[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:04

Janouk: hopen dat ze nu snel opknapt nu de hoefzweer er uit is.

Mariekie: In luzerne zit nogal wat melasse. Ik geef het Indiana dus niet.

Over Dodson and Horrel: Ik voer Happy Hoof van Spillers. Is soortgelijk qua structuur en qua prijs als Dodson and Horrel, Safe and Sound. Ik bestel dat in Duitsland en het wordt, bij bestelling van 15 zakken of meer, gratis thuisbezorgt.
Misschien is dat ook een optie.
Indiana krijgt dit al bijna 2 jaar en het bevalt me/haar erg goed.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:20

Je hebt ook melasse vrije Luzerne.

In veel speciaal-voeders voor bevangenheid zit luzerne verwerkt. Maar dat is dan een beetje.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:30

@Hannanas, Janouk: hoe gaat het nu met jullie paardjes?

Ik ben vandaag weer een stuk wezen wandelen over de weg met Aurora (en Saros, haar zoon). Dat ging nu eindelijk weer goed na hun "uitbraak" vorige week. Lachen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:00

Update Image
De hoefzweer is er bijna uit. Ze staat nog 2 x daags in de hoefzak met biotex. Ze staat weer op het linkerbeen en kan nu weer het bevangen rechter voorbeen ontlasten. Ze stapt rond met stijve voorbenen. Maar ze loopt weer. En dat is toch wel heel fijn om te zien.
Wij wachten af hoe het zich verder ontwikkelt. En ze is er nog!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:21

Zet hem op janouk en image,het eerste begin is er weer. Go jij! Go jij!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:14

janouk schreef:
Ze staat nog 2 x daags in de hoefzak met biotex.

Let ook op voor mok met al dat weken.
Ik heb dat nl. zelf meegemaakt en daarom wil ik je er eigenlijk op wijzen dat dit ook nog een "nareactie" kan zijn.
Had ik toen eindelijk de hoefzweren eruit geweekt, koten steeds goed afgedroogd (dacht ik), kreeg ze open mok. (had ze nog nooit eerder gehad in de 10 jaar dat ik haar had).
Liepen daar de benen weer van op Verdrietig
en was het dus weer smeren en behandelen van de kootholtes.

Maar hopelijk blijft dat jullie bespaart ...
Het kan wel een paar dagen duren eer ze beter lopen als de hoefzweren weg zijn (is mijn ervaring, ondanks dat boeken zeggen dat het na doorbraak gelijk beter gaat).

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:57

Zie net op de hoofdpagina van bokt dat er weer een toppaard overleden is aan hoefbevangenheid, zo jammer zeg!

Waar zou dit toch aan liggen? voeren we momenteel zo'n troep (biks) aan de paarden?
Je zou het haast een welvaartsziekte kunnen gaan noemen.

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:44

Dat ligt volgens mij inderdaad aan de rotzooi die wij de paarden voeren. Kuilgras, biks, voedingssuplementen... , terwijl ze eigenlijk alleen (oud) gras of hooi nodig hebben. Mijn pony staat sinds kort weer 24 uur per dag op het land en krijgt niets bijgevoerd. Ze loopt prima en heeft nergens meer last van.
Het nadeel van zo'n dressuurpaard is dat je hem wel moet bijvoeren om hem voldoende energie te geven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:43

Hmm, rotzooi voeren ? veel voederfabrikanten maken hun voer denk ik wel steeds beter. Ik denk dat onze huidige paarden te weinig of verkeerd bewegen.

Hoorde onlangs nog van een man van 82, die al 60 jaar met paarden werkt, dat vroeger maandagziekte aan de orde van de dag was (paarden werkten 6 dagen in de week keihard op het land, en op zondag rust en wel haver en dus ziek op maandag). Koliek, bevangenheid e.d. kenden ze in zijn jeugd niet.
Nu komt maandagziekte nog nauwelijks voor, maar wel koliek en bevangenheid.

