Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:32

Arabesk schreef:
Tulandro schreef:
Arabesk, wat vind jij dan van die breakover ijzers?

tja Sigaar

alle nadelen die aan gewone ijzers kleven, heb je ook met die ijzers

- contractie (samenknijping van de hoef door belemmerde breedtegroei)
- verminderde schokdemping
- verminderd hoefmechanisme en dus minder doorbloeding
- standsverandering doordat de toon niet slijt en hielen wel
- verminderde grip op de bodem
- verzwakking van de hoefwand
- gewichtsverandering

de verminderde schokdemping die te zien is op de filmpjes is nl slechts 1 van de nadelen van ijzer.

- contractie.
Kan indien er twee lippen gebruikt wordt op een RIM-ijzertje op de voorhoeven.
Echter indien een goede bekapping met een goed ondergeslagen ijzertje is er absoluut geen sprake van belemmerde breedtegroei. Integendeel, je ziet hoeven vaak wat breder worden op een RIM-ijzertje

- verminderde schokdemping.
De filmpjes laten iets dergelijks wel zien op een RIM-ijzertje. Verschil in schokdemping tussen blote voeten en kunststof-ijzertjes zie ik echter niet op jouw filmpjes.

- standsverandering doordat de toon niet slijt en hielen wel.
Indien de hoefsmid 1 x in de 3 a 4 maanden langskomt, kan dit inderdaad een standsverandering veroorzaken.
Echter indien de goede man 1 x in de 6 tot 8 weken langskomt, hoeft niemand bang te zijn voor een standsverandering hoor

-verminderde grip op de bodem

Ik zie op jouw filmpjes geen glijdende zoekende paarden-voeten die hun grip op de bodem verliezen... ook niet het beslagen voetje (met RIM-ijzertje)

- verzwakking van de hoefwand Theoretisch wellicht.... maar in de praktijk blijkt dat als je goed bekapt dit absoluut geen issue is hoor.

- gewichtsverandering. Kan ook heel positief werken. Verandering is geen verslechtering.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 12:40

de schokgolf is echter wel veel minder, zeker als je het vergelijkt met onze draver die qua behang vergelijkbaar is met de draver die beslagen is

het is niet alleen de schokgolf, maar je ziet ook dat de beslagen paarden als het ware 'doorslingeren' met hun voet, door de middelpunt vliedende kracht die het gewicht van het ijzer aan de ondervoet geeft.

ook wordt de hoef als het ware 'neergekwakt' terwijl de onbeslagen voeten veel zorgvuldiger neergezet worden

ook glijden de hoeven niet of nauwelijks door

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:52

Zie je dat de Tinker vóór ook vlak optreedt?
Over wel/niet straalondersteuning; bij Hippoflex zit toch juist een balk, zodat de straal ondersteund wordt?
Ik vind de stroefheid van het kunststof inderdaad ook enorm meevallen, dit glijdt toch wel iets door.
Eindelijk een filmpje van een paard wat behoorlijk beslagen is (en er niet al 8 weken opstaat).

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:57

Ja HippoFlex heeft inderdaad een tussenbalk die de straal ondersteunt en derhalve doet de straal hetzelfde als dat de straal zou doen op blote voeten.
Kunststof heeft qua glijden en demping exact dezelfde eigenschappen als een blote voet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:02

SpikyBlue schreef:
Over wel/niet straalondersteuning; bij Hippoflex zit toch juist een balk, zodat de straal ondersteund wordt?).

Hippoflex ziet er van onder zo uit:
Afbeelding

Dit is overigens de voet van mijn paard die nu dus gefilmd is met rondom gewoon beslag.

SpikyBlue schreef:
Ik vind de stroefheid van het kunststof inderdaad ook enorm meevallen, dit glijdt toch wel iets door.
Eindelijk een filmpje van een paard wat behoorlijk beslagen is (en er niet al 8 weken opstaat).

Dan kan je je afvragen of het gerucht dat kunststof teveel remt wel waar is. Maar ook daar heb je aan 1 paard weinig info.

