Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ACSM schreef:Vanmorgen om 8.15 werd ik gebeld door de DA. Ze hebben iets gevonden via de CT. Mazzel heeft last van zijn Impar Ligament, oftewel het bandje tussen het hoefbeen en het straalbeen.
Einde van de middag heb ik hem opgehaald en heb een goede uitleg gekregen met de scans erbij.
Hij staat nu op een Napoleon ijzer (omgekeerd ijzer) met een zooltje. Over 6 a 7 weken moet ik weer terug voor nieuwe ijzers en voor controle.
Advies: 2 tot 3 maanden rust, stappen mag, maar hij mag geen gekke sprongen maken. Liefst op vlakke en zachte bodem zetten (de paddock had ik bedacht).
Deze blessure kost zeker 5 maanden en hoe het ontstaan is durft hij niet veel over te zeggen. Je ziet ze vaker bij springpaarden, maar gezonde paarden mogen hier geen last van hebben. Het was dus een zwakke plek bij Mazzel.
Vooruitzicht: Daar kan hij weinig over zeggen. Er zijn paarden die weer goed zijn na deze blessure, maar ook paarden die niet goed zijn na deze blessure. Kan alle kanten nog uit.
Wederom geduld.
Mazzel was trouwens volledig in paniek toen hij bij kwam uit de narcose. De assistent had de DA erbij gehaald en ze hebben hem vast moeten zetten bij zijn hoofd en staart. Hij ging volledig door het lint....
Ik krijg trouwens alle foto's en scans en echo's die ze hebben gemaakt, leuk voor het archief...
Moet gewoon weer geduld hebben...De tijd zal het leren....
ACSM schreef:@ Moniek: Heb je al uitslag van de scinti?
Ik merkte aan Mazzel dat hij linksom licht kreupel liep op het gras tijdens een wedstrijd. Na controle thuis op het harde liep hij kats kreupel... Waarschijnlijk heeft hij een overbelasting opgelopen na een crosstraining de week ervoor (maar het impar ligament moet al wel een zwak punt zijn geweest). Op het zachte liep hij goed.
ACSM schreef:En die staat nu toch ook op rust? Gaat het al wat beter?