Een kijkje ín de hoef, zonder röntgenfoto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Een kijkje ín de hoef, zonder röntgenfoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 09:33

@ Cabcalor, volgende keer een topic dan maar, meteen met de latijnse namen erbij en een uitleg die volledig verantwoord is, maar die niemand begrijpt. (maar wat wel ontzettend slim en ingewikkeld overkomt zodat hoeven weer iets wordt voor dat niet voor de gewone man is) Slim Frans heeft daar al een aardig stuk over geschreven: de nieuwe kleren van de keizer

Wie zich echt verdiept in hoeven, komt vanzelf wel de exacte wetenschappelijk verantwoorde benaming tegen, maar voor de gemiddelde paardenhouder die op topic even een kijkje neemt is dat helemaal niet van belang.

Als ik zeg 'champignon achtige structuur' weten mensen meteen wat je bedoelt.

Ik ga hier verder niet de discussie die op HN al gewoed heeft hier weer herhalen, dus laten we on-topic blijven.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:30

Maar Arabesk, is er dan geen tussenoplossing mogelijk? Dus wel anatomisch correcte informatie (en dan vind ik de inbreng van Cabcalor juist interessant in dit topic, verschillende visies Knipoog ) maar daarnaast een 'jip en janneketaal'verwijzing naar die onderdelen. Ik ben het wel met zijn punt eens eigenlijk.. Als je dit wetenschappelijk wil bekijken moet je het all the way doen vind ik.. en dat je daarnaast dingen verduidelijkt in makkelijke termen, komt alleen maar de begrijpelijkheid ten goede Lachen

Over NB vd TB kun je discussiëren, maar anatomie is anatomie Lachen

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:43

Hele interessante foto's allemaal.

Ik heb wel eens zoiets gezien bij de hoefsmid van een vriendin.
Die had ook allerlei van dit soort dingen staan.

Wel mooi om te zien hoe dingen precies in elkaar zit.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:48

Gaaf om te zien Arabesk!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:53

intressant hoe dat er uit ziet zeg. Plaats hier maar meer van

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:36

Doet me eraan denken dat ik ook nog wat op te graven heb... Pling

Leuk om te zien Arabesk. Over de benamingen vind ik dat Cabcalor gelijk heeft. Anatomie is anatomie.
Leuk verhaaltje, de kleren van de keizer, maar er is ook nog een verschil tussen het verstrekken van de informatie; met jip en janneke taal houd je mensen ook dom.

Altijd leuk om te zien!

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:54

Arabesk schreef:
@ Cabcalor, volgende keer een topic dan maar, meteen met de latijnse namen erbij en een uitleg die volledig verantwoord is, maar die niemand begrijpt. (maar wat wel ontzettend slim en ingewikkeld overkomt zodat hoeven weer iets wordt voor dat niet voor de gewone man is) Slim Frans heeft daar al een aardig stuk over geschreven: de nieuwe kleren van de keizer

Het zou wel fijn zijn om eens een correct stukje anatomie te lezen. Het hoeft zelfs niet met de termen uit de nomina anatomica veterinaria, gewoon correcte nederlandstalige informatie zou al interessant zijn. Dat niemand die begrijpt is behoorlijk pretentieus, je doet alsof mensen niet kunnen lezen. Een latijnse term is gewoon voor iedereen leesbaar hoor. Je hoeft de uitleg niet in het latijn te geven Knipoog
"witte lijn" is trouwens "linea alba ungulae"; volgens mij niet eens zo moeilijk, maar waar het écht om draait is dat jij (en vele andere HN-adepten) de witte lijn gewoon verkeerd situeert in de hoef.
Je hoeft heus niet te komen met het feit dat het eigenlijk een verbinding is tussen de "paries corneus" en "solea cornea in ungulata" Knipoog Probleem is dat jij de linea alba ungulae verwart met de lamellae epidermales, om in de officiële termen te blijven.

Arabesk schreef:
Wie zich echt verdiept in hoeven, komt vanzelf wel de exacte wetenschappelijk verantwoorde benaming tegen, maar voor de gemiddelde paardenhouder die op topic even een kijkje neemt is dat helemaal niet van belang.

Klopt, de exacte wetenschappelijk term is niet nodig, écht niet. Maar als je het dan in "jip en janneke" taal wil uitdrukken (Waarom eigenlijk??) doe het dan gewoon in correct nederlands en situeer de witte lijn waar ze daadwerkelijk is. Als je in hetzelfde topic ook nog schrijft dat er genageld wordt in de witte lijn, denken mensen dat er genageld wordt in de "champignon-structuur" zoals jij het hier toont. Als dat zo is, dan spreekt men over een "vernageling" - in jip en janneke taal toch Knipoog
Het is behoorlijk storend om te lezen dat bepaalde mensen steeds hoefsmeden achterlijk, barbaars, middeleeuws en onwetend vinden, terwijl nét die mensen blijkbaar de basis anatomie van de hoef niet eens kennen - én niet om te vereenvoudigen, maar gewoon uit onwetendheid. Het "vereenvoudigen", was een excuus achteraf Knipoog

Arabesk schreef:
Als ik zeg 'champignon achtige structuur' weten mensen meteen wat je bedoelt.

