De bokhoef doormidden gezaagd...(niet voor zwakke magen)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_VB

Re: De bokhoef doormidden gezaagd...(niet voor zwakke magen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:46

Ik denk niet dat het kleurverschil te maken heeft met een bokhoef. Als dat wel zo is dan zou elk paard met een bokhoef standaard kreupel zijn. Een dergelijke verkleuirrg past meer met een trauma. Als er zo'n sterke verkleuring is (en dus ook een bloeduitstorting) dan zou het betreffende paard bijna niet meer op dat been kunnen staan. Verdrietig .
Om dat zeker te weten zou er natuurlijk onderzoek naar gedaan moeten worden. Als er 100 bokhoeven worden doorgezaagd en de verkleuring is een algemeen beeld dan zou je die conclusie kunnen trekken. Op basis van een hoef kun je dat gewoon niet zeggen.

Ik heb ruim 15 paarden met een bokhoef gekend in de topsport (harddraven) en die hadden gelijke problemen als paarden met "normale" hoeven. Bij de harddraver wordt er veel verlangd van de (kwaliteit van de) hoeven dus zou een paard met een bokhoef per definitie niet mee kunnen komen. Omdat dat niet waar is en ze gelijke prestaties neer kunnen zetten geloof ik niet dat de verkleuring veroorzaakt wordt door de bokhoef op zich.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:47

Eens.
Ik geloof ook niet op 1 doorgezaagde hoef dat dit veroorzaakt is door het iets stijler zijn.
(want zo mega stijl is deze voet nog niet eens)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:53

Op de foto van Arabesk waar de beide voeten naast elkaar liggen, zie ik ook verschil in de straalbeentjes.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:58

Kun je niet een foto plaatsen van een bokhoef die niet tot een bijna normale hoef bekapt terwijl hij dood was? Nagelbijten / Gniffelen
In het andere topic waren we er al over uit dat het niet te zeggen is hoe dit paard gelopen zou hebben met deze bekapping. En bij mij komt die vraag hier ook weer voorbij. Want... Hoe ziet hij eruit als hij nog steeds gewoon bokhoef was zoals hij aan het paard vast zat?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:16

Ik zie een verschil in de voetas.
Wat eerder in dit topic al mooi met de foto's en extra lijnen duidelijk gemaakt is.
Verder vind ik van de normale hoef eerlijk gezegd de kootbeentjes ook niet netjes in elkaar vallen. De onderste 2 zit ruimte tussen.
Ik heb eerder doorgezaagde hoeven in het echie gezien waarbij de kootbeentjes wel degelijk perfect op elkaar pasten.
Wat moet het verschil in kleur aangeven ???

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 08:57

De paarsrode kleur lijkt me overduidelijk NIET gezond.

Dat de kootbeentjes niet netjes in elkaar vallen kan ik niks aan veranderen. Ik trek een hoef hier uit de vriezer en zaag die doormidden.

Het is heel heel moeilijk om een enigszins normale hoef te vinden helaas No Cheer

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:05

Arabesk schreef:

Zal best maar waarom is het dan zo paarsrood.
EN .... waarom is de ene helft van de bokhoef veel paarsroder dan de andere helft ?
Goed te zien op de foto waar beide helften tegelijk op staan.

Dan is er mogelijk nog een verschil in leeftijd.
Weet jij hoe oud de paarden waren waar deze hoeven van waren ?

Bovendien lopen er wel meer paarden met een gebroken voetas naar voren.

Als die paarsrode kleur wel degelijk met een NIET correcte voetas te maken zou hebben dan is het dus een teken dat een correcte voetas wel degelijk heel belangrijk is.

