Paard en ijzers??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Re: Paard en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 21:13

Visconti schreef:
Goh, dat paarden zo kunnen verschillen. Mijn paard kan in rengallop de hele wei door rennen, de meest debiele sprongen maken zonder onderuit te gaan, blootsvoets!

Tsja paarden verschillen tegenwoordig in deze tijd nogal veel....

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:33

Tsa, ijzers of geen ijzers.
Ik laat me toch weer graag door mijn vertrouwde hoefsmid adviseren. Als jmijn paard zonder ijzers kan is dat prima, kannie niet zonder ijzers (omdat mijn hoefsmid me dat aanraadt) dan komen er ijzers onder. Ik ben na een (voor mijn paard pijnlijk) experiment gauw terug gegaan naar mijn oude hoefsmid en weer naar ijzers. Misschien te kort de tijd gegeven, maar ik kon het na twee maanden pijn in zijn voeten en benen niet langer aanzien. Enne laat ik heel eerlijk zijn.......... (levert misschien wel boze reacties op Knipoog ) ik heb mijn paard voor míjn plezier. Ik houd ervan om lekker met hem buiten te te rijden. Mijn paard doet me op zijn geloven denken dat hij dat ook leuk vindt! En laat duidelijk zijn: ik ben gek op mijn paard, ik wil alleen het beste voor hem!

Als mijn hoefsmid me dan adviseert om mijn gezonde (!) paard op ijzers te laten staan dan ga ik niet een een hele tijd (misschien wel een jaar!) lang proberen om 'm op blote voeten te laten lopen (omdat dat natuurlijker zou zijn) terwijl mijn paard dan niet lekker loopt, pijn in zijn benen heeft en ik ook niet met 'm kan rijden :S

Los van de discussie ijzers/geen ijzers is er dan ook nog zo iets als de stand van de hoeven (en daarmee van het been). Ik heb altijd geleerd van mijn hoefsmid (en uit de nodige boeken, onder ander het schitterende boek "Paardenbenen" van Offereins)dat ieder paard een specifieke stand behoeft en dat je nooit een stand zomaar ineens kan en mag veranderen.

Ik krijg sterk de indruk dat de NB'ers streven aan een soort ideaalbeeld van de paardenhoef, met lage verzenen en zo. Nog los van het feit dat je een dergelijke standverandering dus heel geleidelijk zou moeten doorvoeren ben ik er van overtuigd dat dat een dergelijke stand onmogelijk voor ieder paard kan gelden.

Zelf hoeven bijhouden (bij blote voeten) is iets wat je onder begeleiding van een ervaren smid moet doen. Bekappen (en daarmee potentieel de stand kunen veranderen) zou ik niet aandurven, ook niet naar een korte cursus. Een hoefsmidsopleiding duurt niet voor niets zo lang.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:01

... ik krijg sterk de indruk....

Je kan je er ook gewoon even in verdiepen, vóórdat je je conclusies trekt Pling

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:09

en waar wordt al dat op blote voeten is beter dan op gebaseerd? De verhalen daarover zijn goed en wat alle hoefsmeden altijd over beslaan hebben geleerd is fout?
Niet echt lekkere zin, sorry Tong uitsteken Maar ik bedoel hiermee te zeggen dat deze discussie oneindig is. Het zijn gewoon manieren die niet helemaal samen gaan. Bij beide is het denk ik gewoon belangrijk dat je er bewust mee bezig bent en onder begeleiding. Ikzelf heb me paard voor op ijzers, maar ik snap het ook als je dat niet nodig vind. Maar je maakt mij niet wijs dat paarden eerder dood gaan door ijzers!!! Of je moet echt een slechte hoefsmid hebben, maar dan geld dat ook voor nb. En willen we niet allemaal dat ons paard zo lang mogelijk meegaat..,

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:12

pjotrg schreef:
Zelf hoeven bijhouden (bij blote voeten) is iets wat je onder begeleiding van een ervaren smid moet doen. Bekappen (en daarmee potentieel de stand kunen veranderen) zou ik niet aandurven, ook niet naar een korte cursus. Een hoefsmidsopleiding duurt niet voor niets zo lang.

