Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:56

Horizontale hoefringen... dan weet iedere hoefsmid wel wat er bedoelt wordt Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:15

Arabesk schreef:
Je bent of heel dom en begrijpt het echt niet, of je zit te zuigen.
Natuurlijk eet een paard geen 24 uur achterelkaar zonder te slapen, maar kennelijk maak ik te snelle gedachtensprongen voor sommigen hier.

Er wordt weer met plezier gesuggereerd dat onze paarden veel eten omdat ze er slecht aan toe zijn, heel irritant. :( Sommige mensen reageren alleen maar om weer een stok te hebben om mee te slaan ipv dat ze gewoon meedoen aan de discussie. Arabesk post iets 'ah we gaan kijken waar we haar op kunnen pakken!' }:0 Prima als dat je hobby is, maar dan kom je bij mij onder de foeiknop. :wave:

Goed gelukkig zijn er ook mensen die wel normaal doen en daar ga ik dan wel mee in discussie.

Citaat:
***disclaimer***
Wie de behoefte voelt om mij of iemand anders persoonlijk aan te vallen/af te zeiken/af te kraken, gelieve dat via de pb knop te doen

Effe een toontje lager mag ook wel hoor.
Als mensen terug komen op jouw eigen woorden dan kan je misschien ook normaal antwoord geven ???

Arabesk schreef:
En ze vreten 24/7, want we slapen ook weleens bij de paarden en het eten gaat dag en nacht door :Y) Life is simple, eten slapen spelen eten slapen eten eten slapen eten

Het lijkt erop dat jij maar te pas en te onpas stellingen op Bokt mag knallen en owee als er mensen zijn die bij jouw stellingen hun bedenkingen hebben.
Dan ben je inenen dom, begriploos of je zit te zuigen :? .
Ik tem op je bericht.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:26

opala schreef:
Tja Ara wanneer jij wat beweert, is het voor sommigen, vaak dezelfde personen, aanleiding om het helemaal in details uit te pluizen of dat wel zo is, want je zou er eens naast zitten Duivel . Jouw hoofd moet vallen, snap je dat nou nog niet Haha!

Goh Opala, laat dat nou dezelfde personen zijn die door jarenlange paardenervaring vaak al 25 jaar of langer, behoorlijk wat know how in huis hebben en weten dat de stellingen die door Arabesk op Bokt gedaan worden vaak simpelweg niet of maar half kloppen.
Dan kan je OF domweg de jaknikker spelen OF er tegenin gaan en uit je eigen ervaring je eigen stelling geven en tsja dat valt onder het kopje tegenspraak.
Alleen dat laatste, tegenspraak wordt niet geduld.

We zitten volgens mij nog steeds in een discussieforum en niet in een voorlichtingsforum waar 1 iemand de rest verteld hoe het moet.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:32

Ladies...
jodi schreef:
Afbeelding

Sizzle: hoefringen.
Bijna elke hoef heeft ze. Vaak bij veranderingen zoals nieuw voer, veel/weinig gras, ziekte, trauma.
Bij hoefbevangenheid zie je spreidende hoefringen, soms hele flinke.

De hoeven zijn het dagboek van het paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:27

Iemand nog foto's van hoeven? Cool Al een pagina lang geen foto's gezien Haha!

*verveel*

Clown

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:50

Nee, maar wel een quizvraag... Wat voor botje is dit?
(om het moeilijk te maken: ik heb hem op z'n kop vast Haha! )
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:05

kootbeen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:11

Kroonbeen Verward

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:25

Arabesk schreef:
Je bent of heel dom en begrijpt het echt niet, of je zit te zuigen.
Natuurlijk eet een paard geen 24 uur achterelkaar zonder te slapen, maar kennelijk maak ik te snelle gedachtensprongen voor sommigen hier.

Ik snap even niet goed waarom je meteen zo persoonlijk wordt als iemand hardop denkt of het al dan niet meegaan in jouw theorie.

