Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:16

scoxxx schreef:
Ik ken beide werelden, ik heb in het TB + beslaan een opleiding genoten. En tevens heb ik me verdiept in NB (Pete Ramey).

Ik zie veel meer ellende onder het TB en veel minder ellende bij particuliere NB-doe-het-zelvers.
De grootste moeilijkheid is het beslag en het smeden (wat ook ongeveer 90% van de hoefsmidopleiding inneemt).
Bekappen en zeker een vijltje ergens langshalen is echt heel eenvoudig, iedereen kan dat leren... ook in 1 dag!

Een ijzer eronder zetten, dat is echt heel iets anders en daar is wel een gedegen opleiding en vele praktijkuren voor nodig.

Als jij de opleiding hebt gevolgt dan moet je ook 350 dagen stage hebben gelopen.
Kan me niet voorstellen dat je 315 dagen aan het beslaan bent geweest en 35 dagen aan het bekappen Clown
Goed bekappen is moeilijk en een kunst, eenmaal dat goed onder de knie en het ijzers is helemaal geen probleem maar juist het goed bekappen zie je niet zo vaak.

Een vijtje langs de hoeven halen heeft ook niets met bekappen te maken, elk paard vereist hier ook een andere wijze en dat kan je alleen maar bepalen als er aan de hoef ook nog eens een been en een paard vastzit.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:21

Zahlina schreef:
Ik zoek hier geen antwoord opala, ik merk alleen op dat Hindle haar paarden niet meer ijzerloos staan.

Ja en welke informatie kun je hier nog meer over verschaffen. Wat moeten wij met die summiere info. Zullen we nu maar concluderen dat NB een heel groot opgeblazen flauwekul verhaal is, wil je dat horen Clown .

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:24

Goed bekappen is één ding, maar nu bekappen wanneer dat nodig is, en bij mijn paard -nogmaals- is dat dus vaker dan om de twee maanden. Het een hoort bij het ander voor het beste resultaat.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:29

opala schreef:
Zahlina schreef:
Er is namelijk maar 1 die bepaalt wat het beste is en dat is het paard.

Hiermee sla je de spijker op de kop .... en met het volgen van een bekapcursus, kun je als eigenaar niet individueler te werk gaan Pling . Eén man/vrouw als persoonlijke hoefverzorger van één paard.

En toch is dat bij lange na niet voldoende want je kan er niet vanuit gaan dat er een ideale hoefvorm bestaat want elk paard is hiermee anders.
Mijn hoefbevangen merrie kan ik beter gelijk naar de slager toe brengen dan dat ik haar elke week ga bijvijlen, ze kan niet ijzersloos.
Mijn vosje moet achter een klein beetje binnen door worden gezet, mijn vriend weet zonder problemen hoe maar ik heb het geprobeerd en dat ging helemaal mis omdat ik niet weet waar ik moet stoppen.
Mjn wedstrijd paard is het beste af om in het zomerseizoen zondom op ijzers te staan omdat ik ander letsel zo kan verkomen.
Mijn oude ruin van 30 (in zijn sporttijd altijd op ijzers gestaan) heeft belabberde voeten een plat voet en een stijle maar hij loopt hier wel op, zou ik hem neerzetten als wilde paarden dan is het heel snel gebeurt.
En dit is nu net een maatwerk wat je niet kan leren in een cursus van een dag.
Als je je eigen paard nou mee nam en je kreeg de cursus gericht op je eigen paard dan snap ik het maar dit niet.

