Natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Estragon

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:55

@ TS: Staat je paard al zonder ijzers? Gaat dat goed?

Ik zou niet overstappen op het moment dat mijn paard door een reguliere smid bekapt wordt en zonder problemen ijzerloos door het leven gaat.
Mijn paarden worden wel 'natuurlijk' bekapt.

Ik ben overgestapt omdat ik mijn paard zonder ijzers wilde. Volgens twee verschillende tb'ers was dat niet mogelijk. Ik wilde het toch proberen en ben dus op zoek gegaan naar een alternatief.
Ik heb een slechte ervaring gehad met een nb'er. Dit was echt een prutser.
Uiteindelijk toch een goede gevonden en nu gaan mijn paarden al een jaar of 4 ijzerloos door het leven..

Kijk dus aub uit met wie je in zee gaat.. Wat andere mensen zeggen hoeft niet per se de waarheid te zijn voor jou en je paard.
Blijf je paard in de gaten houden en laat niet iemand die 'een goede naam' heeft je paard verpesten.

valerie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:12

Hoi hoi,
ik was niet zo slim als jij om eerst wat meer mensen te vragen en heb mijn paard gisteren voor het eerst natuurlijk laten bekappen door Ellemieke Fransen, of hoofcare in Zwolle.
Ik kan je niet met zekerheid zeggen dat het daardoor komt maar toevallig is het wel: mijn paard is nu dus stok- en stokkreupel. Ik werd vanmorgen in paniek gebeld omdat de eigenaresse van de manege dacht aan acute bevangenheid, zó slecht was hij eraan toe: hoofd omlaag, benen gestrekt naar voren, rillen. Nu gaat het weer iets beter maar hij is zo kreupel als was. Kan rechtsvoor niet op staan en erop rusten valt hem duidelijk al zwaar.
Ik weet niet zeker of het komt door het bekappen. Ik heb die Ellemieke gebeld, zij wist me te vertellen dat het niet door het bekappen kón komen, het lag dus niet aan haar (knap trouwens dat ze dat zo goed weet aangezien ze niet eens de moeite nam om de voeten nog even na te kijken).
Het zal wel, aan mijn paard nóóit meer een natuurlijk bekapper die ik niet ken!!!!!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:16

Euh lees het stuk van farrier in dit topic eens..
Het zijn gewoon aanpassingsverschijnsels...
Gewoon even doorzetten en met een beetje geluk kan je over een jaar weer rijden..
Want als het goed is is hij dan wel aangepast.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:25

Wacht even, Ellemieke Franssen is niet echt een "natuurlijk bekapper", zij werkt via de methode van Natural Balance en maakt ook gebruik van ijzers (ook van kunststof"ijzers" begreep ik). En ik moet zeggen, dat mijn ervaring met haar juist heel prettig was. Zij verving toen mijn (langdurig zieke) smid en deed dat heel rustig en precies. Het zou mij echt verbazen als ze dan nu opeens niet meer voorzichtig te werk zou gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:31

Waratje schreef:
Wacht even, Ellemieke Franssen is niet echt een "natuurlijk bekapper", zij werkt via de methode van Natural Balance en maakt ook gebruik van ijzers (ook van kunststof"ijzers" begreep ik). En ik moet zeggen, dat mijn ervaring met haar juist heel prettig was. Zij verving toen mijn (langdurig zieke) smid en deed dat heel rustig en precies. Het zou mij echt verbazen als ze dan nu opeens niet meer voorzichtig te werk zou gaan.

Klopt. Ze bekapt trouwens mijn paard al ongeveer een jaar, het paard van mijn vriendin iets langer en voor beide naar volle tevredenheid.

Ik vind het trouwens op z'n zachtst gezegd vreemd dat iemand met 2 berichten op zijn account hier nu een bekapper zwart gaat lopen maken. Daarom heb ik getemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:48

En als 't iemand was met een account met 2 berichten die POSITIEF waren had je het wss heel normaal gevonden.

Iemand kan toch googlen op natuurlijk bekappen oid en zo op bokt terechtkomen en ook zijn/haar ervaringen kwijt willen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:52

Nee, ik vind het gewoonweg niet kunnen om op een openbaar forum iemand met naam en toenaam af te branden terwijl je niet eens weet of de bekapping wel echt de oorzaak is. Verder lijkt ze zich niet bepaald in het bekappen verdiept te hebben, anders had ze wel geweten dat Ellemieke natural balance smid is.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:56

Ben het wel met je eens dat je voorzichtig moet zijn met het noemen van namen, je kunt ook je ervaringen vertellen zonder daarbij de naam te vermelden, dat heeft ook geen toegevoegde waarde.
Maar je mag absoluut wél kritisch zijn, het aantal posts wat je op je naam hebt staan, heeft daar weer niks mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:57

