58

Waarom gaan paarden dan pas kreupelen als het beschadigde weefsel "uitgroeit"?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:28

bart6699 schreef:
In de sport is menig paard op cytek zelfs beter gaan presteren en afgelopen jaar is een Nederlandse Western amazone europees kampioen geworden op Cytek in Duitsland.
Heb je hier een naam bij ??

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:09

bart6699 schreef:
CherokeeChum schreef:
Wat mij niet zo tof lijkt aan dit ijzer is dat de zool gaat steunen op een metalen oppervlak= niet flexibiebel en dus lijkt het me
niet comfi voor het paard.Ook lijkt het me niet fijn te vormen.
Ik mis ook nagelgaten,is niet handig met pas maken.De theorie
klinkt mooi,ben heel benieuwd of het in de praktijk ook werkt.
Succes ermee,iig. laat je nogf ff weten of het bevalt?

Bij een traditioneel ijzer heb je helemaal geen ondersteuning van de zool en kan de zool lekker doorveren.
Hierdoor ontstaan er uitgerekte weefsels en daar loopt een paard weer lekker soepeltjes op.
Als een paard met cytek is beslagen dan zie je de uitgroei van het beschadigde weefsel als rode vlekken in de zool.
Hier kicken de traditionele hoefsmeden dan weer van en die beginnen te roepen dat het zool kneusingen zijn.
Paardeneigenaar in de stress, want het paard is beter gaan lopen maar de traditionele hoefsmid zegt dat het kneuzingen zijn.
En zo heeft de traditionele smid weer een klantje terug gescoort.

CherokeeChum, ik weet dat je een lange tijd hoefsmid bent en dat echt wel weet waar je over praat.
Maar om stug vol te blijven houden aan je vooroordelen, zonder je echt in het beslag verdiept te hebben dat is erg jammer.
Misschien heb je op de hoefsmeden dag de cytek demonstratie gezien en inderdaad dat was geen groot succes. Het was meer een afgang. Dat ben ik helemaal met je eens.
Maar het neemt niet weg dat er nu ongeveer in Nederland tussen de 600 a 800 paarden op Cytek beslag staan en dat de meeste paardeneigenaren daar erg tevreden over zijn.
Het produkt is nu ongeveer een jaar op de markt en het ontwikkeld zich steeds sneller.
Het is geen totaal oplossing voor alle problemen, maar een goed alternatief voor probleem hoeven en paarden.
In de sport is menig paard op cytek zelfs beter gaan presteren en afgelopen jaar is een Nederlandse Western amazone europees kampioen geworden op Cytek in Duitsland.

Persoonlijk ben ik het met een heleboel ideeen van je eens, zoals dat te veel paarden onnodig op ijzers staan.
ik hou meer van een paard op zijn blote voeten.
Neem eens de moeite om de ochtend of middag met een cytek clinic mee te doen, kost niets en je kan misschien je oordeel bijstellen of misschien is het een bevestiging van wat je al van het beslag vond.
Maar dan heb je tenminste de moeite genomen.
De uitnodiging staat nog steeds, ook voor arabesk.

Bartje

Er zullen misschien best paarden zijn die er goed op lopen.....
Ik weet zeker echter dat veel van deze paarden nog beter lopen zonder,of met een ander goed passend ijzer.
Persoonlijk werk ik bijna helemaal zonder ijzers omdat in mijn huidige klanten
kring bijna geen paard ijzers behoeft,gezien de omstandigheden waarin deze hun ding moeten doen.
Beslag staat of valt, met de manier van pas maken.Aan Cytec valt niets pas te maken,en moet ik allerlei kunst en vlieg werk toepassen om het enigzins redelijk eronder te krijgen,en dan ook nog alleen onder een voet waar dit toevallig onder past.
Dat is me allemaal te veel toevallig. Ik kan een normaal confectie ijzer volledig aanpassen aan wat een paard behoeft.
Ik kan het terugpassen,uitsmeden,oplassen, er opzet inmaken,of juist niet.
Een rits verleggen,nagelgaten aanpassen,met of zonder lippen werken etc.
Ik heb Cytec bekeken,en voor mij ongeschikt bevonden.
Er zijn naar mijn idee veel betere ijzers op de markt,en als die er niet zijn maak ik ze zelf of laat ze maken.
Dus niets vooroordeel,maar een oordeel uit ervaring.
Als deze ijzers zo goed zijn,hoe komt het dan dat ze 20 jaar geleden niet van de grond kwamen? het principe is nou niet bepaald nieuw.
Wat een ieder doet moeten ze zelf weten,ik sta er niet achter en werk er dus niet mee.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:11

DubbelDun schreef:
bart6699 schreef:
Heb je hier een naam bij ??

