natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Re: natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:00

janderegelaa schreef:
arno8 schreef:
Je hebt je echt in ons verdiept zie ik. Je doet alsof we alleen maar zelf klooien omdat we vrekkig zijn.
Ik laat iedere 8 weken een bekapper komen, die komt van ver en dus kan ik er ook voorrijkosten betalen. Geloof me, met een hoefsmid zou ik een stuk goedkoper uit zijn (tenzij je mee rekent dat er dan waarschijnlijk dierenartskosten bij komen).

Je voert je kat toch ook geen levende dieren alleen maar omdat hij soortgenoten heeft die hun eigen kostje vangen? Is precies dezelfde denkwijze als al het natural wat jij propageert.

Overigens erg wijs van je dat in elk geval jij niet zelf aan die voeten rommelt.

Goh aan kortzichtigheid geen gebrek. Er zijn een heleboel mensen die dat wel doen of in ieder geval toelaten (de kat dan he Haha! )

Arabesk: go girl.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:01

@ Janderegelaar, kan je ook nog discussie voeren ZONDER op de persoon te spelen Boos! en zonder continu te spammen met hoofcare?

Tenslotte mogen 'wij' ook niet meer spammen met paardnatuurlijk Clown
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 26-09-06 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:06

hoofcarehoofcarehoofcareblablablablabla....
Ik ben het zat om die naam te horen.
Gaan we weer hoofcare vs NB spelen?
Nou geen zin in ik weet die 'hoevenverzorgers' zijn absoluut tegen NB klaar.
Komt nog dat ze contact hadden en hebben met 'de naam die niet genoemd mag worden' (het lijkt net harry potter hier)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:12

Dus.... kunnen we concluderen dat Jan even heel wat heisa moest schoppen om alleen te melden dat hij tegen idioten is die zelf aan het knutselen gaan, maar dat hij niet tegen de theorie van natuurlijk bekappen op zich is?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:14

hns schreef:

De paarden in het wild zijn nog niet eens zo wild hoor.
De 'wilde' paarden zijn ontsnapte gedomesticeerde paarden.
En dat rijden achja we rijden er maareen of twee uurtjes per dag op dus dat is geen reden.
Dan wat ik net al zei is natuurlijk bekappen gebasseerd op onderzoek en traditioneel bekappen basseerd op tradities en daar hangen meer fouten aan dan alleen maar NB!
Over de ondergrond gesproken...
Heb je je al eens verdiept in de natuurlijke hoeven?
Ze hebben paarden onderzocht die op harde ondergrond en zachte ondergrond liepen.
ondanks het verschil hadden ze toch dezelfde hoeven.
Hoe kan dat?!
De hoeven passen zich aan de ondergrond.
Is er veel slijtage gaan ze sneller groeien en is er weinig groeien ze langzaam.
Als je een paard op de wei zet gaan de hoeven zich daar ook aan de ondergrond aanpassen.
Logisch gewoon.

Je hoeft mij niet te overtuigen hoor.
Ik ga toch niet om.
De NB-ers in dit topic voelen zich weer persoonlijk aangevallen.
Wat is dat toch dat jullie denken steeds jezelf te moeten verdedigen?
En ik heb al helemaal geen trek in deze zinloze discussie.

We kunnen beter on-topic blijven toch.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:15

janderegelaa schreef:
Afgrijselijk om de meeste van jullie posts te lezen! Ten eerste: in het wild levende paarden zouden minder hoefproblemen hebben. Niet waar, alleen de natuurlijke selectie doet daar zijn werk dus op volwassen leeftijd zijn die er al bijna niet meer.

Ten tweede, de hoeven van een wild paard zijn door de eeuwen heen zo gevormd door diezelfde natuurlijke selectie.

Ten derde, wilde paarden rennen een stuk minder dan onze gedomesticeerde paarden die wij uit de stal of paddock trekken en die meteen met koude spieren en gewrichten aan het werk moeten. Dus ook veel minder slijtage.

Ten vierde, hoe kan iemand het in zijn hoofd halen om de zo ongeveer belangrijkste dingen aan een paardenlichaam na een cursusje van een dag als een expert te gaan behandelen.

