Beweeglijkheid ruggegraat.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dewi

Re: Beweeglijkheid ruggegraat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:12

@ dierfysio, ikke, goofy:
Laten we niet vergeten dat het voor 'ons' heel logisch is dat de wervelkolom beweegt. Toch is dit een gebied van het paardenlichaam waar pas de laatste 15 jaar aandacht aan wordt geschonken, zowel door veterinairen als door de wetenschap. Uitspraken die eerder gedaan zijn door niet nader te benoemen personen in dit topic, zijn gebaseerd op achterhaalde ideeen die nog stammen uit de middeleeuwen en renaissance.

Vroeger dacht men ook dat de aarde plat was. Onderhand weet iedereen dat zij rond is. Dat is een feit. Mensen die desondanks blijven roepen dat zij plat is, maken zichzelf belachelijk Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:31

mooie vergelijk, collega! en diplomatiek gesproken. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:22

Dus als ik het goed begrijp, kan je volgens jullie geen wending rijden zonder buiging in de romp/ ribbenpartij?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:30

Pipo schreef:
Dus als ik het goed begrijp, kan je volgens jullie geen wending rijden zonder buiging in de romp/ ribbenpartij?

Jawel, dat KAN uitstekend. Dat dat rijkunstig niet wenselijk geacht wordt, is een heel ander verhaal........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:31

ikke schreef:
Pipo schreef:

Jawel, dat KAN uitstekend. Dat dat rijkunstig niet wenselijk geacht wordt, is een heel ander verhaal........

Ik vraag dus wat anders: Het is onmogelijk om een wending/volte te rijden zonder buiging in het lijf, want dat word hierboven beweerd?

Is iedereen het daar mee eens?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:39

Het antwoord is dus dat je niet goed hebt begrepen wat er staat Pipo, want een volte kán wel gereden worden zonder buiging.... hij kan echter ook mèt buiging gereden worden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:44

Aimee schreef:
Het antwoord is dus dat je niet goed hebt begrepen wat er staat Pipo, want een volte kán wel gereden worden zonder buiging.... hij kan echter ook mèt buiging gereden worden.....

Dat is dan vreemd, want door door de fysios hier word iets anders in het topic beweerd. Ik zeg echter niet dat ik er zo over denk. Ik vraag of jullie er zo over denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:46

Een appuyement vind ik een ideaal voorbeeld.............een appuyement in draf naar links bijv.

Het rechterachterbeen neemt een grotere pas naar links, het linkervoorbeen ook, lichte buiging in de hals..............maar de romp blijft recht. De ribben komen niet dichter bij elkaar te staan. Duidelijk zichtbaar op fotos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:52

MissJ schreef:
Ik vind het wel jammer dat sommige dierenartsen en fysio's zo lijnrecht tegenover elkaar staan. Imo kunnen beide elkaar juist aanvullen.
Ik heb er gister in bed nog even over gepiekerd. Haha! Maar ik kwam ook tot de conclusie dat een wervelkolom wel zijdelings moet kunnen buigen, anders is het toch onmogelijk om bijvoorbeeld een volte 10 meter te rijden? Of werkt dat weer anders?

dierfysio schreef:
dat is inderdaad jammer, missj.
en inderdaad: kleine wendingen rijden zou onmogelijk zijn met een starre wervelkolom. goed uitgepuzzeld! Lachen

Hier word door de fysio gezegd dat zonder buiging geen wending gereden kan worden en daarom vraag ik het dus!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:54

Pipo schreef:
Dat is dan vreemd, want door door de fysios hier word iets anders in het topic beweerd. Ik zeg echter niet dat ik er zo over denk. Ik vraag of jullie er zo over denken?

Nee, je legt anderen woorden in de mond en vraagt ze vervolgens of ze het daar mee eens zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:55

Aimee schreef:
Pipo schreef:

Nee, je legt anderen woorden in de mond en vraagt ze vervolgens of ze het daar mee eens zijn.

