chevax schreef:Ik blijf het vreemd vinden hoor, dat traditionele hoefsmeden (die een gedegen opleiding hebben gevolgd) in de ogen van veel NB-ers (die vaak een cursus van enkele dagen hebben gevolgd) helemaal niks weten/snappen van de benen en hoeven van een paard.
Ik zag trouwens laatst een advertentie in de Bit of i.d. waarin je een dvd kunt bestellen om zelf te leren hoe je de hoeven van je paard bijhoudt. Iemand interesse in een dvd om in één dag te leren hoe je een blindedarm zelf kunt verwijderen?
Geen welletjes-nietes diskussie, dus ik heb het opgezocht en een hoefsmid opleiding duurt TWEE jaar met in het eerste jaar
40 u theorie en 400 uren praktijk waar de volgende onderwerpen behandeld worden:
praktijk:
Leerinhouden:
De drie basismethoden voor het smeden van hoefijzers onder Franse en Engelse vorm.
Het op maat smeden van een hoefijzer voor de besneden paardenvoet.
Het hoefijzer gereedmaken en warm aanpassen aan de paardenvoet.
Het hoefijzer opvijlen en opnagelen aan de paardenvoet.
De paardenvoet afwerken.
Aantal lestijden:
400
Theorie:
Leerinhouden:
de delen van het hoefijzer
de hoefnagel
de algemene bouw van het paard
de anatomie van de paardenvoet
het hoefmechanisme: de fysiologie of levensleer van de paardenvoet
de hoefas
de stellingen van de voor- en achterbenen van het paard
het natuurlijk beslag
het hoefbeslag van een dode paardenvoet
Ik heb ik vet gezet wat iets met hoef te maken heeft
9 onderdelen aan 40u, komt neer op 4u per onderdeel, of 4 onderdelen aan 4 uren = 16uren les tov 400u over het ijzerwerk!
16u, dat zijn twee dagen!!!
Ik met mijn cursus natuurlijk bekappen zit wel veel meer dan 2 dagen te studeren hoor...
En we zeggen niet dat tradi hoefsmeden, met hun opleiding van 16u hoeven en de rest ijzerwerk en het plaatsen ervan, niets weten of snappen van hoeven, maar wel dat wij, met de uitgebreide cursus van NB, minstens zoveel wél begrijpen.