Arabesk schreef:@ Cabcalor, volgende keer een topic dan maar, meteen met de latijnse namen erbij en een uitleg die volledig verantwoord is, maar die niemand begrijpt. (maar wat wel ontzettend slim en ingewikkeld overkomt zodat hoeven weer iets wordt voor dat niet voor de gewone man is)

Frans heeft daar al een aardig stuk over geschreven:
de nieuwe kleren van de keizer
Het zou wel fijn zijn om eens een correct stukje anatomie te lezen. Het hoeft zelfs niet met de termen uit de nomina anatomica veterinaria, gewoon correcte nederlandstalige informatie zou al interessant zijn. Dat niemand die begrijpt is behoorlijk pretentieus, je doet alsof mensen niet kunnen lezen. Een latijnse term is gewoon voor iedereen leesbaar hoor. Je hoeft de uitleg niet in het latijn te geven
"witte lijn" is trouwens "linea alba ungulae"; volgens mij niet eens zo moeilijk, maar waar het écht om draait is dat jij (en vele andere HN-adepten) de witte lijn gewoon verkeerd situeert in de hoef.
Je hoeft heus niet te komen met het feit dat het eigenlijk een verbinding is tussen de "paries corneus" en "solea cornea in ungulata"
Probleem is dat jij de linea alba ungulae verwart met de lamellae epidermales, om in de officiële termen te blijven.
Arabesk schreef:Wie zich echt verdiept in hoeven, komt vanzelf wel de exacte wetenschappelijk verantwoorde benaming tegen, maar voor de gemiddelde paardenhouder die op topic even een kijkje neemt is dat helemaal niet van belang.
Klopt, de exacte wetenschappelijk term is niet nodig, écht niet. Maar als je het dan in "jip en janneke" taal wil uitdrukken (Waarom eigenlijk??) doe het dan gewoon in correct nederlands en situeer de witte lijn waar ze daadwerkelijk is. Als je in hetzelfde topic ook nog schrijft dat er genageld wordt in de witte lijn, denken mensen dat er genageld wordt in de "champignon-structuur" zoals jij het hier toont. Als dat zo is, dan spreekt men over een "vernageling" - in jip en janneke taal toch 
Het is behoorlijk storend om te lezen dat bepaalde mensen steeds hoefsmeden achterlijk, barbaars, middeleeuws en onwetend vinden, terwijl nét die mensen blijkbaar de basis anatomie van de hoef niet eens kennen - én niet om te vereenvoudigen, maar gewoon uit onwetendheid. Het "vereenvoudigen", was een excuus achteraf 
Arabesk schreef:Als ik zeg 'champignon achtige structuur' weten mensen meteen wat je bedoelt.
Ik ga hier verder niet de discussie die op HN al gewoed heeft hier weer herhalen, dus laten we on-topic blijven.
Dat snap ik, maar ik kan er niet bij dat hoewel je al die discussies blijkbaar gevolgd hebt, nog steeds de witte lijn niet correct kan situeren...
Groetjes,
Fred.