Met Emma Hindle wil ik niet zeggen dat ijzerloos verkeert is, wil alleen aangeven dat ook mensen die bij ijzerloos "zweerde" toch weer een ijzer eronder gooien. Niets mis mee in mijn optiek maar het is weer eens iets anders dan een lof verhaal over hoe een ijzer ruiter overstapt op ijzerloos Clown

Als ik heel eerlijk ben vind ik om de 2 maanden ook te weinig, die van mij gebeuren allemaal als het nodig is.
Als jij weet hoe je je paard het beste neer kan zetten dan moet je dat ook gewoon lekker doen maar jij laat je werk ook controleren.
In de inleiding van de cursus wordt genoemt dat je na het volgen van de cursus met een gerist hart je eigen paarden kan gaan bekappen en er wordt niets gezegt over begeleiding, ja een stuk verder in de tekst.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:38

Controle vind ik echt wel heel belangrijk hoor. Sommige mensen die vijlen maar wat raak en als ik er dan naar kijk, dan staan ze schots en scheef en dan denken ze ook nog dat ze goed bezig zijn.
Ik vijl een keer in de maand of zo. Het hangt er van af hoe hard ze groeien.
Maar als je paard redelijk normalen hoeven heeft en ze worden altijd netjes bijgehouden, dan kun je heus wel de hoefwand een beetje rondvijlen.
Maar die hoeven die arabesk laat zien daar kun je als leek toch niet zomaar aan beginnen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:39

Zahlina schreef:
En toch is dat bij lange na niet voldoende want je kan er niet vanuit gaan dat er een ideale hoefvorm bestaat want elk paard is hiermee anders.

Elk paard heeft een eigen hoefvorm. Persoonlijk vind ik uiterlijk minder belangrijk dan hoe een paard ermee overweg kan. En scheefheid, kan later minder scheef worden ... zelf gezien. Wat heb je aan een perfect bekapte hoef wanneer het paard kreupel loopt.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:42

verschrikkelijk dat dit zomaar mag in nederland, om te janken....

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:43

opala schreef:
Zahlina schreef:

Elk paard heeft een eigen hoefvorm. Persoonlijk vind ik uiterlijk minder belangrijk dan hoe een paard ermee overweg kan. En scheefheid, kan later minder scheef worden ... zelf gezien. Wat heb je aan een perfect bekapte hoef wanneer het paard kreupel loopt.

Een perfect bekapt paard is bekap naar het hele paard en een paard zal daar dan ook niet kreupel op lopen omdat ze voor hem perfect is gedaan.
Enne scheefheid in de benen van een volwassen paard kan nooit zonder problemen recht worden omdat je dan het bot manupuleert.

Maar oke om het wat duidelijker te maken, een paard wat van zichzelf een hoog verzenen heeft ga je niet terugzetten omdat de wilde paarden dit wel hebben.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:47

Als ik met mijn paard een tijd niet buitenrij, staat hij hoger op zijn versenen als wanneer ik een periode vaak met hem op de weg rij. Dan worden ze gelijk aan de straal. Is dat dan natuurlijke slijtage? Het scheelt dan wel een halve cm hoor, misschien iets minder.

Die hoge versenen kunnen ook komen door de manier van bekappen volgens mij. En omdat er een ijzer onder zit.
Laatst bijgewerkt door Jeannine op 26-06-08 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:47

Zahlina, ook natuurlijk bekappers houden er rekening mee dat élk paard anders is hoor. Wat een onzin om te verkondigen dat ze dat niet zouden doen... Huilen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:53

Nee Dani62 dat heeft Arabesk met deze fotosessie wel bewezen.
Het is namelijk de cursusgever die onzin loopt te verkondigen met een titel "Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?"
Niet dus want er kan nooit gekeken zijn naar de paarden als je alleen op dode poten oefent.

Heb het al eerder genoemt, zou er minder moeite mee hebben dat de cursisten hun eigen paard mee hadden genomen en daar mee aan de slag waren gegaan want dan leren ze in ieder geval wat te doen met hun eigen paard.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:58

Joh, het is gewoon de bedoeling dat we leren een beetje met de vijl om te gaan zodat we onze eigen gezonde paardjes kunnen onderhouden. Er wordt veel te veel ophef over gemaakt. Het is niet moeilijk en íedereen kan het leren in 1 dag!

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:02

Iedereen kan een dooie niet goed verzorgde hoef er wel weer mooi uit laten zien voor het gezicht! Daar hoef je nog geeneens verstand van paarden voor te hebben!!
Deze fotos zeggen dus niks!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:04

Ik heb afgelopen jaar de cursus gedaan.
Daarvoor kwam er een zeer kundig (natuurlijk) bekapper om de zoveel maanden mijn paards hoeven bijwerken. Heel af en toe haalde ik een vijl over de randen heen.

