Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje_

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:13

abaresk, omdat jij het zoooo makkelijk kan vertellen, zeggen de DA nogsteeds speciaal beslag rechte lijnen, waarom doen die dat? ze verdienen er niks extras aan ze schieten er niks mee op.

Owja, heel de wereld speelt onder 1 hoedje behalve de natuurlijke bekappers.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:31

omdat ze simpelweg nog niet weten dat het ook anders kan

járen geleden in de discussie over roken, werd als tegenargument gebruik dat roken heus zo slecht niet was, want er waren ook artsen die rookten!

Utrecht heeft onderzoeken gedaan en kwamen tot de conclusie dat boxrust geen optie is voor peesblessures, maar VA-en blijven nog steeds boxrust voorschrijven.... Bij mensen net zo: uit diverse onderzoeken is gebleken dat antidepressiva maar heel weinig effect hebben, toch worden ze nog bij bosjes voorgeschreven. No Cheer

Druppelsgewijs komen er wel wat veeartsen in aanraking met natuurlijk bekappen en ijzerloze oplossingen. We hebben ze hier wel op de cursus gehad.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:55

Arabesk schreef:
Het is gewoon heel menselijk om te zoeken naar een schuldfactor die buiten jezelf ligt. Kijk maar naar al die kinderen die tegenwoordig een ADHD stempel krijgen. Lekker makkelijk want dan kun je je kind een pilletje geven, in plaats van dat je eens met een opvoedingsdeskundige gaat praten die je vertelt hoe je wél moet opvoeden.

Tsjonge, dat slaat echt als een tang op een varken....

Zo jammer dat je soms best zinnige opmerkingen ondergesneeuwd raken door je fanatisme.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:36

echt, die adhd vergelijking Verward dus al de mensen met een kind met adhd moeten hun kind beter opvoeden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:38

We gaan offtopic, het was bedoeld om mijn punt te illustreren, maar ik ga nu niet nóg verder uitleggen hoe en wat. Tenslotte gaat het hier over HKO.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:41

Vasthi schreef:
Jullie slaan een onaangenaam toontje aan Arabesk en Arno..................

En wat voegt dit toe aan de discussie?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:44

Welke discussie, jullie hebben toch gelijk?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:45

Vasthi schreef:

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:53

Dit ook niets.

arno8 schreef:
Vasthi schreef:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:51

Arabesk schreef:
We gaan offtopic, het was bedoeld om mijn punt te illustreren, maar ik ga nu niet nóg verder uitleggen hoe en wat. Tenslotte gaat het hier over HKO.

Dat adhd-punt was idd offtopic, maar geeft wel aan dat je het op dat punt in ieder geval niet bij het rechte eind had. Waarom moeten we dan maar klakkeloos aannemen dat je wat betreft HKO wel gelijk hebt?

Ik zal zeker niet roepen dat je dta niet hebt hoor, het zal ongetwijfeld werken voor sommige paarden, maar om nou te gaan roepen dat jij HET wondermiddel hebt en dat het altijd maar andermans eigen schuld dis dat een paard met HKO rondwandelt is niet echt een goede insteek in zo'n topic.
Meedenken is prima, maar je eigen leer prediken gaat een beetje ver.....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 12:03

HKO komt nou eenmaal bijna altijd door verkeerde omstandigheden. Het IS nou eenmaal vaak de 'eigen' schuld van de eigenaar.

Niet dat de eigenaar het expres heeft gedaan, die wist ook niet dat hij/zij het verkeerd deed. Maar als iemand dan daarop wijst, moet de eigenaar niet in het verzet springen maar eens serieus gaan nadenken of het misschien waar is. Veel mensen denken dat ze alles al perfect doen en weigeren ieder nieuw inzicht. Dat is gewoon heel jammer, ook voor de paarden.

We kunnen er wel heel lief omheen gaan praten en advies geven waar niemand iets aan heeft, maar wij gaan er van uit dat mensen hier voor nuttig advies komen. En dan kan de waarheid even hard aankomen. Daar kun je iets mee doen door een betere stalling te zoeken, of niet.

