[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:54

Zo, Pauli heeft beste voeten, daar zijn die van Hittie maar ponyvoetjes bij ;) ,

Ziet er goed uit JP, de HB lijn groeit mooi evenwijdig weg naar beneden, Super hoor !
Hoe groot was de oorspronkelijke kanteling ?

Heeft Pauli ooit een (diepe) wond gehad op de kroonrand bij de verticale streep ?,
het lijkt net of er nog wat littekenweefsel zit op de huid.
Was de eventuele hoornzuil niet te zien op de rontgen van laatst ?

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:00

Wat apart die verticale streep jannepauli! Weet de hoefsmid ook niet hoe zoiets kan komen? :)

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:26

@Jannepauli:Interessant om te zien hoe de hoeven groeien,idd apart, die verticale streep.Ik heb met kippenvel naar je filmpje gekeken, zo een triest gezicht....
@capopjekop:heerlijke foto's, zo leuk als je samen een hobby kunt delen!

Ga zo lekker mn paardje ophalen, kan niet wachten. Tis wel noodweer, hoop dat het strakjes even droog is en dat ik Luus in iedergeval even lekker kan laten rollen, dat is nl haar favo hobby en heeft ze al 7 weken niet kunnen doen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:37

Het gekke is dat het me, in de dagelijkse gang van zaken, nog niet eens opgevallen was die streep! Pas toen ik de foto inzoomde en ging opslaan zag ik het. Die foto had ik juist zo gemaakt omdat ik paars wilde vragen of haar wondspulletje hier nog zou kunnen helpen - het wondje op de kogel is een erfenis van de hoefzak die zij heeft moeten dragen ( aan de andere kant zit net zo'n wondje).

Die rare streep was oorspronkelijk een heel dun lijntje, net alsof het een scheurtje was, maar dan niet door en door. Volgens vroegere hoefsmeden was dit het gevolg van wondjes op de kroonrand die zij kennelijk ooit - voor mijn tijd - heeft opgelopen. Ze heeft die deukjes aan beide voorhoeven, en per hoef zitten er aan weerszijden van de hoef twee.
Van Nassau weet het aan verkeerd bekappen waardoor er een soort van breuklijn in de kroonrand is ontstaan, en dat lijkt mij ook met meest logisch. Als Pauli blootvoets loopt, groeien haar hoeven razend snel: 6, 7 weken is wel het maximum tussen de bekapbeurten. Als er meer tijd tussen zit, krijgt ze van die vreemde platte flares aan de zijkanten, een soort eendenvoeten. Het goed bekappen van die flares is bij haar het probleem - ik heb het idee dat haar vorige eigenaar ( de fokker) misschien niet altijd op tijd heeft laten bekappen en dat daar ooit die breuklijnen door ontstaan zijn.

Anyway, morgen komt de smid om haar van nieuwe ijzers te voorzien en te bekappen - ben heel benieuwd wat hij zegt over die streep. Op de laatste foto's was overigens niets van een zuil te zien dus daarom sta ik nu voor een raadsel.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:15

Jannepauli schreef:
Het gekke is dat het me, in de dagelijkse gang van zaken, nog niet eens opgevallen was die streep! Pas toen ik de foto inzoomde en ging opslaan zag ik het. Die foto had ik juist zo gemaakt omdat ik paars wilde vragen of haar wondspulletje hier nog zou kunnen helpen - het wondje op de kogel is een erfenis van de hoefzak die zij heeft moeten dragen ( aan de andere kant zit net zo'n wondje).

