[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pollewops

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:54

Gek eigenlijk. Mijn DA raadde het gebruik van Glucosamine juist aan. Maar dit klinkt zo logisch dat ik toch overweeg om er mee te stoppen. En jou opmerking bevestigd dit gevoel ook weer. Wel lastig hoor dat spat.

Wel pech voor mijn pony, zij vond het allang prima want ze krijgt het altijd door een beetje slobber Tong uitsteken . Dat is dan over, want ze moet een beetje afvallen Doei! . Ook beter voor het gewricht.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:19

Dat klinkt inderdaad wel logisch!!
Evita krijgt al een jaar of 4 glucosamine om andere redenen, maar bij haar zullen de spatgewrichten waarschijnlijk ook niet dicht gaan groeien.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:25

Pollewops, ik wil me natuurlijk nergens mee bemoeien maar kun je dat dan niet beter even bij je DA navragen voor de zekerheid? Ik neem toch aan dat er een reden is dat hij dat heeft voorgeschreven? En als dat volgens jou niet klopt, dan zou ik hem daarnaar vragen ipv zomaar te stoppen, toch?

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:48

Ja, had ik ook al bedacht. Ga ik volgende week even doen.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 12:05

Kan iemand mij het verschil tussen spat en atrose uitleggen. Mijn pony heeft toen ze een jaar of 19 was een gewrichtsontsteking gehad, ze is toen ingespoten met hylonzuur, weet niet goed hoe je het schrijft maar jullie snappen het denk ik wel. Daarna moest ik weer opbouwen en toen is het lang goed gegaan.

Ze is nu 27 jaar en loopt erg stijf vooral 's ochtends uit de stal. Verder rij ik niet met haar. Van de week was de hoefsmid er en toen ze de achterbenen deed en ze moest het achterbeen weer neerzetten, duurde het heel lang voordat ze hem weer neerzette. De hoefsmid zei dat ze waarschijnlijk door een pijngrens moet.

Verder ziet ze er nog goed uit en maakt ook nog wel een sprintje in het land. Ik geef glucosamine bij en denk erover om wat pijnstillend te geven maar weet niet goed wat,

Wat geven jullie zoal bij?.

Zou dit atrose van ouderdom zijn of toch spat?.

Kan geen foto's van d'r benen laten maken omdat ze dan in de trailer moet en daar heeft ze een gruwlijke hekel aan. Ze kan dan in de bochten ook slecht blijven staan. En als ze de trailer uit moet dan vliegt ze er zo hard uit dat ze al eens gevallen is.

Dit is winnipec

Afbeelding

Groetjes Mirjam

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 12:51

Mirtje wat ziet jouw beestje er nog goed uit voor zijn-haar leeftijd Wow!
Er zijn tegenwoordig ook DA die een foto aan huis kunnen komen nemen met zo´n mobiel geval. Is dat misschien een optie?

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:00

Dank je.

Dat zou inderdaad heel handig zijn maar ik woon op texel, dus weet niet of ze daar ook komen. Dierenarts hier op texel hebben geen rontgen apparatuur.

Mirjam

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:14

Loopt je paard ook kreupel mirtje27?
Als ze er tijdens het lopen geen last van heeft zou ik me er denk ik niet al te veel zorgen om maken. Stijfheid en wellicht een beetje artrose zijn helemaal niet raar voor een paard van 27..
Als je paard wel kreupel loopt is het een ander verhaal, dan zou ik toch eens kijken of er een mobiele kliniek is die naar Texel kan komen om een foto te maken.

Als je een pijnstiller wilt geven zou ik voor duivelsklauw gaan of No-Bute (is ongeveer hetzelfde). Dat is een lichte pijnstiller op homeopatische basis die je langere tijd mag geven en die niet schadelijk is.
Ik haal zelf altijd capsules duivelsklauw voor mensen bij De Tuinen.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:32

Bedankt voor de reactie. Ze loopt niet zichtbaar kreupel. In draf maakt ze wel hele korte pasjes. Gaat volgens mij wel beter sinds ik glucosamine geef. Verder is ze 's ochtends wel heel stijf. Dit verdwijnt wel weer zodra ze op het gras loopt.

