Een 4 op het straalbeen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Re: Een 4 op het straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:15

Een jong paard met een dusdanige bemerking zou ik nooit kopen. Natuurlijk is het afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt met dit paard. Toch vind ik een 4 bij een jong paard wel een erg groot risico... Ik zou je ook niet laten verleiden door de lage vraagprijs, (waar ik vanuit ga) dit soort gevallen kunnen weleens heel duur uitpakken als het paard wel problemen van het straalbeen gaat ondervinden!

Een bemerking hoeft echter niet altijd een probleem te zijn. Wanneer een paard al iets ouder is en volop in de sport heeft gelopen zou ik het best aandurven om een paard met een bemerking te kopen. Zeker wanneer ik een recreatie paard zoek. Wanneer een paard klinisch goed is en het röntgenologische beeld de afgelopen jaren niet of nauwelijks is veranderd (terwijl een paard wel volop in het werk heeft gestaan) zou ik het niet zo'n bezwaar vinden.

In het geval van TS zou ik het dus wel afraden.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:11

Voel me geroepen hier even mijn mening te posten.

Toen ik mijn merrie kocht, wist ik niet dat zij pas 2,5 was (mij werd 7 jaar verteld) en ook niet dat zij HKO fase 4 heeft. Ik kwam daar achter na een jaar vol kleine kreupelheden, de ene dag onregelmatiger dan de andere dag en soms niet eens zichtbaar. Uiteindelijk op de foto en het noodlot sprak; HKO aan beide voorbenen in de zwaarste fase (4). Afmaken of inslapen? Werd mij gevraagd.

Nu ben ik niet zomaar uit het veld te slaan en in mijn merrie had ik mijn meerdere gevonden. Dus besloot ik als 13-jarige om mijn paardje te houden en te verhuizen van stal. Zij kwam op een stal te staan waar ze lekker mocht buitenspelen overdag en ik begon haar langzaam aan te trainen (kanttekening; zij is wel op eggbars gezet destijds).

Nog geen half jaar later liep Navy 26km tijdens de Endurance in Austerlitz. Dit is het begin geweest van vélen duizenden kilometers die samen af (hebben) mogen leggen.

Bloed kruipt waar het niet kan gaan en Navy bleef 100% lopen. We deden de eggbars weg en gingen over op een simpel huis-tuin-en-keuken-ijzertje. Navy liep haar eerste 100km-wedstrijd uit en wij drufden eindelijk te dromen van klasse IV en 160-km.

In 2005 heeft Navy maar liefst 3x een 120km-wedstrijd uitgelopen, ook in België. In 2006 liep zij 100km uit, waarvan zeker 80km over asfalt. Altijd met droge, strakke benen na afloop en geen spatje pijn daags erna. Helaas gooide een peesblessure roet in het eten, maar dit jaar willen wij dan toch echt onze droom; 160km rijden, waarmaken.

En dat alles met HKO fase 4. 7 seizoenen en 8 jaar lang niet kreupel gelopen, of zelfs maar gevoelig op haar voorbeentjes.

Of ik haar gekocht had als ik dit geweten had? Nee, waarschijnlijk niet. En waarschijnlijk heb ik mijn ruin daarom ook klinisch en rontgenlogisch laten keuren. Maar toen ik tegen mijn hengst aan liep, heb ik ook bewust gekozen om hem níet te laten keuren. Omdat het gevoel goed was en ik zoveel vetrouwen had in zijn potentie dat ik hém toch wel had gekocht, ook met HKO.

Moraal van dit verhaal?
HKO fase 4 is zó relatief. Navy boekt voor een gezond paard uitzonderlijke prestaties, laat staan voor een HKO-patient. Volg je gevoel en je ervaring met dit paard tot nu toe.

(NB. Navy staat wel bewust 24/7 buiten op de weide en ik train bewust met haar iets meer asfalt dan nodig is.)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:15

DaydreamRick schreef:
Het paard is ook nog vrij jong, zou dit paard echt nog wel regelmatig recreatief bereden kunnen worden?

een jong paard met zo'n uitslag zou ik niet kopen, zo'n paard is nog in de groei en de afwijking word dus alleen nog erger, als het paard nu 12 was en niet kreupel/pijnvrij en wel recreatief berijdbaar dan is het wat anders als je alleen recreatief wilt rijden, je kan ook een kliniek bellen en het probleem aan hun voorleggen, kijken wat die zeggen.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:26

scoxxx schreef:
Daarbij, waar de ene veearts tot een 4-tje veroordeelt, "diagnostiseert" een andere vee-arts tot een dikke 2/ 3-.
.

Is dit waar en vaker gebeurt?

