5 ijzers kwijt in 2.5 week tijd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

Re: 5 ijzers kwijt in 2.5 week tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 11:14

DL_ schreef:
@ TS: jij opent een topic, daar komen mensen die jouw proberen te helpen met het probleem waarvoor JIJ raad vraagt.

Een béétje vriendelijker en opener wat betreft ideeën mag wel.

Wáárom probeer je niet gewoon een andere smid? Of je paard wat minder uurtjes op de wei? Probeer springschoenen gewoon eens nog een keertje, misschien krijgt hij er nu geen wondjes van? Of wat dacht je van een ander merk springschoenen?

Je kan zelf ook eerst even alle mogelijkheden bekijken voordat je bij voorbaat al op nieuwe ideeën tegen bent..

ho ho ho is ff...

volgens mij zie je het nu verkeerd ik geef aan wayt ik al allemaal heb geprobeerd,

en ja als er dan voor de dertigste keer word gezegd " gebruik springschoenen" of :" de grond zuigt " dan denk ik lees het topic dan ff door .. krijgen we ook geen herhalingen.

op dit moment heb ik 4 verschillende merken springschoenen, waarbij met alle irritatie ontstaat.

minder uren op de wei vind ik nou niet echt reeel tenb opzichte van het paard en daarnaast zal dat niet gaan aangezien ik werk en hem voor en na het werk dus buiten en binnen zet.

dus op dit moment zijn er geen nieuwe ideeen echt aangedragen... of vind jij van wel?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:15

meredith schreef:
misschien een andere kijk op de zaak: Haha! is je paard niet erg lomp om constant zijn ijzer af te trappen? denk je dat een smid zit te wachten om iedere keer weer voor te komen rijden en zijn tijd er in te douwen? hij zal toch niet de hoofdprijs vragen neem ik aan dus voor hem kost het ook geld. En ja er zijn gewoon van die paarden die daadwerkelijk zodra de wei nat is er geen ijzer onderhouden. Advies luister naar je smid .

JAAAAAAAAAAAAAA dit probleem had ik dus. Lag niet aan de smid (ivm verhuizingen had hij al 3 verschillende smids gehad). Ik vrees dat de TS dat ook heeft. WAAROM MOET HET ALTIJD AAN DE SMID LIGGEN??????.
Als mijn smid namelijk het ijzers vaster zou zetten en hij slaat in volle kracht tegen de tak aan ligt zijn halve hoef eraf. Ik heb liever dat hij er dan iets sneller afgaat.

Mijn paard doet altijd zo gek en lomp dat hij hem er iedere keer aftrapte. Nu hebben we de takken erg klein gemaakt en dat gaat iets beter. Plus dat ik nu van Kalvalkade de balschoenen heb die werken super. Springenschoenen hielpen niet omdat hij de tak van het ijzer raakte.

En idd weiland en ijzers gaat erg slecht samen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:15

Arabesk schreef:
@ TS, ja dan kan ik wel zeggen stop met die ijzers en neem hoefschoenen, maar dan kom je weer met zes redenen aan waarom dat niet kan. En ondertussen gaan de hoeven van je paard steeds kapotter....

Je ziet zelf maar één oplossing en dat is 'ijzers eronder', maar die zijn juist de oorzaak van jouw probleem.

Ergens waar ik wel mee eens ben, zonder voeten geen paard.
Dus ik zou ook voor tijdelijk ijzerloos kiezen en bv Marquis hoefschoenen, daarmee kan je alles doen en kalkoenen indraaien Pling

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:16

nelis schreef:
ho ho ho is ff...

volgens mij zie je het nu verkeerd ik geef aan wayt ik al allemaal heb geprobeerd,

en ja als er dan voor de dertigste keer word gezegd " gebruik springschoenen" of :" de grond zuigt " dan denk ik lees het topic dan ff door .. krijgen we ook geen herhalingen.

op dit moment heb ik 4 verschillende merken springschoenen, waarbij met alle irritatie ontstaat.

minder uren op de wei vind ik nou niet echt reeel tenb opzichte van het paard en daarnaast zal dat niet gaan aangezien ik werk en hem voor en na het werk dus buiten en binnen zet.

dus op dit moment zijn er geen nieuwe ideeen echt aangedragen... of vind jij van wel?

