Mijn paard hoefbevangenheid en in gips

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Mijn paard hoefbevangenheid en in gips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:42

Hoi Dynamiek,

Was even benieuwd hoe het gisteren is gegaan. Heeft ze een nieuw gipsje gekregen, en heb je het nog over bewegen gehad? hoop dat je je weer wat beter voelt......

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 09:26

Hey Kymalin!!!

Ik heb goed nieuws de da vond het goed gaan en was uitermate tevreden hoe de behandeling verloopt!!!! We hebben het oude gips er weer onder kunnen doen de da heeft bloed afgetapt om te controleren of ze inwendig wel in orde was, binnen een half uur had ik uitslag!! niks aan de hand alles was goed Haha! Vrijdag over een 1 week moet ik naar de kliniek om het gips te laten verwijderen en worden er weer fotos gemaakt, en ze gaf me al hoop dat ze op speciaal beslag kwam en niet meer ingegipst wordt!!!! Wel vertelde ze da dat tegelijkertijd dat dynamiek hoefbevangen was geworden ze ook een ander paard hadden die het had deze is verleden week ingeslapen en was er erger aan toe dan dynamiek.

Heb het over het gips gehad het gips werkt bijna hetzelfde als een openijzer, ze mag niet lopen omdat het dan niet geneest en de schade alleen maar erger wordt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:37

Kijk, dat zijn de berichten!!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! En dat is toch hartstikke snel!!! Het komt vast allemaal goed. En als nou uit die foto blijkt dat het hoefbeen niet gekanteld is dan kun je misschien ook nog overwegen om er een gewoon ijzertje maar dan zonder lip aan de voorkant te nemen, loopt mijn Kylian ook op en dat gaat hartstikke goed!! Hoe simpeler hoe beter!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 09:39

Ja idd de hoefsmid zal wel kijken, ben blij dat ze daar een goede smid op de kliniek hebben.
Ik vind het ubberhoud en fijne praktijk.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:47

Erg belangrijk, dat je een goede verstandhouding met de da en de hoefsmid hebt. Ik kan ook heel goed met m'n hoefsmid, we doen alles in overleg en toen Kylian bevangen stond kwam hij dagelijks kijken hoe het met hem was, en zelfs op zondagochtend nog even het ijzertje er onderweg gehaald en hem vervolgens een week later op zaterdagochtend er weer onder gezet. (nou scheelt het natuurlijk ook wel dat hij naast mij woont Haha! ). Nou is het een kwestie van geduld, twee weken is nog heel pril, je moet toch op ongeveer een dikke maand rekenen voor Dynamiek alle rotzooi uit haar lichaam heeft kunnen verwerken, da's normaal hoor!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 09:52

Het vele water drinken en plassen komt door verveling volgens de da, heb nu maar een stuk openhaard hout in de voerbak neergelegd hebben ze wat te rommelen.

Mijn smid heb ik telefoonisch gesproken zal hem volgende week eens bellen hoe en wat. Ik neem aan dat de praktijk dynamiek 1x beslaat en dan overdraagt aan mijn eigen hoefsmid.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:55

Misschien is het een goed idee je hoefsmid te vragen om mee te gaan als er foto's worden gemaakt? Dan weet hij ook precies hoe het er voor staat en kan hij ook nog overleggen met de smid vd kliniek. Heb ik toen ook gedaan, hoefsmid kon dat erg waarderen en wilde graag mee.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 10:10

Kymalin schreef:
Misschien is het een goed idee je hoefsmid te vragen om mee te gaan als er foto's worden gemaakt? Dan weet hij ook precies hoe het er voor staat en kan hij ook nog overleggen met de smid vd kliniek. Heb ik toen ook gedaan, hoefsmid kon dat erg waarderen en wilde graag mee.

Hmm zou hij daar wel tijd voor hebben dan? Het zou wel mooi zijn, maar ik denk dat de smeden wel onderling telefonisch contact zullen hebben, neem ik aan

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:27

Je kunt natuurlijk altijd even aan hem vragen..... En dan zodra je weet wanneer je terecht kunt voor foto's hen daarover informeren. Misschien vind hij het niet nodig, maar misschien juist ook wel heel interessant, en kan hij dan wat klanten verzetten om erbij te zijn.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 10:35

Ik moet hem toch nog effe bellen geef het gewoon door en dan kan hij het zelf beslissen wat hij wil

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:45

Ben benieuwd, vragen kan altijd!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 12:14

Trouwens de koeien hebben mijn weide goed kaal gegeten en het gras begint zelfs al geel te worden Vork Komt me mooi uit weg met dat gras ga er wel een rijbak en een grote losgooiplaats van maken, van de winter mogen ze van mij het mooi dus omploegen, vroeger was ik dus zuinig op mijn grasland nu mag het een zooitje worden! Mijn vriendin set haar 2 shetjes nog effe op het land zodat ze het heel kaal kunnen eten, met de tijd zal dynamiek ook wel weer rond mogen scharelen en aan het werk dus dan kan ik in mijn weide terrecht

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:19

Ik heb 1 stuk, achter het huis wat ze in de winter altijd om mogen ploegen, dat was toen Kylian bevangen werd 1 grote modderpoel, daar was ik toen voor het eerst blij mee Haha! . Naast de bak heb ik nog 2 stukjes weide liggen, die liggen er prachtig bij, maar ik durf ze er nog niet in te zetten Huilen m'n vriend heeft het al een keer met de zitmaaier gemaaid....