Sommige mensen heb ik een PM gestuurd, het is nog steeds niet zeker omdat ik van sommige reacties wel ben geschrokken, hoewel er ook goede ervaringen tussen zitten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 07:01

Aan mijn paard zie je ook niks met lopen en sommige mensen vragen weet je zeker dat hij hko heeft?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:07

Het verhaal van Navy toont duidelijk aan de een goede training en regelmaat bij dit soort paard echt veel moegelijkheden bied ben je echt recreatie en wil je af en toe hem een kunnen laten "staan"dan zou ik hem ziet NIET nemen dit risico is te groot.

Er zijn zoveel goede paarden voor een leuke prijs en zou het dan dus niet doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:23

Ik bewonder de mensen die zo'n paard nog een kans geven maar in mijn geval is straalbeen klasse 3 of 4 meteen weg.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:40

Hier staat een aantal case studies van paarden met ernstig hoefkatrol ontsteking die weer goed kunnen functioneren

http://www.biomentor.org/paard/Case_Studies.html

hier nog een voorbeeld

http://www.spirithorses.be/puck.html

de aanpak van de HKO bij alle gevallen was deze methode

http://www.hoefkatrol.nl

een paard met 4 op het straalbeen en of HKO diagnose kan dus nog prima functioneren, mits een goede bekapping en huisvesting wordt toegepast

Daarnaast heb je nog een grote groep paarden die 'klinisch HKO' hebben, in veel gevallen is er wat anders aan de hand, dan hebben de paarden in kwestie pijnlijke hielen door te lange steunsels.

Uit alle case studies van Wim, vind ik dit de opvallendste

Afbeelding
voor de behandeling in november

Afbeelding
29 dec

Afbeelding
4 april

de rest van het verhaal: http://www.biomentor.org/paard/Swifty.html

Citaat:
Laat geen valse verwachtingen scheppen door een dierenarts of hoefsmid die niet de vakliteratuur (zie bronvermeldingen) heeft bijgehouden: Er bestaan geen hoefijzers die hoefkatrolontsteking kunnen genezen. In traditionele kringen geldt hoefkatrolontsteking als ongeneeslijk, en ongeneeslijk is het inderdaad als je met hoefijzers aan de slag gaat.

strasser gaat nog een stapje verder

Citaat:
Dit is wat de arts Dr. vet. med. H. Strasser zegt:
In the last 3 years, the course and healing of navicular syndrome was documented on 53 horses of various breeds. The shoes were removed, the living conditions of the horse changed to more closely approximate the natural amount of movement of a horse each day, and the shape of the hoof capsule was, over the course of months, returned (close) to its natural form through proper trimming. Depending on the length of time the problem had been in existence, and how far living conditions could be optimized, the return to full use of a horse diagnosed with "podotrochlosis" can take a few weeks to nine months.

Dit is wat Pete Ramey, een internationaal bekende hoefsmid, in zijn boek Making Natural Hoof Care Work for You over hoefkatrolonsteking te zeggen heeft
Citaat:
Simply start a natural hoof program and you will see. I have seen hopeless navicular cases go sound at the first trimming or it can take a while. It is a simple fact that I have never seen a "navicular horse" fail to be completely healed under my care.

Verdere informatie is afkomstig van Jaime Jackson, een van de grondlegges van de Wild Horse Trim.
Onderstaand citaat komt uit zijn boek Horse Owners Guide to Natural Hoof Care:
Citaat:
Not surprisingly, navicular is unknown in wild horse country. Nor have I seen it among naturally trimmed, barefooted horses... Please take heart, I am unaware of any 'navicular' horse that has failed to heal in a genuine program of natural hoof care.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:53

Arabesk. Cystes en balonnen in het bot zijn ongeneeslijk, zijn die methodes die jij aangeeft in je bericht dan ook geen uitstel?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:56

coco25 schreef:
Arabesk. Cystes en balonnen in het bot zijn ongeneeslijk, zijn die methodes die jij aangeeft in je bericht dan ook geen uitstel?

lees de site's nog een keer en stel je vraag dan nog eens

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:22

Heb ik gedaan, maar dat wordt mij toch niet helemaal duidelijk.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:01

O jee, daar komt het natuurlijk bekappen en Strasser weer tevoorschijn.....
Als we niet oppassen verzand ook dit topic in vóór en tegen NB.

Aangezien niemand van ons het paard heeft gezien, of de foto's heeft bekeken van het straalbeen, lijkt het me voorbarig om advies over beslag rond te strooien.

Een klasse 4 op het straalbeen kan om verschillende redenen worden gegeven. Een cyste in het midden bijvoorbeeld, of een doorlopende uitgetrokken zoom bovenop, een afgebroken stukje onderaan of aan de zijkant, of kolfvormige voedingskanalen, of een onregelmatige structuur. Al deze dingen geven een klasse 4 maar de gevolgen of behandelingen verschillen.

