[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:13

Ik sluit me bij Wuswa aan, vind het er ook bevangen uitzien. Bovendien mondt (gelukkig) niet elke bevangenheid uit in een kanteling, dus geen kanteling betekent nog niet dat er ook geen onsteking is. Hoefzweren zijn trouwens lang niet altijd zichtbaar op een foto.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:59

Jeetje, wat een boel rotnieuws hier.
Bij Indiana ging het vorig jaar met de extreme kou ook mis. Ik heb haar ook transportbeschermers omgedaan om de benen warm te houden, maar als de adertjes in de voeten kapot zijn dan helpt een beetje warmte daar ook niet aan. Cold induced laminitis.
Ik hoop dat het voor jullie paarden beter afloopt als voor Indiana.
Heel veel sterkte allemaal!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 07:58

@JP
tsja je kan nu een aantal zaken uitsluiten, maar er zijn nog zoveel meer oorzaken. pffffffff lastig dit. Slaan de medicijnen aan? Loopt ze iets meer? Voorlopig maar door behandelen alsof het hoefbevangen is, dat werkt voor peesblessures etc ook. Denk ik dan maar. Rust en dieet kan in ieder geval geen schade aanbrengen.
Wat was de diagnose van de veearts op basis van deze foto's?

Vesceron

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:38

Wat zijn die dingen toch rot he... vooral die onzekerheid is zo frustrerend!
Maar ik ben het eens met janouk, rust en dieet kan geen kwaad toch, dan maar behandelen alsof het HB is en mocht blijken dat het toch de pezen zijn, is er geen man overboord.
Wat ga je verder doen nu? Loopt Pauli al meer of beter of niet?

Ik wil toch ook even met goed nieuws komen :o
Ik heb gisteren voor het eerst sinds maanden na de HB weer op m'n merrie gezeten. Ze heeft sinds 2 weken nieuwe ijzers en daar loopt ze zoveel beter op, dat ik in plaats van ernaast lopen er op wilde gaan stappen, eerst de vorst even voorbij laten gaan en nu is de bak weer perfect dus gisteren gingen we ervoor. Ze is nog best jong en een pittige tante dus eerst 2 rondjes door de bak gestapt, maar ze viel zo wat in slaap zo saai vindt ze dat inmiddels. Dus er gewoon maar zonder twijfelen op gestapt. Eerst was ze wel wat rillerig, wilde af en toe aandraven en was errug voorwaarts ineens ;)
Maar ze had er duidelijk meer plezier in dan aan de hand en heb uiteindelijk heerlijk gestapt, voelde zo fijn weer! We zijn dus officieel begonnen met opbouwen :)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:48

romeorowan schreef:
Jeetje, wat een boel rotnieuws hier.
Bij Indiana ging het vorig jaar met de extreme kou ook mis. Ik heb haar ook transportbeschermers omgedaan om de benen warm te houden, maar als de adertjes in de voeten kapot zijn dan helpt een beetje warmte daar ook niet aan. Cold induced laminitis.
Ik hoop dat het voor jullie paarden beter afloopt als voor Indiana.
Heel veel sterkte allemaal!

Maarten van de Visdonk kliniek vertelde me gisteren dat er vorig jaar heel veel paarden bevangen zijn geraakt, net als Indiana, van de kou en dat daar echt niets tegen te doen is om het te voorkomen, je kan heel veel in de hand hebben, maar het weer kan je niet beinvloeden.

JP, gelukkig geen kanteling. Ik zou niet meteen zeggen dat ze niet HB is, kanteling gebeurd gelukkig lang niet altijd, en ze loopt wel heel typisch. Sterkte, ik hoop dat ze er snel vanaf is, nu het warmer is en wordt.

Vesceron *\o/*

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:02

Geloof het graag.
Isa stond en liep gisterochtend na een nachtje beperkte ruimte, ook als stevig bevangen, maar had, zelfs met schoenen en sokken aan, 2 steenkoude voeten en onderbenen. Duidelijk gebrek aan doorbloeding en dat is kennelijk ook pijnlijk.
Vorig jaar begon het bij haar ook erger te worden op het moment dat het ging dooien.

