Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

Re: Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:19

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:33

Maartje1990 schreef:
ik zeg ook niet dat ze niet te kort kunnen zijn. Maar mensen zeggen te snel dat ze daadwerkelijk te kort zijn omdat ze gewoon niet beter weten en te lange hoeven gewent zijn. En niet dat ik me zo verdiept hebt in NB maar volgens mij is jouw beeld daarover toch ook niet helemaal juist. De verzenen zo laag mogelijk en de toon kort met een mustangrol.. tenminste.. niet in 1 keer.

En de meesten mensen slaan er dan maar ijzers onder en pakken het probleem wel aan maar niet de oorzaak!

in sommige gevallen is het probleem aanpakken tijdelijk de enige juiste manier...en van daaruit werken aan de oorzaak.als mijn paard zulke hoeven zou hebben(wat nooit zal gebeuren,maar dat ten 2de)zou ik met een goede hoefsmid en eventueel dierenarts overleggen hoe dit juist aangepakt moet worden.
waarbij het doel zeker van belang is(natuurlijke bekapping),maar hoe je daar kunt komen is een lang verhaal.
ik had al eerder ingegrepen en het dier tijdelijk weer op ijzers gezet,biotine voeren en zorgen dat de hoeven elastischer en harder werden(of zachter,want brokkelvoetjes kan van te zachte OF te harde hoorn zijn)
zijn ze te zacht?dan vooral droog houden en alsnog biotine voeren.
ook gecontroleerde beweging over het harde is van belang,van alleen op de wei staan orden de hoeven niet harder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:19

timilon schreef:
@ ts: sommige paarden kunnen nu eenmaal niet blootsvoets...

Toch worden ze zonder ijzers geboren...

Maar ik geef toe, paarden die veel op stal staan en weinig op harde ondergrond komen en vervolgens ga je er zonder te trainen ineens 20 km over asfalt, dan wordt het zeuren om zonder hoefschoenen aan de gang te gaan.

Maar moet je je paard wel zo willen huisvesten?

En niet zonder ijzers kunnen?? Altijd nog prima functioneren mét hoefschoenen.

IJzers zijn in alle gevallen overbodig.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:23

Mijn paard werd 1x in de 16! weken bekapt omdat haar hoeven ook zeer langzaam groeien. Echter met dit warme weer had ik ook heel veel last van brokkehoeven, laat het nu eens per 4 week licht bijvijlen en verder moest ik er vloeibare levertraan opsmeren van de hoefsmid! Op dit moment geen brokkeltje meer te bespeuren, dus misschien eens iets om ook te proberen?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:45

Dit is de cruciale fase van het ijzerloos gaan. Veel mensen kiezen er in deze fase (afgebrokkeld en gevoelig) voor om toch weer terug te gaan naar ijzers. Anderen slepen hun paard over het asfalt omdat ze de hoeven moeten 'trainen' Lips are sealed . En weer anderen kijken het even aan of proberen toch iets anders van hoefbescherming.

De hoef is te kort als het paard op eieren gaat lopen. Elk paard heeft een eigen hoeflengte die bij hem past, dus zo van een foto'tje is dat niet te zeggen. Maar: je geeft aan dat hij gevoelig loopt! Dat is een belangrijk gegeven. Ze lijken aan de onderkant niet té kort, maar hij is toevallig wél gevoelig!

Verder staat je paard behoorlijk toontredend en wat hol in de knieëen, zoals timilon ook aangeeft.

Het is misschien een optie voor je om er voor één keer kunststof plakbeslag onder te laten maken. Het is vrij prijzig, maar dan hebben de hoeven even een weekje of zes de kans om wat bij te groeien, zónder dat je allerlei supplementen en smeersels uit hoeft te proberen.

Kijk eens op de site van RWL Quality.
Lijm: Glue-U.

Veel succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:59

SpikyBlue schreef:
Dit is de cruciale fase van het ijzerloos gaan. Veel mensen kiezen er in deze fase (afgebrokkeld en gevoelig) voor om toch weer terug te gaan naar ijzers. Anderen slepen hun paard over het asfalt omdat ze de hoeven moeten 'trainen' Lips are sealed . En weer anderen kijken het even aan of proberen toch iets anders van hoefbescherming.

Dat is niet waar Boos!

Bij gevoelig lopen wordt altijd aangeraden om hoefschoenen te gebruiken voor moeilijke ondergronden om de eerste periode door te komen.

Jammer ik had van jou niet zo'n antwoord verwacht.

Pas bij pijnvrij lopen kun je lopen over asfalt gaan opbouwen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:00

En over op eieren lopen: dat heeft niets te maken met 'te kort' alswel met een wel of niet goede witte lijn.

Als die niet goed is, drukt het hoefbeen op de zool, waar ie niet voor gemaakt is, m.a.g. gevoeligheid.

Het kan ook zijn dat de afwikkeling pijnlijk is door een loszittende hoefwand, of dat de steunsels te lang zijn en een knijp effect geven ín de hoef.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:11

het is toch niet de eerste keer dat ik een paard op eieren zie lopen als een hoefsmid weer te fanatiek bezig is geweest....