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 12:25

Kymalin schreef:
Ik heb 1 stuk, achter het huis wat ze in de winter altijd om mogen ploegen, dat was toen Kylian bevangen werd 1 grote modderpoel, daar was ik toen voor het eerst blij mee Haha! . Naast de bak heb ik nog 2 stukjes weide liggen, die liggen er prachtig bij, maar ik durf ze er nog niet in te zetten Huilen m'n vriend heeft het al een keer met de zitmaaier gemaaid....

Ja jammer is dat he, heb je eigen land kan je het weer niet laten begrazen door de paarden, gelukig kon ik aan de overbuurman vragen of hij zijn koeien erop wilde doen. Ik had geen eigen rijbak ik woon daar nog net 1 jaar, ik ging lekker altijd buitenrijden het bos in, nu ga ik maar zwart zand kweken, je moet wat Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:30

Ik denk dat als het 's nachts wat warmer is (in ieder geval boven de 10 graden) en dan een bewolkte dag, het eens een keertje voor een half uurtje aan het eind van de middag ga proberen. Maar ik durf eigenlijk niet, heb toch best wel de schrik in de benen na al die horrorverhalen. En trouwens..... hij is nog dik genoeg, en als hij nou ook nog gras gaat eten wordt ie weer helemaal tonnetje rond, dat is dan een troost... Zo moet jij ook maar denken..

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 12:32

Nee ik zou het ook niet meer durven

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:35

Heb ook nog gedacht aan zo'n graasmasker van de Paardendrogist, maar volgens mij worden ze door ook niet blij van, zo'n heel geval om het hoofd, vooral als het erg warm wordt, dan zweet hij al van een halstertje om...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 13:14

Kymalin schreef:
Heb ook nog gedacht aan zo'n graasmasker van de Paardendrogist, maar volgens mij worden ze door ook niet blij van, zo'n heel geval om het hoofd, vooral als het erg warm wordt, dan zweet hij al van een halstertje om...

Lijkt me ook erg frusterend voor het paard willen eten en het lukt niet Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:22

Het schijnt dat ze wel kunnen eten met zo'n masker, alleen 50% minder, maar volgens mij worden ze er hartstikke gefrustreerd van, hij is namelijk nogal een vreetschuur Vork ... Zou er een topic over ervaringen met dat soort maskers zijn? Ga trouwens zo naar huis, hoor/zie het morgen wel. Sterkte met Dynamiek!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 15:40

Ik let heel erg op de fructaanindex van hoef natuurlijk. Vanochtend bijv. stond die bij Groningen op laag en toen heb ik ze 3 kwartier op het land gelaten.
Het is alleen voor mij vrij lastig want ik heb meerdere paarden, waaronder een 2 jarige die nu dus ook maar kort in het land staat. En ik moet ze er met 2 longeerzwepen weer uit jagen de paddocks in.

Af en toe denk ik: pffff, wat een hobby!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 15:54

het is wel raak dit jaar met de bevangen paardjes Boos!
de mijne stond er tegen aan,die kwam van achter stijf het land uit.
ze heeft bijna 2 weken in de zandbak gestaan en alleen sto te eten gehad met s`ochtends 1 appel en halve pavo koek en s`avonds 1 appel en halve pavo koek
sinds deze week eerst 3 uurtjes op een kort weitje en de rest tot avond eten in de bak en sinds gister staat ze op een klein stukje met wat gras ,de bak is bezet en ze kan niet op stal overdag omdat ze de boel kort en kleon slaat,daar zijn we nog van aan het revalideren Clown
en s`nachts blijft ze voorlopig wel op stal zonder eten verder dus geen hooi alleen de grondbedekking,stro Knipoog

en ze is in 3 weken tijd al behoorlijk veel afgevallen, ze heeft een hengstennek en deze word minder,haar hangbuik is al mooi recht Knipoog

nu even aankijken hoe ze het doet met deze week de hele dag buiten op het kale stukje[morgen staat er denk ik niets meer op] gaat het goed dan kan ze ook s`nachts buiten blijven.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:22

Aan hoeveel benen is ie bevangen?
Mijn pony was vorig jaar ook bevangen. Ik had haar net met veel pijn en moeite binnen gehaald voor de DA, kon ze weer naar buiten want ze moest in de bak. Wat normaal 1 minuut duurt duurde toen 1½ (!!) uur. Ze kreeg ook een middeltje weet niet wat. Het koele natte zand was goed voor haar hoeven (was beetje regenachtige periode). Het is weer helemaal goed en ze staat nu maar 3 uurtjes per dag op de wei en de rest in de bak. Ik rij nu weer elke dag en het gaat erg goed! Lachen

Veel sterkte en beterschap met je paardje! Je hebt best veel geduld nodig, maar mijn pony heeft het 2 keer gehad en steeds na de winter was ze weer beter maar ik kijk nu wel uit. Tong uitsteken

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:37

Ashquar schreef:
maar mijn pony heeft het 2 keer gehad en steeds na de winter was ze weer beter maar ik kijk nu wel uit. Tong uitsteken

Had je dat dan als je pony weer de weide op ging dattie bevangen werd? Die van mij nl in maart ook voor het eerst bevangen maar die had nog geen grasspriet aangeraakt, was ook niet van voer veranderd ofzo....

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:24

Nee die van mij werd altijd ineens eind juni/begin juli bevangen. Daardoor is de 2e keer ook gekomen want ik dacht oke het voorjaar is over ze kan wel wat langer de wei op.
Ik snap niet hoe het kwam dat ze ineens midden in de zomer hoefbevangen werd steeds, maarja ik weet nu tenminste dat ik dan extra goed moet uitkijken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:39

weet niet hoe het weer destijds was maar van dat megakorte gras op een droge wei is gevaarlijk. Gras wat snakt naar water en voedingsstoffen dus..