Kroonrand Wond - Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marei

Re: Kroonrand Wond - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:10

Het ziet er beter uit ja,het lijkt zich van binnen al meer te sluiten zo geleidelijk aan naar buiten toe.
Dat is wel de mooiste genezing,er kan niks in achter blijven en wild-vlees groei bevorderen.
Het is idd heel vies en misselijkmakend om daar van dichtbij van alles uit te moeten plukken,ieuw..is Animalintex geen optie om mee te bedekken?
Heb je enig idee hoe dit gebeurt kan zijn?
En komt de aanhechting van de kroonrand met de hoef weer helemaal goed denk je?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 17:24

Ik mag het niet afdekken van de DA. Ik heb er namelijk wel omgevraagd vanwege de viezigheid, maar onbedekt is het beste. Wel schoonhouden (dat doe ik iig 2x per dag) maar ook alleen met water.

Hoe het is gebeurd heb ik geen idee van... Al heb ik wel het idee dat het samenhangt met het aftrappenv an haar voorijzers (dat gebeurd nog wel eens in een gekke bui). Ik denk dat ze op die manier misschien ook haar been heeft opgehaald op een of andere rare achterlijke manier... Springschoenen zijn binnen, dus ze gaat iig voor in de beschermers voortaan het land op, en als de wond heel is ook een tijdje achter in de springschoenen, omdat ik denk dat het nog wel wat kwetsbaar blijft.

Of de aanhechting kroonrand hoef helemaal goed komt is nog moeilijk te zeggen... Ik hoop dat we er weinig problemen mee gaan hebben, maar dat kon (als ik het goed had begrepen) nu nog niet gezegt worden. Het is nog even afwachten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:26

Of het weer helemaal goed komt is natuurlijk moeilijk. Ik ga ervan uit dat zolang het geneest en niet begint te onsteken dat het dan de goede kant opgaat. Mocht het wel gaan onsteken heb je kans dat het ook binnenin de hoef (o.a. het hoefbeentje) gaat ontsteken en dat zou mijn grootste angst zijn! Zolang het van binnen geneest ga ik ervan uit (ook omdat ze niet echt kreupelt) dat het dus goed gaat. ik zou wel de hoef regelmatig bevoelen (i.v.m. warmteverschil met de andere hoeven) en ook opletten of er meer pulsatie in de koot te vinden is als bij de andere hoeven. Dit is ook vaak een teken dat er een ontsteking gaande in de hoef is. Qua behandeln zou ik gewoon overleggen met de veearts en vragen of je er een betadinedoekje of iets dergelijks in mag doen. Dan kan er natuurlijk minder vuil inkomen, maar je behandeld toch al met een zalf of niet? Dan kun je ook een gaasje er voorzichtig indrukken als je er zalf in en op hebt gedaan. Die dikke rand is volgens mij een natuurlijke reactie om ervoor te zorgen dat het weer aan mekaar gaat groeien. Op den duur zal dit gaan zakken, natuurlijk groeiproces en moet je ervoor zorgen dat de hoefsmid er niets af haalt. I.v.m. doorzakken van de nieuw te vormen kroonrand.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:31

Onze Dijan heeft precies hetzelfde gehad. Bij hem is echter wel de DA geweest om hem een antibiotica spuit te geven. HIj heeft bij ons boxrust gehad tot de wond genezen was en de wond werd ingepakt en iedere dag gewassen en verschoont. Toen het al mooi begon te genezen ging het verband eraf en toen het dicht was zijn we er anti-wildvlees-gel op gaan smeren. Je zult dit zeker nog terug zien in de hoefgroei, maar bij ons heeft hij daar geen last van, er zit gewoon een verdikking op in de vorm van een streep naar beneden. De wond is nog wel zichtbaar (dikker dan de rest vd huid) en er groeit (nog) geen haar op. Ik denk ook niet dat dit nog zal komen. Ik kan een foto maken als je wilt weten hoe het er nu uitziet??

Boxrust is denk ik niet altijd nodig maar bij ons geval hadden wij een wei met ook stukken modder (viezigheid in de wond) en bovendien rent hij zoveel en zohard door de wei door zijn temperament, dat de wond anders nooit goed genezen zou zijn. Die zou dan vies geworden zijn, en er kon dan geen korstje op komen omdat de huid steeds beweegt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 17:47

Dat ontsteken ben ik idd ook bang voor, ik hou het nauwlettend in de gaten. GIsteren was ik maar 1x zelf gegaan en savons was mijn vriendin gegaan, maar vooral nu voelt ik me dan wel behoorlijk bezorgt weer. Ik ben zo slecht ni het uit handen geven Haha!