En tot slot, kijk hier maar eens: ************

Ook weinig weten van onderzoek...
Ze hebben 'wilde' dode paarden gecontroleerd en nergens bleek de oorzaak zwakke hoeven te zijn.
Ze hadden allemaal prachtige sterke hoeven waarvan wij alleen maar dromen kunnen.
Paarden horen ook niet op stal maar op een wei of paddock en ze staan maar heel weinig stil.
Dan zijn het wel niet zoveel kilometers die ze lopen maar daarvoor kun je ja de hoeven bijhouden en verzorgen.

Citaat:
Ten vierde, hoe kan iemand het in zijn hoofd halen om de zo ongeveer belangrijkste dingen aan een paardenlichaam na een cursusje van een dag als een expert te gaan behandelen.

Ben ik het met je eens.
Ik vind de curssusen wel goed en informatief en je leert er ook wat van maar je daarna een echte NB'er te noemen vindt ik not done!

Citaat:
En tot slot, kijk hier maar eens: **********

Krijg je er geld voor om hoofcare te promoten?
Die naam komt me langzaam de strot uit.
Laatst bijgewerkt door hns op 26-09-06 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:16

hetzusjevan schreef:
hns schreef:

De paarden in het wild zijn nog niet eens zo wild hoor.
De 'wilde' paarden zijn ontsnapte gedomesticeerde paarden.
En dat rijden achja we rijden er maareen of twee uurtjes per dag op dus dat is geen reden.
Dan wat ik net al zei is natuurlijk bekappen gebasseerd op onderzoek en traditioneel bekappen basseerd op tradities en daar hangen meer fouten aan dan alleen maar NB!
Over de ondergrond gesproken...
Heb je je al eens verdiept in de natuurlijke hoeven?
Ze hebben paarden onderzocht die op harde ondergrond en zachte ondergrond liepen.
ondanks het verschil hadden ze toch dezelfde hoeven.
Hoe kan dat?!
De hoeven passen zich aan de ondergrond.
Is er veel slijtage gaan ze sneller groeien en is er weinig groeien ze langzaam.
Als je een paard op de wei zet gaan de hoeven zich daar ook aan de ondergrond aanpassen.
Logisch gewoon.

Je hoeft mij niet te overtuigen hoor.
Ik ga toch niet om.
De NB-ers in dit topic voelen zich weer persoonlijk aangevallen.
Wat is dat toch dat jullie denken steeds jezelf te moeten verdedigen?
En ik heb al helemaal geen trek in deze zinloze discussie.

We kunnen beter on-topic blijven toch.

Ik gaf je alleen maar info, wat je ermee doet is je eigen keus.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:19

janderegelaa schreef:
Afgrijselijk om de meeste van jullie posts te lezen! Ten eerste: in het wild levende paarden zouden minder hoefproblemen hebben. Niet waar, alleen de natuurlijke selectie doet daar zijn werk dus op volwassen leeftijd zijn die er al bijna niet meer.

Ten tweede, de hoeven van een wild paard zijn door de eeuwen heen zo gevormd door diezelfde natuurlijke selectie.

Ten derde, wilde paarden rennen een stuk minder dan onze gedomesticeerde paarden die wij uit de stal of paddock trekken en die meteen met koude spieren en gewrichten aan het werk moeten. Dus ook veel minder slijtage.

En tot slot, kijk hier maar eens: www.hoofcare.nl

Hoi Jan,
laat je niet zo opnaaien door de NB-ers.
Het heeft geen zin.
Ik weet dat de topicschrijfter inmiddels genoeg gelezen heeft.
laten we "hoofcarevrienden' onszelf niet zo verlagen als sommige in dit topic.
Jij weet wel beter.

