hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:26

KiWiKo schreef:
jij wil horen dat het zo zielig is voor het veulen....... en dat is het inderdaad, maar niet omdat hij een keer een opvoedkundige trap voor zn billen heeft gehad, maar wel omdat het dier al op hele jonge leeftijd heeft geleerd dat als hij maar vervelend/naar genoeg doet hij zijn zin krijgt........ en geloof me, hij zal nog veel meer trappen voor zn billetjes krijgen zolang hij er bij jullie mee wegkomt

Inderdaad, als de meningen anders dan verwacht zijn is het vaak slotje aanvraag tijd. Ik ga helemaal mee met kiwoko, veulen is het slachtoffer, en als de smid niet moet klagen anders had hij maar straatveger moeten worden, is te gek voor woorden zo een uitspraak....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 14:35

Van mij hoeft er geen slotje op, mits mensen niet goed mijn vraag lezen, zoals nu het geval is. Het gaat er niet om wie de schuldige hier is. Het gaat erom of het normaal is hoe de hoefsmid reageert.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:37

saskiakefie schreef:
Van mij hoeft er geen slotje op, mits mensen niet goed mijn vraag lezen, zoals nu het geval is. Het gaat er niet om wie de schuldige hier is. Het gaat erom of het normaal is hoe de hoefsmid reageert.

zo bedoelde ik het ok

maar sas schiet op ik zit hier te wachten op je

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:38

Bij een normaal opgevoed veulen is dit NIET normaal.
Bij een verpest, verwend, onopgevoed veulen is het in mijn ogen ook te lomp, maar ik kan wel begrijpen dat een hoefsmid zo'n dier op een bepaald moment wel vertelt wie nu echt de baas is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:39

Ja, ik vind het wel normaal......... zeker als het dier echt naar doet.

ALLE veulens zijn de eerste keer vervelend, trekken terug, lopen te klieren.... allemaal, en dat geeft ook helemaal niks.. 9 van de t10 smeden draaien gewoon mee, en laten het voetje niet los....

zonder zich er ook maar wat van aan te trekken.... MAARRR Wordt het veulen naar, dan mag de smid van mij best een opsodemieter geven als dat nodig is

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:40

KiWiKo schreef:

ALLE veulens zijn de eerste keer vervelend, trekken terug, lopen te klieren.... allemaal, en dat geeft ook helemaal niks.. 9 van de t10 smeden draaien gewoon mee, en laten het voetje niet los....

zonder zich er ook maar wat van aan te trekken.... MAARRR Wordt het veulen naar, dan mag de smid van mij best een opsodemieter geven als dat nodig is

dit was de eerste keer

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:41

en het veulen werd naar Lachen dus kreeg hij terecht een skup onder de kont

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:43

lisaamor schreef:
KiWiKo schreef:

dit was de eerste keer

Dus als het veulen vervelend is mag het best op z'n sodemieter krijgen, dit om te voorkomen dat hij de 2e, 3e enz enz keer ook vervelend is.
Ga voor de aardigheid eens bij een kudde paarden kijken en zie 'hard' ze onderling zijn. Een schop van de hoefsmid stelt daar weinig bij voor.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:47

De hele dwang, stress, de houding van de smid, het vallen, het half gekeeld worden; nee. Vind dit niet normaal. ben niet tegen een pegagogische schop onder de hol als het veulen gericht mept maar vind dit neit kunnen. Als zo'n jong dier op zo'n manier moet leren zich te gedragen kan het ook omslaan in angst en dan wordt een paard levensgevaarlijk!
Weg met zo'n smid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:48

ook de manier waarop het dier in eerste instantie wordt behandeld heeft te maken met niemand anders dan de eigenaar

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:52

Da's waar, is always sprake van reflectie.
Heb mn veulen ook nog schop verkocht van de week (heb er een hekel aan als ze tracht in mijn ruimte te komen op lompe wijze) en dan is het goed, vertrouwen is er en het gaat verder super. Maar vastknellen, laten liggen, gaat mij te ver, hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:53

dat gaat mij meer tever dan de skup van de smid........

maargoed wie ben ik Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:56

Pecies, kennelijk liggen de grenzen bij een hier en de ander daar! In de maag trappen doe ik ook niet hoor, als een veulen op me afdendert en tegen me aan wil botsen, dan zet ik mijn voet tegen de borst.