Sochtends is haar been nog wel flink vol gelopen, maar dat is na was beweging al snel weer weg. Het is ook niet warm gelukkig evenals haar hoef. Ik voel ook altijd haar wond door mijn hand er lichtjeso p te leggen, kijken of dat warm is. En iig om de dag kom ik met een termometer aanzetten Bloos (wat vos nu niet meer zo leuk vind Clown)

Als het warm wordt of iets, komt er gewoon weer een DA langs. Zo heerlijk een eigen paard! Al moet ik wel wennen hoor... Ik ben de enigste daar op stal, dus echt feedback van andere paarden mensen heb ik op dat gebied niet, en moet er nog aan wennen dat IK de touwtjes in handen heb. Maar het is wel heerlijk moet ik zeggen... Geen onnodige zorgen meer.

De hoefsmid meot over 2 a 3 weekjes weer komen (iig als ze haar ijzers voor onder houdt natuurlijk anders eerder Knipoog) en kijken hoe we het gaan aanpakken. AL mag hij er idd niet teveel aan zitten miepen, dat vind ik maar eng. Dat doen we op later stadia wel even en niet als het nog zo teer is.

Oja, springschoenen zijn inmiddels binnen. Ze gaat iig voor in de springschoenen voortaan (mits het bevalt) en als de wond dicht is ook achter waarschijnlijk, omdat het natuurlijk nog wel een tijdje wat teer blijft denk ik.

@ MyStar: Ik ben wel erg benieuwd naar een foto. Als je die zou willen maken, graag!

Boxrust zal misschien het proces nog iets versnellen, maar helaas andere processen aansturen bij vos... Ze is nogal snel stijf, stalbenen blabla (ja, heel leuk paard is het idd Knipoog). Daarnaast was de laatste keer stalrust vanwege een andere lichte blessure geen succes, haar weerstand kelderde drastisch ging ze ook nog eens hoesten en kreeg ze koliek... Dus nee, dat durf ik niet. Als het ECHT moet dan zeg ik oke, maar nu loopt ze lekker op het land, en hopen we dat het zo ook lukt. Ze kan wel eens gek doen, met natte dagen moet ik 3x komen om het een beetje modder vrij te houden, maar goed, dat moet dan maar Lachen
Beweging was volgens mijn DA geen probleem, al zal het de groei van wildvlees wel eventueel wat meer kunnen aanzetten. Dit hoop ik wat opte vangen met die anti wildvlees zalf.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:08

Onsteking kun je herkennen aan de oplopende temperatuur en pulsatie,maar ook aan de felrode kleur.
De wond ziet er heel licht roze uit dus daar is geen sprake van.
Lijkt me een goed idee,springschoenen aan in de wei.Als je paard al vaker een ijzer aftrapt zal dit ook de laatste keer niet hoeven zijn.Je hebt trouwens ook van die rubber ringen die je om de koot kan doen.Misschien een 2 de optie Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 17:44

Kleine update. De wond gaat opzich wel goed. Nu een week zonder zalf, wat me eigenlijk niet bevalt. Ik ga morgen weer even met de DA bellen voor zalf, omdat ik het idee had dat MET smeren de wond veel sneller genas dan zonder. Er lijkt weinig verandering in te zijn gekomen, enkel dat de randen net verbrand lijken...

Probleem was echter dat de zalf in nota stond (besteld moest worden) maar het is nog niet binnen... In de tussentijd moest ik er maar acederm op spuite, dat gebeurd nu ook overdag, maar vind ik geen fijn spul. Vandaar dat ik weer andere zalf wil voor snellere (en betere) genezing, aangezien acederm ook wildvleesgroei wat meer bevorderd. En dáar heb ik ook geen zin in.

Vandaag leek hij iets gekwetst toen ze naar buiten gingen en echt té achterlijk zijn gaan doen... Ik ben benieuwd hoe het er straks uitziet. Ze loopt er verder wel goed op. Om de dag zadel ik haar sinds kort (2x gedaan) op, om een stukje onder het zadel op de weg te stappen. Dat gaat goed, zevind het erg leuk!

