Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Waratje schreef:Wacht even, Ellemieke Franssen is niet echt een "natuurlijk bekapper", zij werkt via de methode van Natural Balance en maakt ook gebruik van ijzers (ook van kunststof"ijzers" begreep ik). En ik moet zeggen, dat mijn ervaring met haar juist heel prettig was. Zij verving toen mijn (langdurig zieke) smid en deed dat heel rustig en precies. Het zou mij echt verbazen als ze dan nu opeens niet meer voorzichtig te werk zou gaan.
Wendy schreef:Omdat ze helemaal niet zeker is dat het door de bekapping komt, daarom. Onderschat niet wat internet kan doen, het kan iemand maken of breken.
Als ze zo'n uitspraak wil doen, noem dan geen naam. En al helemaal niet voordat je uitgezocht hebt of het door de bekapping komt of niet.
valerie1980 schreef:Hoi hoi,
ik was niet zo slim als jij om eerst wat meer mensen te vragen en heb mijn paard gisteren voor het eerst natuurlijk laten bekappen door Ellemieke Fransen, of hoofcare in Zwolle.
Ik kan je niet met zekerheid zeggen dat het daardoor komt maar toevallig is het wel: mijn paard is nu dus stok- en stokkreupel. Ik werd vanmorgen in paniek gebeld omdat de eigenaresse van de manege dacht aan acute bevangenheid, zó slecht was hij eraan toe: hoofd omlaag, benen gestrekt naar voren, rillen. Nu gaat het weer iets beter maar hij is zo kreupel als was. Kan rechtsvoor niet op staan en erop rusten valt hem duidelijk al zwaar.
Ik weet niet zeker of het komt door het bekappen. Ik heb die Ellemieke gebeld, zij wist me te vertellen dat het niet door het bekappen kón komen, het lag dus niet aan haar (knap trouwens dat ze dat zo goed weet aangezien ze niet eens de moeite nam om de voeten nog even na te kijken).
Het zal wel, aan mijn paard nóóit meer een natuurlijk bekapper die ik niet ken!!!!!
Wendy schreef:Nee, ik vind het gewoonweg niet kunnen om op een openbaar forum iemand met naam en toenaam af te branden terwijl je niet eens weet of de bekapping wel echt de oorzaak is. Verder lijkt ze zich niet bepaald in het bekappen verdiept te hebben, anders had ze wel geweten dat Ellemieke natural balance smid is.
chevax schreef:Concrete vraag: waarom wordt er toch altijd gerefereerd aan in het wild levende paarden terwijl dat een volledig foute vergelijking is?
opala schreef:Ja maar wil je een voorbeeld geven van een gezonde hoef, dan is dat dé hoef.
chevax schreef:Om de discussie terug on-topic te krijgen, gooi ik weer wat kolen op het vuur.
Ik heb veel gelezen op de site van Paard Natuurlijk, volg verschillende fora op Bokt, heb contact gehad met NB-ers, etc. en toch blijven er verschillende vragen onbeantwoord.
Bij NB wordt er uitgegaan van de natuurlijke slijtage van een hoef en wordt er veelvuldig verwezen naar "wilde" of "oer"paarden. Volgens mij is dat juist grote flauwekul.
Vroeger, dus in het wild, vond er een natuurlijke selectie plaats. Er waren wel paarden met hoefproblemen, maar die gingen gewoonweg dood (ze konden niet mee, konden niet wegrennen bij gevaar, etc.). De paarden met de goede, harde hoeven (en verder goede gezondheid) bleven over. De mens heeft het paard uit de natuur gehaald, al vele honderden jaren geleden. En vervolgens is er verder gefokt met het paard. Maar daarbij moest het paard wél aan bepaalde eisen voldoen, zo moest het in eerste instantie een goed werkpaard zijn, later een betrouwbaar "transportmiddel" en vervolgens zij we het paard als recreatie- en sportpaard gaan fokken. Van een natuurlijke selectie is dus al decennia geen sprake meer. Juist het tegenovergestelde, paarden die in het wild niet zouden hebben overleefd, daar hebben wij als mens mee doorgefokt. Dus ook de paarden met mindere hoeven, benen, etc. is mee verder gefokt. Daardoor is een totaal ander paard ontstaan dan het paard waarnaar zo graag wordt verwezen.
Concrete vraag: waarom wordt er toch altijd gerefereerd aan in het wild levende paarden terwijl dat een volledig foute vergelijking is?
Volgens mij wordt dit gedaan omdat dat een theorie is die men eenvoudig geneigd is te geloven en het heeft zelfs wel iets "romantisch", dat je paard een wild dier is waar jij nu beste maatjes mee bent. (schiet maar)
opala schreef:Ja maar wil je een voorbeeld geven van een gezonde hoef, dan is dat dé hoef.
ikke schreef:opala schreef:Ja maar wil je een voorbeeld geven van een gezonde hoef, dan is dat dé hoef.
Die hoef hè; hoe oud was het paard dat daarop liep toen ie dood ging? Waarom ging ie dood? Hoe leefde dat paard en hoe lang leefde die groep al in die omstandigheden, hoeveel generaties dus?