Mazzel naar de kliniek... iets met zijn kroongewricht??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miss_kippie

Re: Mazzel naar de kliniek... iets met zijn kroongewricht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:00

erg vervelend allemaal zeg snap best dat de DA het druk heeft maar hij moet toch ook snappen dat jij ook wat wil weten pffff

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:38

Ik snap heel goed hoe je je voelt.
Ik heb precies hetzelfde, kwá DA'en meegemaakt.
Na maanden aanklooien en niet weten wat het was, waardoor mijn paard (5 jaar). nog meer blessure's had opgelopen door het niks mogen doen, kwam het er uiteindelijk op neer dat hij inegslapen moest worden.

Natuurlijk is dit niet hetzelfde met als met Mazzel, maar ik weet wel hoe vervelend het is, om te moeten wachten, wachten en nog eens wachten. En geen duidelijkehid te krijgen.

Sterkte!!! En ik hoop dat je gauw wat wijzer wordt!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 23:03

Vanmorgen om 8.15 werd ik gebeld door de DA. Ze hebben iets gevonden via de CT. Mazzel heeft last van zijn Impar Ligament, oftewel het bandje tussen het hoefbeen en het straalbeen.
Einde van de middag heb ik hem opgehaald en heb een goede uitleg gekregen met de scans erbij.

Hij staat nu op een Napoleon ijzer (omgekeerd ijzer) met een zooltje. Over 6 a 7 weken moet ik weer terug voor nieuwe ijzers en voor controle.

Advies: 2 tot 3 maanden rust, stappen mag, maar hij mag geen gekke sprongen maken. Liefst op vlakke en zachte bodem zetten (de paddock had ik bedacht).

Deze blessure kost zeker 5 maanden en hoe het ontstaan is durft hij niet veel over te zeggen. Je ziet ze vaker bij springpaarden, maar gezonde paarden mogen hier geen last van hebben. Het was dus een zwakke plek bij Mazzel.

Vooruitzicht: Daar kan hij weinig over zeggen. Er zijn paarden die weer goed zijn na deze blessure, maar ook paarden die niet goed zijn na deze blessure. Kan alle kanten nog uit.

Wederom geduld.

Mazzel was trouwens volledig in paniek toen hij bij kwam uit de narcose. De assistent had de DA erbij gehaald en ze hebben hem vast moeten zetten bij zijn hoofd en staart. Hij ging volledig door het lint....

Ik krijg trouwens alle foto's en scans en echo's die ze hebben gemaakt, leuk voor het archief...

Moet gewoon weer geduld hebben...De tijd zal het leren....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 23:06

jeetje, sterkte zeg!
het komt wel goed!! Lachen

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 06:54

Getver, klinkt niet echt goed. maar vol goede moed er tegen aan, ik duim voor jullie.
Wel zielig dat hij zo in paniek was.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 07:11

hier wordt geduimd dat het allemaal goed komt, je geduld wordt wel op de proef gesteld zo, maar goed, er is nu nog hoop, als het gewoon over en uit is (als in geen herstel) was het meer balen geweest.

Veel succes met hem, hopelijk heb je over 5 maanden weer een gezond beestje!

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:12

ACSM schreef:
Vanmorgen om 8.15 werd ik gebeld door de DA. Ze hebben iets gevonden via de CT. Mazzel heeft last van zijn Impar Ligament, oftewel het bandje tussen het hoefbeen en het straalbeen.
Einde van de middag heb ik hem opgehaald en heb een goede uitleg gekregen met de scans erbij.

Hij staat nu op een Napoleon ijzer (omgekeerd ijzer) met een zooltje. Over 6 a 7 weken moet ik weer terug voor nieuwe ijzers en voor controle.

Advies: 2 tot 3 maanden rust, stappen mag, maar hij mag geen gekke sprongen maken. Liefst op vlakke en zachte bodem zetten (de paddock had ik bedacht).

