Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:03

Afbeelding

speciaal beslag voor white line disease... niet mijn paard, gelukkig.

Needje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:07

Hoe zit dat voor dan? Zit dat vast bovenaan de voet?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:08

Peelie schreef:
ik zou willen dat de easyboots passen... Maar ze zijn gewoon veel te lang... Jammer genoeg...

de genen die nu zouen moeten passen zijn de old mac's original. Maar ik vind ze zoo lelijk/lomp :+

ik heb ooit een paar gehad. ik vond ze ook niet mooi......maar goed, als niks anders past ;( ze waren wel functioneel.
weet je zeker dat je paard geen flares heeft? vind het wel apart dat de hoeven breder zijn dan lang.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:09

iew, ziet er echt naar uit... needje, zo ziet het er wel uit...

Weet iemand van jullie een paar hoefschoenen dat mijn paard zou passen?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:11

Needje schreef:
Hoe zit dat voor dan? Zit dat vast bovenaan de voet?

de staaf aan de voorkant is met het plaatje vastgeschroeft net onder de kroonrand. de hele toonwand is weggehaald. je kijkt zo tegen het hoefbeen met de rotte lamellae aan. ik heb met verbazing staan kijken toen de smid bezig was. de hoefwand draagt eigenlijk alleen aan de achterkant.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:12

jackie schreef:
Peelie schreef:
ik zou willen dat de easyboots passen... Maar ze zijn gewoon veel te lang... Jammer genoeg...

de genen die nu zouen moeten passen zijn de old mac's original. Maar ik vind ze zoo lelijk/lomp :+

ik heb ooit een paar gehad. ik vond ze ook niet mooi......maar goed, als niks anders past ;( ze waren wel functioneel.
weet je zeker dat je paard geen flares heeft? vind het wel apart dat de hoeven breder zijn dan lang.

ja, ik weet het zeker...

Ik heb ze zelf nog helemaal bijgevijld. Flaires had ze wel een heel, heel klein beetje en had ik er juist helemaal vanaf gevijld. en de mustangrol er helemaal in. Ze heeft geen lange hoefwand, hij steekt op zijn hoogst 1 a 1,5 mm uit. Anders loopt ze nog veel gevoeliger...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:18

Peelie schreef:
Mara heeft

Lv: 13,5 breed en 12,7 lang
Rv: 13,8 breed en 12,5 lang

renegade's zijn dus te lang...

ik heb hier nog een paar easyboot bares in maat 2 liggen, alleen gepast, niet gebruikt. het prototype zonder de plaat aan de voorkant. misschien dat je haar voeten erin gepropt krijgt? ik heb ze voor mijn oude ruin gekocht, voor hem zijn ze te groot. zijn hoeven zijn 12,5 cm (bijna) breed en lang. aangezien ik die dingen hier al een jaar of drie heb staan ga ik ervan uit dat ze nog na de oude maten gemaakt zijn en niet voor ovale voeten zoals ze het tegenwoordig doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:21

Zo dat ziet er wel erg heftig uit... Dat is ook wel een erg voortgewoekerde white line disease...

Wat betreft die hoefschoenen krijgt je paard geen irritatieplekken van de gaithers? Als daar zand en troep tussen gaat zitten? Mijn paard krijgt namelijk van 20 minuten rijden met springschoenen al open plekjes in de koot... met de gaithers zou ik dus helemaal benauwd zijn..

Ik heb ook gekeken voor hoefschoenen voor mijn paard maar kon de juiste maat ook niet vinden. Metname achter is lastig..die hoeven zijn vrij lang van vorm maar ook smal, te smal om bij de juiste lente te passen. Uit mijn hoofd is haar achtervoet ong 143 lang en 120 breed. Dan heb ik wel erg veel ruimte aan de zijkant over als ik haar lengtemaat kies en volgens mij zit het dan niet goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:22

onze merrie die we met hoefschoenen met gaithers rijden heeft geen last van schuurplekken ook niet als we door de duinen rijden

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:23

jackie schreef:
Peelie schreef:
Mara heeft

Lv: 13,5 breed en 12,7 lang
Rv: 13,8 breed en 12,5 lang

renegade's zijn dus te lang...

ik heb hier nog een paar easyboot bares in maat 2 liggen, alleen gepast, niet gebruikt. het prototype zonder de plaat aan de voorkant. misschien dat je haar voeten erin gepropt krijgt? ik heb ze voor mijn oude ruin gekocht, voor hem zijn ze te groot. zijn hoeven zijn 12,5 cm (bijna) breed en lang. aangezien ik die dingen hier al een jaar of drie heb staan ga ik ervan uit dat ze nog na de oude maten gemaakt zijn en niet voor ovale voeten zoals ze het tegenwoordig doen.

Mara;s hoeven zijn al bijna een cm te breed....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:27

Arabesk schreef:
onze merrie die we met hoefschoenen met gaithers rijden heeft geen last van schuurplekken ook niet als we door de duinen rijden

Maar is die erg gevoelig voor schuurplekken of valt dat wel mee? :) Koek is namelijk wel erg gevoelig daarvoor alles wat eventueel mogelijk misschien zou kunnen schuren bij haar geeft al plekjes.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:28

was wel heftig ja. ben het paard uit het oog verloren. weet niet of hij het heeft gered.

geen van mijn paarden hebben ooit irritatieplekken van de gaiters gekregen. ik heb hun benen niet geschoren. misschien maakt dat wat uit?

dat is wel erg veel verschil tussen lengte en breedte. soms helpt het wanneer je aan de toon een goede roll erin maakt.
ik heb de hoeven van mijn paarden opgemeten na het bekappen. wanneer ik ze niet meer makkelijk aan krijg (zo na twee weken) moet ik er weer een vijl overheen halen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:30

Citaat:
Mara;s hoeven zijn al bijna een cm te breed....

ze rekken nog wat op......

