En daar gaan we weer. Hoefbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Re: En daar gaan we weer. (Hoefbevangenheid dankzij nat. bekappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:21

Cowgirl schreef:
Citaat:
Dat is het paardje van Yinnar, die hier ook post.

dat wist ik niet....maar goed ik zoek nog evn verder. Haha!

De link staat onder mijn berichtjes! Dromen

En bespaar je de moeite er is geen ander succesverhaal over ontschoening te vinden.
Ik ben samen met heel veel mensen maanden bezig geweest om informatie te vinden over ontschoening.
We hebben dat echt niet kunnen vinden. Anders had ik dit zeker gelinkt op de website. Het verhaal van Druid heb ik ook gelinkt. Druid heeft echter geen ontschoening gehad!
Maar hoe dan ook als iemand toch nog een succesverhaal mocht vinden laat het met weten want dan zet ik deze bij de links. De hele opzet van de website is om die mensen die voor hetzelfde probleem komen te staan die informatie te geven die ik niet kon vinden.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:30

Zoolgangster schreef:
Als een hoefbevangen paard op de tenen loopt, zou ik denken aan een "sinker" dat is een vorm van hoefbevangenheid waarbij de punt van het hoefbeen tegen de zool drukt, en er zelfs doorheen kan gaan.
Een paard kan wel degelijk een ontschoening overleven, dat weten dierenartsen en hoefsmeden ook, maar ze weten ook dat het paard domweg pijn heeft, en dat niet iedere eigenaar het geduld heeft en de tijd en geld om het paard ongeveer een jaar lang in de "ziektewet" te houden. En door weinig kunnen bewegen zijn er complicaties mogelijk, zoals koliek bijvoorbeeld. Dat lijden willen mensen hun paard besparen, en daarom wordt er nogal eens voor inslapen/slacht gekozen, heb ik tenminste begrepen.

Een paard met een sincker zal juist op zijn verzenen (hielen) steunen om de pijn te verlichten. En zeker niet op zijn toon. Mijn veulen heeft behalve ontschoening ook een sincker gehad aan het betreffende voetje.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die niet die lange weg die ontschoening met zich meebrengt willen inslaan. Maar daar gaat het ook niet over. Ik weet zeker dat er legio mensen zijn die dat wel willen en daarom is informatie hierover zo belangrijk. Ik krijg zoveel reacties van mensen die na het lezen van de website blij zijn dat er nog wel hoop is. Ik geef wel atijd aan dat je naar het paard zelf moet kijken. Deze geeft aan of het wel of niet wil vechten. Die afspraak heb ik met mezelf destijds ook gemaakt dat als mijn veulen aangaf dat ze er geen zin meer in had ik haar zou euthanaseren. Tot op de dag van vandaag nog geen signaal gehad. Ze is weer als vanouds!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:34

Wat een aangrijpend verhaal Yinnar.
Super dat het allemaal weer goed is gekomen
En super site Ja

Wat me opvalt is dat jij haar wel wortelen voert, waarvan ik weer geleerd heb dat dit met hoefbevangen niet mag door de suikers in wortelen.
Of klopt dat niet?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:36

Babeth schreef:
Yinnar schreef:
Dat is het hem nou juist je maakt eigenlijk een beetje het NB zwart. Dus indirect ook de betreffende bekapper. Daarom is open en eerlijk het beste.

Ik maak het NB niet zwart. Althans dat is niet mijn bedoeling. Ik wil alleen mensen erop wijzen dat het ook verkeerd kan gaan. Maar ook met TB kan het verkeerd gaan. Beide methode's hebben zo zijn punten en voor de een werkt NB en voor de ander niet. In mijn geval dus niet en stap ik weer over op TB.

Babeth als het niet je bedoeling was had je misschien dan beter het topic een andere naam kunnen geven zoiets als: Daar gaan we weer (alweer hoefbevangen). Zonder "dankzij natuurlijk bekappen" erachter.
Want dat suggereert toch dat NB slecht is en het wordt dus "zwart gemaakt".

Hoe gaat het trouwens met je paardje nu?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:44

runningkawa schreef:
Wat een aangrijpend verhaal Yinnar.
Super dat het allemaal weer goed is gekomen
En super site Ja

Wat me opvalt is dat jij haar wel wortelen voert, waarvan ik weer geleerd heb dat dit met hoefbevangen niet mag door de suikers in wortelen.
Of klopt dat niet?