Volgens mij geeft ze gewoon haar mening en mag dat hier toch echt. Naam noemen is dan idd weer wat minder.
Jij kan daar toch gewoon weer op in gaan als je het er niet mee eens bent, ik snap niet waarom er geTeMt moet worden omdat iemand nog maar 2 posts heeft..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:04

Omdat ze helemaal niet zeker is dat het door de bekapping komt, daarom. Onderschat niet wat internet kan doen, het kan iemand maken of breken.
Als ze zo'n uitspraak wil doen, noem dan geen naam. En al helemaal niet voordat je uitgezocht hebt of het door de bekapping komt of niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:05

Zaina, mijn paardje (kwart Haflinger Haha! ) wordt sinds najaar 2006 natuurlijk bekapt. Mijn Sam heeft ijzersterke hoeven gekregen (beter dan in de tijd dat hij traditioneel bekapt werd), dus ja, ik ben zeer positief. En jij komt uit Huizen (NH?). Dan weet ik wel een hele goede professionele natuurlijk bekapper voor je. Of het je al iemand op het oog?

jv123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:18

Wendy schreef:
Omdat ze helemaal niet zeker is dat het door de bekapping komt, daarom. Onderschat niet wat internet kan doen, het kan iemand maken of breken.
Als ze zo'n uitspraak wil doen, noem dan geen naam. En al helemaal niet voordat je uitgezocht hebt of het door de bekapping komt of niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Je kunt het niet maken om iemands naam in verband te brengen met de kreupelheid van je paard zonder dat het vast staat dat dit door die persoon en de methode komt.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:59

valerie1980 schreef:
Hoi hoi,
ik was niet zo slim als jij om eerst wat meer mensen te vragen en heb mijn paard gisteren voor het eerst natuurlijk laten bekappen door Ellemieke Fransen, of hoofcare in Zwolle.
Ik kan je niet met zekerheid zeggen dat het daardoor komt maar toevallig is het wel: mijn paard is nu dus stok- en stokkreupel. Ik werd vanmorgen in paniek gebeld omdat de eigenaresse van de manege dacht aan acute bevangenheid, zó slecht was hij eraan toe: hoofd omlaag, benen gestrekt naar voren, rillen. Nu gaat het weer iets beter maar hij is zo kreupel als was. Kan rechtsvoor niet op staan en erop rusten valt hem duidelijk al zwaar.
Ik weet niet zeker of het komt door het bekappen. Ik heb die Ellemieke gebeld, zij wist me te vertellen dat het niet door het bekappen kón komen, het lag dus niet aan haar (knap trouwens dat ze dat zo goed weet aangezien ze niet eens de moeite nam om de voeten nog even na te kijken).
Het zal wel, aan mijn paard nóóit meer een natuurlijk bekapper die ik niet ken!!!!!

Vervelend verhaal....Maar first things first,heb je een dierenarts gewaarschuwd?Het kan 3 dingen zijn,veel te kort bekapt,acuut bevangen of een knoert van een hoefzweer.
2 en 3 kunnen getriggerd worden door het bekappen,maar zijn niet de verantwoordelijkheid van de bekapper,maar waren dan al aanwezig.
De bekapper had ze dan wellicht wel kunnen bemerken.
Was het dier meteen kreupel na het bekappen? ik neem aan dat ze het dier nog even ter controle heeft laten lopen na het bekappen?
De symptomen zoals je beschrijft wijzen wel in de richting van bevangenheid,en kunnen ook ontstaan door te kort bekappen.
Ik denk wel dat je even goed moet laten uitzoeken hoe het zit voor je iemand de zwarte piet toespeelt...
Anyways, heel veel sterkte voor jou en je paardje en ik hoop dat er niets ernstigers aan de hand is als te kort bekapt of een hoefzweer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:06

Ook ik heb goede ervaringen van Ellemieke. Ze heeft mijn paarden 1 keer bekapt (normaal gesproken heb ik een NB-er, maar de paarden moesten echt gedaan worden, en hij had geen tijd op korte termijn). Dit heeft ze keurig gedaan, in alle rust en met veel vakvrouwschap!

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:39

Wendy schreef:
Nee, ik vind het gewoonweg niet kunnen om op een openbaar forum iemand met naam en toenaam af te branden terwijl je niet eens weet of de bekapping wel echt de oorzaak is. Verder lijkt ze zich niet bepaald in het bekappen verdiept te hebben, anders had ze wel geweten dat Ellemieke natural balance smid is.