Arabesk schreef:
Sommige mensen reageren alleen maar om weer een stok te hebben om mee te slaan ipv dat ze gewoon meedoen aan de discussie. Arabesk post iets 'ah we gaan kijken waar we haar op kunnen pakken!' Koe Prima als dat je hobby is, maar dan kom je bij mij onder de foeiknop. Doei!

In plaats van in de slachtofferrol te kruipen ("iedereen moet me hebben en zoekt iets waarop ze me kunnen pakken") zou je misschien eens iets aan zelfreflectie kunnen doen.

Het is toch niet raar dat wanneer je dingen zo stellig beweert er mensen zijn die daar over nadenken, het er vervolgens of mee eens zijn, of het ter discussie stellen omdat ze het of anders zien, of andere ervaringen hebben. Wat is daar mis mee?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:31

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:02

En dan nog ... heb je een stappenteller op de wei, dan moet die bewuste dag maar net representatief zijn voor de andere 364 dagen. Sommige zaken zijn ondoenlijk in cijfers uit te drukken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:58

SpikyBlue schreef:
Sizzle: hoefringen.
Bijna elke hoef heeft ze. Vaak bij veranderingen zoals nieuw voer, veel/weinig gras, ziekte, trauma.
Bij hoefbevangenheid zie je spreidende hoefringen, soms hele flinke.

De hoeven zijn het dagboek van het paard.

Super uitspraak. Ik bekijk de hoeven ook altijd heel nauwkeurig omdat je daat zo ontzettend veel aan af kunt lezen.
Op pensionstallen kun je heel goed zien welke baasjes niet van kou houden, daar krijg je elke winter een nieuwe ring van de overgang veel binnen staan en vervolgens weer naar het naar buiten gaan. Ik zou mij doodschamen als mijn paard zulke ribbelhoeven vertoond. Ook paarden die snel bevangen worden vormen standaard elk voorjaar een ring als de baas niet voorzichtig is.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:53

Sizzle schreef:
Ook paarden die snel bevangen worden vormen standaard elk voorjaar een ring als de baas niet voorzichtig is.

Dat klopt niet. Ze kunnen zo'n ring krijgen wanneer ze hoefbevangen zijn geweest, maar niet standaard elk voorjaar als je niet oppast. Ze kunnen net zo goed in het najaar of in de winter hoefbevangen worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:26

Kymalin schreef:
Sizzle schreef:
Ook paarden die snel bevangen worden vormen standaard elk voorjaar een ring als de baas niet voorzichtig is.

Dat klopt niet. Ze kunnen zo'n ring krijgen wanneer ze hoefbevangen zijn geweest, maar niet standaard elk voorjaar als je niet oppast. Ze kunnen net zo goed in het najaar of in de winter hoefbevangen worden.

Naja, ik bedoel ook de periode van bevangenheid, maar drukte dat misschien wat onhandig uit. Veel dieren staan in de winter op stal en worden zonder pardon in het voorjaar op de volle wei gepleurd, dat geeft dan vaak hoefbevangenheid in het voorjaar. Uiteraard is de aandoening op zich niet afhankelijk voor een bapaalde periode daar heb je helemaal gelijk in.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:21

opala schreef:
En dan nog ... heb je een stappenteller op de wei, dan moet die bewuste dag maar net representatief zijn voor de andere 364 dagen. Sommige zaken zijn ondoenlijk in cijfers uit te drukken.

Moet je simpelweg over een langere periode metingen doen.

Ik zal morgen weer eens foto's plaatsen van hoe de hoef er nu uit ziet. De filmpjes heeft iedereen gezien?

Afgelopen week veel op een springstal geweest waar vrijwel alle paarden (licht) toontredend stonden..toeval of kan een smid dat doen?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 00:27

Mmmm, ik vermoed ernstig smid als schuldige...
Veel gemaakte bekapfout: binnenkantje hoger dan buitenkantje met als gevolg (licht) toontredend.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:40

scoxxx schreef:
Mmmm, ik vermoed ernstig smid als schuldige...
Veel gemaakte bekapfout: binnenkantje hoger dan buitenkantje met als gevolg (licht) toontredend.

Dat vermoeden had ik ook..