Die rare streep was oorspronkelijk een heel dun lijntje, net alsof het een scheurtje was, maar dan niet door en door. Volgens vroegere hoefsmeden was dit het gevolg van wondjes op de kroonrand die zij kennelijk ooit - voor mijn tijd - heeft opgelopen. Ze heeft die deukjes aan beide voorhoeven, en per hoef zitten er aan weerszijden van de hoef twee.
Van Nassau weet het aan verkeerd bekappen waardoor er een soort van breuklijn in de kroonrand is ontstaan, en dat lijkt mij ook met meest logisch. Als Pauli blootvoets loopt, groeien haar hoeven razend snel: 6, 7 weken is wel het maximum tussen de bekapbeurten. Als er meer tijd tussen zit, krijgt ze van die vreemde platte flares aan de zijkanten, een soort eendenvoeten. Het goed bekappen van die flares is bij haar het probleem - ik heb het idee dat haar vorige eigenaar ( de fokker) misschien niet altijd op tijd heeft laten bekappen en dat daar ooit die breuklijnen door ontstaan zijn.

Anyway, morgen komt de smid om haar van nieuwe ijzers te voorzien en te bekappen - ben heel benieuwd wat hij zegt over die streep. Op de laatste foto's was overigens niets van een zuil te zien dus daarom sta ik nu voor een raadsel.

Pauli heeft waarschijnlijk een Quartercrack gehad, dat is een breuklijn in het achterste kwartier van de kroonrand tot onderaan.
Door de druk op de twee losse gedeelten ontstaat er er een irritatie in de kroonrand en dit veroorzaakt afwijkende hoefgroei.
de hoefwand gaat dan verticaal groeien en niet meer horizontaal.

ik heb een paar foto's, (ze zijn geleend van internet afkomstig van een publiek forum):

voorbeeld van quartercrack:
Afbeelding
Afbeelding

en de uitgroei op de hoef als gevolg van een wond in de kroonrand
Afbeelding

Als je bij Pauli kijkt op de foto zie je precies boven de verticale groei een verdikking of littekenweefsel zitten op de kroonrand, dit is waarschijnlijk het geirriteerde plekje geweest wat nu de afwijkende groei veroorzaakt.
Kan er helaas geen pijl op zetten ter verduidelijking:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lolclub op 26-08-10 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:18

inderdaad apart dat de hoefwand nu vertikaal groeit...ik heb dat nog nooit gezien.
Een hoornzuil zou op de rontgen te zien moeten zijn.
Ik zou mij er niet druk om maken :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 10:28

Wow LC, dat maakt het meteen duidelijk!! Thanks!! Het is inderdaad precies zoals op de foto's te zien is!!
Maar hoe ontstaat dan zo'n quartercrack - is dat inderdaad te wijten aan verkeerd bekappen of van een trauma van buitenaf? Het is zo merkwaardig dat Pauli die cracks aan beide zijden van beide voorhoeven heeft?

Ik ben meteen even het i-net gaan afspeuren: daar zie je werkelijk ergere quartercracks! Die eerste foto van jou komt het meest overeen met wat Pauli had. Nu is het echter breeduit, zoals op de derde foto.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:04

Jannepauli schreef:
Wow LC, dat maakt het meteen duidelijk!! Thanks!! Het is inderdaad precies zoals op de foto's te zien is!!
Maar hoe ontstaat dan zo'n quartercrack - is dat inderdaad te wijten aan verkeerd bekappen of van een trauma van buitenaf? Het is zo merkwaardig dat Pauli die cracks aan beide zijden van beide voorhoeven heeft?

Ik ben meteen even het i-net gaan afspeuren: daar zie je werkelijk ergere quartercracks! Die eerste foto van jou komt het meest overeen met wat Pauli had. Nu is het echter breeduit, zoals op de derde foto.

Pauli heeft (wat) ondergeschoven verzenen, waarschijnlijk hebben ze inderdaad vroeger de wand te lang laten worden en liep ze een poos op te zachte grond.
hierdoor zijn de zijkanten van de hoef naar buiten gaan wijken om volume te creeren en zijn de quartercracks en flares ontstaan.
je had waarschijnlijk als Pauli zonder ijzers liep van die vierkante voeten met zijflappen ;), als je de onderkant bekeek zag je ook dat de witte lijn in het achterste kwartier breder was, dit was geen bevangenheid maar puur zwakte van de laminae, die de hoef daar niet bij elkaar wist te houden

Een quartercrack wil bijna niet vanzelf genezen, vaak wordt chirurgie toegepast en de hele breuk blootgelegd in de hoop dat de kroonrand weer gezond afgroeit.

