Wel pech voor mijn pony, zij vond het allang prima want ze krijgt het altijd door een beetje slobber
 . Dat is dan over, want ze moet een beetje afvallen 
 . Ook beter voor het gewricht.                                                         Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
 . Dat is dan over, want ze moet een beetje afvallen 
 . Ook beter voor het gewricht.                                                         
 mirtje27 schreef:Kan iemand mij het verschil tussen spat en atrose uitleggen. Mijn pony heeft toen ze een jaar of 19 was een gewrichtsontsteking gehad, ze is toen ingespoten met hylonzuur, weet niet goed hoe je het schrijft maar jullie snappen het denk ik wel. Daarna moest ik weer opbouwen en toen is het lang goed gegaan.
Ze is nu 27 jaar en loopt erg stijf vooral 's ochtends uit de stal.

Citaat:Artrose is hetzelfde als spat. Arthrose in het spronggewricht wordt spat genoemd.

RobvdPK schreef:Amai.
En ik die dacht dat ik beroemd was om mijn intelligentie, doorzicht, en brede kennis.
Rob

RobvdPK schreef:@Hoppie
Thx
@Jenny
Tildren gebruik je (volgens mij) bij paarden die spat hebben met botoplossing.
De Tildren moet het proces van oplossing stil leggen, eventuele 'gaten' helpen herstellen,
en evenwicht brengen tussen aangroei en afbraak van bot.
De Tildren is helemaal niet bedoeld om de gewrichtsbeentjes aan elkaar te laten groeien.
Rob

Maar in het beginstadium van botoplossende spat, wordt Tildren wel gebruikt om de oplossing te stoppen. Maar Tildren zorgt naast het stoppen van het oplossen van bot ook voor het aanmaken van bot. Vandaar dat het bij wat verder gevorderde spat meestal gebruikt wordt om de gewrichtspleet helemaal dicht te laten groeien (zie eerder in dit topic).                                                         
 Veranderingen van het bot zijn regelmatig de oorzaak van kreupelheden bij paarden en pony’s. Botveranderingen kunnen zowel acute als chronische kreupelheid veroorzaken. De veranderingen kunnen bestaan uit de vorming van nieuw bot op plaatsen waar overmatige belasting plaats vindt (bijv bij slijtage, artrose), of juist uit het verdwijnen (oplossen) van bot zoals bij sommige vormen van spat of hoefkatrolontsteking. In alle gevallen begint zo’n verandering van botstructuur door beschadigingen die een ontstekingsreactie van het lichaam veroorzaken (bijv bij een verstuiking). Deze ontstekingsreactie beinvloed de normale botaanmaak en botafbraak door het lichaam.