Ervaringen zenuwsnede

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

Re: Ervaringen zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:32

even een stipje, misschien ook een optie voor mijn pony

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:11

Mijn paard is ook meteen aan beide benen geopereerd. Ook om het gegeven dat hij dan misschien aan het andere been kreupel ging lopen.

Ik ben nog altijd wel voorzichtig met haar en ze is er wel 'korter' door gaan lopen. Rijden in de bak is vrij safe maar bijvoorbeeld na een buitenrit goed de hoeven nakijken is toch wel belangrijk.

Ik heb het ook gedaan om haar nog een leuk pijnloos leven te geven en verder niet. Ik heb nu andere paarden om bijvoorbeeld wedstrijden te rijden, maar ik rijd wel puur voor de leuk er 'naast' en als dat niet meer kon, dan niet. Dan leuk buitenritjes e.d. Had ik alleen dit paard gehad, dan was ik wel blijven rijden, maar geen wedstrijden meer.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:21

Imker: Ik heb gebeld en het blijkt dat prof. Dik nu in Someren werkzaam is. Hij was zelf niet aanwezig, maar ik heb met een collega van hem gesproken en hem de kwestie voorgelegd. Hij vond het moeilijk. Hij gaf aan dat rechterbeen misschien overbelast kon zijn, maar er kan natuurlijk ook wat anders aan de hand zijn, wat niet op de foto's zichtbaar is. Hij vond het niet zo'n slecht idee om beide benen te doen. Ik vond hem trouwens wel erg negatief, hij gaf aan dat een zenuwsnede maar maximaal 2 jaar zin heeft en dat dan de zenuwen weer aangegroeid zijn. Ook zei hij dat het eigenlijk verboden is, terwijl dat dit naar mijn weten niet zo is.
Af gaande op zijn reactie en op die van Visdonk (waar ze onder behandeling heeft gestaan) laat ik haar toch aan beide benen opereren.

Ik heb trouwens afgelopen vrijdag gebeld voor een afspraak. Woensdag in de namiddag moet ik haar brengen en donderdag wordt ze geholpen. Ik vind het heel spannend maar ook heel moeilijk. Ik slaap er nu al slecht van. Ik hoop zo dat het goed gaat! Er moet nu ook echt iets gebeuren, ze loopt nu ook in stap niet helemaal lekker en ze is echt chagerijnig. Ze is niet meer de Kyra die ik ken....

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:23

Elan-GV: Wat fijn dat het goed uit is gepakt bij jou paard. Je kan haar nog wel goed recreatief rijden? En hoe lang geleden is de operatie bij je paard uitgevoerd?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:36

Jammer dat de andere DA er zo negatief over is. Mij is indertijd verteld dat het weleens voorkwam dat de zenuwen weer naar mekaar groeiden, maar lang niet altijd. Kan me voorstellen dat dit je niet in de koude kleren gaat zitten. Voor je het weet staat je paardje weer thuis en de weken van hersteld vliegen ook wel voorbij. Verwen je paardje nog maar lekker en veel succes volgende week voor juliie beidjes....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:38

Ik denk dat je met Edwin hebt gesproken. Op zich niet fijn voor je dat hij zo negatief deed, maar aan de andere kant: hij doet het niet rooskleuriger voorkomen als dat het daadwerkelijk is.
Níemand kan garanties geven mbt wanneer je paard weer wat gaat voelen. Dat is per paard verschillend en ook hóe ze een snede uitvoeren. Er zijn nl. verschillende methoden. Hebben ze die bij Visdonk ook aan je uitgelegd en welke methode gaan ze toepassen?
Daarbij komt dat je paard minimaal een paar dagen met nat verband moet staan om de voet/overgang kogel/hoef geprepareerd te krijgen. Of doen ze bij jouw paard een hoge snede?

Iig, ik kan je niet vertellen wat je met jouw paard moet doen. Ik kan je alleen ervaring uit eigen hand toevertrouwen en je vertellen hoe het met mijn paard ging en gaat.
Edwin zegt de dingen recht voor zijn raap, ik ben bang dat je prof. Dik dan nog minder aardig had gevonden, want die zegt helemáál wat hij denkt. En dat is soms niet wat een eigenaar wil horen.
Succes iig met de genomen beslissing en ik hoop dat alles voor je paard positief uitpakt.

Edit: ik lees net de andere post. Het ligt eraan hóe de snede uitgevoerd wordt. Je hebt een methode waarbij de zenuwen doorgesneden en opgeknoopt worden. Hierbij heb je minder snel de kans dat de zenuwen elkaar vinden, maar eerder kans op fantoompijn. Je kan ook een stuk er tussenuit laten halen, maar dat groeit vroeger of later toch aan elkaar.
In Imkers geval hebben ze de eerste keer een streng zenuwen over het hoofd gezien, waardoor hij 8 weken na 1e operatie, nóg eens onder het mes moest.
Maar nogmaals: succes met je paard.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:50

Zammie: bedankt! ze wordt alleen niet volgende week geholpen maar donderdag al... wel snel, maar des te eerder is ze van de pijn af.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:52

Des te beter... Wachten en dan met zoiets is altijd heel vervelend. Ga flink voor jullie duimen deze week....