Deze blessure kost zeker 5 maanden en hoe het ontstaan is durft hij niet veel over te zeggen. Je ziet ze vaker bij springpaarden, maar gezonde paarden mogen hier geen last van hebben. Het was dus een zwakke plek bij Mazzel.

Vooruitzicht: Daar kan hij weinig over zeggen. Er zijn paarden die weer goed zijn na deze blessure, maar ook paarden die niet goed zijn na deze blessure. Kan alle kanten nog uit.

Wederom geduld.

Mazzel was trouwens volledig in paniek toen hij bij kwam uit de narcose. De assistent had de DA erbij gehaald en ze hebben hem vast moeten zetten bij zijn hoofd en staart. Hij ging volledig door het lint....

Ik krijg trouwens alle foto's en scans en echo's die ze hebben gemaakt, leuk voor het archief...

Moet gewoon weer geduld hebben...De tijd zal het leren....

Nou het is nu dus afwachten. Ik hoop dat het bij mazzel net zo goed uitpakt als bij mijn paard.
Die heeft hetzelfde ijzer trouwens eronder, en zoals ik al eerder heb verteld, ze loopt echt super nu!!!!!
Ik heb haar ook 3 maanden rust gegeven, en ik ben nu heel blij dat het nu zo uitpakt.

Ja dat uit die narcose komen, dat vond die van mij ook niet prettig. Die van mij had zelf haar hoofd op verschillende plaatsen kapot, en ook op haar benen had ze verschillende wondjes zitten.
De DA had ook nog nooit zo´n druk paardje meegemaakt. Ja er zit veel bloed in, en het is een zenuwachtig paardje, zeker voor vreemden. Heel eenkennig. Maar gelukkig is het zowel bij mazzel als bij mijn paardje goed gegaan!!!!

Nogmaals, ik hoop voor jou en mazzel dat het ook allemaal goedkomt.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:32

Iig wat meer duidelijkheid...
Heel veel sterkte en hopelijk loopt Mazzel over een paar maanden weer als een zonnetje.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:15

Heb je topic steed gevolg. Ik wil je veel stekte wensen met mazzel. En hopelijk heeft hij weer zo mazzel dat hij geneest van de blessure.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 17:36

Bedankt voor de reaties..... ik blijf maar hopen, dat is het enige wat ik nu kan doen Scheve mond

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:03

Hey,

Ik vroeg me af hoe het nu met Mazzel is?

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 00:48

Mazzel staat nu op de paddock en blijft daar eigenlijk vrij vrolijk onder. Hij is wat klierig met wandelen in de bak, maar dat is logisch en een goed teken zullen we maar zeggen. Verder doet hij niks....

Over 2 weken moet ik terug naar de kliniek en gaan ze kijken hoe hij loopt. Tevens krijgt hij nieuw beslag.

Ik hoop dat de verschillende dierenartsen geen gelijk hebben en Mazzel ooit weer topfit wordt. Als ik ze moet geloven is de kans zeer klein, Heb 3 dierenartsen gesproken en dit zeiden ze:
1. Redelijk tot afwachten
2. Reken er maar niet op dat hij ooit weer goed komt en zo ja, dan niet meer op het oude niveau
3. Minder dan 25% kans op herstel

Ga er maar vanuit dat Mazzel tot die 25% hoort en weer topfit wordt!!!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:34

Ik duim voor je dat Mazzel bij die 25% hoort!
Even doorbijten en dan weet je weer wat meer!
Sterkte & succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 08:28

Natuurlijk hoort Mazzeltje bij die 25% en herstelt hij helemaal! Echt!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 00:16

@ Janouk: Ik moest idd vandaag naar de kliniek (voor nieuwe ijzers en kijken hoe hij loopt) en Mazzel heet niet voor niets Mazzel Knipoog Hij liep gewoon goed Go jij! Go jij! De dierenarts was helemaal blij en verrast. Er waren een aantal studenten en hoefsmid die keken hoe hij liep (waarschijnlijk leuk project Tong uitsteken )
Er werd zelfs in het verslag geschreven in het dossier (computer) Uitslag kreupelheidsonderzoek: goed, Hoera!!
Leuk he?!!