Maar ook de extreme weersomstandigheden dit jaar (zeer warm, vroeg voorjaar, weinig zomer, en vrij snel koude natte herfst), zorgen voor een overhoop halen van het hele stofwisselingsysteem van onze beestjes (die vaak door het verkeerde, te veel voer icm te weinig beweging, een verzwakt immuumsysteem hebben).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:00

Ik denk dat we over het algemeen "te goed" voor onze paarden zijn. Lekker veel eten, appeltje hier, worteltje daar, en teveel krachtvoer in verhouding met wat ze doen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:24

update 2.10
Image heeft lekker haar staart staan schuren. Muts. Blijkbaar kan ze weer op haar voorhoeven leunen om lekker te schuren. :wink:
Zonde, maar ik kan er niet mee zitten nu.
Ze stond gisterenavond zelfs achter weer in ruststand voor het eerst in weken. Pling

Ze liep gemakkelijk haar box uit en liep vlot de bak in. Gelukkig een goede dag dus.
Vingers aflikken Het linkervoorbeen is praktisch weer dun. Alleen is de bal van de voet nog wat dik, maar niet meer gevoelig. Dus de hoefzweer is aardig aan het oplossen.
Ze staat nog wel op maximale pijnstillers. Eerst maar even stabiliseren.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:31

Go jij! Go jij! Super! En nu iedere dag een beetje beter!

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:11

mijn pony is ook bevangen geweest aan 4 benen, echt verschrikkelijk!
ze was toen nog niet van mij, maar van een boer, die alleen maar dacht dat een paard veel moest eten. dat werd haar dus bijna fataal! nu een dikke 5 jaar later heb ik een super pony! ze is toen flink op dieet gezet, ander hoefbeslag. ze loopt enkel en 2 span aangespannen, loopt op de wei. en het gaat echt super goed!
er is dus nog hoop!!! succes allemaal!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:03

Goed zo janouk,zoals ik het nu begrijp komt het weer helemaal goed met image.Het heeft wel nog tijd nodig,maar over een paar weekjes rijd je misschien ook weer lekker buiten.
Ik blijf voor je duimen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:56

Er loopt nu een topic op bokt over http://www.dierenpolitie.nl/nieuws/laat ... seerd.html Die pony heeft super lange hoeven terwijl de eigenaar zegt dat de smid iedere 6 weken komt. Hebben jullie er ervaring mee dat de hoeven zo groeien met bevangenheid ondanks iedere 6 weken bekappen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:04

Met het paardje hier gaat het alweer beter.
We twijfelen echt ernstig of ze echt bevangen was/is, aangezien ze wel echt zo liep.
De loop is echter al onwijs verbeterd en bijna/zo goed als normaal te noemen.
Hoefsmid is geweest en heeft de hoefjes bekapt, ook hij twijfelde eraan, maar aan de hoeven is dat natuurlijk nooit 123 te zien.
De spieren waren eerst wel echt keihard over haar hele lijf, nu alweer wat losser.

We houden het goed in de gaten.

Jeetje, die pony van de dierenpolitie-site... kan mij niet voorstellen dat het kan als de pony elke 6 weken wordt bekapt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:29

Dat vroeg ik me dus ook af, omdat andere in het topic aangaven dat hun bevangen pony's ook zulke hoeven hadden en de smid daar om de 6 weken kwam

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:05

Dan is het of geen goede smid geweest, of de eigenaar liegt.

Kijk naar mijn eigen pony. Zij kreeg door haar bevangenheid ook "lange" vergroeide hoeven, maar na een bekapping door onze hoefsmid was dat gelijk heel anders (zie foto's hieronder ter verduidelijking).

Afbeelding
Hoef Isa ca. 8 weken na bevangenheid en 1 week na doorbraak hoefzweer (bij kroonrand)

Afbeelding
Zelfde hoef 8 weken later; na bezoek van mijn hoefbekapper

Zo hoort dit te worden aangepakt, en niet wat ik zag bij die in beslag genomen pony.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:25

staat idd al veel beter!
Al staat ze op de 2e foto zo ontzettend hoog, net alsof ze op hakken staat!
Wel heel interessant om dit te zien.

Hoe gaat het nu met haar hoeven?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:53

Ze heeft altijd "hoge" hakken gehad.
Op de RXfoto's (april) bleek ook dat het hoefbeen niet grondparallel zat en dat ze dus een "gekanteld" hoefbeen had. Ze is daardoor in 1 bekapping "naar beneden" gezet om het hoefbeen zoveel mogelijk al grondparallel te krijgen.
En daarna leek het wel of de problemen pas echt begonnen Verdrietig

Ik kan het niet hardmaken, maar typisch was wel dat ze vanaf dat moment vrijwel continu bevangen leek, hoefzweren kreeg die ze voorheen nooit had na of tijdens een bevangenheid. Linker been was continu dik bij de pees aan de achterkant tot aan de knie. Volgens dierenarts een peesschedeontsteking door het ineens lager zetten van de hoef. En geen onbelangrijk detail, ze liep voor geen meter.