Je spreek jezelf tegen.
Wij houden zelf hoeven bij én bekappen onze paarden,dit is eigenlijk 2termen voor hetzelfde.Bovendien worden NB'ers in het oog gehouden onder begeleiding van een ervaren smid. En bovendien,ga eens na wat je op de hoefsmidsopleiding leert,juist ja!IJZERS!

Ik krijg hier sterk de indruk dat je gewoon zegt wat je gehoord hebt over NB en er verder niets mee gedaan hebt gezien je foute conclusie...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:14

nikki160287 schreef:
en waar wordt al dat op blote voeten is beter dan op gebaseerd? De verhalen daarover zijn goed en wat alle hoefsmeden altijd over beslaan hebben geleerd is fout?
Niet echt lekkere zin, sorry Tong uitsteken Maar ik bedoel hiermee te zeggen dat deze discussie oneindig is. Het zijn gewoon manieren die niet helemaal samen gaan. Bij beide is het denk ik gewoon belangrijk dat je er bewust mee bezig bent en onder begeleiding. Ikzelf heb me paard voor op ijzers, maar ik snap het ook als je dat niet nodig vind. Maar je maakt mij niet wijs dat paarden eerder dood gaan door ijzers!!! Of je moet echt een slechte hoefsmid hebben, maar dan geld dat ook voor nb. En willen we niet allemaal dat ons paard zo lang mogelijk meegaat..,

Elke goede smid,NB of TB zal zelf zeggen dat blote voeten altijd beter zijn.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:26

Daar ben ik het niet mee eens. Het ligt eraan met wat je met het paard doet, hoe zijn hoeven zijn en aan de stand van de hoeven. Als dat goed is, dan ja is bekappen beter, maar als je bijvoorbeeld wedstrijden rijdt en dan met name springen op gras heb je toch echt ijzers nodig. In principe is onbeslagen beter das natuurlijk, maar er zijn heel erg veel uitzonderingen. Dat is mijn mening...

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:29

Armaris schreef:
Elke goede smid,NB of TB zal zelf zeggen dat blote voeten altijd beter zijn.

Jazeker en elke goede hoefsmid zal je vertellen wanneer ijzer wél noodzakelijk zijn en ik denk dat het slim is om dan naar hem of haar te luisteren. De kunst is natuurlijk een goede hoefsmid te vinden Haha!

@arabesk. Ja, ik krijg sterk de indruk, inderdaad, uit al jullie (= NB aanhangers) posts. Die indruk kan, zeker in jullie ogen, fout zijn, maar weet dan dat jullie reacties die indruk achterlaten. Ik heb verder ook geen zin om me in NB te verdiepen, ik heb genoeg aan de adviezen van mijn (TB) hoefsmid. De enige ervaring die ik met een NB'er had was te pijnlijk voor mijn paard!

@Armaris. Bijhouden in in mijn ogen zorgen dat brokkelende hoeven niet verder brokkelen, b. v door de hoefrand af en toe rond te vijlen. Bekappen is in mijn ogen ook stukken van de hoefrand (en eventueel hoefzool) weghalen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:35

Ik doe niet aan NB,maar mijn smid (TB) komt eens in de zoveel tijd om mijn paard rondom te bekappen.
Geen ijzers,alleen bekappen.
We rijden veel op het harde,waardoor de hoef heel hard is geworden.
Ik heb pas nog gevraagt aan mijn eigen traditionele smid hoe hij zelf over ijzers dacht,en dit was zijn antwoord:
Ik ben geen voorstander van ijzers,wees jij maar blij dat je die dingen niet hebt onder je paard.
Uit ervaring weet ik dat veel mensen uit gewoonte ijzers onder hun paard laten slaan,omdat ze gewoon niet weten dat het ook zonder kan!

Nou,ik ben zeker blij. Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:38

een goede hoefsmid zal altijd IJZERLOOS zeggen als het kan....

