Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
randie schreef:Ik denk dat de huidige paarden toch wel wat anders zijn dan paarden in de natuur. Die van mij staat al bij de poort te miepen of hij naar binnen mag als het regent....
En daar wordt niet mee gereden op wegen etc.
Citaat:Dan heb je het even alleen over jouw paard, want die van mij heeft een gloeiende hekel aan stallen/opgesloten zijn en is het gelukkigst en gezondst buiten, in weer en wind. Hij loopt regelmatig over de weg te wandelen met mij en wordt natuurlijk bekapt. Geen problemen hier, hoor.
randie schreef:Citaat:Dan heb je het even alleen over jouw paard, want die van mij heeft een gloeiende hekel aan stallen/opgesloten zijn en is het gelukkigst en gezondst buiten, in weer en wind. Hij loopt regelmatig over de weg te wandelen met mij en wordt natuurlijk bekapt. Geen problemen hier, hoor.
Klopt dit is ook per paard verschillend. Hetzelfde als het hoefverhaal, ieder paard is een individu dus ieder paard moet apart bekeken worden wat het best is voor hem / haar.
ik moet overigens wel zzeggen als hij staat te miepen bij de poort hij daardoor niet eerder naar binnen komt hoor, een paard moet maar tegen een beetje regen kunnen![]()
Gelukkig maar, want van een beetje regen gaan ze echt niet dood.

Sim0ne schreef:Zonder ijzers kan altijd, want er zijn alternatieven zoals hoefschoenen en kunststiof beslag.
Dat ze te hard slijten komt meestal omdat ze te lang ijzers hebben gehad waardoor de hoeven zacht zijn geworden. Onze shet en ijslander kunnen urenlang op het asfalt lopen, zij hebben nooit ijzers gehad en staan 24/7 op weiland en paddock en hebben knijterharde hoeven. Onze fjord heeft 5 jaar op ijzers gestaan en heeft nu na twee jaar blote voeten nog steeds zachtere hoeven dan de andere twee...
suusje26 schreef:Aan hoefschoenen zal ik al helmaal niet beginnen, of je moet elke week nieuwe laten maken.
Somebitch schreef:Dus jij wilt zeggen dat iedere 3 a 4 maanden een paard dood ging omdat zijn hoeven te lang waren.
Als jij een paard nu op ijzers zet.. Je laat hem daar 10 jaar op staan.. Vervolgens wil je niet meer dat hij ijzers heeft omdat hij met pensioen is (ik zeg maar wat hoor) wedden dat na dag 1 zijn hoeven gaan brokkelen en scheuren?
randie schreef:Ik denk dat de huidige paarden toch wel wat anders zijn dan paarden in de natuur. Die van mij staat al bij de poort te miepen of hij naar binnen mag als het regent....En daar wordt niet mee gereden op wegen etc.
007 schreef:Natuurlijk!! anders had de natuur een paard ijzers mee gegeven bij de geboorte
kynshiri schreef:alle paarden zouden best ijzerloos kunnen, als de eigenaars het maar willen...ijzerloos wil zeggen dat je de hoeven elke dag goed moet controleren en eventueel bijvijlen, opletten waar je loopt op wandeling of eens een keer wandelen overslaan omdat je paard gevoeliger loopt.
en al die mensen die beweren dat hun paard niet zonder kan omdat zn hoeven anders scheef groeien ofzo: dan ben je gewoon te laat met bijwerken, zo simpel is het... mijn pony staat ook scheef en die haar hoefjes zijn prima. waarom? omdat ik ze elke week netjes zet... en mn paard moest zogezegd ijzers omdat hij brokkelvoeten heeft die traag groeien... elke week liep ik ijzers te zoeken in de wei. oplossing? gewoon ijzers weg en de hoeven heel goed onderhouden. Ik heb altijd mn vijl bij me bij het hoeven schoonmaken en als er ook maar een piepklein dingetje niet meer perfect is, wordt dat bijgevijld