Nu is het een kwestie van tijd en nog meer rust (ga er vanuit tot augustus). Heb alle tijd van de wereld dus geen probleem! Het gaat gewoon goed komen, ben zo blij Haha!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 07:03

WOW, traan, traan, Wat een geweldig goed nieuws. Ik ben zo blij voor jou en Mazzeltje. Mazzel heeft altijd Mazzel! Helemaal super. Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
Mag je al pijnstillers afbouwen of heb je dat al afgebouwd?

Wij spreken af dat wij samen in augustus 2008 een rondje bos doen jij met Mazzel en ik met Image. Dan zijn beide patienten vast helemaal hersteld!!!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 08:15

Hij heeft alleen de eerste 10 dagen op pijnstillers gestaan, daarna niet meer. Het enige dat moet worden afgebouwd is het speciaal beslag. Langzaam krijgt hij steeds iets normaler beslag.

In 2008 maken we zeker een rondje door het bos. Veel sterkte met Image.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:44

Hé super joh!!!! Go jij! Go jij!
Wat heeft Mazzel toch altijd weer een mazzel! Haha! Knipoog

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:03

Dat is super nieuws! Ben helemaal blij voor je!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:13

ojee wat een verhaal meid!!
ik zit nog in de molen van een diagnose stellen.
Mijn paardje (haflinger) is 9 weken terug kreupel gaan lopen het was er ineens.
hij heeft 6 weken boxrust gehad en 3 weken erna wat padock beweging.
heb hem 3 weken geleden gelongeerd om te kijken hoe het ging.
en ja hoor hij liep goed!!!
toch nog even laten staan en vorige week weer begonnen met hele lichte training,alleen stappen dus.
Ben een keer in draf geweest en toen was het weer terug super kreupel.
Dus naar de kliniek,,,ze weten niet wat er aan de hand is.
hij gaat vandaag onder een zogenaamde scintigrafie behandeling,is een soort scan.
En we hopen dat er daar iets op te zien is wat de oorzaak is.
hij zakt duidelijk door het linker achterbeen heen.
hoe begon jou kreupelheid bij mazzel?
ik wens je zoveel succes met mazzel en weet hoe je je nu voelt!!
ik mag zidar tot dinsdag geen eens zien en dat doet verdomd zeer!!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 20:54

@ Moniek: Heb je al uitslag van de scinti?

Ik merkte aan Mazzel dat hij linksom licht kreupel liep op het gras tijdens een wedstrijd. Na controle thuis op het harde liep hij kats kreupel... Waarschijnlijk heeft hij een overbelasting opgelopen na een crosstraining de week ervoor (maar het impar ligament moet al wel een zwak punt zijn geweest). Op het zachte liep hij goed.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:06

ACSM schreef:
@ Moniek: Heb je al uitslag van de scinti?

Ik merkte aan Mazzel dat hij linksom licht kreupel liep op het gras tijdens een wedstrijd. Na controle thuis op het harde liep hij kats kreupel... Waarschijnlijk heeft hij een overbelasting opgelopen na een crosstraining de week ervoor (maar het impar ligament moet al wel een zwak punt zijn geweest). Op het zachte liep hij goed.

Dat deed die van mij ook. Op het zachte was ze veel minder kreupel dan op het harde.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 21:13

En die staat nu toch ook op rust? Gaat het al wat beter?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:24

ACSM schreef:
En die staat nu toch ook op rust? Gaat het al wat beter?

Ze staat op het moment bij de fokker op de wei. Ik ga zondag weer bij haar kijken. Maar eigenlijk wil ik tot april niet kijken hoe ze loopt, gewoon met rust laten. In stap is er weinig aan te zien, rechtuit was ze wel kreupel in draf toen ze weg ging, en op de volte en buigproeven waren dramatisch.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 21:26

Dat snap ik wel... Heb de afgelopen 7 weken ook niet gekeken. Durfde niet te kijken, was bang om te zien dat hij kreupel liep.