Hoe vaak hoeven krabben?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Re: Hoe vaak hoeven krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:28

poes schreef:
Paarden die dag en nacht buiten staan, staan niet in hun eigen uitwerpselen.

In de stal ook niet, of in elk geval niet veel. Wij zijn hier tenminste gewent dat ze áltijd schoon zijn!

Had al gereageerd, en nee, ik krab de hoeven niet uit. Lachen Tenzij er echt een of andere vieze smurrie onderzit, of een steen erin. Paard heeft in al die jaren nog nooit wat gehad.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:41

Ik snap soms niet waarom je de hoeven uit gaat krabben voordat je gaat rijden. Dan kunnen de
steentjes er toch juist veel makkelijker in??? Of als je ze eerst uitkrabt en dan in de stal zet.
Er komt dan weinig relatief schoon zand in en alles wat er in de stal in kan komen is de poep.
Regelmatig controleren is natuurlijk prima, maar je moet ook kijken wat je nadien doet.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:07

Stel, jij hebt een steentje in je schoen.
Dat loopt onwijs vervelend en soms doet het zelfs pijn. Dan haal je dus dat steentje uit je schoen.
Denk dat dat hezelfde is met hoeven uitkrabben voor het rijden.
Het lijkt me alles behalve fijn als de hoef vol zit met steentjes...
Ik krab ook altijd uit voor het rijden. Nu ze op wei staan merk ik dat ze vaak vol zitten me steentjes (soms ook best grote)

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:52

Ik doe ze hooguit 1 keer per maand. Haha! Hij staat dag&nacht op de wei, dus veel troep komt er niet in.

Imo kan het niet veel kwaad om ze vaak uit te krabben.
Ik doe het niet omdat er toch weinig vuil in komt en ik ben een beetje lui Vork
Lowara schreef:
Nagelbijten / Gniffelen ik ben hier heel erg in.
misschien 1X per maand per paard? en dan nog is het veel denk ik.
ik heb een schurfthekel aan hoevenkrabben, in de winter doe ik het zowiezo nooit ivm dat het geen nut heeft.
de paarden hebben zo'n hoeveelheid modder op de benen en in de hoeven ( Tinkers.. dus veel sokken) dat het geen zin heeft omdat je naderhand geen verschil hebt.
Zomers doe ik het iets vaker ivm steentjes

Ik dus ook! En het heeft inderdaad niet zoveel zin, het komt er toch even snel weer in.

Na een buitenrit controleer ik soms nog wel eens te hoeven, maar ook niet altijd (ligt eraan waar ik ben geweest)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:55

Scheve mond Dat vind ik een raar argument.
Jij wast je haar en jezelf toch ook dagelijks (in ieder geval je lichaam enzo)
Waarom zou je dat doen? Wordt toch wel weer vies.
En afwassen, echt niet nodig! Wordt toch elke dag weer vies

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:58

Ik vind niet dat ik mezelf met mijn paard kan vergelijken? Haha!
Ik vind het raar dat er toch altijd weer mensen zijn die mensen en paarden denken te kunnen vergelijken, terwijl het totaal andere wezens zijn.

Heeft het zin om keer op keer modder uit de hoeven te halen? Imo niet, want zo blijven zijn hoeven tenminste vochtig.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:01

en modder met stenen erin?

Efi79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:04

zowiezo altijd voor het rijden hoeven krabben. maar paarden die continue dag in dag uit op de weide staan, worden niet de hoeven uitgekrabt.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:06

Moet ik elke minuut klaarstaan om een steentje eruit te halen? Stel dat 'ie zich bezeert...
Steentjes gaan er vanzelf wel weer uit. Als je een beetje ongelijke grond hebt, loopt 'ie vanzelf wel alle troep eronder uit.
Modder droogt op, zodat het er vanzelf onderuit valt als ze een keertje gaan dollen met elkaar.

Doe het al 3 jaar zo en hij is nog nooit kreupel geweest daardoor (alleen door een foutje van de hoefsmid maar dat terzijde)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:09

Ik zeg ook niet dat je elke minuut klaar hoeft te staan.
Alleen lijkt het me niet fijn voor het paard om te rijden met een hoef vol met modder en stenen.
De moeite is het niet om even uit te krabben, 5-10 minuutjes...
Fijn dat het bij jou wel goed gaat dan... maar persoonlijk vind ik 1x in de maand echt veels te weinig.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:10

Ligt er ook wel aan wat voor bak je hebt en óf je in de bak of buiten rijdt.
En het valt er toch wel onderuit als ik naar de poetsplaats ga (over stenen)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:13

Ok.
Maar wat ik wel vaker heb gelezen, ben te lui.
Dat vind ik wel zonde, want zoveel werk is het echt niet.
Overigens vind ik het heerlijk om mijn paardje uitgebreid te poetsen, zij geniet daar echt van.
maar ja, das weer een ander verhaal Tong uitsteken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:15

Ik vind het niet nodig om het dagelijks te doen bij paarden die buiten staan, voor het werken doe ik het wel, maar das meer een gewoonte die er ingebakken zit dan dat ik dat bewust doe...