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:18

Arabesk schreef:
SpikyBlue schreef:

Dat is niet waar Boos!

Bij gevoelig lopen wordt altijd aangeraden om hoefschoenen te gebruiken voor moeilijke ondergronden om de eerste periode door te komen.

Jammer ik had van jou niet zo'n antwoord verwacht.

Pas bij pijnvrij lopen kun je lopen over asfalt gaan opbouwen.

Arabesk, niet gelijk boos worden Verward
Dit is absoluut geen aanval op jou, op de methode NB of wie dan ook geweest.

Je hebt inderdaad gelijk dat er vaak hoefschoenen geadviseerd worden, alleen past het paard deze nu niet.

Het zal niet de eerste keer zijn dat ik iemand haar paardje over het harde zie slepen omdat ze gelezen heeft dat de hoeven getraind moeten worden. Dat is geen aanval op NB! Maar dit zeg ik omdat sommige mensen adviseren om de hoeven te trainen op een moment dat dit nog niet kan... Geef het paard even de tijd.

"Pas bij pijnvrij lopen kun je lopen over asfalt gaan opbouwen."
Dat klinkt dus als een goed advies.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:43

dan is de simpele oplossing: voorlopig even niet op asfalt Knipoog

Ik reageerde wat stekelig omdat anderen wellicht 'kreupele paarden over asfalt slepen' erin gaan lezen. 't zal niet de eerste keer zijn Knipoog

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:55

Arabesk schreef:
timilon schreef:
@ ts: sommige paarden kunnen nu eenmaal niet blootsvoets...

Toch worden ze zonder ijzers geboren...

Maar ik geef toe, paarden die veel op stal staan en weinig op harde ondergrond komen en vervolgens ga je er zonder te trainen ineens 20 km over asfalt, dan wordt het zeuren om zonder hoefschoenen aan de gang te gaan.

Maar moet je je paard wel zo willen huisvesten?

En niet zonder ijzers kunnen?? Altijd nog prima functioneren mét hoefschoenen.

IJzers zijn in alle gevallen overbodig.

is dat niet een klein beetje achterhaald?(ze worden overigens ook zonder zadel geboren Clown )
zodra ze geboren worden gaan ze zoveel mogelijk het land op(zachte ondergrond),een veulen kan van de merrie te weinig melk(vitamines/mineralen) krijgen,gras kan van slechte kwaliteit zijn.
er zijn zo verschrikkelijk veel situaties waardoor een paard slechte kwaliteit hoeven KAN krijgen,waardoor ze, als ze eenmaal aan het werk moeten, ondersteund moeten worden.maar goed,dat is mijn visie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:58

en er zijn nog veel meer oplossingen om die slecht hoeven weer goed te krijgen, 9 van de 10 problemen gaan al over bij betere huisvesting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:00

mijn fjordje had ook erg moeilijke hoeven, bij zn nieuwe baasje gaan ze supergoed. ze zagen er net zo uit als bij jouw hafje, nu zijn ze super. zij staat in veenendaal, haar smid komt daar ook vandaan volgens mij ook van haar stal. ze heet op bokt nu [***] denk ik.. pb haar anders eens Lachen

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:16

Kijk inderdaad eens op www.hoofcare.nl
Stop met NB. Laat een goede smit die het aan durft er weer ijzers onder zetten, bij hoofcare kunnen ze dit zeker weten.
Als je het niet doet rij jij voorlopig niet op jou paardje. Het is trouwens bewezen dat alle hoefsmeersels en biotine niet helpen. Vet stoot inderdaad water af dit is algemeen bekend en de hoef schoen neemt geen vet , olie of wat voor smeersels dan ook op.
Veel succes met je paardje en laat je niet gek maken

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:19

als je de kroonrand soepel houd met laurierzalf heb je wel een stukje gewonnen,starjo.
want de hoef groeit vanuit de kroonrand,DAAR moet de gezondheid van een hoef vandaan komen.

en op deze lengte een ijzer onderslaan zou ik niet doen,gegarandeert dat je in het leven zit.
voorlopig rijd ze inderdaad niet op haar paardje,helaas,en een pluim aan de NB-er Clown

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:23

De hoeven groeien inderdaad vanuit de kroonrand maar laurier zalf zal dit sneller laten doen,
En een te korte hoef is wel degelijk te beslaan als de hoefsmid maar goed in de witte lijn en hoog durft te nagelen, heb er zelf ervaring mee

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 21:04

Zo het is weer hard gegaan hier. Ik heb al eerder op de dag een aantal keer geprobeerd te reageren maar bokt werkte niet mee Boos!

Ik ben vooralsnog blij met alle reacties en ik neem alles mee in mijn verdere zorg voor de hoefjes. Niet dat het me makkelijker maakt, al die verschillende reacties, maar toch.

