Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Maartje1990 schreef:ik zeg ook niet dat ze niet te kort kunnen zijn. Maar mensen zeggen te snel dat ze daadwerkelijk te kort zijn omdat ze gewoon niet beter weten en te lange hoeven gewent zijn. En niet dat ik me zo verdiept hebt in NB maar volgens mij is jouw beeld daarover toch ook niet helemaal juist. De verzenen zo laag mogelijk en de toon kort met een mustangrol.. tenminste.. niet in 1 keer.
En de meesten mensen slaan er dan maar ijzers onder en pakken het probleem wel aan maar niet de oorzaak!
timilon schreef:@ ts: sommige paarden kunnen nu eenmaal niet blootsvoets...
. En weer anderen kijken het even aan of proberen toch iets anders van hoefbescherming.SpikyBlue schreef:Dit is de cruciale fase van het ijzerloos gaan. Veel mensen kiezen er in deze fase (afgebrokkeld en gevoelig) voor om toch weer terug te gaan naar ijzers. Anderen slepen hun paard over het asfalt omdat ze de hoeven moeten 'trainen'. En weer anderen kijken het even aan of proberen toch iets anders van hoefbescherming.

Arabesk schreef:SpikyBlue schreef:Dit is de cruciale fase van het ijzerloos gaan. Veel mensen kiezen er in deze fase (afgebrokkeld en gevoelig) voor om toch weer terug te gaan naar ijzers. Anderen slepen hun paard over het asfalt omdat ze de hoeven moeten 'trainen'. En weer anderen kijken het even aan of proberen toch iets anders van hoefbescherming.
Dat is niet waar
Bij gevoelig lopen wordt altijd aangeraden om hoefschoenen te gebruiken voor moeilijke ondergronden om de eerste periode door te komen.
Jammer ik had van jou niet zo'n antwoord verwacht.
Pas bij pijnvrij lopen kun je lopen over asfalt gaan opbouwen.

Arabesk schreef:timilon schreef:@ ts: sommige paarden kunnen nu eenmaal niet blootsvoets...
Toch worden ze zonder ijzers geboren...
Maar ik geef toe, paarden die veel op stal staan en weinig op harde ondergrond komen en vervolgens ga je er zonder te trainen ineens 20 km over asfalt, dan wordt het zeuren om zonder hoefschoenen aan de gang te gaan.
Maar moet je je paard wel zo willen huisvesten?
En niet zonder ijzers kunnen?? Altijd nog prima functioneren mét hoefschoenen.
IJzers zijn in alle gevallen overbodig.
)

, grapje) dus ik kijk het voorlopig nog even aan... 
starjo schreef:En ik snap eigenlijk niet waarom je het niet ziet zitten om er ijzers onder te laten zetten???? Als jou eigen smid het niet wil ga dan naar Hoofcare
. Sinds ik overgestapt ben op NB groeien die hoeven keihard. Soms denk ik er wel eens over om het elke maand te laten doen en wie weet komt het wel zo ver ooit, hahaha.