scoxxx schreef:Ik ken beide werelden, ik heb in het TB + beslaan een opleiding genoten. En tevens heb ik me verdiept in NB (Pete Ramey).
Ik zie veel meer ellende onder het TB en veel minder ellende bij particuliere NB-doe-het-zelvers.
De grootste moeilijkheid is het beslag en het smeden (wat ook ongeveer 90% van de hoefsmidopleiding inneemt).
Bekappen en zeker een vijltje ergens langshalen is echt heel eenvoudig, iedereen kan dat leren... ook in 1 dag!
Een ijzer eronder zetten, dat is echt heel iets anders en daar is wel een gedegen opleiding en vele praktijkuren voor nodig.
Als jij de opleiding hebt gevolgt dan moet je ook 350 dagen stage hebben gelopen.
Kan me niet voorstellen dat je 315 dagen aan het beslaan bent geweest en 35 dagen aan het bekappen

Goed bekappen is moeilijk en een kunst, eenmaal dat goed onder de knie en het ijzers is helemaal geen probleem maar juist het goed bekappen zie je niet zo vaak.
Een vijtje langs de hoeven halen heeft ook niets met bekappen te maken, elk paard vereist hier ook een andere wijze en dat kan je alleen maar bepalen als er aan de hoef ook nog eens een been en een paard vastzit.