Hoe geef jij de duivelsklauw dan en hoeveel geef je ervan. En merk je ook dat je pony er baat bij heeft. Vind het best wel moeilijk, maar vond het zo zielig bij de hoefsmid dat ze zo'n moeite had met het been weer neer te zetten.

Groetjes Mirjam

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:47

mirtje27 schreef:
Kan iemand mij het verschil tussen spat en atrose uitleggen. Mijn pony heeft toen ze een jaar of 19 was een gewrichtsontsteking gehad, ze is toen ingespoten met hylonzuur, weet niet goed hoe je het schrijft maar jullie snappen het denk ik wel. Daarna moest ik weer opbouwen en toen is het lang goed gegaan.
Ze is nu 27 jaar en loopt erg stijf vooral 's ochtends uit de stal.

Artrose is hetzelfde als spat. Arthrose in het spronggewricht wordt spat genoemd. Arthrose van het straalbeen wordt hoefkatrolontsteking genoemd. Mijn paard heeft ook geregeld gewichtsontstekingen en is ook met hyaluronzuur ingespoten. Bij hem heet het alleen geen spat, omdat de botwoekering net onder het spronggewricht zit. Het kan bij jouw paard dus spat zijn, maar ook arthrose door ouderdom in de buurt van het spronggewricht. Foto's geven de enige zekerheid, maar of dat nodig is?

Glucosamine is denk ik zeker goed om nu te geven. Het verbetert de gewrichtsvloeistof waardoor de arthrose minder snel verder woekerd/degenereerd. Ook loopt het wat pretiger voor ze. Succes!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:18

Dank je jennyxx voor de uitleg. Rijden jullie ook nog op je pony/paard met spat?.

Dacht erover na om van puur natuur iets te gaan geven bijvoorbeeld puur arthro of puur bot. Iemand ervaring hiermee.

Mirjam

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:36

Ja, onze spatmerrie heeft weer M gecrosst, M gedressuur en L gesprongen. Ze ligt er nu uit met een andere blessure helaas Verdrietig

Mirtje, ik heb enorm goede ervaringen met glucosamine bij Trammelant, die op zijn 24e ook veel last van artrose kreeg. Hij werd op dat moment nog redelijk intensief (lees dressuur op M niveau) gereden, maar toen hij eenmaal weer over de artrosedip heen was (hij kon gewoon zijn stal niet meer uit van de pijn, hij heeft ook tijdelijk buut gehad om hem te helpen) hebben we hem zijn welverdiende pensioen gegeven. Hij heeft nog 5 jaar als oppasopa voor oa ons veulen maar ook diverse andere fokmerries, veulens e.d. gefungeerd en pas afgelopen april ging het echt niet meer (wsl een lichte hersenbloeding). Dus er is zeker hoop voor jouw merrie.

Ik zou als ik jou was geen geld meer in foto's steken;het zit er dik in dat je paard artrose heeft, en op die leeftijd is dat ook volkomen normaal. Heel veel beweging (bij voorkeur 24/7 buiten), glucosamine en evt (tijdelijk) een pijnstiller. Ze ziet er wel super uit.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:48

Ik heb vandaag Victor voor het eerst sinds het tildreninfuus weer gelongeerd. Ik kon echt mijn ogen niet geloven. Hij liep helemaal zuiver en met veel meer afdruk. Go jij! Go jij!
Ik ga het wel opbouwen want hij heeft gewoon geen spieren meer. Wat gaat dat er snel af zeg Bloos!
Wel denk ik dat ik hem opnieuw zadelmak kan gaan maken, zo vrolijk als hij nu is. Hij WIL nu zelf lopen en dat heb ik zooooooo lang niet meer bij 'm gezien Haha! Pling

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:01

Maikeltje: Wat onwijs fijn dat Victor vandaag goed liep!

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:15

Citaat:
Artrose is hetzelfde als spat. Arthrose in het spronggewricht wordt spat genoemd.

Sorry, maar dit klopt niet. Artrose is niet hetzelfde als spat.

Artrose is niets anders dan slijtage van het gewrichtskraakbeen.
Na verloop van tijd komt daar in de meeste gevallen een ontsteking bij, dan spreek je over artritis.
Blijft de ontsteking aanhouden, dan worden de normale processen in het gewricht verstoord,
en krijg je ongecontroleerde vormen van botaangroei.