Ik denk dat als je verstandverhouding in het algemeen oke is met je dier, dat er weinig ellendigs uit een pedagogische mep of schop voortvloeit.

Dus jou mening is dat er hier goed is gehandeld met dat veulen en de smid?

(Mag trouwens hoor,is je goedrecht) Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:02

mijn mening is dat het veulen zowizo mishandeld wordt omdat het dier geen duidelijke grenzen aangereikt krijgt, en dan krijg je dus dit soort taferelen. Meer dan sneu voor het dier.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ALS ik skup dat ik niet kijk waar ik skup Lachen maar ik skup wel altijd met de "platte" voet, dus niet met de punt van mijn klomp zegmaar Lachen Dan doet het het paard helemaal geen pijn, maar hij schrikt zich wel even helemaal de tandjes Lachen

Ik vind de hele situatie verkeerd Lachen maar ik kan de smid wel begrijpen dat als je een veulen moet bekappen dat gericht gaat slaan, dat je dan wel even een optater teruggeeft...... want dat gedrag willen we niet, wat de omstandigheden ook zijn, dat moet altijd ontmoedigd worden.......

maar een veulen zo laten liggen....... nee dat gaat mij veel te ver

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:03

Het kelen had van mij niet gehoeven en het vastzetten vind ik ook een stomme zet. Maar ben het wel met kiwiko eens

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:04

Tuurlijk is dat vastzetten meer dan stom.......... dat zijn echt beginnersfouten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:06

OKe, dan zijn we het aardig met elkaar eens!
Toen mijn veulen erg jong was en een keertje naar mijnvriend uithaalde, schopte hij haar vol tegen haar kont. Beduusd kroop ze achter moes. Ze heeft het niet weer gedaan.

Een veulen die nooit de grenzen aangereikt heeft gekregen vind ik ook een mishandeld veulen, net zo goed als grote paarden die verwend en verpest worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:11

Precies............ ik vond niks erger aan mijn werk dan een onopgevoed paard weer in het gareel krijgen, of deze nou 2 of 20 was...... want dan kom je in situaties waar je allebei niet in wil zitten.... zowel het paard-veulen niet als ik niet. want uiteindelijk kom je toch in een geweldadige situatie van beide kanten uit.

Daarom kan ik met dit soort dingen best fel worden, het arme dier denkt gewoon dat het allemaal wel kan, want het kon immers allemaal toch???? en dat arme dier zn hele wereld staat nu op zijn kop, want wat hij altijd geleerd heeft als zijnde normaal........ wordt nu even hardhandig afgestraft, en dat is meer dan sneu

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:12

En dus komen we weer uit dat de fout bij de eigenaar ligt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:13

Yep Lachen

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:17

wat een hork die man. snapt hij niet dat een veulen ook alles moet leren?
en als het bang is?
nu heeft dat arme dier misschien voor eeuwig een trauma voor de hoefsmid.
dit hoor je met beleid en vertrouwen op te lossen en niet met schoppen en trappen en bijna laten stikken. dat arme veulen had er wel iets ernstigs aan over kunnen houden.
als ik hier bij was geweest had ik de"beste"man zelf even laten ervaren wat hij het dier aan deed en hem nooit meer in de buurt van mijn paarden laten komen.
dan maar een andere hoefsmid iemand met meer geduld en liefde voor paarden.
zo'n man mag zijn beroep niet uitoefenen.
tuurlijk zal ook een hoefsmid soms even een veulen op zijn plaats moeten zetten als het niet luisterd maar bij dit verhaal gaan je haren overeind staan en je maag draait om. gruwelijk en bizar dat dit nog gebeurt. Boos!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:32

Vind het appart hoe makkelijk er hier over "schoppen en slaan" wordt gesproken. Op het moment dat een paard iets doet wat niet mag, mag je hier UIT REACTIE op reageren. Dus snel, zonder na te denken en binnen 3 seconden moet het weer afgelopen zijn.....

