De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PIB

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:25

chevax schreef:
Ik blijf het vreemd vinden hoor, dat traditionele hoefsmeden (die een gedegen opleiding hebben gevolgd) in de ogen van veel NB-ers (die vaak een cursus van enkele dagen hebben gevolgd) helemaal niks weten/snappen van de benen en hoeven van een paard.

Ik zag trouwens laatst een advertentie in de Bit of i.d. waarin je een dvd kunt bestellen om zelf te leren hoe je de hoeven van je paard bijhoudt. Iemand interesse in een dvd om in één dag te leren hoe je een blindedarm zelf kunt verwijderen?

Geen welletjes-nietes diskussie, dus ik heb het opgezocht en een hoefsmid opleiding duurt TWEE jaar met in het eerste jaar
40 u theorie en 400 uren praktijk waar de volgende onderwerpen behandeld worden:

praktijk:
Leerinhouden:

De drie basismethoden voor het smeden van hoefijzers onder Franse en Engelse vorm.

Het op maat smeden van een hoefijzer voor de besneden paardenvoet.

Het hoefijzer gereedmaken en warm aanpassen aan de paardenvoet.

Het hoefijzer opvijlen en opnagelen aan de paardenvoet.

De paardenvoet afwerken.

Aantal lestijden:
400

Theorie:
Leerinhouden:

de delen van het hoefijzer
de hoefnagel
de algemene bouw van het paard
de anatomie van de paardenvoet
het hoefmechanisme: de fysiologie of levensleer van de paardenvoet
de hoefas
de stellingen van de voor- en achterbenen van het paard

het natuurlijk beslag
het hoefbeslag van een dode paardenvoet

Ik heb ik vet gezet wat iets met hoef te maken heeft
9 onderdelen aan 40u, komt neer op 4u per onderdeel, of 4 onderdelen aan 4 uren = 16uren les tov 400u over het ijzerwerk!
16u, dat zijn twee dagen!!!
Ik met mijn cursus natuurlijk bekappen zit wel veel meer dan 2 dagen te studeren hoor...

En we zeggen niet dat tradi hoefsmeden, met hun opleiding van 16u hoeven en de rest ijzerwerk en het plaatsen ervan, niets weten of snappen van hoeven, maar wel dat wij, met de uitgebreide cursus van NB, minstens zoveel wél begrijpen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:34

ieder zijn ding geloof ik....

de meeste die zich met n.b. bezig houden, houden de hoeven zelf bij maar doen dit onder begeleiding van n.b.-ers die meer ervaring en kennis hebben.

die oppervlakkige meningen van 'het kost de n.b.-ers minder geld' en 'bekappen van hoeven is niet natuurlijk' kennen we nu wel. je verdiepen in de materie zou dit soort kreten schelen Ja

ik noem het altijd maar onzekerheid en angst wanneer mensen zeggen dat ze dingen alleen aan de gediplomeerden over willen laten. iedereen kan leren injecteren, hoeven bekappen etc. alleen moet je het willen en iets zien in de methode.

ik vraag me af hoe de meeste mensen hier in de schoolklas zaten, ook terughoudend voor wat men ging leren in de praktijk? of juist gretig naar nieuwe dingen zoeken om meer kennis te vergaren?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:36

Pellie: gewoon de keuze van mensen respecteren (2 kanten op!!!!) zou dit soort kreten helemaal schelen natuurlijk.
Mijn paarden worden traditioneel bekapt. Nou en! Laat me! Net als dat ik jou (algemeen) laat dat jij voor natuurlijk kiest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:39

Maar de kreten mijn paarden zijn gelukkiger
Alle gewone smeden zijn slecht en willen overal maar ijzers onder meppen omdat dat opleverd, enz
kennen we onderhand ook wel.

Mijn paard word al zijn hele leven traditioneel bekapt en later ook beslagen...hij is gelukkig en heeft nergens last van.

1x heb ik een smid gehad waarbij hij de ijzers ook steeds verloor.
Smid is 2x geweest, daarna nooit meer.
En ijzer kwijtraak probleem was daarmee ook weg.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:48

Joanne1987 schreef:
ik zie hier heel erg veel meningen over Nb staan, maar ik begin er toch maar niet aan. volgens mij is dat helemala niet gezond zoals die hoeven van die site er uit zagen

laat bij mij maar lekker de smid komen dat gata al jaren goed

En weet je wat ik ook heel erg veel zie hier: mensen die zich baseren op
"ik denk dat, volgens mij, ik heb gehoord van iemand, enz"...