Nu doe ik iets meer, maar niet veel meer dan dat.
De bekapper is eind mei weer langs geweest en zei: "Tot over een week of 16, ga zo door!"

Dus ik zie wel degelijk het nut van deze cursussen in. Je leert de hoeven van je paard bijhouden. Niet corrigeren of een andere stand creeëren, maar doorgaan met wat een goede erkende bekapper al voor je heeft gedaan.

Wat betreft Arabesk: zij heeft ondertussen in de loop der jaren al zoveel hoeven voorbij zien komen en bekapt, dat ik haar ondertussen wel als kundig en ervaren zie.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:09

Maar dan gaat ze er dus wel vanuit dat de hoeven van je eigen paard er niet zo uit zien als de hoeven van deze overleden paarden . Als leek begin je toch niet aan zo een bokhoef lijkt mij?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:13

Dani62 schreef:
Joh, het is gewoon de bedoeling dat we leren een beetje met de vijl om te gaan zodat we onze eigen gezonde paardjes kunnen onderhouden. Er wordt veel te veel ophef over gemaakt. Het is niet moeilijk en íedereen kan het leren in 1 dag!

Het is in mijn ogen ook niet het probleem dat mensen zelf thuis af en toe een vijl langs de hoeven halen om (beginnende) scheurtjes weg te halen.

Het probleem (in mijn ogen) is dat de meeste NH bekappers het paard zo laag mogelijk wil zetten (in een aantal fases) en ik heb nu van dichtbij mee mogen maken dat als een paard daardoor kreupel loopt het een kwestie van wennen zou zijn. En als het paard kreupel blijft lopen ze er gerust nog een stuk afjassen omdat hij "erdoor heen" moet.

Daar heb ik de grootste moeite mee.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:19

@ Brainless: zo heb ik het niet geleerd hoor..

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:19

Jeannine schreef:
Maar dan gaat ze er dus wel vanuit dat de hoeven van je eigen paard er niet zo uit zien als de hoeven van deze overleden paarden . Als leek begin je toch niet aan zo een bokhoef lijkt mij?

Lijkt me ook niet, dat laat je aan een ervaren bekapper over, want hier gaat het om corrigeren en niet bijhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:20

Nog even bijgelezen, kan alleen maar constateren dat de foto's dus totaal niet relevant zijn, omdat men leert om slechts een beetje bij te vijlen.
Op de foto's die Arabesk toont, is veel meer gedaan dan alleen een beetje bijvijlen, dus de foto's schieten in dit topic elk doel voorbij en zijn totaal niet relevant. In het echie laat men dus ook geen mensen een bokhoef corrrigeren na een cursus van een dag, terwijl Arabes meldt dat deze hoeven zijn bewerkt na één dag opleiding. Het zal wel mijn dommigheid zijn dan, maar ik snap het hele doel van de foto's dus niet meer, losstaand van wat ik er verder van vind Huilen

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:32

ik heb niet alles doorgelezen, maar op een of andere manier klinkt het wat tegenstrijdig om leken (want dat zijn de meesten op dit forum toch wel op dit gebied) te vragen om een mening waar eigenlijk alleen een professional over kan oordelen...
ik houd mijn paard bij de 'echte' smid Haha!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:56

Jade het zijn ook leken die de cursus van 1 dag volgen, denk dat Arabesk wilde laten zien dat je leek af bent na het volgen van deze cursus.
Er wordt ook niet om een beoordeling gevraagt, ze wil laten zien hoe fantastisch haar leerlingen het doen.
Eigenlijk wel een leuk idee als de leerlingen nu ook eens foto's name van hun eigen paarden + close-up van de hoeven voor en na, dan kunnen we wel gaan beoordelen.