Spat daarentegen is in wezen een ontstekingsziekte.
(naar alle waarschijnlijkheid, want naar spat wordt nog altijd veel onderzoek verricht)
Door de ontsteking worden de normale processen in het gerwicht verstoord.
De ontsteking maakt stoffen vrij, die het kraakbeen beschadigen en vernietigen.
Je krijgt zowel botoplossing, botwoekering, en soms zelfs de twee samen.

Samengevat : artrose en spat hebben wel een aantal vergelijkbare symptomen,
maar het zijn twee verschillende aandoeningen, met een eigen ontstaan, en een eigen evolutie.

Glucosamine is bij artrose een prima idee,
maar de meeste supplementen met glucosamine zijn veeeeeel te laag gedoseerd.
Om een therapeutisch effect te zien, heeft een volwassen rijpaard per dag ongeveer 7.5 gram
zuivere glucosamine nodig. Minder heeft weinig zin.

@Maikeltje
Super goed nieuws.

Rob

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:30

Rob, bedankt voor je aanvulling. Alleen is arthrose niet alleen slijtage van het gewrichtskraakbeen. Google maar eens. Dan vindt je oa:

Artrose is een veelvoorkomende gewrichtsaandoening en wordt gekenmerkt door veranderingen in het gewrichtskraakbeen. Het ontstaat wanneer het evenwicht tussen afbraak en opbouw van het kraakbeen niet meer gelijk op gaat. Beschadigingen van het kraakbeen kunnen onder andere ontstaan door overbelasting van één of meerdere gewrichten, blessures of chronisch tekort aan essentiële (van de voeding afhankelijke) aminozuren. Waardoor krijgt een paard artrose? Net als bij (top)sporters worden de gewrichten van een paard vaak (kortdurend) zwaar belast waardoor het bewegingsapparaat (botten, kraakbeen, pezen en spieren) aan een snellere slijtage onderhevig is. Artrose kan echter ook het gevolg zijn van een stofwisselingsstoornis, erfelijke factoren, beschadigingen (OCD), intensieve fokkerij of verkeerde voeding met als gevolg een tekort aan bepaalde voedingsstoffen waardoor stoornissen in de ontwikkeling van het bewegingsapparaat kunnen ontstaan.

Of lees op http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... trose.html dat artrose in het spronggewricht spat genoemd wordt (en bij de hoef overhoef ed).

Arthrose betekent dus het veranderen van het gewrichtskraakbeen. Hier gaat altijd een ontsteking vooraf. De ontsteking maakt het gewrichtsvloeistof waterig, waardoor het kraakbeen onvoldoende voeding krijgt. Hierdoor gaat het bot woekeren of degenereren. Ditzelfde gebeurd bij spat. Het zijn dus niet stoffen die vrijkomen die dit veroorzaken, maar de ontsteking die het sinovia waterig maakt.

Maar artrose is dus puur botwoekering en/of verval en komt inderdaad vaak door slijtage waardoor er een ontsteking ontstaat, behalve bij spat. Daar komt de ontsteking vaak door overbelasting (door bv verkeerde voeding waardoor zwakke gewrichten die sneller overbelast raken, of door verkeerde beenstand, of door te vroeg ingereden ed) Haha!

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:13

Jenny,

ik ben het niet helemaal met je eens.
En zonder arrogant te willen doen, ik heb Google niet nodig om te weten wat artrose is.
Als ik een gok mag doen, de tekst die jij citeert komt waarschijnlijk van de site van Pavo of Primeval.
Daar moet je toch voorzichtig mee zijn, al wil ik direct toegeven dat veel termen door elkaar worden gebruikt.

Artrose is slijtage van het gewrichtskraakbeen.
Slijtage door leeftijd, intensief gebruik, of nav beschadigingen (ocd).
Misschien speelt ook genetische aanleg een rol.
Dat tekorten in de voeding artrose kunnen veroorzaken, is dan weer niet erg geloofwaardig.
Toch niet bij een paard dat een normaal, standaard rantsoen krijgt.
Maar hoe dan ook, alles begint met slijtage (1) van het kraakbeen.
Naarmate het kraakbeen verder wegslijt, gaan de uiteinden van het eigenlijke bot tegen elkaar wrijven.
Dat lokt een ontstekingsreactie (2) uit. Op dat moment spreek je over artritis.
Door de ontstekingsreactie komen stoffen vrij, die het kraakbeen verder aantasten.
En inderdaad, door de ontsteking vermindert ook de kwaliteit van de gewrichtsvloeistof,
waardoor het kraakbeen minder goed gevoed wordt.
Naarmate het proces verder gaat, verdwijnt er meer kraakbeen.
Dat lokt irritatie uit bij de uiteinden van het eigenlijke bot,
waardoor er botwoekering (3) ontstaat.