Daar heb je echt helemaal gelijk in. Misschien moet ik dat ook nog even op de website erbij vermelden dat dat niet aan te bevelen is. Ik zat er een tijdje terug nog aan te denken.
In Mercredi's geval echter waren wortelen het enige wat ze wilde eten. Ze vrat je vingers erbij op. Elke keer als we de stal in kwamen begon ze te hinniken. Dat was echt voor de wortels. Het was dus kiezen uit twee kwaden. Niets of wortels. Dus heb ik de keuze voor wortels gemaakt in de hoop dat dit geen gevolgen zou hebben. Later heb ik haar op advies een speciaal soort muesli gegeven met spelt erin. Dat vond ze heerlijk gelukkig. We zijn toen ook gestopt met de wortelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:48

Oke, ik snap het Lachen
Ja kiezen uit 2 kwaden, dan is is eten toch het belangrijkste Ja

Ik dacht misschien is dat ook niet waar wat ze zeggen over wortelen, dat kon natuurlijk ook.
En ik denk wat dat betreft jij er meer vanaf weet dan vele andere Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:15

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze titel toch wel toepasselijk vind.
Dat het paard hoefbevangen zou zijn door NB sluit ik niet uit, al lijkt het mij niet logisch.
Wat meer voor de hand ligt is dat de stand van de voet zo drastisch veranderd is, door de verzenen zo in te korten, dat het paard te ver achterover staat, en hierdoor last krijgt van zijn hoefkatrol.

Hierdoor zit ik zelf eerder te denken aan een acute HKO..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 14:27

Yinnar schreef:

Gisteren kon ze al iets beter lopen. Ik had haar rechtervoorbeen even gekoelt, want daar was de pees iets van opgezet.
Daarna heb ik een klein stukje gewandeld met haar en ze liep al iets beter. Ze land nog steeds op de toon tijdens lopen en ze maakt erg kleine korte pasjes.
Verder staat ze op stal en ze krijgt alleen hooi. Waarschijnlijk haal ik haar van het stro af want dat wil ze nog wel eens eten en daar zitten veel suikers in.

Vanavond krijgt ze speciaal beslag en ik hoop dat ze gauw opknapt!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:32

femmefatale1 schreef:
..

Nee juist niet! Ze zegt dat ze het NB niet zwart wil maken maar dat doet ze wel door deze titel te hanteren. Dat was dus het punt.

Hoefkatrol ontstaat volgens mij door het o.a. toonlanden (kan onstaan als de verzenen te hoog zijn) van paarden. Dat zal zeker niet gebeuren als de verzenen laag zijn.
Er zijn natuurlijk meer oorzaken voor, maar hoefkatrol door lage verzenen heb ik nog nooit van gehoord.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 14:43

Yinnar schreef:
femmefatale1 schreef:
..

Nee juist niet! Ze zegt dat ze het NB niet zwart wil maken maar dat doet ze wel door deze titel te hanteren. Dat was dus het punt.

Het komt misschien inderdaad wat vervelend over voor sommigen. Mijn oprechte excuses daarvoor. Maar ik zette het ook in de titel om mensen het topic te laten lezen. Om ze te waarschuwen dat het ook fout kan gaan. Tuurlijk kan NB ook goed gaan, maar niet altijd. En ik vind dat mensen allebei de kanten moeten weten voor ze iets overwegen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:44

Babeth schreef:
Yinnar schreef:

Gisteren kon ze al iets beter lopen. Ik had haar rechtervoorbeen even gekoelt, want daar was de pees iets van opgezet.
Daarna heb ik een klein stukje gewandeld met haar en ze liep al iets beter. Ze land nog steeds op de toon tijdens lopen en ze maakt erg kleine korte pasjes.
Verder staat ze op stal en ze krijgt alleen hooi. Waarschijnlijk haal ik haar van het stro af want dat wil ze nog wel eens eten en daar zitten veel suikers in.

Vanavond krijgt ze speciaal beslag en ik hoop dat ze gauw opknapt!

Apart dat ze op haar toon land terwijl haar verzenen (hielen) te laag zijn zoals je eerder vertelde. Dat is praktisch onmogelijk lijkt mij. Ik vraag me af of je paardje hoefbevangen is want in 9 van de tien gevallen gaan de paarden dan juist naar achteren hangen. Dus op de verzenen. En zeker niet op de toon landen. Kan ze overigens niet naar buiten bijvoorbeel in een paddock? Op stal zal het hele zaakje niet verbeteren als ze bevangen is. Bewegen is juist het sleutelwoord bij hoefbevangenheid. Het is wel goed dat je met haar gaat wandelen. Het is echter beter als ze zelf ook kan bewegen. Is voor de doorbloeding van de hoeven essentieel. Kijk uit voor een sincker. Want dit kan hierdoor ook gebeuren. Verder vind ik het jammer dat je er toch ijzertjes onder laat slaan. Het is jouw goed recht hoor en dat respecteer ik ook. Ik denk alleen in het belang van je paardje. Heb je toevallig op mijn site bij de links Isabella's verhaal gelezen? Deze genas ook niet door er een ijzer onder te slaan. Pas toen ze de ijzers er onder uit haalde is de genezing begonnen.

