Hoefsmid weer een beschermd beroep.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

herbey

Re: Hoefsmid weer een beschermd beroep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:50

Mijn vriend is trekpaard smid. Hij heeft geen diploma. Met ons eerste trekpaard moesten we naar ettenleur om hem te laten beslaan omdat er bij ons geen hoefsmeden zijn die een trekpaard willen en kunnen doen. Onze oude smid stopte er mee omdat hij het in zijn rug had. Mijn vriend is bij hem in de leer gegaan en doet nu onze eigen paarden. En ook nog een paar van andere mensen. Op keuringen krijgt hij altijd een compliment van de jury en ook van dieren artsen. Wat ik hier mee wil zeggen is dat niet idereen een papiertje moet hebben om het goed te doen. Ik weet ook dat er hoefsmeden zijn met en zonder die er geen bal van kunnen!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:21

Aangezien de discussie over de vraag overstappen naar natuurlijk bekappen meer over gegaan is naar de vraag van het vak hoefsmid al dan niet weer beschermd maken, bij deze mijn reactie;

Absoluut!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:42

Ik roep al jaren dat hoefsmid weer een beschermd beroep moet
worden.Voor de mensen die nu het vak uitoefenen,zonder, zou er wat mij betreft een test moeten komen die het mogelijk maakt om de aanwezige kennis te toetsen.En de mogelijkheid om een verkorte theoretische en praktijkopleiding te doen om het papier alsnog te behalen.
Wat betreft de bekappers,een goede opleiding,met erkend diploma.
Wat betreft paardenhouders,een cursus basiskennis wat betreft
voeding ,houden,onderhoud,wanneer de DA,wanneer de Hoefsmid of Bekapper.Dit zou een hoop ellende schelen...
Uberhaupt,voor de aanschaf van een dier,verplicht stellen welke consekwenties dit inhoud en welke verzorging deze behoeft.
Als er dan sprake is van verwaarlozing,kan de houder niet zeggen,ik wist het niet, en is als zodanig makkelijker te vervolgen.Want ik ben weleens staaltjes van verwaarlozing tegen gekomen....

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:22

Volledig mee eens!

Ik ben voor:
*Hoefsmedenopleiding met verplicht examen voor hoefsmeden (bijv. 2 of 3 jarig) + stage
*Bekappersopleiding met verplicht examen theorie en bekappen (alle stromingen) voor bekappers (bijv. 1 jarig) + stage

*Verplicht ruiterbewijs, waarin veeel meer van dit soort info staat (bijv.: hoofdstuk EHBO, voeding, anatomie, hoefverzorging enz.)

Laatst keek ik een ruiterbewijsboekje in, en zag hoe weinig er eigenlijk in het boekje staat qua informatie.. Daar mag van mij wel wat aan gedaan worden.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:28

als hoefsmid beschermt beroep wordt mogen ze de paardenhouders ook wel eens controleren op een diploma. Hoeveel maneges zijn er nu met een diploma weinig.... Dus dat zou je dan ook onder dieren mishandeling kunnen verstaan, het verkeerde voer slechte stallen geen weidegang 24 uur op stal staan, das ook niet zo positief toch? Een opleinding voor NB ers lijkt mij een heel goed idee, maar dan wel in nederland!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:56

Flauwekul! Doe dus eerst maar eens wat aan de kwaliteit van de hoefsmeden, en dan niet alleen traditioneel. En laat dan ook gelijk dat overjarige systeem los dat je eerst stage moet lopen voordat je aan de opleiding kan beginnen. Dat is wel DE manier om innovaties en verbeteringen in de kiem te smorren want een nog traditioneler ingestelde beroepsgroep is volgens mij moeilijk te vinden.
Ik ben dus niet zo positief over de hoefsmeden in het algemeen en beschermen helpt daar niets aan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:13

Hoe wil je dan dat hoefsmeden beginnen aan hun opleiding? Zonder stage? Lijkt mij lastig, gewoon zo beginnen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:28

Ik zou idd ook graag zien dat het weer een beschermd beroep wordt. Maar daar zouden naar mijn mening 2 gradaties in moeten zitten, zodat ook de alleen bekappers hun werk kunnen blijven doen. (dus voor bekappers en voor smeden (dus ijzers mogen slaan).