JP sterkte met Pauli. Maar ben het met de andere eens (spreek uit ervaring) dat er niet altijd iets te zien is op röntgenfoto's bij een (lichte) bevangenheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 10:07

Super Vesceron, wat moet je je heerlijk gevoeld hebben - weer in het zadel! _/-\o_

Ik heb een onrustig nachtje gehad met dromen over annulaire ligamenten, diepe buigers en aanverwante artikelen! De foto's zijn helaas nog niet binnen, ik ga zo maar 's nabellen. De dame die de foto's gemaakt heeft is niet de behandelende arts van Pauli, maar zij zei dat Pauli niet bevangen is. Daar luister ik maar niet naar - ik vaar op het advies van Jan Willem en mijn eigen intuitie. Helaas is JW net op vakantie vertrokken en die kan ik echt niet op een berg in de Oostenrijkse sneeuw om advies vragen.

Het lopen van Pauli is nauwelijks verbeterd - ze wil ook helemaal niet lopen. Ze blijft praktisch de hele dag uit zichzelf in de schuilstal staan waar ze normaal gesproken vrijelijk in en uit kan lopen. Wat wel beter is, zijn haar ogen maar dat is te danken aan de buut, dat werkt ontstekingsremmend. Haar lijf is natuurlijk aardig in crisis door de IR en met IR zijn ze overgevoelig voor infectie.

Anyway, ik ga gewoon door met haar te behandelen als HB en wacht op de foto's. Heb inmiddels al de collega van JW gesproken over het eventueel maken van een echo. Gelukkig is er een praktijk in mijn woonplaats die een mobiele echo apparatuur hebben, dus, mocht het nodig zijn dan is e.e.a. al in stelling gebracht. Die zijn bereid om de foto's te maken alhoewel ik wel op tilt sloeg toen die dokter zei dat hij haar met corticosteroiden wilde uitverdoven om de pijn te lokaliseren. No way, dat durf ik niet aan. Met je handen voelen en een beetje drukken kun je die pijn ook vinden.

The story continues..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:59

pfff...JP@...je zou er hopeloos van worden |(
Hoe ziet haar lijf eruit onder de deken?Staan de rugspier hard en stijf?

Ik las gisteren een artikel over hoef temperaturen,ook van bevangen hoeven.
Kon nou niet echt iets vinden over dat kou iets uitmaakt,vreemd....met al die klachten hier ook oor de kou.
En de invloed van de buitentemp. op de bloedcirculatie van de hoef.
Een vrij ingewikkelt stuk, in het engels....waar ik ook niet alles van begreep.
Zal kijken of ik het nog ergens kan vinden.

Pablo loopt sinds gisteren weer gewoon rad,en niet meer op eitjes.Het had echt met de ongelijke keiharde grond te maken.

edit, gevonden:wil niet linken,is PDF :( ....even googlen op..The horse foot-The inside story

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 11:10

@ Geerke: het enige wat er aan het lijf onder de deken te zien is, is dat de vacht slecht is.. ze verhaart als een gek, het is dof en pluizig. Rugspier is soepel.
Net de foto's ontvangen, moet even puzzelen om ze hier te kunnen plaatsen. Nou.. als die geen kanteling heeft ( weliswaar minimaal) dan ben ik gek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:25

heb je de vorige foto's ook nog?Plaats ze eens naast elkaar als het lukt?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:27

Jannepauli schreef:
@ Geerke: het enige wat er aan het lijf onder de deken te zien is, is dat de vacht slecht is.. ze verhaart als een gek, het is dof en pluizig. Rugspier is soepel.
Net de foto's ontvangen, moet even puzzelen om ze hier te kunnen plaatsen. Nou.. als die geen kanteling heeft ( weliswaar minimaal) dan ben ik gek.

