ervaringen hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ieks

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 16:19

piaffe ruitersport

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:01

wij verkopen ze ook,ze staan niet op de site(zie onderschrift) maar ik kan ze wel leveren!

ik heb zelf ook een vraag,had hem al elders neergezet,zal het ff kopieren:

heeft iemand ervaring met het gebruik van hoefschoenen ( ik denk zelf aan easyboot) over je ijzers heen?

mijn fjord,heeft een onsteking in zijn hoef gehad (punt vande straal)
de hoefsmid heeft veel moeten snijden,om de onsteking weg te krijgen,dat is goed gelukt,maar nu staat hij heel kort op zijn hoef.
hij loopt op ijzers,dus op het harde en in de wei,heeft hij nergens last van,maar zodra hij zachte grond of b.v de rijbak ingaat,raakt het zand de zool,en zakt hij direkt door zijn voet van de pijn
nu wil ik hoefschoenen aangschaffen voor zijn voorbenen,zodat ik toch kan rijden,en mocht de grond in de wei zachter worden,door regen,dat hij toch gewoon naar buiten kan.

mar ik wil zijn ijzer er niet af laten halen,omdat hij dan constant recht op zijn zool drukt,en dat alleen maar pijnlijker word,en kan hem moeilijk 24/7 op hoefschoenen zetten.

vandaar mijn vraag: zal het met hoefschoen niet alsnog op de zool drukken,ik weet niet hoe die dingen er van binnen uit zien?!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:19

Volgens mij drukt dat niet op de zool. er zit nog een ijzer tussen. zelfs al zou hij geen ijzer hebben dan komen de schoenen nog niet tegen de zool. hoogstens tegen de straal aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:22

Bij een aantal schoenen kun je niet ook een ijzer hebben, bij Old Mac's iig niet. Om de hoefzool toch iets hoger als de schoen te laten komen kun je wel inserts gebruiken. Dit zijn harde rubberen plaatjes waar je een gedeelte bij de zool open laat.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:23

bij de easyboots wel,dat staat er bij 3 van de 4 boots nadrukkelijk bij. behalve de "boa" geloof ik.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:23

Nu weet ik waar ik ze kan bestellen maar zit ik met het probleem van de maten!
mijn E-pony heeft
voor 12x12,4
en achter 11.5x12.5
welke maat van easy boot kan ik het beste pakken, hij is wel pas gekapt!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:47

volgens mijn Easybootdoosje kom je dan uit op 4 x maat 1.
Dat zijn schoenen voor hoeven van 117-123 mm breed en 125-130 mm lang.

Als je kleinere zou nemen voor achter zijn die waarschijnlijk te kort.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:34

Joepie mijn easy boots zijn binnen!!!!
waar dient dat stukje stof (om het zo maar te noemen) voor, is dit voor het aan en uit trekken makkelijker te maken??

ga dadelijk de schoenen passen, iemand een idee?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:47

Hé, heeft Cathy dat er niet bij verteld?
Daarmee kun je inderdaad de schoenen beter aantrekken, maar met dat bandje zorg je ook dat je de hielband goed omhoog trekt, waardoor de schoenen beter blijven zitten.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:28

Ik heb ze gepast en weet niet of ik hier handigheid in moet krijgen of dat ze toch een maat te klein zijn Verdrietig , want ik krijg ze wel met een beetje moeite aan maar krijg ze echt bijna niet uit!
of is dit omdat ze nieuw zijn en dat dit dus nog soepeler moet worden of zo???

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:29

Het is juist goed als je ze moeilijk aan en uit krijgt dan vallen ze ook niet af. Ik zou niet een maat groter nemen hoor. (heb je eventueel een foto? )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:23

Mijn Old Mac's gaan heel makkelijk aan en uit en zijn nog nooit afgevallen. Dus dat vind ik niet zo'n goed argument.
Zeker als je een paard hebt wat niet zo geduldig is met aan- uit doen is het handig als dat snel gaat.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 17:32

Easyboot geeft specifiek aan dat het wat moeite kost om ze aan en uit te trekken. Ze zeggen als het te gemakkelijk gaat ze vaak te groot zijn. Ik heb zelf overigens de easyboots zo aan zitten hoor, maar ik heb ze dan ook al een tijdje. In het begin doe je er altijd wat langer over.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 18:29

Gelukkig is mijn pony erg geduldig en boeit het hem allemaal niet zo.
het gaat al een stuk sneller dan de eerste keer. Knipoog

Nu heb ik alleen weer een nieuw probleem.
mijn pony is maar heel kort gebouwt en raakt in galop met zijn achtehoeven zijn eigen voorhoeven, waardoor hij dus zijn schoenen zelf uittrapt. (dit was met logeren) ook wou hij absoluut niet galoperen, en dit terwijl hij normaal het tegenover gestelde is.
volgens mij raakt hij zichzelf met de sluiting van de easy boots.
zou ik dan toch andere schoenen moeten hebben?

iemand dat al eens meegemaakt????