Geef eens duidelijk aan wat het verschil is en WAAROM ???
Alleen aangeven dat de kleur verschillend is vind ik wel erg summier.
Jij als cursusleidster kan er vast wel meer over vertellen, waarom plaats je anders dit soort foto's ?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:39

[quote="Arabesk"]De paarsrode kleur lijkt me overduidelijk NIET gezond.

quote]

Wat betekent deze kleur dan? (jammer dat je nog steeds geen antwoord op deze vraag geeft.)
Jij plaatst deze foto's dus ik ging er wel vanuit dat je later uitleg gaf van wat de verschillen eigenlijk zijn en waardoor dat komt. Knipoog

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:43

minkie schreef:
Arabesk schreef:

quote]

Wat betekent deze kleur dan? (jammer dat je nog steeds geen antwoord op deze vraag geeft.)
Jij plaatst deze foto's dus ik ging er wel vanuit dat je later uitleg gaf van wat de verschillen eigenlijk zijn en waardoor dat komt. Knipoog

Kan het niet zijn dat de hoef ontdooit is geweest en weer ingevroren dat daardoor de verkleuring is gekomen???

(dacht dat gelijk met openen van dit topic)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:13

Ik zie een gekanteld hoefbeen. Het rood paarse lijkt mij een fikse onsteking. Verder is de zool duidelijk dunner. Wat ook hoefbevangenheid kan veroorzaken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:00

Ikben benieuwt naar foto's van doorsnede paard met hoefbevangenheid.

Ik denk namelijk eerder aan bevangenheid dan alleen bokhoef..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:56

Dat zou ook nog kunnen Crossmonster.

Maar dan blijft het vreemd dat de ene helft veel paarsroder ziet dan de andere helft Knipoog

Ik denk dat als je een reeël beeld wilt krijgen dat je veel meer hoeven zou moeten doorzagen en kijken hoe het er van binnen uitziet.
En eigenlijk ook nog moet weten welke klachten het paard vooraf had en waarom het dus naar de slacht is gegaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:20

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:32

Arabesk schreef:

Ik ben nog steeds serieus geinteresseerd wat je ons daarover nou wilt vertellen Arabesk.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat dit een soort van fun topic is met als vakantie tijdsverdrijf een puzzel met bijna gelijkende plaatjes en dan:

Zoek de 5 verschillen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:05

Wilawander schreef:
Ik zie een gekanteld hoefbeen. Het rood paarse lijkt mij een fikse onsteking. Verder is de zool duidelijk dunner. Wat ook hoefbevangenheid kan veroorzaken.

In beiden hoeven is het hoefbeen niet gekanteld, dat kun je zien omdat het nog steeds parallel loopt aan de wand. Wat je wel ziet, is wat Needje al uitlegde, de bokvoet heeft een gebroken voetas, de hele voet zit onder een hoek aan het been vast in plaats van in een rechte lijn (om het even heel plastisch en versimpeld uit te drukken).
Dat er rondom de punt van het hoefbeen herrie is in het weefsel vind ik niet zo heel raar om dat de druk binnenin verkeerd terecht komt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:12

Ik zou wel 100 stijle voetjes doormidden gezaagd willen zien.
Van paarden die niet gestorven zijn aan beenproblemen.
Alleen door een grote groep te onderzoeken kan je zeggen dat het door die andere stand komt imo.
Vooralsnog ga ik er niet van uit dat mijn paard zijn voet er zo uitziet van binnen en ie met pijn gewoon rad doorloopt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:56

Needje schreef:
Vooralsnog ga ik er niet van uit dat mijn paard zijn voet er zo uitziet van binnen en ie met pijn gewoon rad doorloopt.

Daar zou ik inderdaad ook niet vanuit gaan
Wat dat betreft zijn dit soort topics behoorlijk suggestief als er geen verdere verklaringen worden gegeven bij het beeldmateriaal.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:00

arabesk: wat wilde je ons vertellen met de foto's? ik neem aan dat jij iets weet, waar je ons over wilde vertellen.
Of was je uit op discussies over het ontstaan oid, of over wel/niet bokhoef of wel/niet bevangen?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:06

Ik hoop ook op nog meer informatie van Arabesk Ja. Is zeer interessant.