Ze is inderdaad op 12 september beslagen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:03

Arabesk heeft trouwens van alle drie gefilmde paarden een foto van de ondervoet gemaakt dus daar zou je het ook op kunnen zien Lachen

fransje23

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:15

Arabesk schreef:
hier zie je dat het afrollen eigenlijk nét iets te lang duurt. Het afrollen duurt langer omdat de dynamix het afrolpunt verder naar voren leggen.

He, deze tekst is nog niet aangepast Knipoog

Maar duurt het afrollen daardoor te lang of is het achterbeen gewoon vlugger doordat dit paard een Bambi is, bestaande uit 80% been Haha! Nee zonder dollen, is een NRPS van 1.52 met dekenmaat 1.65/ kleine 1.75 maar wel full beenbeschemers omdat ze anders tekort zijn. Heel kort paard met lange benen dus.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:22

Hm, ik dacht dat de balk breder was, maar ben in de war met HippoTECH.
Dit vind ik maar een mietig balkie. Clown
Ook zit ie er scheef onder, maar dat terzijde...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 13:25

scoxxx schreef:
Ja HippoFlex heeft inderdaad een tussenbalk die de straal ondersteunt en derhalve doet de straal hetzelfde als dat de straal zou doen op blote voeten.
Kunststof heeft qua glijden en demping exact dezelfde eigenschappen als een blote voet.

nee niet dus

de straal wordt slecht op 1 punt ondersteunt en de achterkant die verantwoordelijk is voor het grootste del van het hoefmechanisme draagt niet mee

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:28

scoxxx schreef:
Eerlijk gezegd zie ik geen verschil tussen de Tinker (NB-bekapt) en NRPS (HippoFlex) qua schokken/doortrillen.

Wederom erg leuk om de filmpjes te zien maar ook ik zie eerlijk gezegd geen verschil qua schokken bij de NB bekapte Tinker en de NRPS met Hippofllex.

Wat me opvalt is dat bij veel paarden tot vlak voor de werkelijke landing lijkt dat ze gaan hiellanden en dan toch in die allerlaatste splitsecond de hoef bijzwaaien en plat landen.
Echt boeiend om te zien.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:35

Wellicht is het intressant om een paard te zoeken wat op easywalker staat. Deze heeft namelijk een steun voor de gehele straal.

Wat me opviel bij de tinker is dat hij zijn linkervoorvoet 'beter' neerzette dan zijn rechter.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:15

SpikyBlue schreef:
Hm, ik dacht dat de balk breder was, maar ben in de war met HippoTECH.
Dit vind ik maar een mietig balkie. Clown
Ook zit ie er scheef onder, maar dat terzijde...

Heb je een linkje voor ons over HippoTech Spikey?
Die ken ik nml nog niet en google-en levert wel heel veel resultaat op Clown

Om overigens in te mogen gaan op Arabesk (al weer? ja al weer mensen Tong uitsteken ).
Een klassiek beslagen hoef vult zich met modder/zand e.d., hetgeen inhoudt dat de straal ten alle tijden gewoon gestimuleerd wordt tijdens het werk van een paard hoor.
Tja, tenzij je vele km-ers over asfalt draaft en galoppeert... dat doen zeer weinig paarden.

Kijk maar naar beslagen paarden die werken in het veld, zeg maar. Hoefjes zitten altijd vol.
Ik denk daarom dat de "schade" die Arabesk benoemt inzake ontbreken van zool- + straalstimulatie in de beslagen hoef, heel erg meevalt Knipoog
Erg veel hoevenuitkrabberij is wellicht in dit opzicht minder verstandig?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:43

Ook ffkes een onderkantje EasyWalker Knipoog van een van mijn paarden.
Wat fotootjes tijdens bekap- en besla-werkzaamheden.

Afbeelding
Witte lijn heb ik rood gemarkeerd. Je ziet dat na 6 weken de hoefwand hooguit een mm-tje gegroeid is geweest (gezien de afstand witte lijn - oude nagelgaten)

Afbeelding
Als je de straalpunt volgt, zou ik het ijzertje iets meer naar rechts hebben moeten kantelen/draaien, maar dan had de linker-hiel niet centraal op de tak uitgekomen zijn geweest.