Andere smid, ander beslag/geen beslag. Vergeet je dat nu even voor het gemak?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:16

Misschien moet je eerst eens het hoevenprobleem oplossen voordat je weer wedstrijden gaat rijden, zonder hoeven geen paard tenslotte Knipoog

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 11:18

Shyla25 schreef:
Arabesk schreef:
@ TS, ja dan kan ik wel zeggen stop met die ijzers en neem hoefschoenen, maar dan kom je weer met zes redenen aan waarom dat niet kan. En ondertussen gaan de hoeven van je paard steeds kapotter....

Je ziet zelf maar één oplossing en dat is 'ijzers eronder', maar die zijn juist de oorzaak van jouw probleem.

Ergens waar ik wel mee eens ben, zonder voeten geen paard.
Dus ik zou ook voor tijdelijk ijzerloos kiezen en bv Marquis hoefschoenen, daarmee kan je alles doen en kalkoenen indraaien Pling

ik sta open voor dit soort dingen slechts is gebleken in de praktijk dat het qua sgw niet echt werkt.

ik vind het alleen erg vreemd dat een paard wat 14 jaar buiten loopt met ijzers nu in een keer ze als een gek verliest??

een lomperd zou dat dus altijd al hebben moeten hebben lijkt mij?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:20

heb je ijzers met één voorlip of met 2 lippen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:20

Dan wordt iig het ijzer met te grote nagels vast gezet.
Een kleinere nagel zal minder ellende veroorzaken.
Een kleinere nagel is makkelijker te buigen, dus ook wanneer een ijzer afgetrapt word, zullen de nagels eerder recht buigen en zo niet de stukken wand mee trekken. Ijzer zal er dan alsnog vanaf getrapt worden, maar de hoef zal minder beschadigd worden.

Verder zou ik wel rond kijken naar een andere smid. Die je nu hebt hoeft niet slecht te zijn, maar kan op sommige punten (net als met die nagels wat ik zei) niet goed genoeg zijn voor jouw paard.
Proberen kan geen kwaad. Bovendien vindt ik dat het opnieuw eronder slaan van een ijzer een stukje service moet zijn. Als hij daarvoor geld rekend, en toch zijn werk niet goed doet (want anders zou je niet zoveel ijzers kwijt raken) is dat imo alleen zijn zakken vullen..

Hoop dat je hier wat mee kan.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 11:20

DL_ schreef:
nelis schreef:
ho ho ho is ff...

Andere smid, ander beslag/geen beslag. Vergeet je dat nu even voor het gemak?

geen beslag -lees terug

ander beslag/smid - word op dit moment aan gewerkt, er komt iemand van de week even kijekn.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 11:20

DL_ schreef:

een voorlip.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:21

Laatst bijgewerkt door UrbanL op 16-09-08 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 11:21

femmefatale1 schreef:
Dan wordt iig het ijzer met te grote nagels vast gezet.
Een kleinere nagel zal minder ellende veroorzaken.
Een kleinere nagel is makkelijker te buigen, dus ook wanneer een ijzer afgetrapt word, zullen de nagels eerder recht buigen en zo niet de stukken wand mee trekken. Ijzer zal er dan alsnog vanaf getrapt worden, maar de hoef zal minder beschadigd worden.

Verder zou ik wel rond kijken naar een andere smid. Die je nu hebt hoeft niet slecht te zijn, maar kan op sommige punten (net als met die nagels wat ik zei) niet goed genoeg zijn voor jouw paard.
Proberen kan geen kwaad. Bovendien vindt ik dat het opnieuw eronder slaan van een ijzer een stukje service moet zijn. Als hij daarvoor geld rekend, en toch zijn werk niet goed doet (want anders zou je niet zoveel ijzers kwijt raken) is dat imo alleen zijn zakken vullen..

Hoop dat je hier wat mee kan.

thanks Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:22

nelis schreef:
ik sta open voor dit soort dingen slechts is gebleken in de praktijk dat het qua sgw niet echt werkt.

ik vind het alleen erg vreemd dat een paard wat 14 jaar buiten loopt met ijzers nu in een keer ze als een gek verliest??

een lomperd zou dat dus altijd al hebben moeten hebben lijkt mij?