Daar ben ik ook wel benieuwd naar?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 11:31

ohh ik weet wie t is... ik zal dr is even op dit topic wijzen... misschien reageert ze wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:47

Dus het is nog een Bokker ook Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:09

Western is wel weer een hele andere discipline dan dressuur, ik moet het echt allemaal eerst zien voor ik het geloof. Het valt me wel op dat ik nog nooit een paard bijvoorbeeld in de M-dressuur op Cytek heb zien lopen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:18

suleilitha schreef:
Western is wel weer een hele andere discipline dan dressuur, ...
O ja... goh Haha!
Volgens mij moet een western gereden paard net zo goed mét aanleuning én op de achterhand gereden worden Lachen
En dat ze niet met Cyteks een slidingstop gaan maken geloof ik direkt Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:22

suleilitha schreef:
Western is wel weer een hele andere discipline dan dressuur, ik moet het echt allemaal eerst zien voor ik het geloof. Het valt me wel op dat ik nog nooit een paard bijvoorbeeld in de M-dressuur op Cytek heb zien lopen...

Als je europees kampioen wordt met een western onderdeel, dan mag ik aannemen dat het paard toch echt een leuk stukje moet kunnen lopen. Dressuur is niet de enige tak van paardensport waarbij een paard fatsoenlijk moet lopen, hoor. Alleen zit het dressuurwereldje gigantisch onder de plak bij een stel traditionele figuren die uitgaan van "zo doen we het altijd al, dus zo hoort het". Daarom is er in de dressuurwereld zo weinig vernieuwing, dat begint al bij de opleidingen zoals Deurne en de Orun. Paarden die niet gebandageerd in de les verschijnen, kunnen weer gaan. Over idiote regels gesproken Slapen
Dus dat je geen dressuurpaard op cyteks tegenkomt verbaast me niet echt, hoewel ik weet van iemand die haar Z-paard er een tijdje op heeft gehad. Ik weet dat hij ze nu niet meer onder heeft, maar ik weet niet waarom en daar ze van stal veranderd is, kan ik het ook niet meer navragen.

WaterlandQH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:30

Hoi allemaal,
Ik ben diegene die jullie zoeken, Fenna Elzinga. Ik ben afgelopen jaar met mijn paard Duits kampioen en Europees Kampioen Reining geworden. Hij liep tijdens deze wedstrijden en nu nog steeds op Cytek.

Ik ben in aanmerking gekomen met Cytek, omdat de hoefsmeden clinics bij ons thuis plaatsvonden. Ik heb daardoor veel kunnen zien en ook de resultaten. Wij hebben nu naast mijn wedstrijdpaard een aantal fokmerries op Cytek staan en een enkel jong paard.
Ik heb vooral bij de oude fokmerries erg verschil gezien. Deze dames zijn allemaal dik in de 20 en liepen moeilijk. D.m.v Cytek rennen ze letterlijk weer door de wei.

Wij kijken per paard of het nodig is om dit paard op cytek te zetten of niet. Want ik ben van mening dat niet elk paard ijzers nodig heeft en dus ook geen cytek ijzers. Ik had net als jullie veel twijfels en hoorde negatieve verhalen. Ik ben vervolgens met verschillende hoefsmeden gaan praten en heb mijn eigen mening gevormd. Ik wilde het proberen en als het niet zou bevallen, kon ik makkelijk terug naar andere ijzers. Je bent namelijk altijd eigen baas.