Nieuwe fotos heb ik er ook weer bijgezet:
http://smg.photobucket.com/albums/v177/ ... nrandwond/

Vandaag:
Afbeelding

Maandag komt de hoefsmid. Daar even wat aan vragen wat hij er van denkt (nu ben ik er zelf bij, als er niets bij hem tussenkomt Knipoog). EN gaan kijken hoe we dat been gaan beslaan... NIet is ook niet echt handig, moet wel gebeuren. Maar goed, wel het liefst zonder pijn of nare ervaring. Wil niet dat ze bang gaat worden voor de smid...

Dinsdag is het alweer een maand verder, al denk ik dat het nog wel lang duurt voordat het echt geheeld is... Als het nog heelt, het gaat momenteel zo langzaam... *diepe zucht*
Overigens heb ik haar dan ook 5 maanden, waarvan ze er momenteel al iig ruim 2 op rust heeft gestaan Nagelbijten / Gniffelen

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:32

Het ziet er beter uit als 1 aug. hoor.De zwarte randen zijn een stuk minder.Je kan best die haren rondom een beetje wegknippen dan irriteerd dat niet in de wond.
Tjonge ,wat kan die lekker uit z'n dak gaan,zeg Clown Geef je hem wel minder krachtvoer nu?
Hopen dat die goeie zalf weer snel te krijgen is Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:53

Persoonlijk vind ik dat het helemaal niet zo snel geneest.
Ik weet dat het op een vervelende plek zit, maar het heeft er veel beter uit gezien..
Nog steeds niet overstappen op groene leem?
Dat houdt ook de troep buiten.... en bevordert het genezen van binnen uit..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 20:54

katchina schreef:
Het ziet er beter uit als 1 aug. hoor.De zwarte randen zijn een stuk minder.Je kan best die haren rondom een beetje wegknippen dan irriteerd dat niet in de wond.
Tjonge ,wat kan die lekker uit z'n dak gaan,zeg Clown Geef je hem wel minder krachtvoer nu?
Hopen dat die goeie zalf weer snel te krijgen is Knipoog

Ze krijgt helemaal geen krachtvoer. Ze is echt een hittepit. Wat dat betreft hoop ik dat het snel weer WARM weer wordt, dan heeft ze geen fut om wat te doen. Vandaag was het fris en veel wind, en zijn ze ook weer flink uit de dak gegaan toen ze de wei in mochten... Morgen even een andere volgorde proberen met het in het land zetten, kijken of ze dan wat rustiger zijn. Al gok ik dat het niets uithaalt Tong uitsteken

femmefatale1 schreef:
Persoonlijk vind ik dat het helemaal niet zo snel geneest.
Ik weet dat het op een vervelende plek zit, maar het heeft er veel beter uit gezien..
Nog steeds niet overstappen op groene leem?
Dat houdt ook de troep buiten.... en bevordert het genezen van binnen uit..

Ik ga morgen de DA bellen wat ik het beste kan doen, en dan zal ik ook vragen over groene leem... Daar hoor ik meer mensen over idd.
Zo aan de lucht helen doet het idd niet echt naar mijn idee. Het moet echt weer ondersteund worden door een zalfje of wat dan ook...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:14

Hoi,
Ik heb je fotoalbum bekeken en vind dat er wel degelijk vooruitgang inzit hoor! Tuurlijk duurt het lang, je moet niet vergeten dat het wel een heel beweeglijk stuk is en dat die bokkesprongen er natuurlijk ook niet bevordelijk voor zijn. Kun je vosje niet tijdelijk achter van de ijzers af doen? De hoefsmid moet de hoef ook alle kanten opdraaien en dan heb je kans dat het weer (van binnen) kapot gaat. Dit gebeurt natuurlijk ook met haar bokkesprongen, maar daar kun je weinig aan doen. Of je moet haar al op stal houden. Maar dat had je al aangegeven dat je dat liever niet wilde. Jammer dat je al zoveel pech hebt gehad met je vosje, maar dat overkomt de besten hoor Ach gut Behalve diegenen die ze nooit naar buiten doen en dus een paardonwaardig bestaan gunnen. Ik heb zelf een keertje een wond op m'n scheenbeen gehad (die in eerst instantie ook wel leek mee te vallen, heb het dus niet laten hechten met m'n stomme kop) en dat heeft ook heel lang geduurd voordat dat genezen was. Kreeg ook van die witte randen op de wond. Moest ook vanbinnenuit genezen. Heb de wond ook alleen maar behandeld met betadinegaasjes (Ben pas laat naar de dokter gegaan) en dat heeft ook zeker een dikke maand geduurd. Deze wond bij vosje is nog dieper en omdat het op een zeer bewegelijk deel zit moet je ervan uit gaan dat dit id nog wel even gaat duren. Probeer weer een goede zalf te krijgen want dat kan id "wonderen" doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 21:24