In het begin ook al aangegeven dat er naar het beslag gekeken moet worden.
Takken inkorten, naar binnen slaan, evt achter het ijzer iets terug laten leggen en de teen afronden enz enz
Misschien is er wel iets in het lichaam wat zorgt dat het lopen anders gaat, ook nog een optie Pling

Er zijn ook andere soorten hoefschoenen die bv met een gater aan het been vastzitten, die kan je ook wel aanpassen om stiften in te draaien.
Het zou dus wel moeten kunnen Knipoog

Ik heb ruim 5 jaar met hoefschoenen gereden Ja

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:22

nelis schreef:
DL_ schreef:

een voorlip.

Misschien eens overleggen om 2 lippen te doen. Ja Schijnt ook goed te helpen als het paard snel ijzers aftrapt.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:23

Prisca schreef:
Shyla25 ik denk dat dit ook niet goed is ruim 8 uur per dag op de weide?.

Die schoenen zitten vaak opgesloten lijkt mij niet fijn.

http://www.kavalkade.de/kavalkade/ballenschutze.html

deze heb ik dus

hoefschoenen hoeven in de wei niet aan Knipoog alleen tijdens het werk Pling

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:24

DL_ schreef:
Misschien eens overleggen om 2 lippen te doen. Ja Schijnt ook goed te helpen als het paard snel ijzers aftrapt.

Zou niet weten hoe dat zou helpen als je paard zijn ijzer eraf trapt aan de tak van het ijzer?. Zo doen de meeste het namelijk.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:24

DL_ schreef:

Dan knel je de voet af en krijg je smalle voeten, ik zou zelf niet voor een 2 lips voorijzer gaan

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:25

Shyla25 schreef:
DL_ schreef:

Dan knel je de voet af en krijg je smalle voeten, ik zou zelf niet voor een 2 lips voorijzer gaan

in sommige gevallen helpt het toch echt. Als je er het fijne van wil weten moet je er naar vragen bij een smid, maar heb al verschillende paarden gezien die er echt baat bij hadden en géén smal voetje kregen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:27

DL_ schreef:

Niet doen!
Een ijzer met 2 voorlippen sluit teveel op, bovendien worden er meestal achterijzers gebruikt Frusty
Als er een achterijzer worden gebruikt komt het ijzer weer te ver naar achteren te liggen, waardoor weer aftrappen etc... Bovendien drukken 2 lippen teveel op de wand, die al erg slecht is.

Mocht je toch overwegen een ijzer met 2 lippen te nemen, zorg dan wel dat je smid zelf 2 nieuwe lippen aan het ijzer maakt, aangezien die op een andere plek horen te zitten dan bij een achterijzer.
Maar mijn advies, gewoon op 1 lip houden staan.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:30

Tijd voor een nieuwe smid.. Bloos
Springschoenen hielpen bij mij ook niet, die trapte hij gewoon kapot, samen met de ijzers die hij er mee aftrapte..
Sindsdien een nieuwe hoefsmid en nooit geen problemen meer mee gehad...

Die van mij stond trouwens vanvoor met ijzers met 2 lippen en 8 nagels per hoef...
De laatste keer dat hij een ijzer afstrapte had hij een heel stuk mee afgetrapt van zijn hoef (van die lip aan de zijkant)

Dat was voor mij de druppel .. Het was tijd om een andere smid te zoeken Knipoog ....
Laatst bijgewerkt door Dais_ op 16-09-08 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:30

mijn advies Nelis Sigaar

elke nacht bidden dat ze er s`ochtends nog onder zitten Haha!

en voor jou dan dat ze er s`avonds nog onder zitten.

ik hoop ook dat ze deze week nog eronder blijven ,ik ga vrijdagmiddag weg naar Venlo
het hele weekend en daar gaan we een eind rijden Whoosh!
zou lastig zijn als dat met 1 ijzer minder was Clown

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:59

@ Nelis : ik heb een hele goede smid voor je Haha! Knipoog

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 12:01

oensan schreef:

die gaan we maar is bellen ja Knipoog

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:04

nelis schreef:
oensan schreef:

die gaan we maar is bellen ja Knipoog

maar even serieus, met mijn vorige paard had ik het ook en de smid (ja die) had er toen volgens mij ijzers ondergezet met kortere takken, kan zijn dat het achterijzers zijn geweest en met helaas ook de dubbele lippen voor. Ik ga het van de week voor je navragen, overigens ging het daarna wel een stuk beter.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:22

schijnt dat het plaatsen van ijzers voor met dubbele lippen heel erg slecht is.
zal ff het verhaaltje zoeken