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:56

Citaat:
een goede hoefsmid zal altijd IJZERLOOS zeggen als het kan....

Juist, als het KAN!

Magic (6 jaar oud) loopt 24/7 in de wei, ik heb hem al drie en een half jaar waarvan ik de eerste drie jaar bezig ben geweest zijn hoeven/pezen sterk te krijgen. Dat betekent heel wat uurtjes wandelen (nog steeds) ook over verharde weg. (lang genoeg geprobeerd??) Hij heeft keiharde hoeven.
Ook is hij 2 jaar volgens nb bekapt. Maar we kregen moeilijkheden, magic liep gevoelig, vaak last van hoefkneuzingen, gevoelige voeten van schurend zand.

Omdat we endurance rijden en hij dunne zolen heeft krijg ik het niet voor elkaar om hem pijnloos de wedstrijden (gewoon de klasse 1) te laten uitlopen. Mijn goede hoefsmid, die NB bekapt, raadde me dan ook aan toch ijzers eronder te laten slaan. Ik was er fel op tegen, maar als ik zie hoe fijn hij nu loopt!! Hij kan gewoon lekker lopen zonder in te moeten houden omdat zijn voeten pijn doen bij steentjes enzo.

Overgens heb ik mijn probleem toendertijd ook voorgelegd aan een natuurlijk bekapper die nogal hoog staat aangeschreven, en die gaf ook toe dat dat de beste oplossing was voor een paard met dunne zolen en het werk wat ik van hem verwacht. Mits het natuurlijk op een goede manier gebeurd!!

En dat vertrouwen heb ik in mijn smid, hij denkt met mij mee, magic zijn hoeven zien er goed uit en 's winters haalt hij ze op eigen iniatief eraf om even lekker zijn hoeven bij te laten komen (nagelgaten eruit laten groeien, bovendien vind ik het handig met sneeuw enzo)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:21

Jij hebt er tenminste over nagedacht,en het ook anders geprobeerd.
Maar hoeveel mensen zijn er niet die er zomaar zonder enige reden een ijzer onder meppen?
Ik ken heel wat mensen die ijzers hebben (hun paarden dan hé...) die het heel normaal vinden,en aan mij vragen waarom ik er eigenlijk geen ijzers onder heb?
(terwijl de vraag juist andersom zou moeten zijn vind ik...)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:51

pjotrg schreef:
@arabesk. Ja, ik krijg sterk de indruk, inderdaad, uit al jullie (= NB aanhangers) posts. Die indruk kan, zeker in jullie ogen, fout zijn, maar weet dan dat jullie reacties die indruk achterlaten. Ik heb verder ook geen zin om me in NB te verdiepen, ik heb genoeg aan de adviezen van mijn (TB) hoefsmid. De enige ervaring die ik met een NB'er had was te pijnlijk voor mijn paard!

Dan is je kennis over NB dus heel beperkt en kan je ook niet echt een objectieve mening hierover vormen Pling Ik heb wel boeken over beslaan en TB bestudeerd, o.a. het boek van hoofcare (goed boek, aanrader!) en nu weer een site over een nieuwe manier van beslaan.

Ook al ben je tevreden met je HS raad ik toch aan om een het boek van hoofcare te lezen, om het werk van je smid zelf eens kritisch te kunnen bekijken.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:27

Arabesk : het valt me op dat het artikel in jou onderschrift over het algemeen alleen maar negatief is.
Als ijzers zo slecht zijn waarom zijn ze dan uberhaupt uitgevonden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:55

onderaan noemt hij wel degelijk iets over ijzers dat minder negatief is

Hoe ijzers ooit zijn 'uitgevonden' kan je nalezen op de site van paardnatuurlijk. Dat ga ik hier niet lopen oplepelen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:02

Tinkerloos schreef:
Jij hebt er tenminste over nagedacht,en het ook anders geprobeerd.
Maar hoeveel mensen zijn er niet die er zomaar zonder enige reden een ijzer onder meppen?
Ik ken heel wat mensen die ijzers hebben (hun paarden dan hé...) die het heel normaal vinden, en aan mij vragen waarom ik er eigenlijk geen ijzers onder heb?
(terwijl de vraag juist andersom zou moeten zijn vind ik...)