Foto's meteen aan Bert of Jantine mailen!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:29

Ik lees hier nog steeds trouw mee (net zoals in het IR topic en het topic van Cushing)
Wil Jp toch even veel sterkte wensen!
Ben erg benieuwd naar de foto's van pauli.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:13

Als ze aan het verharen zijn is die vacht altijd dof, tenminste hier bij de ponies. Dus dat zegt niet zo veel. Geerke: volgens mij heb ik gisteren hetzelfde stuk gelezen, van Pollit??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:24

Ben ik nou gek of zien jullie ook een minimale afwijking t.o. van de hoefwand?
Afbeelding
Afbeelding

Foto's van het kootbeen, ben benieuwd wat die wazige rommeltjes zijn in de kootholte

Afbeelding
Afbeelding

Foto's zijn al naar de kliniek gezonden, wacht nu op reactie van Jantine

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:30

@JP
je kan beter de foto's aan Visdonk en Rob van Nassau sturen dan hier plaatsen :o Tuurlijk zijn wij nieuwsgierig en helpen graag meedenken. Maar voor een second opinion kan je de foto's beter naar de deskundigen mailen.
Bij Visdonk kunnen ze hem meteen leggen naast de foto's van de laatste keer. En Rob is geen arts, maar hoeven hebben geen geheimen voor hem.

Image is vrijdag opnieuw beslagen en de hoeven zien er echt super uit. De wand is gezond en groeit goed.
Image is sinds een paar dagen ook vreselijk aan het verharen. Verder is ze megafit _/-\o_

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:37

Uiteraard - de foto's waren al onderweg hoor!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:29

Ben erg benieuwd wat ze zeggen! Tyra nog op 2x per dag bute, maar vanochtend liep ze heel best, te best, ze ging uit haar bol. Ben erg bang dat dat schade oplevert......................... Ga dus vanaf morgen weer afbouwen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:42

@JP, ik vindt niet dat je gek bent, ik zie ook een minimale afwijking.
Die wazige plekjes vielen mij ook op, dat heb je ook gevraagd denk ik?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:53

@jp
In Roosendaal geleerd, dat je pas iets kan zeggen over afwijkingen tov de hoefwand als je foto's van eerdere sessies er naast legt, dan pas kan je beoordelen of er iets veranderd is. Deze afwijking kan er al gezeten hebben. -:)
Maar ik zou het oordeel van de deskundigen afwachten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:26

mysa schreef:
Als ze aan het verharen zijn is die vacht altijd dof, tenminste hier bij de ponies. Dus dat zegt niet zo veel. Geerke: volgens mij heb ik gisteren hetzelfde stuk gelezen, van Pollit??

yep...professor christopher pollitt.

Jammer dat Lolclub niet meer aanwezig is hier wat betreft de foto's van pauli...
ik zie aan beide hoeven een hele lichte kanteling,maar weet natuurlijk niet of die er al zat.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:21

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 18:07

Misschien moeten we met z'n allen maar 's héél hard LOLCLUB!!! roepen.. zij was altijd wel erg goed in het beoordelen van de voetjes. Van de kliniek in Kootwijkerbroek ben ik niet veel wijzer geworden - ik heb nu nog hoop dat Visdonk er iets in ziet ( of niet). Het advies is voorlopig doorgaan met de medicijnen. JW is er maandag weer. Ik wordt langzaam gek.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:19

Jammer dat ze geen ijzerdraadje paralel aan de hoefwand mee gefotografeerd hebben. Dat was een prima referentiepunt geweest.
Volgens mij is er inderdaad sprake van een kanteling in beide voorvoeten.
Ook is er weinig materiaal onder het hoefbeen: "dunne zolen"!?
De vlekjes achter op het kootbeen kunnen ook aanhechtingen zijn van pezen/banden.
Just my two cents, ik ben geen DA., heb wel al heel veel xrays meegekeken als geinteresseerde eigenaar.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:54

Sorry, ik waag me er niet aan; ik ben geen dierenarts.....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:19

Ik heb het altijd een beetje anders bekeken. Indiana was HB en IR, inclusief kanteling in 2005 van 5 en 10%.
Dit heeft schade veroorzaakt aan de haarvaatjes in de voeten, wat dan met het koude weer ervoor zou kunnen zorgen dat de doorbloeding nog meer gaat stokken.
Volgens mij hoef je dus in dit geval geen extra kanteling te zien.