Ik hoop echt dat het allemaal goed komt met je paardje. Ik neem aan dat je ons wel op de hoogte houd hier op het forum?

Kan je eens fotootjes maken van de hoefjes en deze plaatsen?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 16:14

Yinnar schreef:
Apart dat ze op haar toon land terwijl haar verzenen (hielen) te laag zijn zoals je eerder vertelde. Dat is praktisch onmogelijk lijkt mij. Ik vraag me af of je paardje hoefbevangen is want in 9 van de tien gevallen gaan de paarden dan juist naar achteren hangen. Dus op de verzenen. En zeker niet op de toon landen. Kan ze overigens niet naar buiten bijvoorbeel in een paddock? Op stal zal het hele zaakje niet verbeteren als ze bevangen is. Bewegen is juist het sleutelwoord bij hoefbevangenheid. Het is wel goed dat je met haar gaat wandelen. Het is echter beter als ze zelf ook kan bewegen. Is voor de doorbloeding van de hoeven essentieel. Kijk uit voor een sincker. Want dit kan hierdoor ook gebeuren. Verder vind ik het jammer dat je er toch ijzertjes onder laat slaan. Het is jouw goed recht hoor en dat respecteer ik ook. Ik denk alleen in het belang van je paardje. Heb je toevallig op mijn site bij de links Isabella's verhaal gelezen? Deze genas ook niet door er een ijzer onder te slaan. Pas toen ze de ijzers er onder uit haalde is de genezing begonnen.

Ik hoop echt dat het allemaal goed komt met je paardje. Ik neem aan dat je ons wel op de hoogte houd hier op het forum?

Kan je eens fotootjes maken van de hoefjes en deze plaatsen?

Ze stond inderdaad helemaal met haar achterhoeven onder haar lichaam en helemaal naar achteren geleunt. Maar met lopen landde ze echt op haar toon. De smid zag het ookal meteen.

Maar nu komt het volgende, heel raar en kan het nog steeds niet plaatsen. Of het is een wonder of puur geluk.

Ik kwam net bij mijn paard en ze liep zoals gister stijf uit de stal. Ik liep naar de wasplaats om haar benen af te spuiten en ze liep al beter dan tevoren. Nog wel kort en stijf, maar ze liep verder prima.
Toen ik afgespoten had ging ik een stukje wandelen. Dat doe ik elke dag 2x net als het afspuiten.
Ik had haar afgespoten en ging de weg op om een stukje te wandelen. Wat ik toen zag leek wel een wonder. Ze liep helemaal zuiver, ze maakte haar passen weer af en draaide zelfs gewoon zoals altijd. Terwijl ze gister niet eens kón draaien. Ze landde weer netjes op haar hiel inplaats van op haar toon.
Of de behandelingen van de staleigenaresse hebben een wonder verricht, of het dagelijks 2x afspuiten en 2x wandelen heeft een wonder verricht. Ik sta nog steeds perplex. Maar vind het zo fijn!
Nu ga ik vanavond met de smid overleggen of speciaal beslag wel nodig is.
Als iemand een verklaring heeft voor deze plotselinge omslag, graag.. Ik kom er niet uit hoe dit zo ineens kan. Het leek me onmogelijk...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:53

Een verklaring heb ik niet. Ik weet wel 100% zeker dat als jouw verhaal klopt, dat je paardje dan niet hoefbevangen is.
Ik acht de kans erg klein dat de behandelingen van de staleigenaresse dit effect op een hoefbevangenheid hebben.
Ik denk dat er toch heel wat anders aan de hand is (geweest) en dat kan wel door die behandeling genezen zijn.
Vanwege het feit dat men zich zo fixeerde op de hoefbevangenheid en het NB zijn er over andere opties niet nagedacht.
Dat is vaak het probleem met veeartsen. Dat heb ik gezien met mijn veulen. Die was in eerste instantie ook niet bevangen.
Haar lever was niet in orde. Door onjuiste diagnose en medicatie is ze bevangen geraakt met sincker en ontschoening tot gevolg.
Laat je veearts eens komen en haar goed nakijken.
En als je foto's van de hoeven kan plaatsen zou ook misschien handig zijn. Soms kan je het ook aan de hoeven zien of een paard bevangen is.
Zowel onderzijde als bovenzijde rondom fotograferen als je het wilt doen tenminste.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 16:55