Ja, maar jullie zijn ook zo fel tegen mensen die niet zo maar een ijzer er onder slaan. Ik heb het (ijzerloos) met mijn pony ook geprobeerd. Toch wel bijna een jaar zonder ijzers geweest dacht ik? (als het korter was moet je me maar verbeteren Arabesk)

Maar omdat ze achteren scheef afsleet ging het niet, de voeten werden te kort. En ik geloof dus niet dat de scheve kant dan dus harder gaat groeien om dit op te heffen. Dat heb ik ook niet waargenomen. Ik reed endurance met haar, en trainen kan ik hier niet anders als op de weg. Ze liep ook af en toe goed en af en toe gevoelig. En dat was ik echt zat. Dus kreeg ze weer ijzers. Nu ze niet meer gestart wordt is ze gewoon weer van de ijzers, ze heeft goede voeten, dus redt ze het wel. Ik vijl ze zelf bij en dat gaat prima. Als de hoefsmid komt voor mijn paard, laat ik die er even naar kijken en die roept eigenlijk altijd, gaat prima! Houden zo!

Maar onder mijn paard heb ik ook ijzers en dat blijf ik ook zou houden. Hij heeft hele gevoelige zolen. Het schoenen geprobeerd, maar dat gaat niet, ik verlies ze steeds. Mijn paard kreeg (omdat ik een schoen kwijt was) een steentje in zijn voet en als gevolg daarvan een flinke hoefzweer, die er in de kliniek uitgesneden moest worden. Ik heb mijn buik vol van de experimenten en hij blijft op ijzers. Wel wil ik hem in de toekomst op kunststof, maar of dat te betalen is…..

Maar mijn punt…. Het is gewoon niet leuk om steeds aangevallen te worden op het feit dat ik ijzers onder de voetjes van mijn paard heb. Ik wil ook het beste voor hem.

En de ijzers er onder weg halen, niet de oplossing voor alle problemen. En dat doen jullie wel altijd voorkomen in jullie posts.

Het is toch ook niet zo dat alles wat op de paardnatuurlijksite staat 100% waarheid is? En artikelen en onderzoeken die aantonen dat het beslaan niet zo schadelijk is als gedacht die worden terloops maar genegeerd....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:00

pjotrg schreef:
Los van de discussie ijzers/geen ijzers is er dan ook nog zo iets als de stand van de hoeven (en daarmee van het been). Ik heb altijd geleerd van mijn hoefsmid (en uit de nodige boeken, onder ander het schitterende boek "Paardenbenen" van Offereins)dat ieder paard een specifieke stand behoeft en dat je nooit een stand zomaar ineens kan en mag veranderen.

Ik krijg sterk de indruk dat de NB'ers streven aan een soort ideaalbeeld van de paardenhoef, met lage verzenen en zo. Nog los van het feit dat je een dergelijke standverandering dus heel geleidelijk zou moeten doorvoeren ben ik er van overtuigd dat dat een dergelijke stand onmogelijk voor ieder paard kan gelden..
Ahum,en daarom zijn er zeker zoveel ijzers met klepjes hier en opvullingen daar,om daarmee NIET de stand te corrigeren??
Waar zijn die speciale dingen dan wel voor volgens jou? Clown
Alsof zo'n ijzer heel subtiel de stand beetje bij beetje veranderd zeg..
Na het beslaan met speciaal of ander beslag lopen echt veel paarden de eerste dagen, zo niet weken zeer rottig,omdat de hele stand veranderd is,en met NB,wat voor mij niks anders is dan het regelmatig bijvijlen en bijhouden van de hoef,kan je de stand (mocht dat nodig zijn) heel subtiel beetje bij beetje bijvijlen en schaven tot de hoef in de juiste stand staat.
Jij laat het overkomen of de natuurlijk bekappers in 1 dag de hele hoef bij hakken tot het ideaal beeld,en dat is niet zo.
(niet mijn ervaring..)
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 10-10-06 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:22

magicjoy schreef:
Juist, als het KAN!