Vraag is wel, waar ligt de grens. Is het niet eigenlijk ook aan iedere paardeneigenaar om een basis kennis te hebben voordat je een eigen paard mag houden (al is het maar voor mensen die (zoals ik) een paard aan huis hebben staan, en dus geen verdere controle hebben. Op een pensionstal zou de eigenaar van de stal die kennis (ruim) op zak moeten hebben.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:14

ART_UMA schreef:
Flauwekul! Doe dus eerst maar eens wat aan de kwaliteit van de hoefsmeden, en dan niet alleen traditioneel. En laat dan ook gelijk dat overjarige systeem los dat je eerst stage moet lopen voordat je aan de opleiding kan beginnen. Dat is wel DE manier om innovaties en verbeteringen in de kiem te smorren want een nog traditioneler ingestelde beroepsgroep is volgens mij moeilijk te vinden.
Ik ben dus niet zo positief over de hoefsmeden in het algemeen en beschermen helpt daar niets aan.

Nou, de hoefsmeden die er in Nederland rondlopen die al 25,30 jaar bezig zijn, hebben wel héél veel ervaring.. Er zijn er ook echt zat die met hun tijd meegaan.
Voor dat je aan zo'n opleiding begint is het handig dat je al wat praktijkervaring hebt. Zo wil men juist voorkomen dat er mensen aan de opleiding beginnen en na een tijdje afhaken, omdat het toch niets voor ze is. Of omdat ze bijvoorbeeld niet met paarden om kunnen gaan (echt waar.. ik heb het gezien op de toelatingstest, mannen die zo van kantoor afkwamen en één keer een paard van dichtbij hadden gezien en bedacht hadden dat hoefsmid wel een stoer beroep is..).
Als je al een tijdje stage hebt gelopen, is dat juist een groot voordeel omdat je dan zeker weet dat je het wil, weet dat je geen twee linkerhanden hebt en met verschillende paarden om leert te gaan. Het is niet iets wat je zomaar even gaat leren, ik heb zelf eerst een jaar of vier stage gelopen bij een hele fijne ervaren hoefsmid voordat ik de toelatingstest op de opleiding ging doen. Ja

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 23:11

ruitje schreef:
Hoe wil je dan dat hoefsmeden beginnen aan hun opleiding? Zonder stage? Lijkt mij lastig, gewoon zo beginnen?

Duhh, dat is bij elke andere opleiding ook zo.

@SpikyBlue, er zullen er best een paar zijn die meegaan met de tijd, maar een houding van "wat de boer niet kent ..." is in mijn ervaring toch meer de norm. Een goede selectie is natuurlijk best moeilijk, maar ook daar helpt bescherming niets aan. Misschien moet je een hoefsmid meer vergelijken met een fijnmechanicus terwijl het soms meer weg heeft van een sloper (veel kracht, maar niet subtiel).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:55

Natuurlijk kun je door het beroep weer te beschermen niet alle risico's uitsluiten maar er valt dan wel een hele groep amateuristen af, waardoor je in ieder geval weet dat je iemand met een gedegen basisopleiding op het erf krijgt. Nu kan iedereen maar roepen dat hij hoefsmid is. Dat jij de ervaring hebt dat hoefsmeden meer slopers dan vakmensen is vervelend maar om dan te roepen dat de meesten zo zijn vind ik te generaliserend. Dat ze er zijn is absoluut een feit, maar juist daarom vind ik het belangrijk dat ze in ieder geval een opleiding hebben gevolgd.

En ik vind het een absolute must dat ze stage lopen bij een gediplomeerde smid/bekapper, dat is de enige manier om er achter te komen of je zowel lichamelijk als qua mens (omgang) voor het vak geschikt bent.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:10

herbey schreef:
Mijn vriend is trekpaard smid. Hij heeft geen diploma. Met ons eerste trekpaard moesten we naar ettenleur om hem te laten beslaan omdat er bij ons geen hoefsmeden zijn die een trekpaard willen en kunnen doen. Onze oude smid stopte er mee omdat hij het in zijn rug had. Mijn vriend is bij hem in de leer gegaan en doet nu onze eigen paarden. En ook nog een paar van andere mensen. Op keuringen krijgt hij altijd een compliment van de jury en ook van dieren artsen. Wat ik hier mee wil zeggen is dat niet idereen een papiertje moet hebben om het goed te doen. Ik weet ook dat er hoefsmeden zijn met en zonder die er geen bal van kunnen!

