Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ART_UMA schreef:Flauwekul! Doe dus eerst maar eens wat aan de kwaliteit van de hoefsmeden, en dan niet alleen traditioneel. En laat dan ook gelijk dat overjarige systeem los dat je eerst stage moet lopen voordat je aan de opleiding kan beginnen. Dat is wel DE manier om innovaties en verbeteringen in de kiem te smorren want een nog traditioneler ingestelde beroepsgroep is volgens mij moeilijk te vinden.
Ik ben dus niet zo positief over de hoefsmeden in het algemeen en beschermen helpt daar niets aan.
ruitje schreef:Hoe wil je dan dat hoefsmeden beginnen aan hun opleiding? Zonder stage? Lijkt mij lastig, gewoon zo beginnen?
herbey schreef:Mijn vriend is trekpaard smid. Hij heeft geen diploma. Met ons eerste trekpaard moesten we naar ettenleur om hem te laten beslaan omdat er bij ons geen hoefsmeden zijn die een trekpaard willen en kunnen doen. Onze oude smid stopte er mee omdat hij het in zijn rug had. Mijn vriend is bij hem in de leer gegaan en doet nu onze eigen paarden. En ook nog een paar van andere mensen. Op keuringen krijgt hij altijd een compliment van de jury en ook van dieren artsen. Wat ik hier mee wil zeggen is dat niet idereen een papiertje moet hebben om het goed te doen. Ik weet ook dat er hoefsmeden zijn met en zonder die er geen bal van kunnen!
ThaGirl schreef:herbey schreef:Mijn vriend is trekpaard smid. Hij heeft geen diploma. Met ons eerste trekpaard moesten we naar ettenleur om hem te laten beslaan omdat er bij ons geen hoefsmeden zijn die een trekpaard willen en kunnen doen. Onze oude smid stopte er mee omdat hij het in zijn rug had. Mijn vriend is bij hem in de leer gegaan en doet nu onze eigen paarden. En ook nog een paar van andere mensen. Op keuringen krijgt hij altijd een compliment van de jury en ook van dieren artsen. Wat ik hier mee wil zeggen is dat niet idereen een papiertje moet hebben om het goed te doen. Ik weet ook dat er hoefsmeden zijn met en zonder die er geen bal van kunnen!
Hier ben ik het volkomen mee eens!
Stel je vraagt iemand om je prive les te geven. Deze lessen gaan super goed, en binnen de kortste keren rij je een heel niveau hoger dan voor je de lessen begon. Maakt het jou dan nou echt uit of deze persoon nou wel of niet haar instructeurs papiertje heeft??
Mij gaat het om de kwaliteit, niet om het papiertje.
Ik denk zelfs dat mijn hoefsmit geen papiertje heeft, maar m'n paarden staan altijd helemaal netjes en verzorgt op de voetjes, ik kan hem altijd bellen voor (algemeen) advies, hij neemt heerlijk rustig de tijd voor m'n paarden (stress kippen) en is absoluut niet duur (15 euro bekappen per paard en daarvoor moet ie eerst ruim een half uur rijden met de auto).
Ik ben dus super tevreden over mijn smit zonder papiertje!
Kymalin schreef:Natuurlijk kun je door het beroep weer te beschermen niet alle risico's uitsluiten maar er valt dan wel een hele groep amateuristen af, waardoor je in ieder geval weet dat je iemand met een gedegen basisopleiding op het erf krijgt. Nu kan iedereen maar roepen dat hij hoefsmid is. Dat jij de ervaring hebt dat hoefsmeden meer slopers dan vakmensen is vervelend maar om dan te roepen dat de meesten zo zijn vind ik te generaliserend. Dat ze er zijn is absoluut een feit, maar juist daarom vind ik het belangrijk dat ze in ieder geval een opleiding hebben gevolgd.
En ik vind het een absolute must dat ze stage lopen bij een gediplomeerde smid/bekapper, dat is de enige manier om er achter te komen of je zowel lichamelijk als qua mens (omgang) voor het vak geschikt bent.
ART_UMA schreef:ruitje schreef:Hoe wil je dan dat hoefsmeden beginnen aan hun opleiding? Zonder stage? Lijkt mij lastig, gewoon zo beginnen?
Duhh, dat is bij elke andere opleiding ook zo.
@SpikyBlue, er zullen er best een paar zijn die meegaan met de tijd, maar een houding van "wat de boer niet kent ..." is in mijn ervaring toch meer de norm. Een goede selectie is natuurlijk best moeilijk, maar ook daar helpt bescherming niets aan. Misschien moet je een hoefsmid meer vergelijken met een fijnmechanicus terwijl het soms meer weg heeft van een sloper (veel kracht, maar niet subtiel).
ART_UMA schreef:Ik heb het niet over amateurs, maar over smeden met papier en het logo van de hoefsmedenvereniging (ik kom ff niet op de naam)op hun auto.
ART_UMA schreef:Ik heb het niet over amateurs, maar over smeden met papier en het logo van de hoefsmedenvereniging (ik kom ff niet op de naam)op hun auto.
SpikyBlue schreef:Oh jee, ik heb ook stickers van de hoefsmedenvereniging op mijn bus...
Kymalin schreef:SpikyBlue schreef:Oh jee, ik heb ook stickers van de hoefsmedenvereniging op mijn bus...