Grappig is dat o.a. door dit topic (en het vorige) nog meer op de voetjes ga letten. Er was ook een paard met een duidelijk verschil in voeten. Een steil en hoog ander platter en normaal. Het steile been had in ieder geval een gebroken voetas. Maar nog gekker is dat het dier op die stal geboren en getogen is...

Maar vrijwel allemaal hadden ze dezelfde stand en vrijwel allemaal dezelfde problemen in hun lichaam.

Vond de paarden en ook niet netjes op staan...en dat voor paarden die op redelijk niveau moeten springen..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 01:29

Bizar he...
Ik vind het zo bizar dat er zo weinig echt gezien wordt door professionals (inclusief hoefsmeden) in het paardenwereldje op hoeven-gebied.
En het is zo eenvoudig!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:47

Over die hoefringen...
Mijn paard heeft ze. Hij is ziek en verhuisd geweest.
Zal eens kijken of ik ze op de foto's kan zien die ik hier geplaatst had Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:59

GEvonden, al is het niet duidelijk als je niet weet waar ze zitten Knipoog

Afbeelding

Op de achterste hoef, als je de onderkant/zijkant van de hoef bekijkt en dan een klein stukje naar boven, zie je ong op de helft een stukje van de ringen zitten. NIet zo duidelijk, hij heeft ze echter wel heel duidelijk.

Ze zitten vooral aan de binnenkant van de hoeven. Achter heeft hij ze ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:23

fransje23 schreef:
Er was ook een paard met een duidelijk verschil in voeten. Een steil en hoog ander platter en normaal. Het steile been had in ieder geval een gebroken voetas. Maar nog gekker is dat het dier op die stal geboren en getogen is...

Klinkt eerder als allemaal de zelfde manier van opfok waarbij het gras relatief kort is, ze weinig hooi bijgevoerd worden en graasvoetjes niet tijdig gecorrigeerd worden, dat levert automatisch een plattere en een stijlere voet op. De manier van grazen is ook nog eens erfelijk danwel aangeleerd door de moeder. Heb je een toontredende moeder die dus waarschijnlijk standaard met de benen wijd stond, heb je kans dat je hier ook een veulen van krijgt dat met de benen wijd staat. Nu kan dit niet zo veel kwaad als je regelmatig de buitenkant weer bijwerkt, maar in de praktijk gebeurt dat niet en wordt deze ook toontredend. Mijn paard heeft ook een graasvoet. Het was bij de aankoop echt een lelijke pannekoek, het is dan door de smid wel wat verbeterd maar de aanleg kun je niet meer veranderen en dat moet je ook niet willen aangezien de anatomie nou eenmaal geworden is wat hij is.

Griebels ik zie je foto niet, maar kan aan mij liggen.
Ik verwacht binnenkort ook weer een ring. Merrie is van anderhalf jaar rust weer aan het werk gegaan.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:31

sommige paarden worden gewoon geboren met ongelijke voeten, dat is heel normaal.

ik ben het eens met sizzle, je kan de anatomie niet veranderen.

ik ben blij dat er zoveel mensen geintresseerd zijn in het beslag van hun paard, maar er zaten een paar foto's tussen die ik niet begrijp.
sommige paardenvoetjes leek het alsof de straal helemaal weg / plat gesneden was, klopt dat?

en natuurlijk bekappen is ook zoiets.
in de natuur hoeven paarden niet bekapt te worden, daar slijt de teen goed af omdat ze een beetje klauwen, en op keien schrapen enz. wij halen ze uit de natuur, maar die teen groeit nog wel twee keer zo hard als de verzenen.

daar is toch niks natuurlijks aan te bekappen? de teen groeit sneller, dus die moet nou eenmaal om de 6 tot 8 weken bij gesneden worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:34

natuurlijk bekappen = met regelmatige bekapping compenseren wat er hier in NL niet afslijt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:45

Nog meer die de foto niet zien? Ik zie hem wel namelijk Ja

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:59

Ik zie hem wel, maar ik kan er geen groei graancirkels in ontdekken Haha!