Tijdens de bevangenheid is bij Pauli de structuur van de hoef en de kroonrand waarschijnlijk veranderd, en mede doordat ze nu op deze ijzers staat is tevens de breuk ontlast, hierdoor heeft hij nu af kunnen groeien in deze vorm.
Vraag je hoefsmid eens om te kijken of er nu nog een breuk in de hoefwand zit, dit is niet te zien op de foto namelijk, maar hij zou het moeten kunnen zien tijdens het bekappen.

De hoef ziet er verder wel mooi stevig en compact uit, ik denk niet dat ze er last van heeft.
Ik denk wel dat het verstandig is om Pauli op ijzers te houden...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 11:41

Thanks LC - het is precies zoals je zegt, ik ben onder de indruk van je inzicht en kennis!
Morgen overleggen met de smid!

Overigens zijn ze het bij de kliniek ook met je eens: hou dat paard voor maar op ijzers zei Wim Busser - niet zozeer vanwege de HB
maar juist om de reden die jij beschreef!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:54

gister gewandeld met t paardje, vind hm links voor niet verbeteren, ze hebben hem dus verdoofd dinsdag
eerst zn voet en toen omhoog, pas toen ze boven zn voet gingen verdoven werd ie echt beter,

de veearts twijfeld er nu aan of ie wel HB is...... of is geweest.....
ik heb een afspraak gemaakt om maandag naar de kliniek te gaan, maar twijfel toch, als het geen Hb is, kan ik hm miss weer
op t land zetten, en een maand aan kijken en dan kan ik altijd nog foto;s maken,
ik weet t echt niet meer!!

ik weet niet waar ik t geld vandaan haal...... ik weet niet waar ik mn geduld vandaan haal.......
en ik weet niet wat een goed plan is!!!

ik word er echt een beetje depri van.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:04

hoe lang ben je nu bezig, gretoes?
Depri zijn, prima, maar daarna wel weer jezelf een schop onder je kont geven hoor! 't Heeft nou eenmaal tijd nodig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:29

Jij hebt echt veel verstand van paardenhoeven Lolclub! Fijn dat je in dit topic bent, al is de oorzaak daarvan natuurlijk wel minder.

Ik ken je gevoel Gretoes, ik had pas ook even een deprimomentje. Maar je paard heeft er natuurlijk het meest aan als je jezelf sterk houd. Ik zou toch eerst foto's maken, dat geeft volgens mij toch het beste beeld of het hoefbeen nu gekanteld is of niet.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:29

Zucht, ;( Ik weet het even niet meer. Keny stapt redelijk, af en toe zit er een misstap tussen, dan heeft ze haar hoef even verkeerd belast, of de ondergrond was niet vlak, dit gebeurd bij beide voorbenen, maar rechts is gevoeliger dan links. Draven daar denkt ze voorlopig even niet aan.
Ik heb net hoefschoenen geprobeerd, maar de verwachtte verbetering bleef eigenlijk uit. Misschien een klein beetje beter, maar nog steeds met gevoelige momenten.
Haar zolen brokkelen een beetje af, krijg er bijna buikpijn van. Een beetje onder het hoefbeen, maar ook onder de hiel, eigenlijk een beetje overal. Het kan natuurlijk heel normaal zijn, maar het beeld van een doorgebroken hoefbeen flitst elke keer door m'n hoofd. Rechts voor reageert ze als ik met al m'n kracht op de zool druk ter hoogte van het hoefbeen. Niet erg, maar goed, mijn kracht vergeleken met het gewicht van een paard is natuurlijk niets.......
Afwachten maar denk ik........ maar ben er niet gerust op!