Ik ben dan wel geen gediplomeerde smid (helemaal geen smid) maar ik heb mij wel verdiept in de materie en als ik iets niet weet dan kan ik teruggrijpen op kennis van vakbekwaamde smeden.
En daarnaast heb ik ondertussen zoveel ellende gezien met de hoeven van paarden (TB en NB) en been problemen dat ik vaak kan zien of een paard goed staat of niet.
Maar dan nog steeds moet je het hele paard bekijken en je niet blind staren op een stel paardloze hoeven.

Gewoon simpel naar een paard kijken en deze beoordelen is moeilijk maar eigenlijk zou elke paarden eigenaar hier een cursus voor moeten krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:40

Zahlina schreef:
Even offtopic maar hoort toch wel een beetje in de topic thuis.
In het verleden kwam in nog weleens Emma Hindle tegen als voorbeeld van ijzerloos dressuur op het hoogste niveau.
Lees ik vandaag de paardenkrant van woensdag en staat daar een hele mooie uitgestrekte draf foto in van Emma Hindle met Lancet.
Maar het gene wat mij het meeste opviel was de lip van een ijzer bij de voorhoef.

Vraag me af waarom ze dit zou hebben gedaan als het ijzerloos zo goed beviel.

Kan een oude foto zijn geweest. Gebeurt heel vaak in de media namelijk. Pling

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:33

Ik heb de rest van de posts niet gelezen, maar na anleiding van de titel:
Ik heb een cursus klauwbekappen gedaan bij koeien.
En die leraar zei dat je minstens 100 dieren gedaan moest hebben voordat je kan zeggen dat je kan bekappen.
In mijn ogen is dat bij paarden precies zo.
Na 1 cursusdag kun je nog niet bekappen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:59

Zahlina schreef:
Jade het zijn ook leken die de cursus van 1 dag volgen, denk dat Arabesk wilde laten zien dat je leek af bent na het volgen van deze cursus.
Er wordt ook niet om een beoordeling gevraagt, ze wil laten zien hoe fantastisch haar leerlingen het doen.
Eigenlijk wel een leuk idee als de leerlingen nu ook eens foto's name van hun eigen paarden + close-up van de hoeven voor en na, dan kunnen we wel gaan beoordelen.

Ik ben dan wel geen gediplomeerde smid (helemaal geen smid) maar ik heb mij wel verdiept in de materie en als ik iets niet weet dan kan ik teruggrijpen op kennis van vakbekwaamde smeden.
En daarnaast heb ik ondertussen zoveel ellende gezien met de hoeven van paarden (TB en NB) en been problemen dat ik vaak kan zien of een paard goed staat of niet.
Maar dan nog steeds moet je het hele paard bekijken en je niet blind staren op een stel paardloze hoeven.

Gewoon simpel naar een paard kijken en deze beoordelen is moeilijk maar eigenlijk zou elke paarden eigenaar hier een cursus voor moeten krijgen.

tja ik sta al jaar en dag naar mijn poekie zijn voetjes te staren als mijn smid hem doet, en ik weet allerlei details die specifiek voor zijn voetjes gelden, oa dat een millimeter extra of minder bij hem al het verschil uitmaakt tussen goed binnendoor of niet goed binnendoor en daarmee 6 weken wel of 6 weken niet goed lopen; ik kan me er niet zo in verplaatsen dat mensen denken met een dag al volleerd smid te zijn, helemaal niet omdat ik weet dat ik niet eens van opgeleide hoefsmid hoef te veranderen als ik hem goed wil houden. Een dagcursus bekappen lijkt me ontzettend leerzaam en leuk, maar niet met het doel om als smid aan de slag te gaan. Ik realiseer me dat er een hoop mensen zullen zijn in dit topic die het hier absoluut niet mee eens zijn, en het is niet mijn doel om mensen van het tegendeel te overtuigen/voor de schenen te schoppen, maar ik kan me er zelf niks bij voorstellen.
[edit] ik zou me ook niet durven wagen aan het beoordelen van het echt goed op zijn voeten staan van een paard, ik durf hooguit te zeggen dat hij goed loopt of niet

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:08

Jade schreef:
ik kan me er niet zo in verplaatsen dat mensen denken met een dag al volleerd smid te zijn,

Nou dat scheelt, want dat denken we ook niet Haha! !