Visconti schreef:Goh, dat paarden zo kunnen verschillen. Mijn paard kan in rengallop de hele wei door rennen, de meest debiele sprongen maken zonder onderuit te gaan, blootsvoets!
Tsja paarden verschillen tegenwoordig in deze tijd nogal veel....
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Visconti schreef:Goh, dat paarden zo kunnen verschillen. Mijn paard kan in rengallop de hele wei door rennen, de meest debiele sprongen maken zonder onderuit te gaan, blootsvoets!
pjotrg schreef:Zelf hoeven bijhouden (bij blote voeten) is iets wat je onder begeleiding van een ervaren smid moet doen. Bekappen (en daarmee potentieel de stand kunen veranderen) zou ik niet aandurven, ook niet naar een korte cursus. Een hoefsmidsopleiding duurt niet voor niets zo lang.
nikki160287 schreef:en waar wordt al dat op blote voeten is beter dan op gebaseerd? De verhalen daarover zijn goed en wat alle hoefsmeden altijd over beslaan hebben geleerd is fout?
Niet echt lekkere zin, sorryMaar ik bedoel hiermee te zeggen dat deze discussie oneindig is. Het zijn gewoon manieren die niet helemaal samen gaan. Bij beide is het denk ik gewoon belangrijk dat je er bewust mee bezig bent en onder begeleiding. Ikzelf heb me paard voor op ijzers, maar ik snap het ook als je dat niet nodig vind. Maar je maakt mij niet wijs dat paarden eerder dood gaan door ijzers!!! Of je moet echt een slechte hoefsmid hebben, maar dan geld dat ook voor nb. En willen we niet allemaal dat ons paard zo lang mogelijk meegaat..,
Armaris schreef:Elke goede smid,NB of TB zal zelf zeggen dat blote voeten altijd beter zijn.
Citaat:een goede hoefsmid zal altijd IJZERLOOS zeggen als het kan....
pjotrg schreef:@arabesk. Ja, ik krijg sterk de indruk, inderdaad, uit al jullie (= NB aanhangers) posts. Die indruk kan, zeker in jullie ogen, fout zijn, maar weet dan dat jullie reacties die indruk achterlaten. Ik heb verder ook geen zin om me in NB te verdiepen, ik heb genoeg aan de adviezen van mijn (TB) hoefsmid. De enige ervaring die ik met een NB'er had was te pijnlijk voor mijn paard!
Tinkerloos schreef:Jij hebt er tenminste over nagedacht,en het ook anders geprobeerd.
Maar hoeveel mensen zijn er niet die er zomaar zonder enige reden een ijzer onder meppen?
Ik ken heel wat mensen die ijzers hebben (hun paarden dan hé...) die het heel normaal vinden, en aan mij vragen waarom ik er eigenlijk geen ijzers onder heb?
(terwijl de vraag juist andersom zou moeten zijn vind ik...)
pjotrg schreef:Ahum,en daarom zijn er zeker zoveel ijzers met klepjes hier en opvullingen daar,om daarmee NIET de stand te corrigeren??Los van de discussie ijzers/geen ijzers is er dan ook nog zo iets als de stand van de hoeven (en daarmee van het been). Ik heb altijd geleerd van mijn hoefsmid (en uit de nodige boeken, onder ander het schitterende boek "Paardenbenen" van Offereins)dat ieder paard een specifieke stand behoeft en dat je nooit een stand zomaar ineens kan en mag veranderen.
Ik krijg sterk de indruk dat de NB'ers streven aan een soort ideaalbeeld van de paardenhoef, met lage verzenen en zo. Nog los van het feit dat je een dergelijke standverandering dus heel geleidelijk zou moeten doorvoeren ben ik er van overtuigd dat dat een dergelijke stand onmogelijk voor ieder paard kan gelden..
magicjoy schreef:Juist, als het KAN!
Magic (6 jaar oud) loopt 24/7 in de wei, ik heb hem al drie en een half jaar waarvan ik de eerste drie jaar bezig ben geweest zijn hoeven/pezen sterk te krijgen. Dat betekent heel wat uurtjes wandelen (nog steeds) ook over verharde weg. (lang genoeg geprobeerd??) Hij heeft keiharde hoeven.
Ook is hij 2 jaar volgens nb bekapt. Maar we kregen moeilijkheden, magic liep gevoelig, vaak last van hoefkneuzingen, gevoelige voeten van schurend zand.
Omdat we endurance rijden en hij dunne zolen heeft krijg ik het niet voor elkaar om hem pijnloos de wedstrijden (gewoon de klasse 1) te laten uitlopen. Mijn goede hoefsmid, die NB bekapt, raadde me dan ook aan toch ijzers eronder te laten slaan. Ik was er fel op tegen, maar als ik zie hoe fijn hij nu loopt!! Hij kan gewoon lekker lopen zonder in te moeten houden omdat zijn voeten pijn doen bij steentjes enzo.
Overgens heb ik mijn probleem toendertijd ook voorgelegd aan een natuurlijk bekapper die nogal hoog staat aangeschreven, en die gaf ook toe dat dat de beste oplossing was voor een paard met dunne zolen en het werk wat ik van hem verwacht. Mits het natuurlijk op een goede manier gebeurd!!
En dat vertrouwen heb ik in mijn smid, hij denkt met mij mee, magic zijn hoeven zien er goed uit en 's winters haalt hij ze op eigen iniatief eraf om even lekker zijn hoeven bij te laten komen (nagelgaten eruit laten groeien, bovendien vind ik het handig met sneeuw enzo)
Tinkerloos schreef:Ahum,en daarom zijn er zeker zoveel ijzers met klepjes hier en opvullingen daar,om daarmee NIET de stand te corrigeren??..)
Tinkerloos schreef:Jij laat het overkomen of de natuurlijk bekappers in 1 dag de hele hoef bij hakken tot het ideaal beeld,en dat is niet zo.
(niet mijn ervaring..)
IKbenEllen schreef:Hoe kan ik de hoeven dan harder laten worden? Teren lijkt me, maar wat nog meer?