Het paard staat bij ons in pension en wil toch even mee reageren.
Ik vind ook, en heb dat ook gezegd, dat je beter geen namen kan noemen, maar begrijp de eigenaar wel heel goed. Je kan erg verdrietig en boos worden als je je paard na het bekappen een dag later zo ziet strompelen.
Gelukkig gaat het al iets beter met dit paard. Het leek in het begin erg op hoef of spierbevangenheid. Doordat hij zo ontzetten veel pijn had linksvoor, ging hij met zijn achterhand erg onder geschoven staan. Het kan altijd een combinatie van alles samen zijn. Na veel nagebeld te hebben en onderzocht en gemeten, heb ik hem een pijnstiller gegeven. Hij ging gistermiddag al iets beter naar de stal. Vanmorgen was hier een hoefsmid en heeft de hele zool onderzocht. Hij heeft geen ontsteking en geen gevoelige zool. De zool kwam wel onder de hoefwand uit, maar hiervan kon hij niet zo kreupel zijn. Toevallig was er ook net een fysiotherapeut bij ons, die verder ging onderzoeken. Hij heeft warm vocht in zijn pees en is vlak boven de kogel en in de kootholte erg gevoelig op de pezen. Hij gaat nu ook op zijn pezen behandeld worden. Waarschijnlijk is hij veel te snel overgezet op een natuurlijke manier van stand. Volgens deze mensen en dit had ik al veel vaker gehoord, mag dit nooit in een keer gedaan worden. Helaas kan je nooit met 100 % zeker zeggen dat dit door het bekappen komt, hij kan natuurlijk ook in de wei tijdens het stappen een acute ontsteking gekregen hebben of zich erg verstapt hebben. Hij heeft n.l. de hele dag alleen maar gestapt. Hij was die middag iets onregelmatig uit de wei gekomen. Een peesklap kan dus niet, want dan was hij acuut erg kreupel geweest.
Ik heb geen idee wat een natural balance smid is, maar dan nog vind ik het allemaal een erg rare samenloop van omstandigheden.
Als ik deze pony bekapt zou hebben, zou ik in ieder geval langskomen om te kijken, wat er nu precies aan de hand is.
Wat ik wel erg jammer vind, dat door al deze vreselijke ervaringen met natuurlijk bekappen, want die zijn er blijkbaar veel, dat de manier in een slecht daglicht komt te staan.
Ikzelf heb alleen maar erg goede ervaringen, om op een natuurlijke manier te bekappen en bij te werken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:29

Om de discussie terug on-topic te krijgen, gooi ik weer wat kolen op het vuur. Lachen
Ik heb veel gelezen op de site van Paard Natuurlijk, volg verschillende fora op Bokt, heb contact gehad met NB-ers, etc. en toch blijven er verschillende vragen onbeantwoord.
Bij NB wordt er uitgegaan van de natuurlijke slijtage van een hoef en wordt er veelvuldig verwezen naar "wilde" of "oer"paarden. Volgens mij is dat juist grote flauwekul.
Vroeger, dus in het wild, vond er een natuurlijke selectie plaats. Er waren wel paarden met hoefproblemen, maar die gingen gewoonweg dood (ze konden niet mee, konden niet wegrennen bij gevaar, etc.). De paarden met de goede, harde hoeven (en verder goede gezondheid) bleven over. De mens heeft het paard uit de natuur gehaald, al vele honderden jaren geleden. En vervolgens is er verder gefokt met het paard. Maar daarbij moest het paard wél aan bepaalde eisen voldoen, zo moest het in eerste instantie een goed werkpaard zijn, later een betrouwbaar "transportmiddel" en vervolgens zij we het paard als recreatie- en sportpaard gaan fokken. Van een natuurlijke selectie is dus al decennia geen sprake meer. Juist het tegenovergestelde, paarden die in het wild niet zouden hebben overleefd, daar hebben wij als mens mee doorgefokt. Dus ook de paarden met mindere hoeven, benen, etc. is mee verder gefokt. Daardoor is een totaal ander paard ontstaan dan het paard waarnaar zo graag wordt verwezen.
Concrete vraag: waarom wordt er toch altijd gerefereerd aan in het wild levende paarden terwijl dat een volledig foute vergelijking is?
Volgens mij wordt dit gedaan omdat dat een theorie is die men eenvoudig geneigd is te geloven en het heeft zelfs wel iets "romantisch", dat je paard een wild dier is waar jij nu beste maatjes mee bent. (schiet maar Lachen )

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:33

chevax schreef:
Concrete vraag: waarom wordt er toch altijd gerefereerd aan in het wild levende paarden terwijl dat een volledig foute vergelijking is?

