Jannepauli schreef:Het gekke is dat het me, in de dagelijkse gang van zaken, nog niet eens opgevallen was die streep! Pas toen ik de foto inzoomde en ging opslaan zag ik het. Die foto had ik juist zo gemaakt omdat ik paars wilde vragen of haar wondspulletje hier nog zou kunnen helpen - het wondje op de kogel is een erfenis van de hoefzak die zij heeft moeten dragen ( aan de andere kant zit net zo'n wondje).
Die rare streep was oorspronkelijk een heel dun lijntje, net alsof het een scheurtje was, maar dan niet door en door. Volgens vroegere hoefsmeden was dit het gevolg van wondjes op de kroonrand die zij kennelijk ooit - voor mijn tijd - heeft opgelopen. Ze heeft die deukjes aan beide voorhoeven, en per hoef zitten er aan weerszijden van de hoef twee.
Van Nassau weet het aan verkeerd bekappen waardoor er een soort van breuklijn in de kroonrand is ontstaan, en dat lijkt mij ook met meest logisch. Als Pauli blootvoets loopt, groeien haar hoeven razend snel: 6, 7 weken is wel het maximum tussen de bekapbeurten. Als er meer tijd tussen zit, krijgt ze van die vreemde platte flares aan de zijkanten, een soort eendenvoeten. Het goed bekappen van die flares is bij haar het probleem - ik heb het idee dat haar vorige eigenaar ( de fokker) misschien niet altijd op tijd heeft laten bekappen en dat daar ooit die breuklijnen door ontstaan zijn.
Anyway, morgen komt de smid om haar van nieuwe ijzers te voorzien en te bekappen - ben heel benieuwd wat hij zegt over die streep. Op de laatste foto's was overigens niets van een zuil te zien dus daarom sta ik nu voor een raadsel.
Pauli heeft waarschijnlijk een Quartercrack gehad, dat is een breuklijn in het achterste kwartier van de kroonrand tot onderaan.
Door de druk op de twee losse gedeelten ontstaat er er een irritatie in de kroonrand en dit veroorzaakt afwijkende hoefgroei.
de hoefwand gaat dan verticaal groeien en niet meer horizontaal.
ik heb een paar foto's, (ze zijn geleend van internet afkomstig van een publiek forum):
voorbeeld van quartercrack:

en de uitgroei op de hoef als gevolg van een wond in de kroonrand

Als je bij Pauli kijkt op de foto zie je precies boven de verticale groei een verdikking of littekenweefsel zitten op de kroonrand, dit is waarschijnlijk het geirriteerde plekje geweest wat nu de afwijkende groei veroorzaakt.
Kan er helaas geen pijl op zetten ter verduidelijking:
Laatst bijgewerkt door lolclub op 26-08-10 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt