Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:32

Sim0ne schreef:
Hoef die ik er goed uit vind zien (qua vorm)

Helemaal met je eens. Ziet er goed uit.
Wat ik me afvraag. Klopt het dat ik nog restanten van nagelgaten zie in die hoef?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:33

suleilitha schreef:
Verkeerde smid gehad dus. Die van mij is traditioneler dan traditioneel en vraagt altijd naar het welzijn van het paard, hoe hij loopt, etc. etc. en wat er zoal mee wordt gedaan.

Het probleem is echter dat dit niet 1 verkeerde smid was. Alle smeden die ik aan het werk heb gezien (op zowel maneges, pensionstallen als helaas aan mijn eigen paarden) waren van dat type. Bij de NB-ers was de tweede die we tegenkwamen al een goede (de eerste was inderdaad een kwakzalver, maar dat merk je snel genoeg).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:33

Ja, ga je nog antwoorden op mijn vraag hoe oud de gemiddelde mustang wordt en wat de grootste doodsoorzaak is onder die paarden? Of ging je iets anders doen?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:34

henny_w schreef:
Wat ik me afvraag. Klopt het dat ik nog restanten van nagelgaten zie in die hoef?

Ik heb niks tegen beslaan of tegen tb, als het maar op de juiste manier gedaan wordt. Ik laat alleen twee plaatjes zien van hoeven die er goed en niet goed uitzien qua vorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:35

Ik vind trouwens die zwartgelakte hoef niet echt een schoolvoorbeeld van hoe een hoef van een goed TB bekapt paard in Nederland er uit hoort te zien, ik denk dat dit een plaatje is van een Amerikaanse TB die doorgeslagen is naar de Barbie-kant. Het lijkt mij een hoef van een Tennessee Walking Horse, een Morgan of een gelijksoortig showpaardje. En echt, dit is geen schoolvoorbeeld van een TB hoef zoals die er uit hoort te zien.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:35

suleilitha schreef:
Ja, ga je nog antwoorden op mijn vraag hoe oud de gemiddelde mustang wordt en wat de grootste doodsoorzaak is onder die paarden? Of ging je iets anders doen?
Als je zou lezen wat ik geschreven heb, zie je dat ik de mustanghoef alleen noem als voorbeeld voor de vorm. Ik ben geen encyclopedie.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:36

suleilitha schreef:
Ik vind trouwens die zwartgelakte hoef niet echt een schoolvoorbeeld van hoe een hoef van een goed TB bekapt paard in Nederland er uit hoort te zien, ik denk dat dit een plaatje is van een Amerikaanse TB die doorgeslagen is naar de Barbie-kant. Het lijkt mij een hoef van een Tennessee Walking Horse, een Morgan of een gelijksoortig showpaardje. En echt, dit is geen schoolvoorbeeld van een TB hoef zoals die er uit hoort te zien.

Ik plaats hem ook niet als voorbeeld van een TB hoef. Ik plaats hem als voorbeeld van een te steile hoef, in extreme vorm.

Twiggy2008

Die tweede extreem stijle hoef vind ik ook echt doodeng. Brrrrrrr..... Wij hebben op het land ook twee tuigers die heel hoog lopen. Ziet er niet echt gezond uit. Heeft niets met het type paard te maken, wel met de manier van bekappen door de traditionele hoefsmid. Knipoog

Anoniem

Oh, ok, geeft niet. Schrik niet, de gemiddelde mustang haalt de vijf jaar amper, en doodsoorzaak nummer 1 is, niet schrikken, hoefkatrol.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:39

suleilitha schreef:
Oh, ok, geeft niet. Schrik niet, de gemiddelde mustang haalt de vijf jaar amper, en doodsoorzaak nummer 1 is, niet schrikken, hoefkatrol.

Komt verdomd dichtbij de gemiddelde leeftijd van een KWPN-er, die niet zelf naar zijn eten hoeft te zoeken... Ik schrik daar niet van. Het is logisch dat een dier in het wild niet oud wordt, ze hebben vijanden, niet altijd te eten of te drinken en als ze ziek worden, wordt er niet voor ze gezorgd. Maar we dwalen af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:40

Nadya schreef:
Die tweede extreem stijle hoef vind ik ook echt doodeng. Brrrrrrr..... Wij hebben op het land ook twee tuigers die heel hoog lopen. Ziet er niet echt gezond uit. Heeft niets met het type paard te maken, wel met de manier van bekappen door de traditionele hoefsmid. Knipoog

Wel voor een deel, want je vindt geen tuiger meer die gevrijwaard is van Hackneybloed en een Hackney heeft van nature hoge, smalle hoeven met hoge verzenen. Wel kun je er als eigenaar wat van zeggen dat de smid er meer onder vandaan moet halen maar bij paarden waar concoursen mee worden gereden wordt dit dus niet gedaan. Niet de schuld van de smid, ze hebben van zichzelf al een andersoortige hoef en de klant is koning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:40

Simone, doodsoorzaak nummer 1 is hoefkatrol bij de mustangs. Hoe verklaar je dat dan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:46

Nou, Suleilitha, ik denk dat die paarden sneller dood gaan, omdat het wilde leven wat harder is dan het leventje van de gedomesticeerde paarden hier. Denk je niet? De zwakkeren worden nooit oud natuurlijk. Zal eens nagaan of hoefkatrol echt doodsoorzaak nummer 1 is onder de wilde Mustangs........
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 08-07-08 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Als je heel even op Google kijkt, zie je dat hoefkatrol wordt veroorzaakt door een verkeerde manier van bewegen (scheef, op de voorhand). Aangezien een wild paard niet getraind wordt, en dus niet rechtgericht wordt en verzameld loopt, lijkt me dit een logische verklaring. Heeft niet veel met de vorm van de hoef te maken.

henny_w

Sim0ne schreef:
henny_w schreef:

Ik heb niks tegen beslaan of tegen tb, als het maar op de juiste manier gedaan wordt. Ik laat alleen twee plaatjes zien van hoeven die er goed en niet goed uitzien qua vorm.

Ik heb ook niks tegen TB maar daarom vroeg ik het ook niet.
Als het nl. oude nagelgaten zijn dan vind ik de hoef er hardstikke goed uitzien ondanks dat er dus een tijdje ijzers onder gezeten hebben Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:47

Hoefkatrol heeft met belasting te maken, toch?
Ik denk dat de zwakkere paarden gewoon de 5 niet halen. Net als de mensen die in Afrika geboren worden en overgeleverd zijn aan weersomstandigheden, voeding, goed drinkwater, ziekten e.d.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:48

Hoefkatrol, komt dat in het wild dan voor?!?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:49

suleilitha schreef:

Huh ... hoefkatrol ???
En dat werd juist ontkend door fanatieke NB 'ers omdat dat in het wild niet voor zou komen.
Heb je een link of artikel voor me waar het in staat . Ben erg benieuwd Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:50

detour schreef:
Hoefkatrol, komt dat in het wild dan voor?!?

Nu je het zegt, dacht ik inderdaad, dat hoefkatrol juist vooral bij gedomesticeerde paarden voor komt. Of ben ik in de war met hoefbevangenheid? Nou, ik weet het niet meer...... Heb er nog een goed boek over ergens, moet ik maar weer eens opzoeken.....

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:50

Ben ook geinteresseerd om de bron van dat mustang-hoefkatrol verhaal.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:51

http://www.horsesgonatural.com/

Kreeg net dit linkje van Nadya via pb (hadden even heel heftige discussie) en moet toegeven dat de hoeven die op deze site staan er eerder TB uitzien dan NB< dit valt me mee en dit geeft de burger moed. Haha!

Al zal ik nog veel meer van dit soort voeten moeten zien van NB die er zo goed uitzien (ook in de praktijk) en dan kan het zijn dat ik wat minder rigoureus zal zijn in mijn beoordelen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:52

TV, dus. Ik ben nog aan het zoeken op het Net maar kan tot nu toe niets terug vinden. Wel weet ik dat er nog iemand op Bokt zit die er ook vanaf weet, die zal vast nog wel reageren.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:52

detour schreef:
http://www.horsesgonatural.com/

Kreeg net dit linkje van Nadya via pb (hadden even heel heftige discussie) en moet toegeven dat de hoeven die op deze site staan er eerder TB uitzien dan NB< dit valt me mee en dit geeft de burger moed. Haha!

Al zal ik nog veel meer van dit soort voeten moeten zien van NB die er zo goed uitzien (ook in de praktijk) en dan kan het zijn dat ik wat minder rigoureus zal zijn in mijn beoordelen. Knipoog

Dit is ook onze bekapper. Echt een topvent met een echte opleiding! Ben jij ook weer bij Wout Nadya?
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 08-07-08 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:53

Ik ga met je mee Detour, maar deze meneer heeft ook een aardige achtergrond en is niet aan het bekappen geslagen na een cursusdagje met wat slachthoeven Haha!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:54

Citaat:
maar dan groeien de zolen en stralen van jouw paard dus gewoon door,lekker...

ik las op de laatste pagina(ik geloof een reactie van kymalin) over het onnatuurlijke van het geven van een hoefvorm aan paarden in onze platte leefomgeving.
ik heb altijd geleerd dat je niet moet gaan prutsen aan de vorm van een hoef,ijzers dien je aan de hoef aan te passen.
de stand van een voet/been kun je dermate corrigeren als een paard erg jong is,daarna moet je ervan afblijven en de vorm van de hoef volgen.
dus imo is natuurlijk bekappen zeer onnatuurlijk!

De straal van een paard 'vervelt'. Er laten dus gewoon stukken los. Ook de zool doet dat. Zelfs de hoefwand (scheuren en brokkelen) doet het als het echt niet anders kan. Bij het natuurlijk bekappen dat ik ken worden de losse stukken van de straal gesneden en de losse delen van de zool verwijderd.
Als je lag genoeg niet bekapt en je paard alleen op zachte ondergrond laat lopen vervromd de hoef. je past dan zeker de hoefvorm wel aan! Zou lekker worden als we niks aan de hoefvorm zouden veranderen zeg... (zowel voor nb als tb) Huilen
Waar je met beide manieren van bekappen op moet letten is de voetas en dat vergeten sommige nb nog wel eens. Daarom wordt er aangeraden dat als je het aan de hand van een cursus zelf gaat doen je er af en toe nog iemand met ervaring bij haalt om je met dat soort dingen te begeleiden.

Ijzers aan de hoef aan passen is naar mijn dee niet nodig. Ijzers zijn leuk voor aan de muur... Bloos Als het nodig is om medische reden is het natuurlijk weer wat anders, dan moet hij aangepast worden aan de hoef en de kwaal.

Ik hoop toch dat een jong paard niet gecorrigeerd hoeft te worden aan zijn voeten. dan is er toch iets fout gegaan in het onderhoud.

Natuurlijk bekappen is ook niet natuurlijk. Net zo als dat traditioneel bekappen dat niet is. Maar het is wel natuurlijker.