Als je ouder word, dan ga je niets alles meer klakkeloos aannemen, maar ga je op zoek naar wetenschappelijk onderbouwde info
Omdat je buurvrouw bv of die madamme van Ivanhoe slechte ervaring heeft gehad met NB dan ga ik mezelf eerst afvragen "hoe komt dat", en nog niet zeggen "NB is slecht"

Als een jongetje verdrinkt hier in het stedelijk zwembad, dan ga ik niet besluiten "zie je wel, dat zwembadwater is giftig, of trekt je naar de bodem, of zoiets", maar dan ga ik me afvragen hoe dit ongeval is gebeurd: jongen kon niet zwemmen, kreeg stamp op zijn hoofd, kreeg epileptische aanval misschien, enz

Van de 100 verhalen van tradi bekappen hoorde ik veel meer slechte ervaringen dan van 100 NB
Maar die van de tradi's vallen niet op: hoefkatrolontstekening bv, nageltred, brokkels, hoefevangenheid, enz
Als jullie die gevolgen van hoefijzers horen, leggen jullie de link dan met traditioneel beslag?
Ik denk het niet... voor jullie zijn bovenstaande aandoeningen een gevolg van wat?
Inderdaad ijzers!

Verder wil ik vragen: als jullie commentaar willen geven op NB, doe dan eerst zelf de cursus, doe je tenminste de moeite om jullie te informeren vooraleer kritiek te hebben
Luister niet naar een paar gevallen waar het misgaat (zoals jongen die verdrinkt), en besluit hieruit niet dat NB schadelijk is voor je paard (zoals het zwemwater giftig moet zijn), maar kijk ook naar, en lees hier, de goeie aflopen, de goeie verhalen van NB (er zijn veel meer goede dan slechte ervaringen!)

x_MAARTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:50

Ik vind het van hun kant van het verhaal, de web-pagina waar deze op staat althans wel een beetje laag en onproffesioneel om het (privé)- emailadres van deze "klant" op de website te noemen, daar komt het voor mij we ietwat minder betrouwbaar over. Ook lijkt het mij alsof deze NBers niks positiefs over de traditionele hoefsmeden zeggen.

Even voor de duidelijkheid, aangezien ik GEEN pony's of paarden thuis heb weet ik hier niet zo veel van. Ik heb dus ook geen mening hierover, ik geef alleen aan hoe onproffesioneel ik het vind.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:52

stef schreef:
Pellie: gewoon de keuze van mensen respecteren (2 kanten op!!!!) zou dit soort kreten helemaal schelen natuurlijk.
Mijn paarden worden traditioneel bekapt. Nou en! Laat me! Net als dat ik jou (algemeen) laat dat jij voor natuurlijk kiest

denk je? ik geloof niet dat jij denkt dat het mensen om het geldbesparen gaat Lachen die opmerking is dan ook niet voor jou bedoelt.

ik ga anderen niet prediken dat ze hun paarden niet moeten laten beslaan, ik vertel mensen wel wat n.b. inhoudt als men daar naar vraagt Ja

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:53

runningkawa schreef:
Maar de kreten mijn paarden zijn gelukkiger
Alle gewone smeden zijn slecht en willen overal maar ijzers onder meppen omdat dat opleverd, enz
kennen we onderhand ook wel.

Mijn paard word al zijn hele leven traditioneel bekapt en later ook beslagen...hij is gelukkig en heeft nergens last van.

1x heb ik een smid gehad waarbij hij de ijzers ook steeds verloor.
Smid is 2x geweest, daarna nooit meer.
En ijzer kwijtraak probleem was daarmee ook weg.

Last of pijn?
Misschien heeft je paard wel last, geen pijn?
discomfort?
Hoe zie jij aan je paard dat hij geen nadeel ondervindt aan de ijzers, alsje niet kan vergelijken met een periode van een jaar bv zonder ijzers?
Wij hebben die vergelijking wél kunnen maken en stellen duidelijke veranderingen vast

BTW: àls je paard nu geen last heeft, en geen pijn, hoe weet je dan zeker dat je paard nooit HKO bv zal krijgen als gevolg van de ijzers (meer bepaald de hoge hielen)?

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:54

x_MAARTJE schreef:
Ik vind het van hun kant van het verhaal, de web-pagina waar deze op staat althans wel een beetje laag en onproffesioneel om het (privé)- emailadres van deze "klant" op de website te noemen, daar komt het voor mij we ietwat minder betrouwbaar over. Ook lijkt het mij alsof deze NBers niks positiefs over de traditionele hoefsmeden zeggen.
Even voor de duidelijkheid, aangezien ik GEEN pony's of paarden thuis heb weet ik hier niet zo veel van. Ik heb dus ook geen mening hierover, ik geef alleen aan hoe onproffesioneel ik het vind.