De hoef heeft zelf proberen te corrigeren door de hielen enorm te laten groeien. Nu ze weer deze "hoge" stand heeft, laat ik dat voorlopig maar zo. Misschien hoort het wel bij haar ... geen idee. In de toekomst gaan we het geleidelijker doen in ieder geval.

Gehele verloop van voor bekapping, rontgenfoto's, eerste en tweede bekapping, hoefzweren en laatste bekapping, staan op http://www.mijnalbum.nl/Album=YJUERDNI

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:07

Hallo mensen,

Misschien is er iemand van jullie die mij advies kan geven. Mijn 2,5 jarige merrie die ik 2 maanden heb, blijkt in het verleden (waar ik niets van weet) een keer bevangen te zijn geweest. De hoefsmid zag dat aan de bredere witte lijn. Hij zei overigens dat dit al van een tijdje terug moet zijn.
Voor zover ik weet heeft de altijd, haar hele leven, buiten op land gestaan. Dat wil ik ook nog een tijdje volhouden, tot ze 3,5 jaar oud is.
Maar: toen het gras op haar landje op raakte, kon ze zichzelf moeilijk warm houden omdat er niets meer te eten was. De paarden zijn toen op een ander groot stuk land gezet, waar nog veel gras staat.
4 dagen na het verweiden, ging ze ineens heel snel ademen en met erg grote neusgaten. DA zei dat ze beetje koliekerig was, gaf darmontspanner, en 3 uur later was alles weer in orde.
Helaas heeft ze gister, weer 4 dagen later, weer zo snel geademd en met grote neusgaten. Wederom na 2 uur op stal weer over.
Verder is er niets anders aan haar te bemerken. Ze is iets liever dan normaal als ze zo snel ademt, maar geen pols in de kogel oid of andere stand.

Kan dit te maken hebben met hoefbevangenheid? En zo ja, wat kan ik dan het beste doen? Ik heb mogelijkheid 1: op stal zetten en 2 uur per dag in de bak. Eigenlijk geen optie, want ze breekt de stal af en is onhoudbaar. Mogelijkheid 2: gewoon op de winterweide zetten en kijken hoe het loopt. Helaas is dat ver weg en kan ik dan maar 3 keer per week naar haar toe.
Er is hier geen stal (heb veel gezocht en niets gevonden) waar ze overdag buiten wordt gezet en 's nachts binnen wordt gehaald. Het is ene of andere uiterste en ik vind beide heel eng.

Advies over laatste alinea is welkom, maar graag ook antwoord op de vraag of snel en zwaar ademen met grote neusgaten ook een symptoom is van bevangenheid. Of dat het gewoon toch wat krampjes zijn.

Alvast bedankt!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:17

Volgens mij heeft dat snelle ademen in dit geval niets te maken met hoefbevangenheid. Natuurlijk kan een paard als het veel pijn heeft snel gaan ademen, maar dan zou je bij hoefbevangenheid toch eerst denken aan moeilijk lopen.

Kun je je paard niet op de kale wei zetten en hooi of voordroogkuil voeren en desnoods een dekentje op doen? Of is die kale wei ook een eind bij je vandaan?
Verder zou ik, als ik jou was, mijn paard niet op alleen maar gras zetten, in verband met de atypische myopathie, waarvan ze nog steeds niet weten waar het vandaan komt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:18

@ Kukkie, ik zou toch gaan voor de winterweide. Dat is verreweg het gezondst voor een paard.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:35

Die atypische myopathie is nog zo onduidelijk dat ik daar gewoon geen rekening mee kan houden. Dat staat voor mij gelijk aan een natuurramp als bliksem ofzo.

En winterweide leek mij ook het beste. Toen ze nog vrij schraal stond, was er ook niets aan de hand. Maar nu is ze gewoon steeds een beetje (niet doodziek) ziekjes, en het enige wat ik kan bedenken is het gras. Dat staat nu eenmaal op een winterweide. Weliswaar niet overvloedig in de winter, maar nu staat er nog zat, en straks in het voorjaar knalt de fructaan ook weer het gras uit.
Kijk, zonlicht is goed voor mensen. Grazen goed voor paarden. Maar en zijn mensen die ziek worden van UV-licht. En op dit moment ben ik bang dat mijn paardje ziek wordt van grazen.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:08

Kan heel goed, er zijn op het moment veel paarden met koliek (daar lijkt het eerlijk gezegd een beetje op Kukkie). Waarschijnlijk door het natte gras, kou en de snelle groei van het gras de afgelopen tijd.