Karin

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:32

Moet ze niet wennen aan de hoefschoenen?

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:42

capopjekop schreef:
Moet ze niet wennen aan de hoefschoenen?

Weet niet...... dit is een hele gemakkelijke merrie, kun je alles aan en ophangen..... Ze heeft twee stappen gedaan met haar voeten wat hoger opgetilt, even gesnuffeld, maar toen liep ze eigenlijk zoals ze liep zonder schoenen. Tikje beter misschien, maar nog niet zoals ik gehoopt had......

Tjonge, allemaal ups en downs met HB |(

Karin

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:52

capopjekop schreef:
Jij hebt echt veel verstand van paardenhoeven Lolclub! Fijn dat je in dit topic bent, al is de oorzaak daarvan natuurlijk wel minder.

Als ik nou ook wat meer verstand van voeding had gehad..... :(

Paardenbenen, standen en hoeven ben ik altijd enorm in geinteresseerd geweest, vooral ook omdat wij jonge paarden aankopen voor de africhting en verkoop.
Veel kun je aflezen aan hoe de benen en hoeven zijn met het oog op de toekomst als sportpaard, een paard met een krom been of verkeerde hoefvorm laten wij bij voorbaat al staan.
Het is wel een tik geworden hoor, als ik bij iemand een box opentrek kijk ik altijd eerst naar beneden :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:54

lolclub schreef:
capopjekop schreef:

Als ik nou ook wat meer verstand van voeding had gehad..... :(

Ach joh.. zo vullen wel elkaar met z'n allen toch mooi aan! Maar ik ben wel blij met jouw tic hoor - steek er een hoop van op!!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:57

KootMiraDrum schreef:
hoe lang ben je nu bezig, gretoes?
Depri zijn, prima, maar daarna wel weer jezelf een schop onder je kont geven hoor! 't Heeft nou eenmaal tijd nodig.

vorige week woensdag hebben ze gezegd dat ie HB was, maar daar komen
ze nu op terug, in totaal is ie nu 4weken kreupel.....

ik moet ook weer door, doe ik ook, maar begin helemaal te twijfelen wat ik moet doen.
wel of geen foto's??
een maand op rust of juist niet??

smid zegt ijzer eronder, veearts zegt eventueel foto.....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:18

gretoes schreef:
gister gewandeld met t paardje, vind hm links voor niet verbeteren, ze hebben hem dus verdoofd dinsdag
eerst zn voet en toen omhoog, pas toen ze boven zn voet gingen verdoven werd ie echt beter,

de veearts twijfeld er nu aan of ie wel HB is...... of is geweest.....
ik heb een afspraak gemaakt om maandag naar de kliniek te gaan, maar twijfel toch, als het geen Hb is, kan ik hm miss weer
op t land zetten, en een maand aan kijken en dan kan ik altijd nog foto;s maken,
ik weet t echt niet meer!!

ik weet niet waar ik t geld vandaan haal...... ik weet niet waar ik mn geduld vandaan haal.......
en ik weet niet wat een goed plan is!!!

ik word er echt een beetje depri van.

Meid kop op hoor, na dit komen er vast weer betere tijden :(:)

Wat hebben ze precies verdoofd waardoor hij beter ging lopen ?

waarschijnlijk eerst de takken (verdovings spuit bij de hoefballen), hiermee verdoven ze de voet.
maar wat hebben ze vervolgens verdoofd ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:27