Over hoefsmeden die ijzers zetten onder hoeven kan ik inderdaad niets positief zegge, behalve dat het beste wel aangename vrienden kunnen zijn, om iets te gaan drinken op cafe
That's it

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:58

Pellie schreef:
stef schreef:

denk je? ik geloof niet dat jij denkt dat het mensen om het geldbesparen gaat Lachen die opmerking is dan ook niet voor jou bedoelt.

ik ga anderen niet prediken dat ze hun paarden niet moeten laten beslaan, ik vertel mensen wel wat n.b. inhoudt als men daar naar vraagt Ja

Mijn reactie was ook in het algemeen, voelde me niet aangesproken Knipoog

Dingetje wat vet gedrukt is: Dát zouden meer mensen moeten doen (en dan bedoel ik niet cup á soup)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:03

Pib, zou je aub minder kunnen schreeuwen met die dikke letters? Lachen

Ik weet dat mijn paard geen last van de hko heeft
kun je laten onderzoeken op een kliniek Lachen
Dus ja dat weet ik zeker

En nee ook geen pijn geen en discomfort
Ken mijn paard goed, heeft een poos zonder ijzers gestaan, maar met de buitenritten over asvalt sleet het te snel.
Ijzers onder en geen pas kreupel of korter oid.

Dus al die aannames dat ijzers zo slecht zijn..nee...

Dat jij het anders doet, prima
Maar laat andere in hun waarde
Een ander kent hun eigen paard ook, daar hoef jij geen dingen over te beweren Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:05

stef schreef:
Mijn reactie was ook in het algemeen, voelde me niet aangesproken Knipoog

Dingetje wat vet gedrukt is: Dát zouden meer mensen moeten doen (en dan bedoel ik niet cup á soup)

Nee stel je voor dat je echt in discussie gaat op bokt. Voor je het weet heb je een OW omdat je iets probeert aanschouwelijk uit te leggen...
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 12-03-07 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:06

PIB schreef:
chevax schreef:
Ik blijf het vreemd vinden hoor, dat traditionele hoefsmeden (die een gedegen opleiding hebben gevolgd) in de ogen van veel NB-ers (die vaak een cursus van enkele dagen hebben gevolgd) helemaal niks weten/snappen van de benen en hoeven van een paard.

Ik zag trouwens laatst een advertentie in de Bit of i.d. waarin je een dvd kunt bestellen om zelf te leren hoe je de hoeven van je paard bijhoudt. Iemand interesse in een dvd om in één dag te leren hoe je een blindedarm zelf kunt verwijderen?

En we zeggen niet dat tradi hoefsmeden, met hun opleiding van 16u hoeven en de rest ijzerwerk en het plaatsen ervan, niets weten of snappen van hoeven, maar wel dat wij, met de uitgebreide cursus van NB, minstens zoveel wél begrijpen.

Dan durf je heel wat te beweren!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:10

Valt die dvd dan ook onder de gedegen opleiding? Want laten we eerlijk zijn, als organisatie kom je toch ook niet geheel geloofwaardig over als je mensen wilt laten geloven dat ze na het zien van een dvd zelf eens aan de slag kunnen (maar waarschijnlijk begrijp ik dit verkeerd en hou je aan het zien van zo'n dvd het equivalent aan kennis van een opleiding over?)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:11

PIB schreef:
Over hoefsmeden die ijzers zetten onder hoeven kan ik inderdaad niets positief zegge, behalve dat het beste wel aangename vrienden kunnen zijn, om iets te gaan drinken op cafe
That's it

En toch ben ik blij dat er een hoefsmid is die ijzers onder mijn 21 jarige pony (die haar hele leven helaas al op ijzers staat en *ook na 3 maanden proberen* echt niet kan lopen zonder ijzers) haar voorvoeten slaat... ook al is hij er zelf absoluut voor om paarden zonder ijzers te laten staan!

