Arabesk schreef:
Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau
[/quote]
Dat boek heeft in ieder geval een koper erbij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:
Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau
Ipsilonka schreef:Ieder zijn mening en geloof. Ik geloof in mijn hoefsmid, ik geloof ook dat poownie het aangeeft als er iets niet goed zit.
Ipsilonka schreef:Ik zie dat dus anders.Ik ben vrij plotseling begonnen met veel buitenrijden. Daar moeten de hoeven aan wennen (toch) dus ze slijten veel. Ik heb geen zin om me af te vragen of ik nog kan buiten rijden deze week, ivm sterker worden van de hoeven wat tijd nodig heeft. Dus mijn oplossing daarop is ijzers, zodat ik, als egoïstische hoefvernielende baas, lekker elke dag de weg op kan gaan
Ipsilonka schreef:Dus mijn oplossing daarop is ijzers, zodat ik, als egoïstische hoefvernielende baas, lekker elke dag de weg op kan gaan
Ipsilonka schreef:maar hoefschoenen mogen niet op wedstrijd .....
dollemina schreef:Hoefijzers worden gesmeed en dus op de hoef passend gemaakt.
Hoefschoenen niet.
Ipsilonka schreef:Ik zie dat dus anders.Ik ben vrij plotseling begonnen met veel buitenrijden. Daar moeten de hoeven aan wennen (toch) dus ze slijten veel. Ik heb geen zin om me af te vragen of ik nog kan buiten rijden deze week, ivm sterker worden van de hoeven wat tijd nodig heeft. Dus mijn oplossing daarop is ijzers, zodat ik, als egoïstische hoefvernielende baas, lekker elke dag de weg op kan gaan
Arabesk schreef:Maar de hoeven van mijn paard slijten zo snel dat er wel ijzers onder moeten
Als de hoeven van een paard sneller slijten dan dat ze goeien dan lijkt het een logische stap om hoefijzers te gebruiken om de slijtage tegen t gaan. Voor velen lijk het zelfs de enige oplossing. Maar is dit wel zo?
Slijten de hoeven ook echt te snel? In de meeste gevallen waarin dit argument gebruikt wordt is niet geprobeerd of de hoeven ook echt te snel slijten, maar wordt er van te voren bedacht dat dit wel zo zal zijn.
Als het wel is geprobeerd en de hoeven slijten te snel is er wat anders aan de hand: de meeste onbeslagen paarden worden trad. bekapt waarbij het paard op de hoefwand loopt, die vaak te lang is en het paard staat vaak op te hoge hielen en waarbij de straal wordt teruggesneden. Contact van de straal met de grond is noodzakelijk om de hoefgroei te bevorderen!
De hoef maakt dan dankbaar gebruik van elk ruw oppervlak en slijt vervolgens af tot de lengte die hij van nature hoort te hebben. In de ogen van veel mensen oogt dit 'te kort', maar eigenlijk is dit de goede lengte! Pas als die lengte bereikt is gaat de hoef weer sneller groeien.
Wilde paarden kunnen elke dag grote afstanden afleggen over ruwer ondergronden zonder dat de hoeven te kort afslijten. Wil je met je paard over asfalt kunnen rijden zul je de hoeven hier op voor moeten bereiden: langzaam de blootstelling aan ruwe oppervlakken opbouwen. Van een paard dat altijd in de wei staat kan je niet verwachten dat hij bikkelharde hoeven opbouwt. Regelmatig bekappen en veel beweging (GEEN stalarrest), een meer natuurlijke manier van paardhouden zijn zoals als zo vaak beschreven, BASISvoorwaarden om blootsvoets te kunnen laten slagen.
Bovenstaand is een bewerking van de tekst uit 'natuurlijk bekappen' van Veldman en Kooistra
De hoeven van gedomesticeerde paarden proberen zich aan de weinig eisende situatie aan te passen: als ze niet bekapt worden gaan ze minder hard groeien, de hoefwand wordt dunner, er komen spleten en er breken stukken af. Ze worden vaak week en krijgen een onnatuurlijke vorm. Zolang een paard op zachte grond loopt kan hij zich over het algemeen nog wel goed redden maar als hij op hardere bodem wordt gereden is dat pijnlijk.
Bij een beslagen paard is dit degeneratieproces nog veel sterker, immers de hoeven maken nooit direct contact met de grond waardoor ze sterker zouden worden. Maar bij hoeven met ijzers gebeurt nog meer: Sta eens even stil bij het concept van hoeven: ze groeien omdat ze gemaakt zijn om af te slijten! In feite loopt een beslagen paard altijd op te lange hoeven want ze slijten niet af. IJzers verhinderen dit natuurlijke proces. Daar komen nog de andere negatieve effecten van hoefijzers bij:
Hoeven groeien conisch (aan de onderkant zijn ze groter dan bij de kroonrand. Het ijzer dwingt de hoef rechter naar beneden te groeien waardoor de hoeven nauw worden (contraheren). Hierdoor wordt de bloedsomloop in de hoef afgekneld (voel maar eens: ‘blote voeten’ voelen veel warmer aan dan hoeven met ijzers). De bloedcirculatie in de hoeven is belangrijk voor de gezondheid van het hele paard.
Van horses go natural de site van Wout Overbeke
Een extreem voorbeeld waar in goed te zien is wat de effecten van hoge hielen op de ligging van het hoefbeen zijn
en daarin afgebeeld wat de juiste lengte en vorm van de hoef had móeten zijn
Dit is wat als normaal en gezond wordt beschouwd binnen de traditionele manier van bekappen
Dit is wat NB als normaal en gezond beschouwd, maar waarvan veel mensen dénken dat het te kort is:
Dit is een wilde paardenhoef.