Yinnar schreef:
Een verklaring heb ik niet. Ik weet wel 100% zeker dat als jouw verhaal klopt, dat je paardje dan niet hoefbevangen is.
Ik acht de kans erg klein dat de behandelingen van de staleigenaresse dit effect op een hoefbevangenheid hebben.
Ik denk dat er toch heel wat anders aan de hand is (geweest) en dat kan wel door die behandeling genezen zijn.
Vanwege het feit dat men zich zo fixeerde op de hoefbevangenheid en het NB zijn er over andere opties niet nagedacht.
Dat is vaak het probleem met veeartsen. Dat heb ik gezien met mijn veulen. Die was in eerste instantie ook niet bevangen.
Haar lever was niet in orde. Door onjuiste diagnose en medicatie is ze bevangen geraakt met sincker en ontschoening tot gevolg.
Laat je veearts eens komen en haar goed nakijken.
En als je foto's van de hoeven kan plaatsen zou ook misschien handig zijn. Soms kan je het ook aan de hoeven zien of een paard bevangen is.
Zowel onderzijde als bovenzijde rondom fotograferen als je het wilt doen tenminste.

Ja de hoefsmid zou vanavond nog verder onderzoek doen. Eventueel naar een andere oplossing.
Maar wat dan wel raar is, is dat ze een typsiche hoefbevangenheidstand had.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:58

ja da's wel raar, maar aan de andere zou het ook wel heel vreemd zijn als ze wél hoefbevangen is en juist op haar toon loopt, die typische stand is juist om de toon te ontlasten? Klinkt nog al tegenstrijdig, echt heel apart Verward inderdaad even goed laten nakijken door de veearts.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 19:03

Ja ik weet nu zelf ook echt niet meer wat ik ervan moet denken.
Ik denk als ze ècht bevangen was, ze nu niet ineens goed zou hebben gelopen.
Maar wél raar is dat ze wel echt de typische bevangenheidstand had.
DA heeft geconstateerd dat het echt hoefbevangenheid is, maar waarom ze dan nu ineens goed loopt?
Kan het misschien niet door de rotstraal zijn gekomen? Ze heeft het aan beide voorhoeven en de hoef waar de rotstraal het ergst was, liep ze het slechtst mee.
Wat me wel opviel is dat de rotstraal al grotendeels is uitgedroogt. Misschien dat het dan aan de rotstraal heeft gelegen? Dat verklaart ook haar moeilijke lopen.
Maar over een uurtje komt de hoefsmid, hij gaat nog wat onderzoeken. En misschien is speciaal beslag niet eens meer nodig. Maar dat gaan we vanavond beslissen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:26

Babeth schreef:
Ja ik weet nu zelf ook echt niet meer wat ik ervan moet denken.
Ik denk als ze ècht bevangen was, ze nu niet ineens goed zou hebben gelopen.
Maar wél raar is dat ze wel echt de typische bevangenheidstand had.
DA heeft geconstateerd dat het echt hoefbevangenheid is, maar waarom ze dan nu ineens goed loopt?
Kan het misschien niet door de rotstraal zijn gekomen? Ze heeft het aan beide voorhoeven en de hoef waar de rotstraal het ergst was, liep ze het slechtst mee.
Wat me wel opviel is dat de rotstraal al grotendeels is uitgedroogt. Misschien dat het dan aan de rotstraal heeft gelegen? Dat verklaart ook haar moeilijke lopen.
Maar over een uurtje komt de hoefsmid, hij gaat nog wat onderzoeken. En misschien is speciaal beslag niet eens meer nodig. Maar dat gaan we vanavond beslissen.

Hoe heeft de veearts geconstateerd dat ze bevangen was? Wat heeft hij gedaan?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 19:40

Ik moest even een stukje lopen zodat hij kon zien hoe ze liep. Toen heeft hij gevoeld, temperatuur enzo en toen ging hij met een visiteertang op de straal en hoef drukken. Waarop Milka meteen een reactie gaf. Verder zijn er geen foto's genomen en er is geen bloed afgenomen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:54

Rontgenfoto's komen pas in een later stadium als men het vermoeden heeft dat er hoefbeenkanteling heeft plaatsgevonden.
Door bloed af te nemen kan je niet constateren of je pony bevangen is dus is dit ook niet noodzakelijk.