Ik ga idd vragen aan de smid wat we er aan kunnen doen, want zie het niet zitten dat hij er flink aan gaat zitten en doen... Ik heb al die tijd ook haar hoef niet goed uit gekrabt omdat ik hem niet zo durf op te tillen. Ik zet hem altijd in rust stand zal maar zeggen en ga dan een beetje moeilijk doen met een hoevenkrabber Nagelbijten / Gniffelen

Zit wel even in een dipje hoor... Vooral vandaag, omdat ze weer zo vreselijk hyper was... Bijten, de zwarte in het land steeds uitdagen en uit het niets trappen, dribbelen, niet stil willen staan met alles en nog wat... Arg, wanneer wordt het weer 30 graden? Dan is ze iig flink duf en heeft ze niet zoveel praatjes. Dit koude wind weer is niet bevoordelijk voor haar energielevel en humeur. Als het weer zo blijft, en vos zo hyper blijft, vraag ik me af hoe we dat de komende weken gaan uithouden...

*probeerd positief in te zien* Ik krijg iig veel beweging door 2x per dag op en neer te fietsen (toch weer een kwartier fietsen van huis) en toch wel ergens blij dat het in de vakantie is, zodat ik het alelmaal zelf kan doen. MOet er niet aan denken dat ik op school zat en ze 2x per dag gedaan moest worden... Dat zou ik nooit redden (en ik ben zo slecht in het uit handen geven, zeker met zulke dingen Tong uitsteken)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:29

JAAA, ik begrijp je volkomen, kan ook niets uit handen geven bij m'n horsies. En je hebt echt een merrie hoor Haha! Haha! laat maar lekker gaan joh. Als het id erger zou worden kun je altijd nog in overleg met DA kijken of het beter is dat ze een poosje op stal moet, maar zolang het geneest en al duurt dat lang, moet je maar op deze manier doorgaan. Heeft de DA in het begin gezegd dat ze beter stalrust kon krijgen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 21:45

Nee, de DA is altijd voor beweging geweest. Beweging bevorderd wel een beetje wild vlees vorming, maar vooral omdat ze smorgens nog zo'n vol gelopen been heeft is beweging wel goed. Maar goed, als het echt lang duurt moet ze toch maar op stal en dan 2x per dag aan de hand stappen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:50

Heb net even je profiel bekeken, wat een GEWELDIG PAARD!!! Moet je zuinig op zijn. Leuk om die "oude" bleodlijnen terug te zien. heb zelf ook welke gehad met wat van die voorouders. Prachtig filmpje OK dan! Echt toppertje. Nu weer effe over het probleem: ik houd er ook niet van om een paard stil te zetten en met name als het been zo dik wordt kun je nog verder van huis komen dus id goed om naar buiten te doen, maar wat een tornade is die meid zeg Hyper!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 22:15

Thanx, ben ook ontzettend trots op haar. Totaal niet mijn type paard eigenlijk (veelte druk Tong uitsteken), maar toch 100% voor haar gevallen. En zou nu niet meer zonder kunnen Lachen

Ik heb op stal nog een soort van klei staan dat ik ooit eens van de DA kreeg voor een dik been. Dat kan misschien ook wel groene leem zijn, weet ik niet eens. Ga ik morgen ven kijken!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:21

Bij mijn paard heb ik later calendulagel erop gesmeerd, dit genas heel goed en geen wild vlees.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 16:58

Ik heb nog geen groene leem. HOPELIJK komt de DermaGel die ik eerst had maandag / dinsdag weer binnen, en heb ik nu eventjes een tubetje zalf voor tussendoor omdat ik er wel iets op wilde smeren. De wond droogt weer wat mooi op. De Acerderm die ik er een weekje op heb gespoten had het weer wat natter gemaakt (vond ik iig) en deed de wond niet ten goede. Deze zalf maakt het weer wat droger.