Groet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:28

kan dat ook per pb?

als je het zo openbaar neerzet is dat stemmingmakerij

je kraakt hier mensen publiekelijk af, erg zwak, kom gewoon met goed onderbouwde tegenargumeten ipv met zinnen als ' verlagen zoals zij' 'laat je niet zo opnaaien' etc etc

Daar heeft niemand wat aan, alleen relschoppers Clown

je creeert een sfeer van 'wij' en 'zij', dat lijkt me niet goed voor de discussie

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:35

Arabesk schreef:
je kraakt hier mensen publiekelijk af, erg zwak, kom gewoon met goed onderbouwde tegenargumeten ipv met zinnen als ' verlagen zoals zij' 'laat je niet zo opnaaien' etc etc

je creeert een sfeer van 'wij' en 'zij', dat lijkt me niet goed voor de discussie

@arabesk,
je draait de boel weer aardig om.
Lees alle berichten nog maar eens en kijk wie de stemmingmakers zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:44

als je het niet erg vindt, ga ik liever in op gewone vragen en ga ik niet meer in op dit soort onzinnige posts

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:43

hetzusjevan schreef:
Arabesk schreef:

@ Arabesk, gezien het lijstje hier op BOKT waar mensen op staan die een beetje stout zijn geweest ( ja, ik sta er ook een keer op ) lijkt het me niet passen dat je ons van relschopperij beticht.

@Arno: inderdaad

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:50

hmm oke ik leg het nog één keer uit Sigaar

NB is nog ongecontroleed aanklooien, een groot deel van de NBers staat onder toezicht van een proffesionele NBer.

Hoeven van wilde paaren lijken wel degelijk op die van onze paardjes. Iets wat de natuur miljoenen jaren over heeft gedaan om te maken, fok je er niet in een paar honderd jaar uit.

Onze paarden hebben idd niet de slijtage die de wilde paarden hebben, daarom vijlen we ook bij Pling

Erg kinderachtige duscussie vind ik dit trouwens...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 19:44

iedereen bedankt voor het reageren. Ik heb morgen in ieder geval nog een afspraak met de eigen smid en zal mijn problemen aan hem voorleggen.

NB is voor mij een hele stap, zeker als ik hoor dat het lang kan duren om een paard wat al vele jaren op ijzers staat goed op "blote voeten" te krijgen. Daarnaast heb ik ook best veel andere bedenkingen. Maar zo heb ik die natuurlijk ook over ijzers.

Ik vind het wel de moeite om over na te denken en me er verder in te verdiepen. Ga ook eens om me heen vragen, zou fijn zijn om een verhaal te horen van iemand die ik ken en een paard dat ik ken.

Op korte termijn zal ik zeker niets veranderen, maar wie weet dat ik uiteindelijk toch overtuigd raak! Mijn grootste angst is natuurlijk wel om met iemand in zee te gaan die achteraf niet zo goed geschoold blijkt te zijn...

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:04

Arno8: hij was heel onregelmatig toen. Mankte niet duidelijk rechts of links maar nam heel kleine pasjes. Met dat beslaan (met blokjes onder zodat de hielen een stuk hoger kwamen) was het probleem volledig opgelost. Die persoon kapte via de Strasser methode.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:18

janderegelaa schreef:
Mijn bezwaar gaat uit naar diegenen die hun paarden zelf bijhouden, hoefas breken want die verzenen moeten zonodig laag en teen moet lang. De hoefsmid opleiding duurt een paar jaar enjullie gaan er zelf aan zitten rommelen. Geef dan gewoon het geld uit en laat iedere keer een
goede smid komen.

Zo dacht ik er jaren geleden ook over. Totdat mijn goed opgeleide traditionele hoefsmid de hoeven van mijn pony totaal verprutst heeft met zijn gekluns.
Gelukkig zou ik bijna willen zeggen, kan ik nu zelf de hoeven bij houden. Heb me erin verdiept, kijk naar mijn pony hoe zij het best loopt op haar hoeven en het best staat. Hoefschoenen voor de kar, blote voeten op wei en de wandelingen .... gaat beter dan voorheen de traditionele hoefsmid.

Maaarrrr... ik ga geen pony's/paarden van anderen doen, want daar heb ik geen jarenlange (hoef)ervaring mee zoals ik met de mijne heb.