Een hoefzweer of rotstraal zou zomaar een optie kunnen zijn.
Maar als jij een goede smid hebt zal hij direct kunnen zien of de Milka bevangen is of dat het om bovenstaande opties gaat.
Hoefbevangenheid kan je vaak zien aan de hoeven en met name aan de witte lijn. Vandaar dat ik je vroeg of je foto's wilde maken. Een smid zal hoefbevangenheid direct opmerken.
Als je smid verder niets constateert dan zou ik toch nog even de veearts erbij roepen.

Het is natuurlijk wel vreemd allemaal.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:03

Je moet eens heel goed nagaan of je paard niet een peesblessure heeft opgelopen. Bij een accute peesblessure die is opgelopen door een klap of zwik is het namelijk ook mogelijk dat ze in die stand gaan staan en op de toon gaan lopen. Aangezien je ook aangaf dat het paard wat dikke benen had.
Een peesblessure is na een aantal dagen in zo''n toestand dat het kan zijn dat je paard er niet eens meer echt kreupel van is. Op de pijnprikkel van die blessure kan jou staleigenaresse weldegelijk invloed hebben. Als ze met reiki werkt of met magnetisme dan kan het zijn dat ze er vaker mee bezig is dan alleen de momenten dat ze hem terplaatse behandeld. (het kan namelijk ook op afstand)
Houd de pezen in de voorbenen goed in de gaten. als die warm en dikker worden dan zou ik een scan laten maken.

Houd er rekening mee dat een peesblessure niet altijd tot ernstige kreupelheid lijd.

Het kan ook zijn dat het een peesblessure is die er al langer zit. Dit kan dan toch weer te maken hebben met een te snelle en te grove voetstandverandering.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:36

Een peesblessure is inderdaad mogelijk,al zou dan wel het paard de eerste dagen op 3benen moeten hebben staan dacht ik?En de betreffende voet ontlasten?

Ik denk meer aan een hoefzweer,mijn verzorgpaard stond ook in de typische hoefbevangenheidsstand en liep 2weken weer alsof er niets gebeurd was (ok,wat later dan jouw paardje maar de typische stand blijft).Overigens is die zweer er na 2maanden eruitgehaald(dan pas werd de zweer achterhaald maar men testte die ene keer met een visiteertang en daar reageerde hij ook op)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 23:10

Is de zool niet gewoon te dun??

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 00:11

We zijn eruit.
De hoefsmid is vanavond geweest. Ze is niet bevangen en het kwam niet door de rotstraal. Ze bleek een soort hoefzweer te hebben. Die is door de NBer verwaarloosd. Dat kan ik me nog goed herrineren. Het was namelijk een kleine verticale hoornscheur, maar daar had de smid nooit wat aan gedaan. Van buiten zag je niks, maar hij was al helemaal naar binnen getrokken.
De hoefsmid heeft het er helemaal uitgesneden en vervolgens voor ijzers onder geslagen. Met zooltjes eronder. Dit heeft hij gedaan mocht ze toch bevangen zijn. Hij heeft haar zo beslagen dat de toon ontlast wordt. Hij zei al, beter het zekere voor het onzekere nemen. De rotstraal heeft hij ook netjes uitgesneden.
Ze loopt er heel goed op!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 00:16

het negeren of niet constateren van een hoefzweer is gelukkig niet gerelateerd aan NB maar aan de bekapper in persoon. Ik had al zo'n vermoeden. Jammer is wel dat de veearts dit niet heeft gezien. Dat is dus blijkbaar ook iemand die niet verder heeft gekeken dan zijn neus lang is. Was dat wel een paardenspecialist?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 00:18

oosterhoff schreef:
het negeren of niet constateren van een hoefzweer is gelukkig niet gerelateerd aan NB maar aan de bekapper in persoon. Ik had al zo'n vermoeden. Jammer is wel dat de veearts dit niet heeft gezien. Dat is dus blijkbaar ook iemand die niet verder heeft gekeken dan zijn neus lang is. Was dat wel een paardenspecialist?

Of het een paardenspecialist was weet ik niet. Maar zoals ik al zei, aan de buitenkant zag je niks van de zweer. Dus de DA heeft er verder niet naar gekeken. De hoefsmid zag het ook pas toen hij een stukje hoorn wegsneed. (Om het ijzer passend te maken.)