Mijn nieuwe wedstrijdpaard heb ik op Cytek laten zetten en dat was een grote vooruitgang. Door het juiste 'break-over' punt wordt hij meer gestimuleerd om zijn voorvoeten af te rollen. Ook de betere verdeling van de druk op de zool, vind ik heel goed. 'Billie' loopt er echt goed op en dat vind ik het belangrijkste. Hij is geen seconde kreupel geweest of dikke pezen ect. Ik heb hem natuurlijk wel alleen voor op cytek ijzers staan en achter sliding plates.

Voor mij is het belangrijk dat de paarden gezond zijn en zich goed kunnen bewegen. Sommige paarden hebben geen ijzers nodig en andere help je er erg mee.
Mijn ervaring is in ieder geval erg positief.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:43

WaterlandQH schreef:
<knip>
Ik heb hem natuurlijk wel alleen voor op cytek ijzers staan en achter sliding plates.

Dan is mijn vraag vervolgens aan de vakmensen en (ex) gebruikers: is dit een cruciaal verschil? m.a.w. zou het kunnen zijn dat veel problemen juist in de achtervoeten ontstaan? Feiten graag; aan "ik denk dat..." heb ik niet zoveel; als er gedacht moet worden, kan ik dat zelf ook Haha! Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:51

@WaterlandQH : bedankt voor je verhaal.
@Ikke: das een goeie. Ben benieuwd wat daar uitkomt.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:22

Esperanza schreef:
bart6699 schreef:
Ik ben dan wel geen hoefsmid, maar als dit klopt, dan moet je dit dus ook hebben bij een paard wat op blote voeten overgaat? Of zie ik dat verkeerd?

Daar heb je gelijk in en vaak zie je ook bij paarden wel verkleuringen in de zool als een paard van de ijzers afgaat.
Ik ben wel met je eens dat het met een Cytek ijzer wel duidelijker naar voren komt.
Maar vaak zie je bij paarden die net blootvoets lopen, dat ze erg gevoelig, kort en op "eieren" lopen.
Dit komt doordat de zool vaak door langdurig ijzergebruik is "uitgerekt" en niet dik genoet om het gewicht van het paard te dragen.
Bij paarden als Quarter, paint en engelse volbloeden zie je dit veel.
Als deze paarden 1 of 2 keer op cytek gelopen hebben dan is zool dikker geworden en dan lopen ze niet gelijk kreupel als ze een ijzer verliezen.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:27

Needje schreef:

Als een paard van de ijzers af gaat, dan gaat de zool/hoefwand en straal weer meedragen in de loop van het paard.
door de ijzers hebben deze delen van de hoef geen grondcontact en nu ze weer grondcontact maken gaat dit pijn doen.
Hierdoor gaat een paard kreupel lopen omdat dan pas pijn gaat doen

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:28

suleilitha schreef:

Er lopen zelfs Z paarden op cytek

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:39

CherokeeChum schreef:
Als deze ijzers zo goed zijn,hoe komt het dan dat ze 20 jaar geleden niet van de grond kwamen? het principe is nou niet bepaald nieuw.
Wat een ieder doet moeten ze zelf weten,ik sta er niet achter en werk er dus niet mee.

Als je in de historie gaat kijken van het hoefijzer, dan zie je dat ijzers ouder dan 300 jaar de een veel groter draag oppervlak dan het huidige traditionele hoefijzer.
Dus het Cytek ijzer is inderdaad niet nieuw, alleen is het weer opnieuw ingebruik gekomen.

Kijk eens op de link dan krijg je een goede uitleg van de geschiedenis van het hoefijzer.
http://www.cytekhorse.com.au/shop/image ... or%20web(1).pdf

Nogmaals om je te verdiepen in nieuwe werkwijze, wil nog niet zeggen dat je eigen werkwijze slecht is.
In tegendeel, het geeft je vergelijkings materiaal en daardoor kan je beter een keuze maken wat de manier is om een bepaald probleem te behandelen.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:43

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:52

bart6699 schreef:
Needje schreef:

Als een paard van de ijzers af gaat, dan gaat de zool/hoefwand en straal weer meedragen in de loop van het paard.
door de ijzers hebben deze delen van de hoef geen grondcontact en nu ze weer grondcontact maken gaat dit pijn doen.
Hierdoor gaat een paard kreupel lopen omdat dan pas pijn gaat doen