Ben benieuwd wat de smid morgen zegt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 11:31

Grmbl, de smid was al geweest..... Hij was blijkbaar vroeger. Baal er wel van, want ik wilde hem ook nog wat dingen vragen, en achter eigenlijk GEEN ijzers... baal van mezelf dat ik hem daar niet even over heb gebeld dat hij die ijzers dan niet mee hoefte te nemen.

Maar goed... Ze was braaf bij de smid, met de wond ging het prima, en hopen dat er van binnen niet veel 'geforceerd' is met het beslaan......

8 augustus
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 1187000776

En vandaag na een paar dagen zalf smeren (nog niet schoongemaakt). Het is wel al een stuk droger
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 1187000915

De randen/korsten worden groter, en de wond zelf wordt langzaam kleiner. Het is nog een ontzettend lelijk geheel, maar ach, het gaat niet om uiterlijk natuurlijk...
De foto lijkt het alsof de wond extra 'uitpuilt' zal maar zeggen, maar dat komt mede door de dikke korsten en omdat ik rond de wond weer haren heb geknipt en de tweede foto dichterbij is genomen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:44

En toch vrees ik dat er wild vlees vorming aan komt..

Ik hou dit topic in de gaten.. heel veel sukses!!!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 11:46

Ja, wildvlees ben ik ook wat bang voor. Vandaar dat ik hoop dat mijn zalf vandaag weer binnen is, dat voorkomt wildvles.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:56

Toch ziet het er alweer een stukje beter uit. Ben ook benieuwd hoe de hoef zich gaat ontwikkelen, het likkt of je mazzel hebt en dat het net boven de kroonrand zit. Op een klein stukje na dan.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:34

Hallo, ik had nog een foto belooft van de wond van onze ruin die hetzelfde heeft gehad. Die ga ik zodadelijk eventjes maken en hierop zetten.

Er is een goede zalf tegen wildvlees, heet volgens mij Vulcatan of zoiets.
En calendula werkt inderdaad ook goed voor de wondgenezing maar vind ik iets minder tegen wildvlees. Maar die is ook goed tegen littekens! Bij onze ruin hebben we vulcatan gesmeerd maar we zijn te laat begonnen daarmee. Hierdoor is niet al het wildvlees weggegaan waardoor het nu dus nog wel een 'bult' is.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:33

Zo ziet de wond van Dijan er nu uit. Het is al enkele maanden dicht. (ik had de fotocamera op de verkeerde stand staan daarom is het gras scherper dan het been Muziek! Bloos )
Afbeelding
Shot with FinePix S6500fd

Afbeelding
Shot with FinePix S6500fd

Als je goed kijkt zie je dat het dus doorgroeit in de hoef. Maar daar heeft hij helemaal geen last van. (hij staat trouwens gewoon zonder ijzers o.i.d.)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 14:58

Ja, je ziet het idd in de hoef! TOch wel apart zoiets... Het ziet er wel goed uit nu zo bij jou! Hij lijkt wat hoger te zitten dan mijn wond, maar dat moet ook een flinke jaap zijn geweest zeg! Bedankt voro de fotos Lachen

Ik had bij Hoofcare me even helemaal gek gemaakt met 'kroonrand lifting' fotos te gaan bekijken.... http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm

*draait duimen voor zichzelf dat ik idd mazzel heb en de kroonrand niet teveel is beschadigd. Het lijkt er op dat het maar een klein stukje erboven zit (kroonrand) en het meeste toch netjes onder de wond is gebleven. Dat hoop ik maar, want anders duurt het nog veeeeeeeeeeel langer.

Deze week neem ik even wat meer afstand van Wietje. De wond gaat weer wat beter, en ik ga alleen sochtends om de wond even schoon te maken, in te smeren en haar buiten te gooien. En mijn vriendin doet haar dan savonds.

Vandaag was de wond weer wat droger. Dat vond ik wel positief. Helaas schrok ze met stappen zo erg van een stukje plastic Rolleyes dat ze een flinke bok gaf en wat raar neer kwam op het asfalt, waardoor de wond een heeel klein beetje nat was in de hoek weer...