O ja, van dat strasseren van die kennis van me ... dat paard werd voorheen NB bekapt. Dat werkte niet goed (continu gevoelig), toen dus strasser gaan doen, maar dat ging ook niet (erkende strasseraar, dus daar lag het niet aan). Nu zijn de hoeven niet volgens "het boekje", maar paard loopt er prima op. Knipoog

Jael

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:08

miss_jumpy schreef:
iedereen bedankt voor het reageren. Ik heb morgen in ieder geval nog een afspraak met de eigen smid en zal mijn problemen aan hem voorleggen.

Hoi miss jumpy,
ik hoop dat jij wat aan de info van de anderen hebt gehad. ik heb dit topic puur uit interesse gelezen en heb eigenlijk alleen maar welles nietes gelezen en niet wat nou de echte ervaringen zijn, goed of slecht.
Maar misschien zie ik het anders. Succes bij de smid, hoop dat hij het kan oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:42

hetzusjevan schreef:
nielsd schreef:
Kan jij verklaren hetzusjevan hoe het kan dat er zo ontzettend veel paard hoefproblemen hebben, en in de natuur niet? (voor zover ze wild zijn)

Waarom zou je dan niet eens wat anders proberen?

natuurlijk kan ik dat verklaren.
Ten eerste zijn de paarden van nu niet te vergelijken met de paarden in het wild.
Onze paarden zijn namelijk doorgefokt.

Ten tweede lopen er heel veel slechte hoefsmeden en/of beunhazen rond.

Ten derde worden onze paarden gebruikt om op te rijden.

Ten vierde lopen de in het wild gehouden paarden 24 uur per dag op verschillende soorten bodem en dat is zelf met het 24 uur op de wei houden van onze huidige paarden heel verschillend omdat het landschap hier in nederland en belgie vele malen anders is dan in het wild.

Maar de zogeheten wilde paarden die stammen eigenlijk af van ontsnapte paarden en zijn dus ook doorgefokt.

En door dat rijden zal je geen hoefproblemen veroorzaken, als je de tijd hoelang je rijdt enzo neemt.
En van slechte hoefsmeden, aan jouw de keus om te beoordelen of ie goed is.

En het 4de punt, het hangt eraf waar de wilde paarden lopen.

gr [***]

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:00

Heb het hele topic doorgelezen, en had me eigenlijk voorgenomen om niet meer te reageren als het om NB gaat.
Maar goed, ik wil in ieder geval reageren op de TS.

Citaat:
Mijn paard loopt de laatste tijd erg gevoelig op oneffen wegen en op de harde weg wil ie het liefste in de kantjes. Daarnaast struikelt hij veel. Hij heeft best wel lange tenen. De hoefsmid probeert hem wel rechter te zetten maar ik zie na 2 jaar eigenlijk nog weinig verschil.

Mijn verhaal kom je veel tegen bij mensen als reden om over te gaan op natuurlijk bekappen. Voor mij een hele stap, ik ben altijd erg behouden met dat soort dingen. Dus ik vraag me af, zijn er mensen met slechte ervaring met natuurlijk bekappen? En zijn er mensen die bovengenoemd probleem met traditioneel bekappen hebben opgelost?

Slechte ervaringen met NB, JA.
En juist voor jouw probleem, denk ik dat NB GEEN oplossing is.
Waarom?
Omdat naar mijn mening bij het NB bij alle paarden gestreefd wordt om de verzenen zo ver mogelijk te laten zakken,
zodat ze de straal dragend krijgen.
Maar ze denken niet na over de gevolgen als de langere teen die een paard krijgt
(dus moeilijker afrollen, wat niet bevorderlijk is voor een paard wat vaak struikeld!)
en wat nog belangrijker is; de overbelasting van pezen op langere termijn.
En je zegt dat je paard nu al gevoelig is, dus ga er maar van uit dat dat sowieso erger wordt. Knipoog