Zie hierboven de quotes aimee.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:56

Pipo schreef:
Hier word door de fysio gezegd dat zonder buiging geen wending gereden kan worden en daarom vraag ik het dus!

Daar staat dat een volte 10 meter niet mogelijk is met een starre wervelkolom..... dat is iets anders dan beweren dat zonder buiging geen wending gereden kan worden, als je dat zo verdraait, dan weet je duidelijk niet wat er met een starre wervelkolom bedoeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:57

Citaat:

En als hij met buiging wordt gereden wordt, houdt dit dan in dat de ribben aan de binnenkant dichter bij elkaar staan en aan de buitenkant verder uit elkaar staan en dat dit ook op de wervelkolom (wervels) van toepassing is? En als dit het geval is, het paard dan goed beweegt en gereden wordt?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:57

Pipo schreef:

Precies.... daar staat wat anders dan in de uitleg die jij daar aan verbindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:58

Aimee schreef:
Pipo schreef:

Precies.... daar staat wat anders dan in de uitleg die jij daar aan verbindt.

Der word letterlijk gezegd dat het onmogelijk is om een kleine wending te rijden zonder buiging.

Ben jij het daar ook mee eens?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 00:01

Het ging om buiging in het romp/ribbenpartij. Ik denk dat er idd genoeg paarden zijn die een wending kunnen rijden zonder op die plek in te buigen. Maar er zal altijd buiging ergens moeten zijn, anders komt ie nooit de bocht om lijkt mij. En dta een hoop paarden daar niet buigen, zegt dat dan dat het niet mogelijk is, of dat het voor dat paard op dta moment niet mogelijk is? Want dat zijn 2 verschillende dingen imo. Een probleem in dat gebied kan er wel voor zorgen dat daar weinig mobiliteit zit. Maar vooralsnog is het normaal wel mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 00:01

Ik noem de wervelkolom overigens ook niet star. De wervels hebben wel beweeglijkheid ten opzichte van elkaar (souplesse) maar dat is heel wat anders dan inbuigen, hollen en bollen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 00:03

Verder heeft Goofy precies uitgelegd wat de ribbenkast doet in een wending.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 00:04

Needje schreef:
Verder heeft Goofy precies uitgelegd wat de ribbenkast doet in een wending.

Haar mening gegeven over wat een ribbenkast volgens haar doet in een wending.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 00:05

haar Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 00:05

dierfysio schreef:
dat is inderdaad jammer, missj.
en inderdaad: kleine wendingen rijden zou onmogelijk zijn met een starre wervelkolom. goed uitgepuzzeld! Lachen

Ik quote het nogmaals, want hier word toch echt gezegd dat het onmogelijk is om een kleine wending te rijden.

En ik wil alleen horen of je het er mee eens bent. Dus ja of nee.........

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 00:07

Als de hele wervelkolom star is is t imo idd onmogelijk om een wending te rijden. Dat heb ik in mijn eerdere post ook al gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 00:08

Needje schreef:
Als de hele wervelkolom star is is t imo idd onmogelijk om een wending te rijden. Dat heb ik in mijn eerdere post ook al gezegd.

Ik heb het over het stuk onder het zadel, de romp dus. Jij ook?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 00:08

Pipo schreef:
Der word letterlijk gezegd dat het onmogelijk is om een kleine wending te rijden zonder buiging.

Ben jij het daar ook mee eens?

Nee, er wordt letterlijk gezegd dat een kleine wending onmogelijk is met een starre wervelkolom. Dat wil echter niet zeggen dat in elke wending daadwerkelijk gebogen wordt in een beweeglijke wervelkolom.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 00:10

Nee ik niet Pipo. En ik denk dat dierfysio t in die post ook over de wervelkolom in z'n geheel had.
(anders had ze de plaats wel genoemd. Wervelkolom is het hele ding van voor naar achter)