Ik ben niet voor of tegen een van beide manieren, mag iedereen zelf weten..
Weet wel dat mijn hoefsmid heel kundig is en weet wat hij doet, dus ik ben tevreden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:22

Ik vind ook dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij doet, zolang het belang van het paard niet in het gedrang komt. En ik blijf bij mijn standpunt dat, een enkeling daargelaten, de goedwillende amateur té weinig kennis heeft om zelf aan de voeten van zijn paard te prutsen.
Maar wat mij wel mateloos irriteert is het feit dat zodra het over deze dingen gaat, het altijd op het punt komt dat álle traditionele hoefsmeden per definitie slecht zijn. En huppetee, dan komen weer de voorbeelden zoals "paarden lopen in het wild niet op ijzers", "in het wild slijt de hoef ook natuurlijk en dat proberen we na te bootsen"... Get a life! Onze paarden zijn gedomesticeerde dieren, hoe graag je ook het in het wild levende dier in je paard wilt herkennen. En "onze" paarden zijn paarden die zijn doorgefokt voor ons plezier, met kenmerken die wij belangrijk vinden, zoals rijtypische eigenschappen. Hoe kun je dan een dergelijke vergelijking blijven herhalen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:32

Ik ben het helemaal met je eens chevax.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:38

chevax schreef:
Ik vind ook dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij doet, zolang het belang van het paard niet in het gedrang komt. En ik blijf bij mijn standpunt dat, een enkeling daargelaten, de goedwillende amateur té weinig kennis heeft om zelf aan de voeten van zijn paard te prutsen.
Maar wat mij wel mateloos irriteert is het feit dat zodra het over deze dingen gaat, het altijd op het punt komt dat álle traditionele hoefsmeden per definitie slecht zijn. En huppetee, dan komen weer de voorbeelden zoals "paarden lopen in het wild niet op ijzers", "in het wild slijt de hoef ook natuurlijk en dat proberen we na te bootsen"... Get a life! Onze paarden zijn gedomesticeerde dieren, hoe graag je ook het in het wild levende dier in je paard wilt herkennen. En "onze" paarden zijn paarden die zijn doorgefokt voor ons plezier, met kenmerken die wij belangrijk vinden, zoals rijtypische eigenschappen. Hoe kun je dan een dergelijke vergelijking blijven herhalen?

Wat jou irriteert, irriteert mijn paard in ieder geval niet.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:41

Ik ben niet tegen natuurlijk bekappen, zolang het op een proffesionele wijze wordt gedaan.

Als je een goede traditionele smit hebt zal die letten op de stand van de hoef en tevens hoe het paard bij bewegen de voet neerzet. Mijn paard loopt nu een half jaar zonder ijzers, maar de hoeven slijten te veel en worden te kort. Ook loopt hij nog steeds gevoelig, dus volgende week komen de ijzers weer terug. Soms kun je gewoon niet om ijzers heen. Een pony bij mij op stal heeft flinke problemen en dat gaat nu goed met heel speciaal beslag. Zonder beslag was het al gebeurd geweest en nu loopt hij lekker vrolijk te crossen op e wei.

Ik snap dat er aan bijde methoden voor en nadelen zitten. Belangrijk is om elk paard als individu te zien. Alleen vind ik het wel belangrijk dat de mensen die na een cursus zelf bekappen onder begeleiding staan.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:43

That's it
[/quote]

Je kan ook doorslaan natuurlijk Sigaar

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:48

[quote="nikki160287"]
Mijn paard loopt nu een half jaar zonder ijzers, maar de hoeven slijten te veel en worden te kort. quote]

Het zelde probleem heb ik met mn pony maar maak dat een Nb er maar eens wijs Gestoord

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:53

mariekie schreef:
Je kan ook doorslaan natuurlijk Sigaar

Ben ik mee oneens. Vraag je zelf af waarom een hoef niet meer zonder ijzer kan nadat er beslag ondergespijkerd is geweest. Wat gebeurt er intern met diezelfde hoef. Hoe kan het dat het niet zonder hulpmiddelen meer goed kan functioneren.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:56

mariekie schreef:
nikki160287 schreef:

Mijn paard loopt nu een half jaar zonder ijzers, maar de hoeven slijten te veel en worden te kort. quote]

Het zelde probleem heb ik met mn pony maar maak dat een Nb er maar eens wijs Gestoord

Om dezelfde reden heeft mijn paard beslag onder gehad. Nu onderhoud ik zelf haar hoeven en maak het mee dat haar hoeven helemaal niet te veel slijten en dan pak ik ook nog eens dagelijks expres stukken verharde weg.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:02

Ben zelf ook absoluut niet voor het natuurlijk bekappen.. Kennis van mij had haar 2 paarden laten bekappen door een 'natuurlijke' smid, allebei harstikke kreupel. Naar de DA voor foto's, niks te zien.. Kwam toch door het NB.