Hier ben ik het volkomen mee eens!
Stel je vraagt iemand om je prive les te geven. Deze lessen gaan super goed, en binnen de kortste keren rij je een heel niveau hoger dan voor je de lessen begon. Maakt het jou dan nou echt uit of deze persoon nou wel of niet haar instructeurs papiertje heeft??

Mij gaat het om de kwaliteit, niet om het papiertje.
Ik denk zelfs dat mijn hoefsmit geen papiertje heeft, maar m'n paarden staan altijd helemaal netjes en verzorgt op de voetjes, ik kan hem altijd bellen voor (algemeen) advies, hij neemt heerlijk rustig de tijd voor m'n paarden (stress kippen) en is absoluut niet duur (15 euro bekappen per paard en daarvoor moet ie eerst ruim een half uur rijden met de auto).
Ik ben dus super tevreden over mijn smit zonder papiertje!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:15

Helaas zijn er ook andere verhalen, waarom dan niet laten opleiden voor de zekerheid, daar worden ze toch niet minder vriendelijk van tegen je paard? En dan nog even over de vergelijking instructeur/ hoefsmid;

Een instructeur snijdt en vijlt niet aan je paard en kan de stand van de voeten niet veranderen. Hij/zij helpt jou met beter leren rijden, da's heel wat anders.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:07

Maar als er een overgangsregeling komt, dan kunnen de bekappers met kwaliteit, maar zonder papieren, het papiertje waarschijnlijk erg snel op zak krijgen..

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:00

ThaGirl schreef:
herbey schreef:

Hier ben ik het volkomen mee eens!
Stel je vraagt iemand om je prive les te geven. Deze lessen gaan super goed, en binnen de kortste keren rij je een heel niveau hoger dan voor je de lessen begon. Maakt het jou dan nou echt uit of deze persoon nou wel of niet haar instructeurs papiertje heeft??

Mij gaat het om de kwaliteit, niet om het papiertje.
Ik denk zelfs dat mijn hoefsmit geen papiertje heeft, maar m'n paarden staan altijd helemaal netjes en verzorgt op de voetjes, ik kan hem altijd bellen voor (algemeen) advies, hij neemt heerlijk rustig de tijd voor m'n paarden (stress kippen) en is absoluut niet duur (15 euro bekappen per paard en daarvoor moet ie eerst ruim een half uur rijden met de auto).
Ik ben dus super tevreden over mijn smit zonder papiertje!

en dat is dus al het grote probleem: smeden die er van moeten leven en duure investeringen moeten maken ,kunnen niet leven van 15 euro en alle tijd van de wereld om een paardje zijn voetjes te doen. Moet je aan je hoefsmid eens vragen waar hij van leeft! En zolang dus zulke smeden rondlopen heeft het diploma weinig zin, als de gemiddelde klant kiest voor een smid met papieren die dan zeg 25. euro rekent of die goedkope voor 15 euro.gaan ze toch voor het goedkope, en aangezien het er dan zo makkelijk uitziet denken die zelfde mensen o' dat kan ik zelf wel , is weer als eerste verdiend, en gaat het fout, bellen we toch gewoon weer de smid.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:52

Kymalin schreef:
Natuurlijk kun je door het beroep weer te beschermen niet alle risico's uitsluiten maar er valt dan wel een hele groep amateuristen af, waardoor je in ieder geval weet dat je iemand met een gedegen basisopleiding op het erf krijgt. Nu kan iedereen maar roepen dat hij hoefsmid is. Dat jij de ervaring hebt dat hoefsmeden meer slopers dan vakmensen is vervelend maar om dan te roepen dat de meesten zo zijn vind ik te generaliserend. Dat ze er zijn is absoluut een feit, maar juist daarom vind ik het belangrijk dat ze in ieder geval een opleiding hebben gevolgd.

En ik vind het een absolute must dat ze stage lopen bij een gediplomeerde smid/bekapper, dat is de enige manier om er achter te komen of je zowel lichamelijk als qua mens (omgang) voor het vak geschikt bent.