Samengevat : bij artrose/artritis heb je (1) slijtage, (2) ontsteking, (3) botwoekering.

Bij spat zit het verhaal anders in elkaar.
Spat heeft (naar alle waarschijnlijkheid) weinig met slijtage te maken.
Dat is ook de reden waarom spat ook regelmatig bij jonge paarden voorkomt.
Spat begint met een ontsteking (1) in het gewricht.
De ontsteking maakt stoffen vrij die het kraakbeen aantasten,
en de normale processen in het gewricht verstoren (2).
Er ontstaat botwoekering, eventueel botoplossing, en soms de twee samen (3).

Samengevat : bij spat heb je (1) ontsteking, (2) aantasting van het kraakbeen,
(3) botoplossing en/of botwoekering.

Spat is dus (naar alle waarschijnlijkheid) geen vorm van artrose,
maar een op zich staande ontstekingsziekte.
Ook al zijn er veel raakpunten, en worden de termen dikwijls door elkaar gebruikt.

Rob

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:32

Ik ben ook niet arrogant, want ik heb wel internet plus diverse boeken en verhalen van veeartsen nodig om te weten wat artrose en spat is Knipoog

Volgens mij komt ons verhaal redelijk op hetzelfde neer. De artrose waar jij het over hebt, begint met slijtage waardoor er een ontsteking komt en daardoor botwoekering/verval. De artrose in het spronggewricht wordt (waarschijnlijk) veroorzaakt door overbelasting en dan de ontsteking en de botwoekering/verval.

Jij en de bronnen die mij geinformeerd hebben verschillen van mening of je het proces in het spronggewricht ook artrose noemt (omdat de ontsteking een prominente rol speelt). Ik heb mij dus laten vertellen van wel, omdat ook hoefkatrolontsteking en overhoef ed daar onder vallen en dit ook niet altijd met slijtage te maken heeft. Maar goed, het komt op hetzelfde neer, dus wat maakt het uit. Verder met het spattopic Haha!

Oh jee, ik keek even in je profiel en naar je andere berichten. En ik geloof dat je beroemd bent om je discussies. Dusse ik stop er bij deze mee Knipoog

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:01

Amai.
En ik die dacht dat ik beroemd was om mijn intelligentie, doorzicht, en brede kennis.

Maar ik was helemaal niet op zoek naar een discussie.
Alleen dacht ik dat het wel interessant was om even te melden dat spat
in eerste instantie met een ontsteking te maken heeft.

En zoals iedereen hier weet heb je dan twee mogelijkheden.
Ofwel laat je de ontsteking gewoon verder woekeren,
in de hoop dat het gewricht zo vlug mogelijk fuseert.
Ofwel probeer je de ontsteking snel te onderdrukken (cortico's),
en het evenwicht tussen botaangroei en afbraak te herstellen (tildren),
in de hoop dat het gewricht zoveel mogelijk intact blijft.

Rob

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:45

RobvdPK schreef:
Amai.
En ik die dacht dat ik beroemd was om mijn intelligentie, doorzicht, en brede kennis.

Rob

Natuurlijk schat Haha!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:01

Rob, Tildren gebruik je juist om het bot aan elkaar te laten groeien. Het stopt namelijk de botafbraak en bevordert de botgroei. Maar nu ga ik toch in discussie. Dus Lips are sealed Knipoog

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:09

@Hoppie
Thx

@Jenny
Tildren gebruik je (volgens mij) bij paarden die spat hebben met botoplossing.
De Tildren moet het proces van oplossing stil leggen, eventuele 'gaten' helpen herstellen,
en evenwicht brengen tussen aangroei en afbraak van bot.
De Tildren is helemaal niet bedoeld om de gewrichtsbeentjes aan elkaar te laten groeien.

