Hoef in kokend water ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Re: Hoef in kokend water ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 00:25

Bij een 'simpel' zweertje is het opensnijden zodat alles eruit kan, vaak al een hele vooruitgang.
In de meeste gevallen zet het paard meteen na de behandeling zijn gewicht weer op dat been.
De ene loopt zo weg, de andere loopt nog enkele dagen wat gevoelig op die hoef.

Is dat niet het geval en zie je in de week na de behandeling dat het paard nog steeds niet echt zijn gewicht op het been zet, dus nog wat kreupel loopt, dan zou het kunnen zijn dat de hoefzweer niet helemaal weg is.
Laat dit dan na kijken door een hoefsmid.
Die beste man noem je namelijk niet voor niets hoefsmid Knipoog

Ik neem aan dat de eigenaar het paard dagelijks poetst op een "poetsplaats"?
Even de hoef schoonmaken met water.
Daarna in een bakje met +/- 2 a 3 cm water zetten.
In dat water kun je bv een beetje soda doen.
Het water nooit warmer dan lauw!!!
Ondertussen poets je het paard.

De hoef hoeft niet de hele dag in het water.
Je moet het zo zien dat er een gat in de hoef zit en die moet schoon gehouden worden.
Het paard kan gewoon de wei op. Liever niet in de rijbak, omdat zand in het gat kan kruipen.
2 of 3 maal daags schoonmaken en even in een bakje met het hoefje is voldoende.
1 a 2 weken, zou voldoende moeten zijn normaal gesproken.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 02:41

Tenencrullend topic hoor?
Wie is er nou zoooooooooooooooo dom om een paard zijn voet in kokend water te zetten!!!!!!!!!!! Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord
Volgens mij beschik je dan echt niet over de nodige hersencelletjes Koe

die mensen zijn er dus helaas............

Joh Kiwiko wat een verhaal over dat paard.

Je ziet wel vaak trouwens dat mensen "braaf"de voeten weken van de paardjes en dat op een gegeven moment de zweer weg is en ze dus zitten opgescheept met een flinke mok of erger.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:38

VSW-->BEH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:23

holly schreef:
Bij een 'simpel' zweertje is het opensnijden zodat alles eruit kan, vaak al een hele vooruitgang.
In de meeste gevallen zet het paard meteen na de behandeling zijn gewicht weer op dat been.
De ene loopt zo weg, de andere loopt nog enkele dagen wat gevoelig op die hoef.

Is dat niet het geval en zie je in de week na de behandeling dat het paard nog steeds niet echt zijn gewicht op het been zet, dus nog wat kreupel loopt, dan zou het kunnen zijn dat de hoefzweer niet helemaal weg is.
Laat dit dan na kijken door een hoefsmid.
Die beste man noem je namelijk niet voor niets hoefsmid Knipoog

Ik neem aan dat de eigenaar het paard dagelijks poetst op een "poetsplaats"?
Even de hoef schoonmaken met water.
Daarna in een bakje met +/- 2 a 3 cm water zetten.
In dat water kun je bv een beetje soda doen.
Het water nooit warmer dan lauw!!!
Ondertussen poets je het paard.

De hoef hoeft niet de hele dag in het water.
Je moet het zo zien dat er een gat in de hoef zit en die moet schoon gehouden worden.
Het paard kan gewoon de wei op. Liever niet in de rijbak, omdat zand in het gat kan kruipen.
2 of 3 maal daags schoonmaken en even in een bakje met het hoefje is voldoende.
1 a 2 weken, zou voldoende moeten zijn normaal gesproken.

Als dit naar mij gericht is , ik weet wel hoe je een hoefzweer moet behandelen hoor .
Het was alleen dat ik het erg raar vond dat de vrouw zo'n advies van de dierenarts had gekregen , waar ik dan dus nooit van had gehoort .
Maar de vrouw weet het nu en is zelf ook erg geschrokken , paard word nu verder behandelt voor hoefzweer , mok & de wond .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:35

gelukkig!!! komt alles weer op de pootjes terecht Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:09

Daarom zeg ik ook altijd tegen mensen afgekookt water ipv gekookt water. Geen idee of het wel een goed Nederlands woord is, maar men begrijpt wel zeker wat ik bedoel.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:21

Gelukkig maar.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:23

de DA zal wel gekookt water hebben gezegd. Wat kunnen mensen toch dom zijn.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:33

friesiszwart schreef:
de DA zal wel gekookt water hebben gezegd. Wat kunnen mensen toch dom zijn.

Ligt er toch net aan hoe je het opvat. Want gekookt water vat ik op als water dat net gekookt is en dus loei heet.
Terwijl ik afgekookt water omschrijf als water dat gekookt is maar dus van de kook af is en niet meer heet is.

Dat heeft niets met dom te maken maar met hoe je het opvat. Al kunnen de meeste wel op hun vingers natellen dat gekookt water veelste heet is om dieren mee te behandelen gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:37

Thats_Me schreef:
Dat heeft niets met dom te maken maar met hoe je het opvat. Al kunnen de meeste wel op hun vingers natellen dat gekookt water veelste heet is om dieren mee te behandelen gelukkig.

Dus als jij een zweer in je vinger heb zitten, en de dokter zegt je moet elke dag weken in kokend water, dan doe jij dat rustig?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:39

Chiqa schreef:
Thats_Me schreef:

Dus als jij een zweer in je vinger heb zitten, en de dokter zegt je moet elke dag weken in kokend water, dan doe jij dat rustig?

Lezen!! Ik zeg toch dat gelukkig de meeste mensen wel hun verstand gebruiken! Maar kan dus wel snappen dat er in de communicatie wat fout kan gaan en er mensen zijn die het als waar opvatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:44

Ik du sniet (nuchter verstand Knipoog) vandaar mn vraag aan je was alleen maar nieuwsgierig hoor...
Gelukkig gaat het met het paard in dit verhaal de goede kant op.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:11

Maar als je AFgekookt zegt en mensen letten niet goed op, valt dat eerste stukje in het gehoor misschien weg en horen ze Gekookt water.
Daarom zeiden wij op de praktijk altijd: gekookt en daarna afgekoeld water. Wat mer woorden, maar wel duidelijker. Vork

En bij sommige mensen Clown moesten we duidelijk vermelden dat ze eerst het water moeten koken en daarna af laten koelen tot behoorlijk lauw, dat het prettig is met de handen erin te gaan en dan dus te gebruiken.

Het is soms gewoon beter iets uitvoerig uit te leggen voor de Koe onder ons (en ik bedoel hier niemand op het forum mee, maar ons als algemeen voor de mensheid) Cool

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:32

heeft het paard geen brandwonden dan? bij de kroonrand?? brrrr Blij dat ze er gelijk mee gestopt is!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:38

Splinter schreef:
heeft het paard geen brandwonden dan? bij de kroonrand?? brrrr Blij dat ze er gelijk mee gestopt is!

Is niet gezegd. Had wel een extra wondje en mok werd er geschreven. Ik neem meteen de zwarte piet op me dat IK opperde dat dat dan ook best brandblaartjes kunnen zijn van het te hete water waar hij enkele malen in heeft gestaan.