ADHD punt was niet off-topic, maar om iets te illustreren: mensen weigeren de schuld bij zichzelf neer te leggen, zo ook in dit geval. Het lijkt hier soms wel dat het NOOIT aan de eigenaar kan liggen dat HKO is ontstaan... dat is natuurlijk onzin.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 12:18

Niemand weet wat betreft paarden ooit wat nou goed is en niet goed. Niemand zal dit ook ooit weten. Want niemand weet wat een paard echt voel of denkt.
En tuurlijk kan de schuld bij de eigenaar liggen, maar ik vind het woord schuld gwoon niet mooi. Ik bedoel we hebben allemaal het aller beste met ons paard voor we willen het beste voor ze en we rijden ons paard niet express naar de kl*te. En de mensen die hun paard wel naar de kl*te rijden 'express' die doen hem waarschijnlijk dan ook met net zo veel gemak naar de slager.
Er zijn veel uiteenlopende meningen en overal zitten haken en ogen aan. Je moet denk ik gwoon kijken wat bij jou paard het beste gaat. En ook hierbij neemt iedereen de beslissing van 'behandeling' met de beste bedoelingen.

Over dat adhd puntje kan ik HEEEEL boos worden, want dat slaat natuurlijk nergens op. Adhd heeft niks met opvoeding te maken en adhd gaat niet over vervelende drukke mensen en kinderen. Dat is maar een HEEL klein onderdeel van wat daadwerkelijk het probleem is. Maar om niet off topic te gaan ga ik daar niet verder op in. Ik vind alleen niet dat je zulke opmerkingen mag maken want die slaan nergens op!!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:30

Citaat:
ADHD punt was niet off-topic, maar om iets te illustreren: mensen weigeren de schuld bij zichzelf neer te leggen, zo ook in dit geval. Het lijkt hier soms wel dat het NOOIT aan de eigenaar kan liggen dat HKO is ontstaan... dat is natuurlijk onzin.

Er wordt hier niet gezegd dat het nooit de schuld is van de eigenaar, jij probeert ons te laten overkomen als mensen die dat wel beweren.
En ADHD de schuld van de ouders??? Ik werk in het onderwijs en ik nodig je van harte uit om dat hier in bijzijn van docenten, leerlingen en ouders een te komen beweren....

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:01

Waarom hebben jonge paarden die altijd buiten hebben gestaan, nog nooit zijn bereden dan wel HKO? Het kan erfelijk zijn.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:44

Mijn paard heeft als veulen een rake klap gehad, en hij heeft zichzelf nooit de rust gegeven zodat het kon genezen, het begon te irriteren en zo onstond de hoefkatrolontsteking. Je kon perfect op de foto's zien dat hij een klap heeft gehad en dat het zich heeft proberen te genezen, wat helaas niet gelukt is en nu zit hij met de klassering 4. Dus het kán wel, beide ouders hadden perfecte straalbenen.

Maar mijn paard is gister flink op hol geslagen, en heeft misschien wel bijna een kilometer alleen maar op de stenen gegaloppeerd en daardoor heeft hij ook zijn voorijzers verloren. Is dit iets om zorgen over te maken!? toen ik hem terug moest brengen liep hij nog wel normaal en woensdag komt de hoefsmid weer.. maar zoveel galopperen voor een paard met hko en ook nog zonder ijzers is toch niet zonder consequenties of wel!?

Hoeveel galopperen jullie nog met je paard met hko? ik normaal gesproken erg weinig want zoveel galopperen kan nooit goed zijn volgens mij..

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:12

Vandaag te horen gekregen dat er voor Helion geen oplossing is om hem nog pijnvrij door het leven te laten gaan Ach gut Huilen Huilen
Ik mag hem niet meer berijden van de da omdat hij gewoon pijn heeft echt pijn.
Ik had dit al even door dus had mijzelf ook al op het ergste voorbereid.
Het inspuiten van zijn hoefgewricht heeft niet aangeslagen helaas. Hij gaat nu nog even het land op mijn andere paard want dat zijn dikke maatjes. Ik heb pijnstillers mee gekregen voor 2x perdag en die mag ik halen tot dat ik vind dat het klaar is.
Daarom heb ik samen met mijn dochter besloten om hem (zolang als hij het aankan) met pijnstillers deze zomer op het land te zetten en voor dat de winter weer gaat beginnen hem laat inslapen.

