Zoolgangster schreef:Als een hoefbevangen paard op de tenen loopt, zou ik denken aan een "sinker" dat is een vorm van hoefbevangenheid waarbij de punt van het hoefbeen tegen de zool drukt, en er zelfs doorheen kan gaan.
Een paard kan wel degelijk een ontschoening overleven, dat weten dierenartsen en hoefsmeden ook, maar ze weten ook dat het paard domweg pijn heeft, en dat niet iedere eigenaar het geduld heeft en de tijd en geld om het paard ongeveer een jaar lang in de "ziektewet" te houden. En door weinig kunnen bewegen zijn er complicaties mogelijk, zoals koliek bijvoorbeeld. Dat lijden willen mensen hun paard besparen, en daarom wordt er nogal eens voor inslapen/slacht gekozen, heb ik tenminste begrepen.
Een paard met een sincker zal juist op zijn verzenen (hielen) steunen om de pijn te verlichten. En zeker niet op zijn toon. Mijn veulen heeft behalve ontschoening ook een sincker gehad aan het betreffende voetje.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die niet die lange weg die ontschoening met zich meebrengt willen inslaan. Maar daar gaat het ook niet over. Ik weet zeker dat er legio mensen zijn die dat wel willen en daarom is informatie hierover zo belangrijk. Ik krijg zoveel reacties van mensen die na het lezen van de website blij zijn dat er nog wel hoop is. Ik geef wel atijd aan dat je naar het paard zelf moet kijken. Deze geeft aan of het wel of niet wil vechten. Die afspraak heb ik met mezelf destijds ook gemaakt dat als mijn veulen aangaf dat ze er geen zin meer in had ik haar zou euthanaseren. Tot op de dag van vandaag nog geen signaal gehad. Ze is weer als vanouds!