Ik ga hier verder niet de discussie die op HN al gewoed heeft hier weer herhalen, dus laten we on-topic blijven.

Dat snap ik, maar ik kan er niet bij dat hoewel je al die discussies blijkbaar gevolgd hebt, nog steeds de witte lijn niet correct kan situeren...

Groetjes,
Fred.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:28

cabcalor schreef:
Het is behoorlijk storend om te lezen dat bepaalde mensen steeds hoefsmeden achterlijk, barbaars, middeleeuws en onwetend vinden, terwijl nét die mensen blijkbaar de basis anatomie van de hoef niet eens kennen - én niet om te vereenvoudigen, maar gewoon uit onwetendheid. Het "vereenvoudigen", was een excuus achteraf Knipoog

Zíjn we toch ook... Achterlijk, middeleeuws en barbaars. En we leren niks nakkes nada op de opleiding over de anatomie; staan alleen maar als een wilde op een stuk roodgloeiend ijzer te rossen, wat we later lukraak onder een hoef spijkeren... En volgens Frans leren we op stage alleen maar hoe we een paard vast kunnen houden en een trap in zijn nieren kunnen geven. Clown Blauw oog

Ontopic: ik ben ook in Utrecht in het museum geweest, is mega interessant. Als je de kans krijgt moet je daar echt eens een kijkje gaan nemen! Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:51

Ik zou het prettig vinden cabcalor, als je zonodig een duidelijke uitleg wilt geven er dan meteen een paar duidelijke foto's bij zou doen. Weet ik ook waar jullie over praten.... Hoeft van mij trouwens niet in latijns, nederlands voldoet voor mij persoonlijk ook Knipoog

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:00

Erg interessant. Ik heb zoiets nog nooit echt bestudeerd. Inderdaad eens iets anders dan een röntgenfoto!

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de hoef er uit ziet van een hoefbevangen pony. Wij hebben een oude doos die daar last van heeft en wil wel eens zien hoe dat er uitziet bij de hoef Ja .

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:02

Hmm.. ik vind het een beetje moeilijk worden.. Want, zoals jij zegt cabcalor, de nagel gaat niet ik de witte lijn, waar gaat die dan wel in? En heb jij misschien een plaatje om dat te verduidelijken?

Daarnaast, latijnse namen, daar wordt je echt niet vrolijk van. Hoop dat het een beetje in volgbaar nederlands blijft, want té wetenschappelijk, dan haakt iedereen al af. En zo is het toch ook hoe een hoefsmid en DA het aan de klant uit moet leggen als die helemaal geen medische kennis heeft?
Vind het niet erg als er tegen gas wordt gegeven, zolang dat ook aangevoerd wordt met voorbeelden, uitleg en zo nog mooier, foto's en plaatjes. We kunnen altijd van elkaar leren, ookal ben je het niet met elkaar eens Tong uitsteken

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:23

De nagel wordt wel degelijk in de witte lijn geslaan, of dat zou moeten door een kundige smid. Echter "de witte lijn" volgens Arabesk is niet de structuur waar de nagel doorgaat... vandaar dat ik schreef dat dit alles het onnodig verwarrend maakt, ipv de juiste terminologie te gebruiken, werkt prettiger voor iedereen... én dat hoeft inderdaad niet in het latijn! Maar nederlandstalige termen gebruiken voor andere structuren aan te duiden "om het wat te vereenvoudigen" werkt helaas averechts...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:26

Kijk, en nu begrijp ik alles pas Knipoog
Is het zo dat de 'echte witte lijn' weer na de champignon-structuur Tong uitsteken komt? Om moet ik me nu schamen en snel mn boeken weer induiken? Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door RianneH op 29-02-08 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:27

Maar heb jij dan duidelijk foto's van de witte lijn cabcalor? Ik heb het wellens gezien in een doorsnede van hoef maar nog nooit in een volledige hoef, omdat het dan meestal weg is... (zachte delen) Eigenlijk zou ik dus wel een hoef willen zien die als het ware stukje voor stukje "ontbloot" wordt, maar dat zal misschien wel niet mogelijk zijn.... en dan ook nog graag bij eentje met en eentje zonder ijzers....