Bovengenoemd probleem oplossen met beslag, JA,
Is naar mijn mening een veel betere oplossing dan NB
Je zou je hoefsmid eens kunnen vragen of hij wellicht eens een lichter ijzer wil gebruiken, met een grotere opzet.
Hij probeert hem steeds al rechterop te krijgen/ houden, zeg je, dat is ook belangrijk.
Dat het niet helemaal wil is jammer, maar hij houdt er dus wel rekening mee.
Hoe vaak laat je je paard opnieuw beslaan als ik vragen mag?
Als je steeds netjes op tijd laat beslaan, dus de interval korter maakt, is het ook gemakkelijker om de voeten rechterop te sturen
Verder voor de gevoeligheid zou het misschien helpen als er bij het beslaan mooi wat voet aan blijft, en vooral ook zool erin blijft,
zodat je zeg maar een extra beschermlaag hebt.
Kijk wel uit dat je niet tegen je smid zegt wat en hoe hij zijn werk moet doen, maar heb het er gewoon eens over.
Ik ga de bakker bijvoorbeeld ook niet vertellen hoe hij mijn brood moet bakken Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:09

sannie1984 schreef:
Heb het hele topic doorgelezen, en had me eigenlijk voorgenomen om niet meer te reageren als het om NB gaat.
Maar goed, ik wil in ieder geval reageren op de TS.

Citaat:
Mijn paard loopt de laatste tijd erg gevoelig op oneffen wegen en op de harde weg wil ie het liefste in de kantjes. Daarnaast struikelt hij veel. Hij heeft best wel lange tenen. De hoefsmid probeert hem wel rechter te zetten maar ik zie na 2 jaar eigenlijk nog weinig verschil.

Mijn verhaal kom je veel tegen bij mensen als reden om over te gaan op natuurlijk bekappen. Voor mij een hele stap, ik ben altijd erg behouden met dat soort dingen. Dus ik vraag me af, zijn er mensen met slechte ervaring met natuurlijk bekappen? En zijn er mensen die bovengenoemd probleem met traditioneel bekappen hebben opgelost?

Slechte ervaringen met NB, JA.
En juist voor jouw probleem, denk ik dat NB GEEN oplossing is.
Waarom?
Omdat naar mijn mening bij het NB bij alle paarden gestreefd wordt om de verzenen zo ver mogelijk te laten zakken,
zodat ze de straal dragend krijgen.
Maar ze denken niet na over de gevolgen als de langere teen die een paard krijgt
(dus moeilijker afrollen, wat niet bevorderlijk is voor een paard wat vaak struikeld!)

Het is simpelweg onmogelijk dat jij ervaring hebt met natuurlijk bekappen. Bij natuurlijk bekappen wordt de teen zo afgerond dat het paard er makkelijk over af kan ronden. Mustang roll heet zoiets. Dat is echt een van de meest basale dingen aan het natuurlijk bekappen: het korter maken van de teen.
Als je zegt dat door NB de teen te lang wordt gelaten, demonstreer je eigenlijk alleen dat je er geen kennis van hebt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:16

sannie1984 schreef:
Verder voor de gevoeligheid zou het misschien helpen als er bij het beslaan mooi wat voet aan blijft, en vooral ook zool erin blijft,

Ja zorg vooral dat er wat voet aan blijft en zool erin blijft Nerd

De teen is lang omdat er flares in zitten welke nog moeten uitgroeien, met regelmatig bekappen kun je hier wat aan doen gewoonweg omdat er geen ijzer in de weg zit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:18

Opala......... wat zijn flares???

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:30

KiWiKo schreef:
Opala......... wat zijn flares???

Flares zijn onstevige verbindingen in de witte lijn, een soort uitstulpingen van de hoefwand.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:32

ok Haha! Haha! zegmaar die haaltjes die je wel eens ziet??

(dat had ik bedacht bij de naam, maar ik weet graag dingen zeker Haha! )

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:33

Nou ik heb even op PN gekeken, bij het forum van HN waar ook negatieve ervaringen staan.
Pling = dat ze ook het lef en de eerlijkheid hebben om ook deze ervaringen te plaatsen op de site, die er natuurlijk voor bedoeld is om NB te promoten, top!
Verdrietig = dat het vaak zo gedraaid wordt dat als het niet lukt of werkt, het wel aan het paard zijn voeten zal liggen of omdat hij vroeger beslagen is, en natuurlijk niet aan NB kán liggen dat hij kreupel is...
Op elk potje past een dekseltje en voor mij bestaat er geen NatuurlijkBekappen of TraditioneelBekappen methode meer, alleen een GoedBekappenDatBijHetSpecifiekePaardPast manier Haha!