Graag had ik wat meer garnituur hebben gehad. Maar een maatje ijzer groter, paste niet zo goed onder dit voetje.
Daarom zet ik dit paard de volgende keer op HippoFlex. Eens kijken hoe dat uitpakt.
Maar al met al, eigenlijk zeer tevreden over EasyWalker. Paardje doet het er kei-goed op.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:53

Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar de bovenste foto zonder markering van de witte lijn.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:55

scoxxx schreef:
Als je de straalpunt volgt, zou ik het ijzertje iets meer naar rechts hebben moeten kantelen/draaien, maar dan had de linker-hiel niet centraal op de tak uitgekomen zijn geweest.

Dat is hét grote nadeel, als je het mij vraagt.
Het past altijd nét niet, en als je de plaat iets gaat draaien ligt ie scheef onder de voet.
Kijk naar het Hippoflex-beslagje van fransje23; het ligt er compleet scheef onder. Check de verzenen.

scoxxx schreef:
Heb je een linkje voor ons over HippoTech Spikey?

http://www.the-happy-horse.de/

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:05

Ja, maar daarom heb ik ook de blote voet-foto geplaatst. Want dan kan je zien dat de blote voet al niet symmetrisch is.
Omdat kunststof geen opzet heeft gelijk een RIM-ijzertje, maakt het op zich niet zoveel uit dat een kunststofje er niet helemaal recht onderligt ter hoogte van de teen.

Immers, gelijk aan een Equilibrium-ijzer is de afrol van een kunststofje volledig vrij.
Daarom vind ik kunststof en Equilibrium-ijzers persoonlijk wat beter dan een RIM-ijzertje alwaar de afrol " afgedwongen" wordt... min of meer.

Kortom zolang de hielen maar wel goed liggen op kunststof, vind ik de teen wat minder belangrijk.... juist omdat de afrol bij kunststof volledig vrij is in tegenstelling tot een RIM-ijzertje (want dan is scheefliggerij natuurlijk wel uit den boze gezien de opzet van RIM-ijzertjes)

Ik denk overigens, dat ik dit probleem niet heb met HippoFlex... want deze is in tegenstelling tot EasyWalker en Dynamix werkelijk op de halve mm nauwkeurig aan te passen.
De asymmetrie (die iedere paardenhoef heeft), is volgens mij met HippoFlex, wat beter op te vangen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 23:46

scoxxx schreef:
Ik denk overigens, dat ik dit probleem niet heb met HippoFlex... want deze is in tegenstelling tot EasyWalker en Dynamix werkelijk op de halve mm nauwkeurig aan te passen.
De asymmetrie (die iedere paardenhoef heeft), is volgens mij met HippoFlex, wat beter op te vangen.

Hippoflex is inderdaad beter aan te passen en ze hebben bovendien ook wat smallere modelletjes maar je blijf uiteindelijk wel met een rond beslag werken. Dus je moet wel wat meer concessies doen dan een metalen ijzer die je wat meer kan vormen.

Hippotech is ook mooi beslag maar zeer moeilijk verkrijgbaar, dacht ik.

Die foto van de onderkant vertekend wel een beetje want echt erg scheef lag het niet. Maar het was ook een kwestie van uitproberen en keuzes maken.
Zo zag het er trouwens van opzij uit:
Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 00:00

Mijn arabiertje landt, als hij normaal/vlot draaft, op zijn hielen, maar als hij gaat staan showen dan heeft hij de neiging om meer op zijn toon te landen. Omdat hij zijn voeten niet naar voren plaats (waardoor zijn toon naar voren gaat en zijn hielen naar onderen komen) maar direct naar beneden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 00:27

fransje23 schreef:
Hippoflex is inderdaad beter aan te passen en ze hebben bovendien ook wat smallere modelletjes maar je blijf uiteindelijk wel met een rond beslag werken. Dus je moet wel wat meer concessies doen dan een metalen ijzer die je wat meer kan vormen.