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:59

Imker: ik weet niet meer met wie ik heb gesproken, maar dat maakt ook niet zoveel uit. Ik vind het fijn als ze eerlijk zijn, daar heb je het meeste aan, maar hij schetste het wel heel negatief. Er zijn volgens mij ook genoeg paarden bij wie het langer goed gaat dan 2 jaar. Ik laat de operatie trouwens niet bij Visdonk uitvoeren maar door Jan Greve. Is dichterbij huis en hij heeft hier ook veel ervaring mee. Ik heb Visdonk voor advies gebeld omdat hun de cyste hebben geconstateerd en als laatste optie ook een zenuwsnede boden.

Ze gaan trouwens een lage zenuwsnede uitvoeren, maar ik wist niet dat er ook nog verschillende methodes zijn. Maar Jan gaf aan dat hij een stuk uit de zenuw haalt. Ik zal woensdag ook nog even overleggen over die andere methode die je noemt. Is er bij jou paard nu een stuk uitgehaald, of hebben ze de zenuw opgeknoopt? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.
In ieder geval bedankt!

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:19

Mijn paard was 14 jaar toen de snede werd uitgevoerd en op die leeftijd groeien de zenuwen (vaak) niet zo snel meer. Er is een stuk tussen de zenuw uit gehaald.
De methode met het bandje om de zenuw werd dus afgeraden, omdat dit fantoompijnen kan veroorzaken.
Vaak geven de chirurgen aan dat er 2 jaar staat voor een zenuwsnede, dit klopt vaak ook. Helaas...
Ik ben afgelopen oktober nog met Imker naar Someren geweest voor een check-up en bij hem is alles nog goed.
Een tweede keer een snede raden ze ten zeerste af. Het is dus afwachten tot hoelang het goed blijft gaan. Mocht het nu misgaan, dan sta ik voor de enige, juiste keuze voor mijn paard, en dat is dan afmaken.... Maar ik hoop dat het nog járen gaat duren voor Imker!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:21

bij mijn eerste paard (die was 10 toen hij de zenuwsnedés kreeg) heeft het 6 jaar geduurd, toen was er een weer aangegroeid.........

Hij is toen ook afgemaakt.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:01

Bij een lage zenuwsnede wordt alleen de achterste helft van de hoef gevoelloos gemaakt? of heb ik dat nu verkeerd begrepen. En hoe zit dat dan bij een hoge zenuwsnede?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:00

Ik heb toen ook voor die keus gestaan en de DA vertelde mij dat mijn paard dan nog max. 5 jaar mee zou gaan.

Het is uiteindelijk niet nodig geweest maar ik denk dat ik het toch niet gedaan had.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:50

Ik dacht dat ze tegenwoordig de zenuw in het bot begraven ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:51

truselientje schreef:
Bij een lage zenuwsnede wordt alleen de achterste helft van de hoef gevoelloos gemaakt? of heb ik dat nu verkeerd begrepen. En hoe zit dat dan bij een hoge zenuwsnede?

Klopt Lachen en bij een hoge zenuwsnede de hele hoef Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:35

Ik begrijp dat het morgen gaat gebeuren? Heel veel succes!

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 07:18

Ja, vandaag is het zover. Ik heb haar gister weggebracht en haar met een brok in mijn keel achter gelaten. Ik heb wel een paar traantjes gelaten...

Ze hebben me gister precies uitgelegd wat ze precies gaan doen. Ik had ook nog heel wat vragen en die zijn allemaal beantwoord. Ik heb ook de operatiekamer bekeken, dat wou ik zelf graag. Ik moet zeggen dat de mensen daar erg aardig waren en ook de tijd voor me namen.

Ze wordt nu zo om 8.30 uur geholpen, als eerste. Zodra ze bij is en een beetje kan staan wordt ik gebeld. Ik zit nu op mijn werk, maar ik krijg natuurlijk niks uit handen.....

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 07:23

Mist: hier heb ik nog nooit van gehoord.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:31

spannend!! sterkte vandaag!

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 07:36

Dank je!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:05

Dan is ze nu onder zeil... Succes/sterkte! Komt vast goed! Lachen

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 08:25

Ja ik hoop het. Ben de hele tijd al aan het duimen Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:29

Ik duim met je mee!

Hoor wel hoe het gegaan is .....

Snap dat er niks uit je handen komt, gelukkig heb je bokt nog Knipoog !

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:40

Hoi lees net dat je het bij Jan Greve laat doen. Dat is echt de beste vind ik Knipoog. Ben daar ook
vaak geweest. Een paardje was toen 10 en is nu 23 . Wat hij precies had aan het been was me toen niet duidelijk maar het is helemaal goedgekomen. Hij heeft toen ook iets doorgesneden. Bloos Maar ik duim voor je.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:43

Greve is idd een hele goede. Heel veel sterkte!!!