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:38

@RianneH: klopt, maar let op de woordkeuze "de echte witte lijn", er is maar één witte lijn in de hoef. Dé witte lijn Knipoog
Maar ik snap wat je bedoelt hoor.

@Zammie: foto's van de witte lijn ? het is de plaats waar zool en hoornwand samenkomen, het is gewoon het makkelijkst zichtbaar op een doorsnede. Ik zou niet weten hoe je dat moet tonen in een volledige hoef...
Enkele foto's op http://www.cabcalor.be/cgi-bin/index.pl ... =wittelijn

Op de bovenste foto staan twee pijltjes, de structuur tussen die 2 pijltjes is de witte lijn.
Op de onderste foto, zie je een blauwe streep - dát is de witte lijn.

Maargoed ik laat het er verder bij, verdere vragen kunnen via pb of mail.

Fred.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:42

Tja, dat is het hem nou maar net, zo heb ik het al zo vaak gezien. Ik wilde het graag een keertje zien zoals in mijn vorige vraag... Maar denk dat ik dan dus zelf al op zoek moet gaan naar een hoef Haha!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 08:30

leerzaam topic arabesk!
Leuk gedaan.
Wij hebben dit op school ook allemaal gehad (incl. de onderdelen die jij op de foto hebt gezet)
Leuk om zo toch nog een keer een opfris cursus te krijgen Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:06

Arabesk schreef:
We hebben net weer 120 hoeven ingevroren, als er rariteiten bijzitten zal ik ze ook op bokt zetten.

Je komt idd af en toe constructies tegen Bloos!, dat je denkt, heeft een paard dáár nog op gelopen.

Nu hebben we wel een hele lading onbeslagen hoeven, maar dat wil niet zeggen dat daar geen creepy hoeven bij zitten Cool

Waar gebruik jij het voor? Werk jij op de faculteit?
En haal je het ook uit België?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:10

Even wat info over het nagelen door de witte lijn vanuit de opleiding voor hoefsmeden:

De nagels gaan in de witte lijn, vanuit de zool gezien. Omdat de witte lijn zacht is, gaat dat makkelijk.
Voor de champignonstructuur ontstaat gaat de nagel al weer door de hoornwand naar buiten. Als je goed luistert bij het erin slaan kun je horen bij welke klap de nagel door de hoornwand gaat.

Als je echt goed wilt zien hoe de witte lijn in de zool loopt, kun je dat goed zien als je een stuk hoef bekijkt wat er af gehaald is met bekappen. Dan is de witte lijn ook echt wit. Al is het in werkelijkheid niet altijd zo breed als dat het op dat stukje lijkt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:56

Bedankt voor deze correcte info over het nagelen, polly2 Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 15:08

Neemt niet weg dat de witte lijn hoe dan ook beschadigt wordt door de nagels en dat bacteriën en schimmels de kans krijgen om binnen te dringen. Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:06

Arabesk schreef:
Neemt niet weg dat de witte lijn hoe dan ook beschadigt wordt door de nagels en dat bacteriën en schimmels de kans krijgen om binnen te dringen. Knipoog

Dat is waar...maar gevolgen heeft het zelden.
Er zijn ook paarden die zonder beslag ook een losse wand krijgen (door een schimmelinfectie), wat in aantal hetzelfde is als paarden met beslag.
Er zijn zeker nadelen aan het beslaan van paarden...maar je moet het wel nuchter blijven bekijken en zaken niet uit hun verband rukken (zeg niet dat jij dat doet hoor...maar sommige mensen doen dat wel).
Als de afslijting van de hoef sneller gaat dan de aangroei...dan heb je gewoon bescherming nodig..klaar...en dan heb je de keuze hoefschoen of ijzer. Hoefschoen is niet voor alle omstandigheden geschikt...dus soms is een ijzer gewoon een prima oplossing, waarbij de nadelen best meevallen in geval van een gezond paard.
En ook voor sommige onderdelen in de sport is een ijzer onontbeerlijk, om bijv. het paard op scherp te kunnen zetten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:35

Arabesk schreef:

In al de jaren dat ik paarden op ijzers had staan, waren er dus nooit geen problemen qua ontsteking of schimmels. Zonder ijzers heb ik al een aantal keer meegemaakt dat er eentje een ontsteking in de hoef had....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:09

Ik heb nu ook al 30 jaar paarden zonder problemen op ijzers. On topic; hoewel ik al de onderdelen die op de foto staan meerdere malen in het echt heb gezien en in mijn handen heb gehad, blijft het interessant, zulke foto's Lachen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:09

Als nadelen van beslag zie ik eerder zaken als: uitdroging (door warm beslag), en uitscheurende nagelgaten etc. dan het krijgen van infecties en/of schimmels door de hoefnagels.
Die invloed is echt verwaarloosbaar.