Wat velen als te kort beschouwen is eigenlijk de goede lengte!
Deelvragen die hier goed op aansluiten en beantwoord worden op de site van hoefnatuurlijk:
Wilde paarden lopen niet over asfalt. Onze paarden wel. Daarom zijn hoefijzers toch noodzakelijk? Wilde paarden lopen niet over asfalt maar over rotsbodems. Die ruige rotsbodems stellen heel wat hogere eisen aan de hoeven dan onze vlakke asfaltwegen. Paarden kunnen zonder uitzondering echt prima blootsvoets over asfalt lopen. Zelf galoperen wij rustig met onze paarden lange stukken over het asfalt... blootsvoets! Dankzij een natuurlijke bekapping zijn de hoeven zo hard geworden dat ze dit prima kunnen.
Onze paarden zijn geen wilde paarden maar gedomesticeerde paarden. Dat is toch niet vergelijkbaar?
Echte wilde paarden bestaan niet meer. Wat er tegenwoordig rondloopt aan wilde paarden zijn de nakomelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen paar honderd jaar zijn ontsnapt of losgelaten. Ze zijn dus prima vergelijkbaar met onze huidige gedomesticeerde paarden. Eenmaal vrij in de natuur krijgen gedomesticeerde paarden dezelfde gezonde hoeven als de echte wilde paarden. Er is dus geen enkele reden waarom jouw paard ook niet van die gezonde hoeven kan krijgen.
Ja natuurlijk hebben wilde paarden gezonde hoeven, de paarden met ongezonde hoeven overleven het niet dus je vindt alleen maar wilde paarden met goede hoeven.
Zo eenvoudig is het niet. Bij de onderzoeken naar wilde paarden zijn ook dode paarden onderzocht. Er zijn maar weinig dieren die hoeven eten dus de hoeven zijn achteraf doorgaans goed te onderzoeken. Uit die onderzoeken is gebleken dat die paarden dood waren gegaan door andere oorzaken; de hoeven waren zonder uitzondering prima.
Op een paard zitten is ook niet natuurlijk. Waarom zou ik dan wel natuurlijk moeten bekappen?
Het doel is niet om het zo "natuurlijk" mogelijk te doen. Het doel is om het op de beste manier te doen (vooropgesteld dat je het beste voor je paard wilt). Door naar de natuur te kijken leren we hoe de hoeven bedoeld zijn en onder welke omstandigheden ze horen te functioneren. We noemen het "natuurlijk bekappen" maar hadden het evengoed "gezond bekappen" kunnen noemen.
Mijn hoefsmid zegt dat Natuurlijk Bekappen niet werkt, slecht is voor de hoeven of alleen geschikt is voor bepaalde paarden Je hoefsmid bekapt zelf niet op deze manier en heeft deze "informatie" dus ook maar van horen zeggen. Mensen die hun paard succesvol op natuurlijke wijze bekappen komen niet meer bij de conventionele hoefsmid (waarom zouden ze?) dus de hoefsmid krijgt gewoon nooit de goede resultaten van Natuurlijk Bekappen te zien.
dollemina schreef:Hoefijzers worden gesmeed en dus op de hoef passend gemaakt.
Hoefschoenen niet.
Het lijkt me voor een paard ook niet zo prettig zitten omdat de voet wordt afgesloten en de sluiting drukkingen geeft.
Misschien als er over een aantal jaren beter hoefschoenen op de markt zijn(flexible o.i.d.) dan wil ik dat best proberen.
Nu nog niet.
Ik weet niet eens of er op de dressuurwedstrijden met hoefschoenen gestart mag worden.
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen.
Ipsilonka schreef:maar hoefschoenen mogen niet op wedstrijd .....
Auky schreef:Ipsilonka schreef:Dus mijn oplossing daarop is ijzers, zodat ik, als egoïstische hoefvernielende baas, lekker elke dag de weg op kan gaan
Je slaat de spijker op z'n kop, 'egoïstische hoefvernielende baas'.
Je kunt natuurlijk ook nog kiezen voor hoefschoenen als je de moeite niet wilt nemen om de hoeven van je paard te trainen.
(Want ja, de hoeven moeten net als de spieren van je paard getraind worden)
Ipsilonka schreef:Marquis vind ik foeilelijk en lijkt me totaal niet comfi. Enige wat overblijft is old macs die vind ik wel erg mooi/functioneel etc. Echter wordt dat dan een uitgave van 400 euro. Voor zover ik weet kun je die dingen nergens passen of iets dergelijks en daarom vind ik het een moeilijke materie.
dollemina schreef:Heb ook het boek er bij gepakt.
Voordelen van hoefbeslag,
Hoefbeslag wordt om een aantal redenen toegepast:
-Ter bescherming van de draagrand tegen een te sterke afslijting
-Door het zorgvuldig kappen van de hoeven kan een goede stand en gang van een paard bevorderd worden. Het hoefijzer levert een bijdrage aanhet handhaven en bevorderen vn deze goede gang en stand.
-)om in de hoefijzers kalkoenen te bevestigen en uitglijden tegen te gaan op een glibberige ondergrond, zoals natte grond bij terreinwedstrijden of gladheid door ijs en sneeuw. (mijn reden)
-Door aanpassing in het beslag kunnen hoefproblemen afnemen of zelfs genezen, zodt het paard bruikbaar blijft
hns schreef:Ipsilonka schreef:maar hoefschoenen mogen niet op wedstrijd .....
Zoveelste bewijs dat het om alles gaat behalve het paard...