Ik heb het niet over amateurs, maar over smeden met papier en het logo van de hoefsmedenvereniging (ik kom ff niet op de naam)op hun auto.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:54

ART_UMA schreef:
ruitje schreef:

Duhh, dat is bij elke andere opleiding ook zo.

@SpikyBlue, er zullen er best een paar zijn die meegaan met de tijd, maar een houding van "wat de boer niet kent ..." is in mijn ervaring toch meer de norm. Een goede selectie is natuurlijk best moeilijk, maar ook daar helpt bescherming niets aan. Misschien moet je een hoefsmid meer vergelijken met een fijnmechanicus terwijl het soms meer weg heeft van een sloper (veel kracht, maar niet subtiel).

Ja, ik snap wel een beetje wat je bedoelt. Het is jammer dat jij juist de 'beulen' bent tegengekomen onder de smeden (grote, sterke, zwetende mannen met een nog grotere bek die op een stuk ijzer staan te beuken of nog erger; op je paard). Er bestaan namelijk ook fijne hoefsmeden, die wel naar je paard kijken en luisteren en met kunde en subtiliteit aan het werk gaan. Ik ken ze! En juist bij die mensen is het zo goed om stage te lopen, want die ervaring kan je niet in twee jaar tijdens een opleiding opdoen. Daar gaat langere tijd en ervaring inzitten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:01

Er lopen m.i. heel wat mensen rond met het papiertje op zak die ik niet in de buurt van mijn paard laat komen.
Met beschermen los je niks op, kijk eerst maar eens kritisch naar het bestand van mensen die het papiertje al op zak hebben en ga eens bedenken hoe je de kwaliteit van de opleiding kunt verbeteren... want als er zoveel prutsers het papiertje op zak hebben lijkt me toch iets grondig mis met de opleiding?

Pas als dat voor elkaar is, zou je kunnen denken aan het beschermen van het beroep, niet eerder.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:15

ART_UMA schreef:
Ik heb het niet over amateurs, maar over smeden met papier en het logo van de hoefsmedenvereniging (ik kom ff niet op de naam)op hun auto.

Ik zal ook niet beweren dat alle smeden goede zijn, ik wil alleen aangeven dat je d.m.v. het beschermen van het vak je in ieder de geval de amateurs uitsluit. Ik heb ook goede en minder goede gediplomeerde smeden meegemaakt, maar van de slechte (of dat nou gaat om de omgang met je paard of over het werk dat ze leveren) moet je dan ook snel weer afscheid nemen. Maar zelfs de slechte smeden hebben in ieder geval een opleiding doorlopen, die garantie heb je dan. Dan nog zoeken naar 1 die bij je past.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:16

ART_UMA schreef:

Oh jee, ik heb ook stickers van de hoefsmedenvereniging op mijn bus... Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:19

SpikyBlue schreef:

Ach gut

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:24

Kymalin schreef:
SpikyBlue schreef:

Ach gut

Dank je.. Ik vind het gewoon zo leuk staan.. Clown
Er zijn inderdaad mindere smeden, maar ook over verschillende dierenartsen hoor je verschillende verhalen, of tandartsen ga zo maar door.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:30

Mee eens, het moet wel klikken, ik vind het erg belangrijk een vertrouwensband op te bouwen. Maar zonder erkend diploma mogen ze het niet eens proberen Knipoog

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:01

om iedereen even uit de droomwereld te helpen dat een vereniging garant staat voor kwaliteit is niet zo. Iedereen die zijn diploma hoefsmid heeft gehaald mag lid worden, kost je als het goed is 190 euro , krijg je een blad en je wordt op de hoogte gehouden als de hoefsmede- leverancier een demo dag heeft. of je kunt een dagcursus doen, over een bepaald onderwerp die je op school hebt geleerd en waar ze dan wat dieper op ingaan.
Jij als consument heeft absoluut geen garantie dat je met een kwaliteit smid te maken hebt. Een goede smid is net als andere beroepen niet makkelijk te vinden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:04

Juist. en als je van hoefsmid weer een beschermd beroep maakt, creeer je geen betere smeden, maar een gevoel van schijnveiligheid voor de paardenhouder.