Máár.. hoe lang is deze hoef al niet van het paard af? Wat is er tussendoor met de hoef gebeurd? Hoe liep het paard met de hoef? Kortom was dit al toen het paard er nog op rondliep of kan zoiets in de tussentijd ook ontstaan (door wat voor een reden dan ook?)

Sorry als ik een domme vraag stel Lachen

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:15

zulke vragen zijn geen domme vragen hoor! Ik weet er ook eigenlijk maar weinig vanaf, maar met logisch nadenken kom je al een eind. En het zou inderdaad best kunnen dat de hoef veranderd is in de tussentijd.
vind het eigenlijk wel een goede vraag; hoelang is het arabesk?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 16:32

zap schreef:

Máár.. hoe lang is deze hoef al niet van het paard af? Wat is er tussendoor met de hoef gebeurd? Hoe liep het paard met de hoef? Kortom was dit al toen het paard er nog op rondliep of kan zoiets in de tussentijd ook ontstaan (door wat voor een reden dan ook?)

Dit is al zo geweest toen het paard nog leefde. Het kan niet zomaar ploep uit de lucht zijn komen vallen. Andere hoeven die we doorzagen incl bevangen hoeven zijn nooit zo paars-rood gekleurd. Het zijn enorme bloeduitstortingen en ik wil niet eens weten hoe dit paard gelopen heeft Nagelbijten / Gniffelen

De serie hoeven die we nu in de vriezer hebben hebben we nooit 'levend' gezien. Voorheen haalden we hoeven zelf af, en wisten we welk probleem bij welk paard en welke hoef dus hoorde.

90% van de paarden die daar geslacht werden was vanwege hoef- en beenproblemen, de overige 10%: luchtwegproblemen, niet drachtig willen worden of niet snel genoeg op de drafbaan....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:02

Arabesk schreef:
zap schreef:

Dit is al zo geweest toen het paard nog leefde. Het kan niet zomaar ploep uit de lucht zijn komen vallen. Andere hoeven die we doorzagen incl bevangen hoeven zijn nooit zo paars-rood gekleurd. Het zijn enorme bloeduitstortingen en ik wil niet eens weten hoe dit paard gelopen heeft Nagelbijten / Gniffelen

En wat nou als dit paard bijv. vlak voor de dood heel veel over een harde bodem heeft moeten draven oid.
Je weet niet eens door welke omstandigheden het geslacht is.
Wat heeft het misschien geknokt en getrapt om niet op een trailer te hoeven ?
Je weet totaal niets van het paard van voor de slacht.
Om dan te zeggen dat dit al zo geweest is toen het paard nog leefde ???

Is dit dan de eerste paardenvoet die je op de cursus hebt gehad met een gebroken voetas naar voren ???
Dan moet je zoals eerder in dit topic beschreven is eerst een aantal van dezelfde soort hoeven doorzagen en vergelijken.

Sorry Arabesk maar ik vind het een zeer zwak argument, je doet zomaar een aaname die je allesbehalve hard kan maken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:16

misschien heeft hij wel een kneuzing opgelopen op transport naar het slachthuis....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:22

Ookal was deze kneuzing de reden dat dit dier bij de slager terrecht is gekomen. Dan nog zegt het niets over een stijle voet an sich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:25

Aan de hand van de informatie die we nu hebben is inderdaad ongeveer alles mogelijk. Het is voor te stellen dat het dier bij leven al last had van de voet, maar is het nog steeds op basis van deze foto niet te bepalen dat het door de vorm van de hoef kwam; het kan ook zijn dat er vlak voor de dood een trauma is geweest. Zonder duidelijke voorgeschiedenis is het moeilijk te zeggen hoe en wat, er zijn eenvoudigweg teveel mogelijkheden. Waaronder ook de mogelijkheid dat de voet zodanig belast werd dat daardoor die kneuzing ontstaan is.