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:16

Ik vraag me af hoeveel troep jullie er nou echt uithalen. Ik doe het echt nooit (uitkrabben) maar als ik de hoeven controleer dan zit er gewoon nooit wat in. Als de stal goed schoon gehouden wordt komt er ook geen mest in en die ene drol die ze een keer platstampen wordt er zo weer uitgelopen. Zand en modder blijft bij mijn paarden ook niet aan de hoeven plakken en plateauzolen heb nog nooit bij mijn paard gezien. Als er een steentje in zit merk ik dat wel als ik ga rijden.

Overigens doe ik het al 15 jaar zo en ik heb nog geen enkel paard met hoefproblemen gehad.

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:21

Mijnes vind het hoefenuitkrabben vreselijk (heeft te maken met haar verleden). Meestal doe ik het na het rijden, dan maakt ze er een minder groot probleem van als ervoor.

Aan de ene kant is het wel goed voor de steentjes enzv. Maar aan de andere kant vroeger - voor de mens met paarden gingen bemoeien - werden de hoeven ook niet uitgekrabt en ging het de paarden ook prima af zonder ons.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:23

Ik kijk ze voor en na het rijden na en krab alleen als het nodig is.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:49

Als ik het niet doe zitten ze echt met een vaste koek in de hoeven. Zonder ijzers, en zowel op stal als op de weide. Ik ga er maar vanuit dat die koek in de weide er om de zoveel tijd uit'valt' zodat bacteriën geen kans hebben (aangezien ik niet van alle weidepaardjes dagelijks de hoeven kan gaan krabben Haha! ).

Bij die die op stal staat doe ik het elke dag dat ik er ben zo'n 3 keer. Voor het uit de stal halen (omdat de gang niet vuil zou worden als de klonters eruit vallen), na het werk in de piste (wederom omdat de gang niet vuil zou worden of vol zand) en ook nadat ik nog een toertje buiten ben gaan wandelen. Dan zitten er werkelijk ALTIJD steentjes in de hoef die echt gekneld zitten.
Dus ik vind het zeker wel belangrijk om te doen, niet alleen voor de properheid maar ook omdat je dan snel alles kan controleren.

sasave

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:59

yep ik doe ze voor en na het rijden

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:13

onderhoud is het beste,om geen gebreken tekrijgen.
Vork

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:31

Bamm__Bamm schreef:
onderhoud is het beste,om geen gebreken tekrijgen.
Vork

Dan zal ik mijn paard maar gauw vertellen dat hij gebreken moet krijgen. Clown

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:26

Ik vond het eerst ook een beetje onzin, dat hoeven krabben, maar mijn paard heeft een paar hoefzweren gehad.
En nu ik elke dag netjes zijn hoeven uitdoe en goed onder het ijzer alles wegborstel heeft ie er geen meer gehad.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:35

Als ik de hoeven van mijn pony niet elke dag uitkrab, loopt hij echt op een verhoogje van alle modder (en wat er nog allemaal mag in zitten).
Maar ook als dat niet het geval is vind ik het belangrijk om de hoeven te onderhouden. Dus ook bij mijn andere pony kijk ik de hoeven dagelijks na.
Ik vind de vergelijking 'Een mens wast zich toch ook, ookal wordt hij elke dag weer vuil' een goeie vergelijking. En nee een paard kan je niet vergelijken met een mens, maar toch is het hier een vergelijking die klopt. Want in 'de natuur' rijdt je niet met je paard en komt er ook geen hoefsmid, dus zouden alle mensen die hun paard zijn hoeven niet nakijken omdat in de natuur steentjes ook uit de hoef vallen ook de hoefsmid niet moeten laten komen. EN dat doen ze wel, of niet soms?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:37

Alleen voor het rijden, en met een wedstrijd helemaal schoon maken Ja

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:39

Voor het rijden en na het rijden.
en als je bijvoorbeeld over de stenen bent gaan wandelen even kijken of er geen steentjes in
zijn hoef zitten Knipoog

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:43

Ik doe het dus echt vaak als ik het hier zo lees. Als ik mn paard 's ochtends uit stal haal, krab ik uit. Na het rijden etc krab ik ook uit. Geen ijzers maar ik controleer ook meteen de hele hoef. Voor mijzelf hoort het gewoon bij het 'onderhoud' Lachen