Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bart6699 schreef:Bij een traditioneel ijzer heb je helemaal geen ondersteuning van de zool en kan de zool lekker doorveren.
Hierdoor ontstaan er uitgerekte weefsels en daar loopt een paard weer lekker soepeltjes op.
Als een paard met cytek is beslagen dan zie je de uitgroei van het beschadigde weefsel als rode vlekken in de zool.
Hier kicken de traditionele hoefsmeden dan weer van en die beginnen te roepen dat het zool kneusingen zijn.
Paardeneigenaar in de stress, want het paard is beter gaan lopen maar de traditionele hoefsmid zegt dat het kneuzingen zijn.
En zo heeft de traditionele smid weer een klantje terug gescoort.
Bartje
bart6699 schreef:Heb je hier een naam bij ??In de sport is menig paard op cytek zelfs beter gaan presteren en afgelopen jaar is een Nederlandse Western amazone europees kampioen geworden op Cytek in Duitsland.
bart6699 schreef:CherokeeChum schreef:Wat mij niet zo tof lijkt aan dit ijzer is dat de zool gaat steunen op een metalen oppervlak= niet flexibiebel en dus lijkt het me
niet comfi voor het paard.Ook lijkt het me niet fijn te vormen.
Ik mis ook nagelgaten,is niet handig met pas maken.De theorie
klinkt mooi,ben heel benieuwd of het in de praktijk ook werkt.
Succes ermee,iig. laat je nogf ff weten of het bevalt?
Bij een traditioneel ijzer heb je helemaal geen ondersteuning van de zool en kan de zool lekker doorveren.
Hierdoor ontstaan er uitgerekte weefsels en daar loopt een paard weer lekker soepeltjes op.
Als een paard met cytek is beslagen dan zie je de uitgroei van het beschadigde weefsel als rode vlekken in de zool.
Hier kicken de traditionele hoefsmeden dan weer van en die beginnen te roepen dat het zool kneusingen zijn.
Paardeneigenaar in de stress, want het paard is beter gaan lopen maar de traditionele hoefsmid zegt dat het kneuzingen zijn.
En zo heeft de traditionele smid weer een klantje terug gescoort.
CherokeeChum, ik weet dat je een lange tijd hoefsmid bent en dat echt wel weet waar je over praat.
Maar om stug vol te blijven houden aan je vooroordelen, zonder je echt in het beslag verdiept te hebben dat is erg jammer.
Misschien heb je op de hoefsmeden dag de cytek demonstratie gezien en inderdaad dat was geen groot succes. Het was meer een afgang. Dat ben ik helemaal met je eens.
Maar het neemt niet weg dat er nu ongeveer in Nederland tussen de 600 a 800 paarden op Cytek beslag staan en dat de meeste paardeneigenaren daar erg tevreden over zijn.
Het produkt is nu ongeveer een jaar op de markt en het ontwikkeld zich steeds sneller.
Het is geen totaal oplossing voor alle problemen, maar een goed alternatief voor probleem hoeven en paarden.
In de sport is menig paard op cytek zelfs beter gaan presteren en afgelopen jaar is een Nederlandse Western amazone europees kampioen geworden op Cytek in Duitsland.
Persoonlijk ben ik het met een heleboel ideeen van je eens, zoals dat te veel paarden onnodig op ijzers staan.
ik hou meer van een paard op zijn blote voeten.
Neem eens de moeite om de ochtend of middag met een cytek clinic mee te doen, kost niets en je kan misschien je oordeel bijstellen of misschien is het een bevestiging van wat je al van het beslag vond.
Maar dan heb je tenminste de moeite genomen.
De uitnodiging staat nog steeds, ook voor arabesk.
Bartje
DubbelDun schreef:bart6699 schreef:Heb je hier een naam bij ??In de sport is menig paard op cytek zelfs beter gaan presteren en afgelopen jaar is een Nederlandse Western amazone europees kampioen geworden op Cytek in Duitsland.
suleilitha schreef:O ja... gohWestern is wel weer een hele andere discipline dan dressuur, ...
suleilitha schreef:Western is wel weer een hele andere discipline dan dressuur, ik moet het echt allemaal eerst zien voor ik het geloof. Het valt me wel op dat ik nog nooit een paard bijvoorbeeld in de M-dressuur op Cytek heb zien lopen...
WaterlandQH schreef:<knip>
Ik heb hem natuurlijk wel alleen voor op cytek ijzers staan en achter sliding plates.
Esperanza schreef:bart6699 schreef:Ik ben dan wel geen hoefsmid, maar als dit klopt, dan moet je dit dus ook hebben bij een paard wat op blote voeten overgaat? Of zie ik dat verkeerd?
Needje schreef:Waarom gaan paarden dan pas kreupelen als het beschadigde weefsel "uitgroeit"?
suleilitha schreef:Western is wel weer een hele andere discipline dan dressuur, ik moet het echt allemaal eerst zien voor ik het geloof. Het valt me wel op dat ik nog nooit een paard bijvoorbeeld in de M-dressuur op Cytek heb zien lopen...
CherokeeChum schreef:Als deze ijzers zo goed zijn,hoe komt het dan dat ze 20 jaar geleden niet van de grond kwamen? het principe is nou niet bepaald nieuw.
Wat een ieder doet moeten ze zelf weten,ik sta er niet achter en werk er dus niet mee.
bart6699 schreef:Needje schreef:Waarom gaan paarden dan pas kreupelen als het beschadigde weefsel "uitgroeit"?
Als een paard van de ijzers af gaat, dan gaat de zool/hoefwand en straal weer meedragen in de loop van het paard.
door de ijzers hebben deze delen van de hoef geen grondcontact en nu ze weer grondcontact maken gaat dit pijn doen.
Hierdoor gaat een paard kreupel lopen omdat dan pas pijn gaat doen
bart6699 schreef:Er lopen zelfs Z paarden op cytek
bart6699 schreef:Daar heb je gelijk in en vaak zie je ook bij paarden wel verkleuringen in de zool als een paard van de ijzers afgaat.
Ik ben wel met je eens dat het met een Cytek ijzer wel duidelijker naar voren komt.
Maar vaak zie je bij paarden die net blootvoets lopen, dat ze erg gevoelig, kort en op "eieren" lopen.
Dit komt doordat de zool vaak door langdurig ijzergebruik is "uitgerekt" en niet dik genoet om het gewicht van het paard te dragen.
Bij paarden als Quarter, paint en engelse volbloeden zie je dit veel.
Als deze paarden 1 of 2 keer op cytek gelopen hebben dan is zool dikker geworden en dan lopen ze niet gelijk kreupel als ze een ijzer verliezen.
suleilitha schreef:Het zou inderdaad een mooie boel zijn dat de meeste paarden kreupel/gevoelig zouden worden als de ijzers er (tijdelijk?) onder vandaan gaan!!! Gelukkig is dat niet zo...