cato47 schreef:
Zucht, ;( Ik weet het even niet meer. Keny stapt redelijk, af en toe zit er een misstap tussen, dan heeft ze haar hoef even verkeerd belast, of de ondergrond was niet vlak, dit gebeurd bij beide voorbenen, maar rechts is gevoeliger dan links. Draven daar denkt ze voorlopig even niet aan.
Ik heb net hoefschoenen geprobeerd, maar de verwachtte verbetering bleef eigenlijk uit. Misschien een klein beetje beter, maar nog steeds met gevoelige momenten.
Haar zolen brokkelen een beetje af, krijg er bijna buikpijn van. Een beetje onder het hoefbeen, maar ook onder de hiel, eigenlijk een beetje overal. Het kan natuurlijk heel normaal zijn, maar het beeld van een doorgebroken hoefbeen flitst elke keer door m'n hoofd. Rechts voor reageert ze als ik met al m'n kracht op de zool druk ter hoogte van het hoefbeen. Niet erg, maar goed, mijn kracht vergeleken met het gewicht van een paard is natuurlijk niets.......
Afwachten maar denk ik........ maar ben er niet gerust op!

Karin

Beginnen haar zolen scheurtjes te krijgen op de hoogte van het hoefbeen ?
Is de zool zacht en indrukbaar/beweeglijk als je met je beide duimen drukt op dezelfde plek ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:40

Jannepauli schreef:
Ach joh.. zo vullen wel elkaar met z'n allen toch mooi aan! Maar ik ben wel blij met jouw tic hoor - steek er een hoop van op!!

Absoluut, ben ook erg blij met jullie ... ;)
Ben een hoop wijzer geworden op het gebied van HB maar ook vooral op het gebied van voeding.

Natuurlijk had ik voorheen ook wel gehoord over fructaan, koude nachten en veel zon,
maar dat bepaalde kruiden en vooral graan en muesli's ook de oorzaak konden zijn van HB...
Ik blijf het ook jammer vinden dat de grote Nederlandse voermaatschappijen geen echte zetmeel/suikerarme voeding op de markt brengen.

Nu Havens weer... met hun nieuwe voer Natural Balance
Prachtig verhaal er omheen gebouwd over suikers, insulineresistentie en HB
maar helaas slaan ze de plank totaal mis met 39,5% ! suiker/zetmeel :(
Hoeveel mensen met een te dik of zelfs al HB of IR paard trappen hier nu weer in ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 14:12

Misschien moeten we toch maar 's een commissie gaan vormen en de voerfabrikanten in Nederland gaan benaderen over dit thema! Als men in de UK goede producten kunnen maken, waarom dan ook niet hier?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:33

:( _-:( |o :( Er moest iets aan de trailer vervangen worden. Maar al m'n hooi en álles ligt in de trailer, dus afgesproken dat het op de boerderij in de schuur gedaan zou worden vandaag (ook uitgelegd dat zijn eten en alles er in ligt en het hooi enzo) nou was prima. Kom ik net op de boerderij, is de trailer weg!!! :oo Doorgereden naar de garage, staat ie daar buiten met het zeil open en m'n hooi helemaal nat!!! :( :( :( Ben ff zooo over de zeik, dan spreek je verdorie wat af. Echt, er is elke keer wel weer wat!
Maar nou zit ik ook alweer met buikpijn hoe ik dat met het natte hooi moet oplossen. Want dit was wss het laatste wat ik van deze partij van vorig jaar kon krijgen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:43

Dat is wel balen zeg, zeker als je het goed aangegeven hebt. Maar nat hooi maakt niet zo heel veel uit toch?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:50

Het ligt gestapeld in de trailer en als dat nou helemaal natgeregend is lijkt mij dat als het nog een maand zo ligt dat het gaat schimmelen, of zou dat meevallen? Want daar ben ik nu dus heel erg bang voor.. :\
Het is ook ontzettend frustrerend, omdat we hebben uitgelegd dat het hooi er in ligt en ze zeiden dat het mogelijk was het gewoon daar in de schuur te doen, en dat hebben we dus ook afgesproken, en heb het ze zelfs zien opschrijven. Hebben ook gezegd dat als ie wel naar de garage moest dat we de spullen er eerst zouden uithalen.
Schrok me dus ook rot dat ik op de boerderij kwam en geen trailer aantrof (halster en álles ligt er ook in!)