Een paard met een cyste kan jaren lang probleemloos rondhobbelen totdat de cyste 'doorbreekt' naar de buitenkant, dan geeft dat vaak wel duidelijke kreupelheid.
Een doorlopende uitgetrokken zoom is een teken van constante te hoge spanning/stress, vaak t.g.v. een verkeerde hoefstand (te steil, alhoewel hier ook de meningen verschillen over wat nu kip en ei is). Deze paarden zullen vaak wel ook klinisch HKO hebben.
Een afgebroken stukje geeft soms wel, soms niet kreupelheid, afhankelijk van de lokatie en de redenen van het 'afbreken'.
Kolfvormige voedingskanalen zeggen meer over het hoefgewricht dan over het hoefkatrolgewricht, dit zijn dus de paarden die verbeteren op 'inspuiten', ook al is dat vaak maar tijdelijk. Bekappen/beslag is dan vaak belangrijk, de teen niet te lang laten (dus afronden) en eventueel een ijzer met een flinke opzet.

De klassificeringsschaal voor het straalbeen moet je zien als een risico indeling: bij 0 heb je een gaaf ideaal straalbeen, kans op kreupelheid bijna 0, bij 1 heb je een bijna gaaf straalbeen, kans op kreupelheid zéér klein, bij 2 heb je acceptabel straalbeen, kans op kreupelheden binnen de perken, bij een 3 heb je redeijk wat kans op problemen, en bij een 4 zullen de meeste (maar dus niet alle!) paarden kreupelen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:27

Dit is een heel goed stuk om te lezen: http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

De HKO indelingen zeggen iets over de "kans" dat een paard kreupel gaat lopen...maar er zijn miljoenen paarden die 3-4 hebben die klinisch goed lopen...en paarden met een 2 die er wel last van hebben.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:05

En daar hebben we de natuurlijke bekapper weer, pfff.
Wat je dan doet is problemen tijdelijk oplappen, maar je lost er niets mee op, de vergroeiing van het bot gaat hier niet mee weg.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:40

Bij mijn vorige pony was het helaas einde verhaal Verdrietig
We hebben hem op de foto laten zetten toen hij kreupel werd. Hij was 6 jaar, stond elke dag overdags buiten, had erg goede hoeven en had 2x een half jaar op ijzers gestaan. Straalbeentje was erg slecht (4) en kon zelfs breken. Pony zat zelf ook echt niet meer lekker in zijn vel stond. Was zichzelf niet meer en stond té rustig in de wei. Poos rust gehad, maar dat hielp niks. Werd er alleen maar slechter van. Toch hiervoor nooit wat aan gemerkt. Was net Z1 dressuur met hem gestart en sprongen ook in het M. Wij hebben toen besloten hem in te laten slapen.

Denk inderdaad dat er heel veel "gezonde" paarden zijn die toch niet helemaal goed zijn op de foto.
Heb aan mijn pony ook nooit wat gemerkt en zo'n 4 komt natuurlijk niet uit de lucht vallen..

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:33

Tarn schreef:
Mijn paard heeft een 3-4 (meer een 3) op het straalbeen. In eerste instantie hebben we gezegd dat ik er niet meer op kan rijden. Maar hij is nu veranderd van stal en loopt zo geweldig goed dat ik er weer op kan rijden 2 a 3 keer per week recreatief. Als je paard er verder geen last van heeft en je DA kan het aantonen (zoals de mijne) dan kan je samen met je DA beslissen hoevaak je kan rijden op je paard.

Ik rij er trouwens niet op, heb ik geen zin in en ben bang dat hij dan weer kreupel raakt. Dus hij geniet lekker van zijn pensioen:D

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 00:46

Mijn paard heeft ook afwijking aan haar voorbenen, we hebben haar zelf "gefokt" dus hebben we ook nooit een aankoopkeuring ofzo gehad..
Ze heeft speciaalbeslag met zooitjes, ze wordt ingespoten in haar gewrichten en ze heeft een speciaal supplement via de kliniek...
Dit zijn allemaal dingen waarvan je denkt, dat koop ik, dat geef ik haar...
Maar vergeet niet dat je altijd zorgen hebt, mijn paard is een echt doorzetter, een harde.
Ik vind het daarom erg moeilijk om te bepalen of ze pijn heeft.. elke dag vraag ik me af, heeft ze pijn? loopt ze regelmatig? zitten de ijzers er nog onder? (die raakt ze erg snel kwijt vanwege het speciale model) en zou het weer tijd zijn voor haar injecties?..