Mijn mening en reactie op jouw vraag heb ik 2 pagina's geleden al gegeven.
Citaat:
Jullie maken allemaal achter elkaar fouten, eerst de eigenaar, toen jullie, vervolgens de hoefsmid en als laatste weer de eigenaar door niet in te grijpen.... Ik mag hopen dat je weet over welke fouten ik het heb.

Je moet een veulen bepaalde zaken leren, of hij nou vervelend is of niet. Mocht het veulen je een keer een trap verkopen dan kan je hem daarvoor straffen binnen 3 sec. Doe je dit niet, dan zal het veulen dit blijven doen.
Uiteindelijk bereik je het meeste met liefde en geduld en aangezien jullie zo te horen vooral geen geduld hebben kun je dat veulen beter in de wei laten staan en ervoor zorgen dat je eerst eens heel veel ervaring, kennis en geduld gaat opdoen.
Zoals je dit verteld valt het bijna onder dierenmishandeling.
Onze vorige smid flikte het ook een aantal keer om een mep met de vijl te verkopen, nou nu hebben we een nieuwe en de paardjes zijn nog nooit zo rustig en braaf geweest.....
Als je een veulen opvoedt WEET je dat hij ooit naar de smid zal moeten, en hoe lastig hij ook is met voetjes geven, hij MOET EN ZAL het leren, maar wel met geduld en liefde en niet met schoppen en slaan....

Jouw reactie valt mij zeer tegen. Mensen geven niet alleen kritiek, maar de meesten geven ook adviezen.
De situatie van de eigenaar die herken ik van iemand die ik erg goed ken. Dat is een man van 62, hij heeft al 8 jaar 5 paardjes en zou die ook voor geen goud weg doen. Toen hij merkte dat hij niet alles meer alleen aankon heeft hij GESCHIKTE mensen gezocht om zijn paarden (inclusief een veulen) te verzorgen en te rijden.
Hij hield altijd een oogje in het zeil en meestal ging het ook wel goed, maar af en toe zijn er wat wisselingen van verzorgers geweest omdat de oude verzorgster het gewoon niet aankon of het kwa tijd niet redde.
Kortom, ik zou mij als ik jullie was met z'n tweeen gaan concentreren op het veulen en daar heel veel advies over inwinnen. Boeken lezen, vragen stellen, ervaringen met ander uitwisselen, tips vragen etc. etc.
Verder zou ik ervoor zorgen dat de eigenaar van het veulen en de rest van de paarden, iets meer verzorgster gaat zoeken, zodat ieder paard de nodige aandacht krijgt en dat de eigenaar toch zijn paarden kan houden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:35

Lovelucky, heel lief, maar uit boeken leer je geen paardengevoel...

en ik skup inderdaad makkelijk, ik heb een los rechtervoetje wat dat betreft, maar ik skup op DAT moment, en dan is het ook klaar.......... dan gaan we gelijk in alle rust weer verder met wat we bezig waren

en als ik hun was zou ik me helemaal niet concentreren op het veulen, het veulen is namelijk beter af onwetend dan zoals in dit geval denkend dat hij mensen kan overbluffen (want dat werkt uiteindelijk altijd tegen hem)

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:46

Zal je sterker vertellen ik heb mijn eigen paard nog nooit een trap of schop gegeven maar wel vanaf dag 1 laten merken dat ik de baas ben en hij heeft me welgeteld 1 keer gebeten dat ik hem net had en heb hem toen zooo hard teruggebeten dat hij het nooit meer gedaan heeft. Toen hij bij mij kwam kon hij ook geen voetjes geven maar door te oefenen oefenen oefenen en streng te blijven als hij terugtrok geeft hij ze nu wel keurig en kan tenminste normaal bij de smid staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:48

Ik heb mijn enigste eigenste ook nooit geskupt, maar paarden waar ik mee moest werken wel