Even over het asfalt en het fietsen en dergelijke. Ik heb dit echt met mate gedaan en altijd gecontroleerd hoever de hoef was afgesleten na het fietsen. (Vrij weinig tot niets)

Over de huisvesting, in mijn beginpost staat al dat hij 24/7 in het land staat en alleen pavo-koek als bijvoer krijgt. In mijn geval Arabesk, zijn de hoeven er dus op achteruit gegaan met (in mijn ogen) verbeterde huisvesting. (Hij stond op stal en paddock toen ik hem kocht.) Maargoed, misschien was het wel veel erger geweest als ie nog steeds op stal had gestaan Knipoog

Ijzers zijn geen optie, om meerdere redenen. Ik vind ijzers niet ideaal (en zeker niet in het weiland) en de smid wil ze er niet onder slaan. Klaar.

Laurierzalf ga ik zeker proberen, evenals kerabol. Verder weet ik het nog even niet. Het staat mij ergens gewoon heel erg tegen om m nog korter te zetten. Hij heeft inmiddels zoveel afgebrokkeld dat hij een natuurlijke mustangrol heeft gecreeërd (dát is pas natuurlijk bekappen mensen Tong uitsteken, grapje) dus ik kijk het voorlopig nog even aan...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:06

Volgens mij zit het probleem in de achterkant van de hoef,te lange hielen en enorme flares op de zijkant.Dit zorgt voor overdruk op de voorkant(gevoelig) en verhindert bovendien dat de 'nieuwe' hoef in de goede richting groeit.Onder de kroonrand is duidelijk een dikkere hoefwand bezig te groeien.Even geduld oefenen totdat die de grond raakt! En vraag je bekapper om onmiddelijk iets aan die flares te doen!
Sterkte!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:27

ik snap nog steeds niet (heb niet alles gelezen)
waarom je je pony al na 3 weken weer hebt laten bekapen en prompt 3 weken erna weer Verward
dat is toch vragen om problemen
de hoeven van mijn paard brokkelen hier en daar ook wel ens af dan bel ik ook niet gelijk me smid
ik zou in ieder geval die bekkaper hartelijk bedanken voor zijn pruts werk

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:30

rectificatie:: over de laurierzalf zag ik dat ik had gezegd dat het daardoor sneller zou groeien ik bedoelde dus dat dit hier door NIET sneller zal groeien. En ik snap eigenlijk niet waarom je het niet ziet zitten om er ijzers onder te laten zetten???? Als jou eigen smid het niet wil ga dan naar Hoofcare

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:11

starjo schreef:
En ik snap eigenlijk niet waarom je het niet ziet zitten om er ijzers onder te laten zetten???? Als jou eigen smid het niet wil ga dan naar Hoofcare

Een smid die ze er niet onder wíl slaan, dat zegt ook wel iets toch? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de TS er tegenop ziet om van ijzers dan straks weer naar blootsvoets te gaan. Dat is ook altijd een lastige fase.

Bovendien; met ijzers slijten de hoeven wel niet echt af, maar het hoefmechanisme wordt ook niet geprikkeld. De hoeven zullen dus langzamer gaan groeien en dat is nu dus juist niet de bedoeling.
Dan komt er ook nog bij dat er nagels in de hoef geslagen moeten worden en dat lijkt mij persoonlijk voor hoeven in deze staat ook niet echt bevorderlijk.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 13:34

Onley: bij natuurlijk bekappen is het heel normaal om je paard regelmatig te laten doen. Dat is ook het idee over het zelf bekappen, zodat je het regelmatig bij kan houden.

Starjo, Sigrid is me voor. En vertrouw ik op het advies van de smid als hij er geen ijzertje meer onder wil slaan. Overigens, als ik dan een ijzer verlies ben ik verder van huis.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:38

Mijn NBer komt inmiddels om de 5 weken mijn paard bekappen Clown . Sinds ik overgestapt ben op NB groeien die hoeven keihard. Soms denk ik er wel eens over om het elke maand te laten doen en wie weet komt het wel zo ver ooit, hahaha.

Nelleke, prima dat er geen ijzer onder komt. Ik zie daar helemaal geen oplossing in, alleen nog maar meer ellende. Denk dat je nu op de goede weg zit. Ik hoop dat de hoefjes snel bij gaan groeien en dat ze snel gezonder gaan worden. Succes ermee!! Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:01

Spijtig dat je paardje nu even gevoelig staat, maar dit hoor je wel vaker bij de overgang.

Je paard stond vroeger op stal + paddock. Op welke bodembedekking stond hij? Vlas of stro of?? Als hij vlas of zaagsel had, stond hij dus ALTIJD op een erg zachte ondergrond zonder afwisseling, daar krijg je zwakke hoeven van, alleen werden ze daar dan ook niet belast dus gingen ze ook niet brokkelen.

Nu heb jij op korte tijd:

- hem op asfalt laten
- belast laten werken
- anders laten bekappen

Dan is het niet vreemd dat het even pijn doet nu denk ik.
Persoonlijk ga ik met arabesk mee Ja

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 14:18

Poes, heb je ook gelijk in. Heb me ook gerealiseerd dat het allemaal in 1x gewoon veel is geweest. Maarja, 'als hadden komt, is hebben te laat.' Zaak is alleen hoe we het nu gaan oplossen Lachen