Wat een Kl*te nieuws eigenlijk he! Hoewel ik me er toch op ingesteld had komt het toch best wel hard aan.
Maar ik zie aan hem dat hij niet goed in zijn vel zit en ik heb alles gedaan wat in mijn mogelijkheden lag maar het mocht uiteindelijk niet baten! Huilen Huilen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:42

Oh wat vreselijk! Wel fijn dat je hem nog een lekker zomer op het land gunt! En goed van je dat je voor je paard kiest.

Jouw verhaal is precies hetzelfde als het mijne. Mijn paard was toentertijd ook in het voorjaar zo vreselijk slecht dat ik hem nog een zomer op het land heb gezet en toen alles weer naar binnen moest hem in heb laten slapen.
Geniet nog maar lekker van hem voor zolang de zomer duurt!

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:08

Hebben jullie je paard met HKO weleens op egg-bars laten staan? Zoja, hoe ging dat en is het aan te raden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:22

Ja, een tijdje, eerst met en later zonder siliconen. Werkte goed voor t herstel, maar op den duur als ze beter lopen, zou ik t niet meer gebruiken. Mijn merrie ging er nl houterig mee lopen. Ik zou nu sowieso voor breakover gaan ipv egg-bars. Mijn smid heeft t bij mn merrie geprobeerd (op mijn verzoek), werkte super! Inmiddels gebruikt hij dit ipv egg-bars bij paarden met HKO. Knipoog

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:40

Mij werd het ook aangeraden door de hoefsmid, alleen op de site van hoofcare staat er wat anders.. (als je naar hoefbeslag zoekt en dan naar de egg-bar shoe) dat het juist niét aan te raden is..

Je hoort zoveel verschillende dingen, vandaar dat ik nieuwschierig ben naar de ervaringen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:44

Ik zou ook zeker voo breakover gaan ipv eggbars! Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:04

even een case studie van Wim de Leeuw uitgelicht die wel erg in het oog springt:

Afbeelding

1 maand later
Afbeelding

vijf maanden later:
Afbeelding

HKO paard, maar nu weer rad Ja

hier de rest van het verhaal http://www.biomentor.org/paard/Swifty.html

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:55

Dat het paard weer rad is wil niet zeggen dat de hko ook verdwenen is Knipoog
Daarbij kan iedereen hier ook wel zien dat de bovenste voet een duidelijk voorbeeld is van hoe een voet niet hoort te staan, dus ik snap het hele punt niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:12

Precies! Mijn paard loopt ook weer rad, met breakover beslag! De Hoefkatrolontsteking is weg, het straalbeen blijft aangetast, mits dat de oorzaak was...

En ja, er is niet bewezen dat het erfelijk is, evenmin is bewezen dat het dat niet is... Het kan zeker wel een erfelijke factor hebben, onze 'rijpaarden' zijn allen veel meer doorgefokt en geselecteerd dan de paarden die nu weer in het wild leven. Daar geldt nog altijd dat de sterkste overwint.
Dat het erfelijk kan zijn, wil niet zeggen dat het ook tot uiting komt. Zeker wanneer het stalmanagement waarin een paard gehouden wordt, slecht is.

Maar goed...blijkbaar is het állemaal onzin, hebben heel veel dierenartsen en hoefsmeden ongelijk, want álleen natuurlijk bekappen werkt... Rolleyes

Ach ja...gelukkig ben ik er van overtuigd dat er meerdere wegen naar Rome leiden en is in mijn optiek per paard verschillend wat de beste weg is...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:26

Ik denk dat bovenstaande foto's alleen iets zegt over de smid die hem in de eerste foto's deed. En door een andere smid/hoefbekapper is de hoef beter geworden.
Mijn hko paard heeft hoeven die er ongeveer uitzien zoals de laatste foto maar wel met ijzers eronder. Hij loopt ook rad. Hij loopt ook al 16 jaar op ijzers.