Magic (6 jaar oud) loopt 24/7 in de wei, ik heb hem al drie en een half jaar waarvan ik de eerste drie jaar bezig ben geweest zijn hoeven/pezen sterk te krijgen. Dat betekent heel wat uurtjes wandelen (nog steeds) ook over verharde weg. (lang genoeg geprobeerd??) Hij heeft keiharde hoeven.
Ook is hij 2 jaar volgens nb bekapt. Maar we kregen moeilijkheden, magic liep gevoelig, vaak last van hoefkneuzingen, gevoelige voeten van schurend zand.

Omdat we endurance rijden en hij dunne zolen heeft krijg ik het niet voor elkaar om hem pijnloos de wedstrijden (gewoon de klasse 1) te laten uitlopen. Mijn goede hoefsmid, die NB bekapt, raadde me dan ook aan toch ijzers eronder te laten slaan. Ik was er fel op tegen, maar als ik zie hoe fijn hij nu loopt!! Hij kan gewoon lekker lopen zonder in te moeten houden omdat zijn voeten pijn doen bij steentjes enzo.

Overgens heb ik mijn probleem toendertijd ook voorgelegd aan een natuurlijk bekapper die nogal hoog staat aangeschreven, en die gaf ook toe dat dat de beste oplossing was voor een paard met dunne zolen en het werk wat ik van hem verwacht. Mits het natuurlijk op een goede manier gebeurd!!

En dat vertrouwen heb ik in mijn smid, hij denkt met mij mee, magic zijn hoeven zien er goed uit en 's winters haalt hij ze op eigen iniatief eraf om even lekker zijn hoeven bij te laten komen (nagelgaten eruit laten groeien, bovendien vind ik het handig met sneeuw enzo)

Nou ik dit allemaal lees wil ik ook wel graag jullie mening over mijn 3 jarige. Daar zijn we nu een tijdje mee aan het rijden, maar zo gauw hij op het hard komt begint hij ongemakkelijk te lopen. Een paar weken terug heeft hij daarom dus een week of 2 stilgestaan, hij werd er echt kreupel van. De hoefsmid is toen gekomen, kwam tot de conclusie dat ie erg dunne zooltjes heeft en een zachte straal. Ik heb een spuitbusje gekregen waarmee ik in de straal moest spuiten. Dit leek goed te gaan, na een week was ie weer goed (dit is een week of 4 geleden). Ik spuit nu niet meer elke dag. Maar nu begint ie weer te kreupelen. Zo gauw je op een pad met steentjes komt is het helemaal alsof ie op eieren loopt. Ik heb hem gisteren dus weer stilgezet en wacht de hoefsmid weer af. Die opperde vorige keer al ijzers als dat spuiten niet zou helpen. Op zich heb ik niets tegen ijzers, wat nodig is is nodig. Maar is het zo dat zijn hoeven in de loop der jaren nog harden? Ik dacht: hij heeft een dunne zool, en dat verandert niet.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:08

@ ik ben ellen:

Laat een goede hoefsmid ernaar kijken. eentje die gecertificeerd is en bereid is om met je mee te denken en niet botweg ijzers eronder timmert omdat dat voor hemzelf het beste is (mooie verdiensten) paarden die niet goed of te kort worden bekapt hebben ook last op het harde.....

En ga denken over wat je zelf wil met je paard. rijd je alleen in de bak, of wil je over de weg, heb je zin om de tijd te nemen je paarden harde hoeven te laten krijgen.

succes!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:17

Hoi Magicjoy, dank je voor je antwoord. Ik zat er over te denken hem inderdaad een keer mee te nemen naar de hoefsmid van mijn vriendin, die is meester hoefmid. Maar die kan ik niet als "vaste" hoefsmid nemen want die komt dus niet aan huis, je moet altijd naar hem toe, en dat is voor mij geen optie.
Ik heb overigens niet het gevoel dat de hoefsmid die mijn paard nu behandeld een golddigger is.