Rob

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:25

RobvdPK schreef:
@Hoppie
Thx

@Jenny
Tildren gebruik je (volgens mij) bij paarden die spat hebben met botoplossing.
De Tildren moet het proces van oplossing stil leggen, eventuele 'gaten' helpen herstellen,
en evenwicht brengen tussen aangroei en afbraak van bot.
De Tildren is helemaal niet bedoeld om de gewrichtsbeentjes aan elkaar te laten groeien.

Rob

Wat betreft de Tildren: dat klopt zoals Rob het beschrijft Ja

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:42

Ik had al in het 'zwevers'-topic gelezen dat jullie elkaar kennen Haha! Maar in het beginstadium van botoplossende spat, wordt Tildren wel gebruikt om de oplossing te stoppen. Maar Tildren zorgt naast het stoppen van het oplossen van bot ook voor het aanmaken van bot. Vandaar dat het bij wat verder gevorderde spat meestal gebruikt wordt om de gewrichtspleet helemaal dicht te laten groeien (zie eerder in dit topic).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:55

Even gegoogled Jenny Haha! Veranderingen van het bot zijn regelmatig de oorzaak van kreupelheden bij paarden en pony’s. Botveranderingen kunnen zowel acute als chronische kreupelheid veroorzaken. De veranderingen kunnen bestaan uit de vorming van nieuw bot op plaatsen waar overmatige belasting plaats vindt (bijv bij slijtage, artrose), of juist uit het verdwijnen (oplossen) van bot zoals bij sommige vormen van spat of hoefkatrolontsteking. In alle gevallen begint zo’n verandering van botstructuur door beschadigingen die een ontstekingsreactie van het lichaam veroorzaken (bijv bij een verstuiking). Deze ontstekingsreactie beinvloed de normale botaanmaak en botafbraak door het lichaam.

Het totale botstelsel van mens en dier wordt iedere paar maanden volledig vervangen door een nieuw skelet. Dit is een natuurlijk proces dat plaats vindt doordat er in bot cellen zitten die botafbreken (osteoclasten) en cellen die juist nieuw bot aanmaken (de osteoclasten). Afbraak en aanmaak treden in de normale situatie tegelijkertijd op, en houden elkaar in evenwicht. Invloeden van buiten kunnen dit proces van botvervanging beinvloeden. Zo zullen ten gevolge van een zwaardere belasting (bijv. tijdens training) de osteoblasten meer bot gaan maken. Hierdoor wordt het bot zwaarder en sterker. Wordt de belasting te groot en treden er beschadigingen op van het botvlies, dan reageert het lichaam met een ontstekingsreactie die gedurende een langere periode het evenwicht tussen botaanmaak en afbraak kan ontregelen.
Tot nu toe konden wij dit gestoorde evenwicht alleen met ontstekingsremmende middelen beinvloeden. Reeds opgetreden veranderingen in het bot kunnen hiermee niet worden gerepareerd.

Gelukkig is er sinds kort een nieuw geregistreerd diergeneesmiddel voor paarden verkrijgbaar (Tildren®) dat specifiek de osteoclasten (de botafbraak) remt. Het middel is afkomstig uit de humane geneeskunde en is bedoeld om ziekteprocessen waarbij meer bot wordt afgebroken dan aangemaakt, gedurende langere tijd te remmen of zelfs te stoppen. Met name de beginstadia van spat en bepaalde vormen van hoefkatrolontsteking lijken goed op dit middel te reageren. Maar ook artrose (slijtage) in andere gewrichten in het lichaam reageert goed op dit medicijn.

Onze ervaringen bevestigen de gunstige resultaten die reeds in het buitenland zijn opgedaan. Naast het paard te behandelen met dit middel moet ook de oorzaak van de ontsteking worden weggenomen. Dit kan afhankelijk van het probleem dmv aangepast beslag, rust en de toedienning van ontstekingsremmers.

Het middel Tildren® kan op 2 manieren worden toegediend:

dmv een injectie in het bloed gedurende 10 dagen achtereen

dmv een infuus waarbij de totale (tiendaagse) dosering in 1 keer gedurende een half uur wordt toegediend

Wij geven de voorkeur aan deze laatste methode aangezien er op deze manier een hogere concentratie van het middel in het bot wordt bereikt gedurende de vier maanden dat Tildren® in het lichaam werkzaam blijft.

De behandeling is niet goedkoop, maar biedt nieuwe kansen voor kreupele paarden.