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:35

heb ff op de site van easycare gekeken:
de nieuwe bare maat 2 past

breed 124-130mm
lang 131-140mm

en er ziet echt nog wat rek in.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:49

Is het niet erg dan dat ze te lang zijn?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:55

Peelie schreef:
Is het niet erg dan dat ze te lang zijn?

je kunt nog wat freubelen met inlegzolen. valt uit te proberen. bovendien denk ik dat de mijne iets korter zijn (voorloper van de bare, verschil zit'm daarin dat er geen plaat over de sluiting zit) omdat ze een tijdje geleden de maten hebben veranderd by Easycare.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:02

tjah... Dan ga ik liever voor lelijke old mac's

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:05

Jackie heeft me de moeite bespaard om foto's te plaatsen van de Gloves zie ik :D .

@ Peelie: mijn gloves zijn ook te lang voor m'n paardje. Hij had een ronde hoef, even lang als breed, maar ik ga ervanuit dat als de hoefjes weer goed aangegroeid zijn, dat dan de lengte weer wat toeneemt (nu zijn ze echt te kort). Tot vanavond toe zijn ze goed blijven zitten en hij heeft ze vanaf vrijdagmiddag 23 uur per dag om.

Vanavond was hij aan één kant uitgegaan, waarschijnlijk doordat hij geschrokken was (hadden vandaag familiedag en neefje vond het leuk paard te laten schrikken, helaas was ik er niet direct bij, hoorde ze alleen hobbel-de-bobbelen achter de schuur dus was maar ff kijkje gaan nemen en hem even uitgefoeterd... ;) ).
Verder zag ik helaas wel een klein schuurplekje, aan de bovenrand van de gaiter zeg maar (aan de andere voet als waar hij uit gegaan was, dus daar kwam het niet van). Het is niet zo erg, maar ik moet denk ik even beter opletten als ik de gaiter vastmaak (niet te los en niet te strak zeg maar).

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:12

Peelie schreef:
tjah... Dan ga ik liever voor lelijke old mac's

't is jouw feestje.... :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:28

Sannessep schreef:
Jackie heeft me de moeite bespaard om foto's te plaatsen van de Gloves zie ik :D .

@ Peelie: mijn gloves zijn ook te lang voor m'n paardje. Hij had een ronde hoef, even lang als breed, maar ik ga ervanuit dat als de hoefjes weer goed aangegroeid zijn, dat dan de lengte weer wat toeneemt (nu zijn ze echt te kort). Tot vanavond toe zijn ze goed blijven zitten en hij heeft ze vanaf vrijdagmiddag 23 uur per dag om.

Vanavond was hij aan één kant uitgegaan, waarschijnlijk doordat hij geschrokken was (hadden vandaag familiedag en neefje vond het leuk paard te laten schrikken, helaas was ik er niet direct bij, hoorde ze alleen hobbel-de-bobbelen achter de schuur dus was maar ff kijkje gaan nemen en hem even uitgefoeterd... ;) ).
Verder zag ik helaas wel een klein schuurplekje, aan de bovenrand van de gaiter zeg maar (aan de andere voet als waar hij uit gegaan was, dus daar kwam het niet van). Het is niet zo erg, maar ik moet denk ik even beter opletten als ik de gaiter vastmaak (niet te los en niet te strak zeg maar).

Tjah, die van Mara zijn breeder dan lang... dan ben ik bang dat ze al gouw veel te lang zijn...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:31

Onder het motto... "niet geschoten is altijd mis" ;-)
Why not give it a try?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:38

omdat ik niet het geld heb om constand andere dingen uit te proberen...

Ik weet niet of het voor de mensen duidelijk is, maar mijn inkomen in een krantewijkje. Ik ben pas 17 jaar. dus een heel breed buget heb ik niet...

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:43

Scoxxx, ik wil niet opdringerig zijn, maar heb je ook een blik geworpen op mijn shet's voetjes? Ik zou heel graag willen weten hoe je daarover denkt en of je nog tips voor me hebt... hij loopt best wel gevoelig als we in een drafje over verharde weg gaan...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:01

Sannessep schreef:
Scoxxx, ik wil niet opdringerig zijn, maar heb je ook een blik geworpen op mijn shet's voetjes? Ik zou heel graag willen weten hoe je daarover denkt en of je nog tips voor me hebt... hij loopt best wel gevoelig als we in een drafje over verharde weg gaan...

Welke blz staan die?
Overgewicht?
Voerbeleid?
Frequentie hoefsmid?
DA al geweest?
Al eerder soortgelijke klachten gehad?
Vrij plotseling gevoelig?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:11

scoxxx schreef:
Welke blz staan die? 24
Overgewicht? Ja, maar niet meer dan gemiddelde shet, zeker te dik maar niet in het extreme
Voerbeleid? Hooi, af en toe (lees 2x per week of zo) wat aardappelschillen/appel/wortel, soms wat gras.
Frequentie hoefsmid? Rond 8-10 weken
DA al geweest? Nee, zo erg is het niet
Al eerder soortgelijke klachten gehad? Ooit eens door buurman laten bekappen, toen enorm gevoelig, maar dat kwam door inéén keer veel te kort.
Vrij plotseling gevoelig? Nee, loopt al lange tijd wat korter op verharde wegen (sinds dat ik ben begonnen met lopen/fietsen enz valt me dat pas op, heb daarvoor eigenlijk altijd in de wei of bak met hem gewerkt).