Mijn paard moet lange ritten (40 km, is voor jou natuurlijk helemaal niet lang in de endurance Haha! ) kunnen rijden (over een jaar, anderhalf jaar), die gedeeltelijk over verharde weg en gedeeltelijk door de bossen gaan.
In de winter rij ik er door de week mee binnen, dressuur op niet al te hoog nivo. Met een jaar of 5 wil ik er ook mee gaan springen. Maar alles op recreatief nivo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:39

@IkbenEllen: dunne zolen kunnen zeker wel weer dikker worden. Da's mijn eigen ervaring. Om de gevoelige periode te overbruggen en de hoeven weer aan te laten sterken, zijn hoefschoenen een goede optie.

Verder nog iets over het uitglijden van paarden. Mijn eigen ervaring (en die van vele anderen) is dat hoe langer een paard blootvoets loopt en goed bekapt wordt, hoe tredzekerder het paard wordt. Als ik de manier van lopen van mijn paard van toen en nu vergelijk, is het een enorm verschil. Bepaalde oefeningen (bijv. aarden, Ttouch, Tteam e.d.) helpen hier trouwens ook bij. Veel paarden zijn zich namelijk niet goed bewust van hun benen, met name de achterbenen, en door ijzers al helemaal niet bewust van hun voeten en de ondergrond waar ze op lopen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:52

Hoe kan ik de hoeven dan harder laten worden? Teren lijkt me, maar wat nog meer?

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:56

Tinkerloos schreef:
Ahum,en daarom zijn er zeker zoveel ijzers met klepjes hier en opvullingen daar,om daarmee NIET de stand te corrigeren??..)

Natuurlijk corrigeert dat de stand van een paard! En dat mag wat mij betreft nóóit zonder dat een dierenarts en/of hoefsmid daar een héél gegronde reden voor heeft! Dit gaat over afwijkingen en dus niet over de normale hoef. Dannog zal ieder paard een "eigen" stand hebben

Tinkerloos schreef:
Jij laat het overkomen of de natuurlijk bekappers in 1 dag de hele hoef bij hakken tot het ideaal beeld,en dat is niet zo.
(niet mijn ervaring..)

Helaas wel de mijne Huilen , misschien een verkeerde bekapper getroffen, maar ik houd het voortaan gewoon bij wat mijn vertrouwde hoefsmid me adviseert. Hij heeft er per slot van rekening jaren voor gestudeerd en heeft tig jaar ervaring! Die vent is echt niet gek hoor. Als hij ijzers adviseert, dan doet hij dat omdat hij mijn paard kent, weet wat ik er mee doe en dat dat het beste voor mijn paard is.

LadyDana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:57

@ikbenEllen, Je zou ook kleine stukjes over de verharde weg gaan lopen. Ernaast en niet erop. En dan beginnen in de trend van 5m heen en 5m terug en dan weer op zachte ondergrond stappen. Dag 2 doe je 6m heen en 6m terug. Dit gaat even duren, maar als je wil en er de tijd voor neemt, gaan het vast lukken.
Hoeven groeien maar langzaam en ze moeten dus ook langzaam wennen aan een harde ondergrond.
Je zou als aanvullend middel Hoefcompositum van de Groene Os kunnen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:16

IKbenEllen schreef:
Hoe kan ik de hoeven dan harder laten worden? Teren lijkt me, maar wat nog meer?

Teren heeft geen zin.
Wat wel belangrijk is, is o.a. volop weidegang (beweging, hoefmechanisme), over harde ondergrond lopen (dit evt. opbouwen indien nodig), goed bekappen, frequent hoefonderhoud, en matig tot geen krachtvoer geven.
Wil je daarnaast nog iets doen (ipv teren), dan is hoef&zool een goed middel (paardendrogist).