Mijn paardje is nu 6 jaar en haar aandoeing is volgende week een jaar geleden ontdekt.
Desondanks alles wat we doen en de verschillende soorten beslag dat ze heeft gehad is ze het afgelopen jaar er toch op achteruit gegaan..
Dat vind ik erg moeilijk... Je hoort alleen de mooie verhalen van "kijk dat kan dat paard nog" maar er zijn zoveel paarden die slechter worden, terwijl een ander paard nooit kreupel zou raken...

Ik weet zeker dat ik nooit weer een paard wil dat aan z'n benen niet gezond is... Natuurlijk zijn de kosten hoog maar voor mij zijn de zorgen en de onzekerheden erger.. hoe zou het over een half jaar zijn? Er komt een tijd dat ze niet verder kan..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:02

sjorsie schreef:
En daar hebben we de natuurlijke bekapper weer, pfff.
Wat je dan doet is problemen tijdelijk oplappen, maar je lost er niets mee op, de vergroeiing van het bot gaat hier niet mee weg.

de botbeschadiging gaat niet meer weg, of slechts heel langzaam

Met ijzers genees je dat ook niet, maar ijzers zorgen wel dat er botbeschadigingen bij komen en dat het probleem uiteindelijk erger wordt.

Je paard blootsvoets zetten en zodanig bekappen dat het paard weer netjes op zijn hielen gaat landen en de afwikkeling zoveel mogelijk bevordert wordt (natuurlijk bekappen), en je paard buiten huisvesten, zorgt dat het proces van beschadigen stopt en dat ontstekingen in de hoef genezen.

Wie even googled op hoefkatrol (ontsteking) zal genoeg voorbeelden vinden van paarden die met succes behandeld zijn dmv NB

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:55

Arabesk schreef:
Met ijzers genees je dat ook niet, maar ijzers zorgen wel dat er botbeschadigingen bij komen en dat het probleem uiteindelijk erger wordt.

Wanneer ga jij nu eens ophouden deze onzin te verkopen? er zijn duizenden paarden door mijn smid ALLEEN AL ! die weer goed kunnen functioneren dankzij aangepast beslag. Dus nog maar eens herhalen want begrijpend lezen schijnt moeilijk te zijn: er zijn nu eenmaal paarden die baadt hebben bij ijzers!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:57

IJzers maken dus de botbeschadigingen weer ongedaan?

Volgens mij niet. Natuurlijk bekappen kan de botwoekeringen ook niet ongedaan maken, maar het proces wel stoppen. Met ijzers gaat het proces van botwoekeren gewoon door.

Wie leest er nu niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:02

ondanks het oude topic voeg ik me helemaal bij mist
Ik ken(de) ook paarden met een 3, die gewoon in de sport konden lopen met ijzers. Waarbij voor controle tussendoor foto's zijn gemaakt. Maar waar naar jaren nog steeds helemaal niets! veranderd is.
Niet beter, maar ook niet slechter.
En ik heb het hier niet over 1 of 2 paarden, maar over best veel paarden, die recht uit het land op de foto werden gezet en al een 3-tje kregen.
Dus niet gekregen door over belasting of verkeerd rijden of wat ook.
En ook nooit slechter werden door een ijzer.

Rechtrichten, dat is wel belangrijk...beide voor voeten goed belast worden
En dat men een paard leert dragen, dus niet als een duikboot op die voorhand.
Dan hoeft een paard geen hko te krijgen..maar blijft het gewoon bij een 3 zonder last

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:19

Arabesk schreef:
Wie leest er nu niet goed?

Jij nog steeds niet Gaaaap

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:46

ik vind het eigenlijk wel goed wat je doet, wanrt je stelt geen eisen aan het paard kan lekker in de wei , je wilt er niet erg mee werken!
nou meid als jij hem niet koopt wie kan dit paard dan een beter huisje bieden dan jij?
dus ik kan mij voorstellen dat die 4 voor jou niet heel erg is , zolang hij geen pijn heeft!
veel plezier met je paardje hoor! en dat ie maar gezond oud mag worden! Knipoog

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:47

brennie75 schreef:
ik vind het eigenlijk wel goed wat je doet, wanrt je stelt geen eisen aan het paard kan lekker in de wei , je wilt er niet erg mee werken!
nou meid als jij hem niet koopt wie kan dit paard dan een beter huisje bieden dan jij?
dus ik kan mij voorstellen dat die 4 voor jou niet heel erg is , zolang hij geen pijn heeft!
veel plezier met je paardje hoor! en dat ie maar gezond oud mag worden! Knipoog

bedankt en plezier hebben we zeker. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:55

Ik heb nog nooit gehoord dat een paard slecht werd van goed! beslag
Wel paarden die slecht werden door NB. De opleidingen zijn te kort en te onproffesioneel.