Vind het appart hoe makkelijk er hier over "schoppen en slaan" wordt gesproken. Op het moment dat een paard iets doet wat niet mag, mag je hier UIT REACTIE op reageren. Dus snel, zonder na te denken en binnen 3 seconden moet het weer afgelopen zijn.....
Mijn mening en reactie op jouw vraag heb ik 2 pagina's geleden al gegeven.
Citaat:
Jullie maken allemaal achter elkaar fouten, eerst de eigenaar, toen jullie, vervolgens de hoefsmid en als laatste weer de eigenaar door niet in te grijpen.... Ik mag hopen dat je weet over welke fouten ik het heb.
Je moet een veulen bepaalde zaken leren, of hij nou vervelend is of niet. Mocht het veulen je een keer een trap verkopen dan kan je hem daarvoor straffen binnen 3 sec. Doe je dit niet, dan zal het veulen dit blijven doen.
Uiteindelijk bereik je het meeste met liefde en geduld en aangezien jullie zo te horen vooral geen geduld hebben kun je dat veulen beter in de wei laten staan en ervoor zorgen dat je eerst eens heel veel ervaring, kennis en geduld gaat opdoen.
Zoals je dit verteld valt het bijna onder dierenmishandeling.
Onze vorige smid flikte het ook een aantal keer om een mep met de vijl te verkopen, nou nu hebben we een nieuwe en de paardjes zijn nog nooit zo rustig en braaf geweest.....
Als je een veulen opvoedt WEET je dat hij ooit naar de smid zal moeten, en hoe lastig hij ook is met voetjes geven, hij MOET EN ZAL het leren, maar wel met geduld en liefde en niet met schoppen en slaan....
Jouw reactie valt mij zeer tegen. Mensen geven niet alleen kritiek, maar de meesten geven ook adviezen.
De situatie van de eigenaar die herken ik van iemand die ik erg goed ken. Dat is een man van 62, hij heeft al 8 jaar 5 paardjes en zou die ook voor geen goud weg doen. Toen hij merkte dat hij niet alles meer alleen aankon heeft hij GESCHIKTE mensen gezocht om zijn paarden (inclusief een veulen) te verzorgen en te rijden.
Hij hield altijd een oogje in het zeil en meestal ging het ook wel goed, maar af en toe zijn er wat wisselingen van verzorgers geweest omdat de oude verzorgster het gewoon niet aankon of het kwa tijd niet redde.
Kortom, ik zou mij als ik jullie was met z'n tweeen gaan concentreren op het veulen en daar heel veel advies over inwinnen. Boeken lezen, vragen stellen, ervaringen met ander uitwisselen, tips vragen etc. etc.
Verder zou ik ervoor zorgen dat de eigenaar van het veulen en de rest van de paarden, iets meer verzorgster gaat zoeken, zodat ieder paard de nodige aandacht krijgt en dat de eigenaar toch zijn paarden kan houden.