Ik vind de concessies die je moet maken in een RIM-beslag zoveel groter en talrijker dan de concessies die je moet maken bij kunststofbeslag.
(Terwijl ik vroeger, toen ik nog nooit met kunststof gewerkt had.... zeer sterke twijfels had over kunststof hoor)

fransje23 schreef:
Hippotech is ook mooi beslag maar zeer moeilijk verkrijgbaar, dacht ik.

Ik heb de mensen gemaild, ffkes antwoord afwachten. Ik hoop dat ze ook leveren in NL, want ik wil dit beslag ook dolgraag proberen... eerlijk gezegd.

zorana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 01:03

misschien ligt het aan mij hoor maar de filmpjes van de paarden zonder beslag zijn minder scherp dan de filmpjes van de paarden met beslag...waardoor er ook een vertekend beeld komt dus..ik geloof best dat t minder schokkend is zonder ijzer hoor maar dan wil ik graag wel scherpe filmpjes zien... dat neemt niet weg dat ik t wel erg interesante filmpjes vind hoor daar niet van..

gr zorana

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:30

in de allereerste post van dit topic staan nog drie filmpjes van onbeslagen paarden

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:07

scoxxx schreef:
Een klassiek beslagen hoef vult zich met modder/zand e.d., hetgeen inhoudt dat de straal ten alle tijden gewoon gestimuleerd wordt tijdens het werk van een paard hoor.
Tja, tenzij je vele km-ers over asfalt draaft en galoppeert... dat doen zeer weinig paarden.

Kijk maar naar beslagen paarden die werken in het veld, zeg maar. Hoefjes zitten altijd vol.
Ik denk daarom dat de "schade" die Arabesk benoemt inzake ontbreken van zool- + straalstimulatie in de beslagen hoef, heel erg meevalt Knipoog
Erg veel hoevenuitkrabberij is wellicht in dit opzicht minder verstandig?

Scoxxx, je benoemt nu exact wat dr. Strasser beschrijft over paarden die in Europa leven op nattere bodems.
Zij hebben nl. van nature ook geen straal die tot op de grond komt, zoals de amerikaanse rotsbodemhoeven maar juist een wat terug getrokken straal.
De hoefwand heeft daardoor meer grip in de 'nattere' bodem, zakt iets verder weg en daardoor krijgt de hoef alsnog zool en straalstimulatie.
Wat regelt de natuur het toch mooi Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:16

henny_w schreef:
De hoefwand heeft daardoor meer grip in de 'nattere' bodem, zakt iets verder weg en daardoor krijgt de hoef alsnog zool en straalstimulatie.
Wat regelt de natuur het toch mooi Knipoog

Gelijk ook de hoofdverklaring voor de uitvinding van het hoefijzer in de middeleeuwen. Met een ijzer aan de hoefwand genageld had een paard meer grip en trekvermogen op een zachte bodem.
Problemen met paarden die zowel op het zachte als op harde bodem moesten werken, of alleen op verharde weg kwamen kende men toen niet echt, er was quasi niets verhard. Beslag om slijtage van de hoeven op de kasseien te beperken is een 'nieuwigheid' uit de 18de eeuw.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:40

Citaat:
Scoxxx, je benoemt nu exact wat dr. Strasser beschrijft over paarden die in Europa leven op nattere bodems.
Zij hebben nl. van nature ook geen straal die tot op de grond komt, zoals de amerikaanse rotsbodemhoeven maar juist een wat terug getrokken straal.
Wat regelt de natuur het toch mooi

Maar waarom willen we dan in dit soppige land allemaal voetjes voor rotsbodems? Want daar komt het op neer bij NB.

Mijn fjord heeft van die zogenaamde rotsvoetjes en die glijd op nat gras veel sneller uit dan mijn haf die meer soppige grond voetjes heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 10:48

het ligt er aan waar je je paard het meest op wilt gebruiken. Wil je veel op het asfalt rijden? Of wil je liever springwedstrijden op het gras rijden?