Goh, dat vertelde mijn Smid altijd anders.
De straal hoort de grond te raken en daarom zorg je ervoor dat die langer is dan de zool, zodat ie ook met ijzers de grond raakt.
Daarnaast ken ik bosjes paarden die van ijzers afgekomen zijn en daar geen problemen mee hebben. Sterker nog, die paarden kun je voor een periode op ijzers zetten (bijvoorbeeld een trektocht) en daarna alles er weer onderuit gooien en niks kreupel.

bart6699 schreef:
Er lopen zelfs Z paarden op cytek

Namen graag. Dit soort sugestieve opmerkingen snijden geen hout en keren zich eerder tegen je dan dat ze je betoog ondersteunen.

bart6699 schreef:
Daar heb je gelijk in en vaak zie je ook bij paarden wel verkleuringen in de zool als een paard van de ijzers afgaat.
Ik ben wel met je eens dat het met een Cytek ijzer wel duidelijker naar voren komt.
Maar vaak zie je bij paarden die net blootvoets lopen, dat ze erg gevoelig, kort en op "eieren" lopen.
Dit komt doordat de zool vaak door langdurig ijzergebruik is "uitgerekt" en niet dik genoet om het gewicht van het paard te dragen.
Bij paarden als Quarter, paint en engelse volbloeden zie je dit veel.
Als deze paarden 1 of 2 keer op cytek gelopen hebben dan is zool dikker geworden en dan lopen ze niet gelijk kreupel als ze een ijzer verliezen.

Wat heeft specifiek een Cytekijzer uit te staan met dikker worden van zolen? Komt dit omdat de wand niet meer mag dragen en daarmee het volledige paardengewicht op de zool rust (die daar niet uitsluitend voor is bedoeld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:16

Het zou inderdaad een mooie boel zijn dat de meeste paarden kreupel/gevoelig zouden worden als de ijzers er (tijdelijk?) onder vandaan gaan!!! Gelukkig is dat niet zo...

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:47

suleilitha schreef:
Het zou inderdaad een mooie boel zijn dat de meeste paarden kreupel/gevoelig zouden worden als de ijzers er (tijdelijk?) onder vandaan gaan!!! Gelukkig is dat niet zo...

Ik zeg ook niet dat dit bij alle paarden gebeurt, maar vaak bij paarden die al lang op de ijzers staan wel.
Iedereen kent wel een paard, dat op de ijzers moet blijven staan anders loopt het paard kreupel.
Dit komt doordat de zool door langdurig ijzergebruik niet dik genoeg is om het paard te dragen op zijn eigen zool.

Wij hebben ook geen eelt onder onze voeten en als we op steenachtige ondergrond lopen dan voelt dit ook niet lekker.
BV mensen uit afrika kunnen heel goed op blote voeten lopen en zijn minder gevoelig voor harde ondergrond, omdat ze een dikke zool hebben met eelt.

Paarden die een tijd niet op de zool gelopen hebben, die hebben dit probleem ook.
Het is daarom ook goed om je paard een periode van het jaar op zijn blote voeten te laten lopen, dan kan de zool weer dikker worden en kan de hoef weer uitgroeien.
Heel veel rug problemen komen voort omdat het paard pijn in de hoeven heeft. Het paard gaat de pijn in zijn hoeven ontlasten, gaat anders lopen en uiteindelijk kunnen hier schouder en rugproblemen door ontstaan.
Als je zelf pijn in je voeten heb dan ga je ook de pijn ontlasten en je gaat anders lopen. Hierdoor kan je ook pijn in je rug krijgen, omdat je te verkrampt loopt.

Hoe vaak hoor je van een paardeneigenaar niet dat het paard niet van de ijzers afkan, omdat het paard dan kreupel loopt.
Door 1 a 2 keer een zooldragend beslag te gebruiken (cytek of kunststofhoefbeslag) dan wordt de zool beter ondersteund en zal je zien dat het paard niet meer kreupel loopt als het een ijzer mist.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:58

heeft niemand foto's met cytek onder zijn paard?
Word namelijk wel benieuwd hoe ze er bij jullie onder zitten!