Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
en mijn paard ook al jaren niet meer. Zij is waarschijnlijk het enige paard welke moeizaam liep op ijzers, die ik ooit heb laten onderslaan om overmatige slijtage te voorkomen. Wanneer je de materie er op naslaat, doen ijzers ook alleen maar kwaad. Het zou evt. een tijdelijke oplossing kunnen zijn bij een of andere aandoening. Ik bekap mijn paard nu bijna vier jaar zelf en hoop dat nog heel lang te kunnen blijven doen. Met het zelf bekappen, kwam ook het bewustzijn dat een hoef meer kan hebben dan ik altijd heb gedacht. Ook wanneer ik alleen maar over de verharde weg rij, ik rij nooit in de bak, ben ik niet meer bang voor overmatige slijtage. Judith_ schreef:De een heeft wel ijzers, ondanks alle beweringen dat elk paard zonder ijzers kan loopt hier toch echt het levende bewijs dat er ook uitzonderingen zijn. Heb het jaren zonder geprobeert maar het wil niet. Wel wil ik binnenkort eens kunststof proberen.
De andere staat zonder, zie niet in waarom die op ijzers moet, prima hoeven heeft die.
opala schreef:Proberen door alleen de ijzers achterwege te laten, dan doe je eigenlijk nog niks. Dan zou je je eerst moeten verdiepen waarom het "zogenaamd" niet zonder ijzers kan. Ik kan je het boek van Dr. Hiltrud Strasser aanbevelen "A lifetime of soundness", nee het gaat niet over de methode, maar over de werking van de hoef ..... zonder, maar ook met, ijzers. Heel interessant, eigenlijk verplichte kost voor elke (potentiele) paardeneigenaar.
kon het volgen.
voor niemand meer een-ver-van-mijn-bed-item te zijn.
femmefatale1 schreef:Mensen..
Ik verbaasde mij dat er nog geen strijd werd gevoerd hier over wel of geen ijzers.
Door iedereen zijn ervaring was het topic erg prettig om te lezen..
Laten we niet gaan discussiëren of het wel of niet goed is, maar of je wel of geen ijzers hebt, en je reden daarvoor.. Anders beginnen we wéér opnieuw, en er zijn al zoveel topics over..
femmefatale1 schreef:Mensen..
Ik verbaasde mij dat er nog geen strijd werd gevoerd hier over wel of geen ijzers.
Door iedereen zijn ervaring was het topic erg prettig om te lezen..
Laten we niet gaan discussiëren of het wel of niet goed is, maar of je wel of geen ijzers hebt, en je reden daarvoor.. Anders beginnen we wéér opnieuw, en er zijn al zoveel topics over..
maar doordat ze niet super diep zijn, kan ik niet door zonder,
ze glijd namelijk nu al wel eens uit in een parcours...
zolang ze nog niet nodig zijn doe ik ze ook nog niet!!
, dus die staat ook zonder.
!!