Waarom fout, dat is het voorbeeld van een uiterst gezonde hoef. De hoef waar de paarden in het wild al heel lang goed mee uit de voeten kunnen.

Had je liever voorbeelden gehad zoals uit het bekende boek hoefproblemen, dan weet ik zeker dat je fout gaat bekappen Duivel

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:37

lees dan ook het voorgaande even. Die hoef is inderdaad de ultieme hoef, alleen is dat nu niet meer relevant. Die hoef zat namelijk onder een totaal ander paard.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:39

Ja maar wil je een voorbeeld geven van een gezonde hoef, dan is dat dé hoef.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:01

ben even niet mee, hoor, sorry. Wat bedoel je?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:06

opala schreef:

Nee, dan is dat slechts 1 voorbeeld van een gezonde hoef!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:11

chevax schreef:
Om de discussie terug on-topic te krijgen, gooi ik weer wat kolen op het vuur. Lachen
Ik heb veel gelezen op de site van Paard Natuurlijk, volg verschillende fora op Bokt, heb contact gehad met NB-ers, etc. en toch blijven er verschillende vragen onbeantwoord.
Bij NB wordt er uitgegaan van de natuurlijke slijtage van een hoef en wordt er veelvuldig verwezen naar "wilde" of "oer"paarden. Volgens mij is dat juist grote flauwekul.
Vroeger, dus in het wild, vond er een natuurlijke selectie plaats. Er waren wel paarden met hoefproblemen, maar die gingen gewoonweg dood (ze konden niet mee, konden niet wegrennen bij gevaar, etc.). De paarden met de goede, harde hoeven (en verder goede gezondheid) bleven over. De mens heeft het paard uit de natuur gehaald, al vele honderden jaren geleden. En vervolgens is er verder gefokt met het paard. Maar daarbij moest het paard wél aan bepaalde eisen voldoen, zo moest het in eerste instantie een goed werkpaard zijn, later een betrouwbaar "transportmiddel" en vervolgens zij we het paard als recreatie- en sportpaard gaan fokken. Van een natuurlijke selectie is dus al decennia geen sprake meer. Juist het tegenovergestelde, paarden die in het wild niet zouden hebben overleefd, daar hebben wij als mens mee doorgefokt. Dus ook de paarden met mindere hoeven, benen, etc. is mee verder gefokt. Daardoor is een totaal ander paard ontstaan dan het paard waarnaar zo graag wordt verwezen.
Volgens mij wordt dit gedaan omdat dat een theorie is die men eenvoudig geneigd is te geloven en het heeft zelfs wel iets "romantisch", dat je paard een wild dier is waar jij nu beste maatjes mee bent. (schiet maar Lachen )

Ik denk dat je de nagel op de kop slaat Cool
En er zullen (zijn)best paarden waar dit goed mee gaat,vnl die dieren die het geluk hebben onder de juiste omstangheden gebruikt en gehouden te worden,met een eigenaar die wat van hoeven weet,en wanneer het mis dreigt te gaan.Dit geld echter niet voor het gros.

opala schreef:

Die hoef kan met een hele foute stand geweldig gezond zijn.
Het gaat hier echter over gebruikspaarden,die aan die hoef vastzitten en er mee moeten functioneren. Onbelast zal dat niet zo'n impact hebben als belast. Je moet dus helaas vaak een compromis sluiten tussen beiden.
En dat is nou net de clou.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:11

opala schreef:

Die hoef hè; hoe oud was het paard dat daarop liep toen ie dood ging? Waarom ging ie dood? Hoe leefde dat paard en hoe lang leefde die groep al in die omstandigheden, hoeveel generaties dus?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:13

ikke schreef:
opala schreef:

Die hoef hè; hoe oud was het paard dat daarop liep toen ie dood ging? Waarom ging ie dood? Hoe leefde dat paard en hoe lang leefde die groep al in die omstandigheden, hoeveel generaties dus?

Dat is precies wat ik bedoel,vorm volgt functie..... Cool

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:20

*stort zich, kauwend op heerlijk bammetje pindakaas in de discussie*
Ik denk dat dát de fout is, het over één kam scheren van alle paarden. Als je echt wat van hoeven weet, weet je ook dat elk paard (ras/fok/levensomstandigheid-gebonden) anders staat..
Neem bijvoorbeeld het paardje van @Jovarna, wat ik zo lees, zij doet volgens haar best om haar paardje zo natuurlijk mogelijk te houden maar houdt wél rekening met de voetstand (iets steiler dan NB eigenlijk wil). Super! OK dan!
Een ander zal dat weer net iets anders doen, gebonden aan de levensomstandigheden, gebruik, soort paardje etc.