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:38

De Smit schoenen die ik heb gaan ook redelijk makkelijk aan en uit.
De achtersluiting zit verzonken in de schoen, zodat een paard daarmee niet de voorhoef kan raken en ze zodanig los kan maken. Echter nu is er een nieuwe sluiting, die niet handig is met een tweespan, omdat er een stukje kabel uitsteekt dat in het been van de spangenoot kan prikken.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:02

Ik vind de oude skisluiting van de Smitjes ook fijner, het volgende paar wil ik dus wel het soepelere rubber maar met de "oude" sluitingen. De nieuwe sluiting gaat na een tijd ook kapot en dat ijzerdraad gaat rafelen...Verder ben ik heel tevreden met de Smitjes al loopt Miro met de oudere ook fijner dan met de nieuwere (ja ik heb al 3 paar versleten maar rij dan ook dagelijks veel over het asfalt Knipoog )
Isapaardje schreef:
De Smit schoenen die ik heb gaan ook redelijk makkelijk aan en uit.
De achtersluiting zit verzonken in de schoen, zodat een paard daarmee niet de voorhoef kan raken en ze zodanig los kan maken. Echter nu is er een nieuwe sluiting, die niet handig is met een tweespan, omdat er een stukje kabel uitsteekt dat in het been van de spangenoot kan prikken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:08

Kan dat dan ... nieuwe schoenen met de oude sluiting?
Mijn kennis wilde dit ook, maar dat scheen niet te kunnen.
Sterker nog; hij had 1 kapotte achterschoen en kreeg daarvoor een nieuwe en later aan de andere hoef ook eentje. Nu heeft hij bij 1 pony dus 3 verschillende schoenen ... dat is reuze onhandig, maar volgens Smit kon het niet anders.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:59

Bij Smit denk ik wel, hij heeft ze uitgevonden, desnoods sloopt hij ze maar van mijn oude paar af en zet ze op de nieuwe Knipoog Alhoewel ik de Marquis toch wel graag wil uitproberen, het voordeel is dat je hiervan alles los kunt bestellen/vervangen, mijn ervaring met de smitjes is dat als je ze laat verzolen dat de zolen dan snel loslaten helaas... En Marquis kun je met widiapuntjes gebruiken, erg handig als ik beveiliging te paard rijd waar we toch minimaal 2 uur alleen maar op de verharde weg voor moeten rijden.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:34

KingSize schreef:
Ik denk erover om easyboots te kopen, waarschijnlijk de epics, maar zag dat ze ook de easyboot bare hebben. Heeft iemand ervaring met de bare?

Ik vond wat filmpjes van easyboot op internet:

Aantrekken easyboot bare
Uittrekken easyboot bare
Draf met easyboot bare aan
Aantrekken easyboot epic
Uittrekken easyboot epic
Draf met easyboot epic
Draf zelfde paard zonder hoefschoenen

allereerst sorry, deze topic is al heel oud, maar toch wil ik er graag nog wat dingen over weten.

ik heb de filmpjes bekeken van die hoefschoenen. het valt me op dat ze erg lastig aan te krijgen zijn, in ieder geval ziet dat er zo uit op die filmpjes. die easyboot bare dat valt nog mee, hoewel het wel veel kracht lijkt te kosten die dingen om te hoef te krijgen. maar bij die easyboot epic, moet je ook nog eens met van die ijzere pinnetjes daar doorheen doen, ter 'beveiliging' neem ik aan.
dan vervolgens wil je na het rijden ze weer uit doen. moet je persee met een schoevendraaier tussen de hoef en die schoen steken om hem los te krijgen. dat lijkt me helemaal niet zo'n succes.

dus jongens, lijkt het nou maar zo of zijn ze gewoon echt heel vervelend om aan en uit te trekken?

(en vroeg me ook af wat de prijs ongeveer is)

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:39

oefening baart kunst !! en het val;t mij enorm mee, ik heb de epics en gebruik dat pinnetje trouwens niet, het gaat gewoon mee in de op en af zadel routine kost me maar een minuutje extra

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:41

oke, dat valt dus wel mee. gebruik je wel zo'n touwtje om die dingen aan te trekken? en krijg je die clip voorop ook open zonder een schroevendraaier/hoevenkrabber? (of heb je standaard een schroevendraaier in je poetskast Tong uitsteken )

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:05

ik gebruik mijn hoevenkrabber om hem open te trekken die heb ik staandaard ook mee als ik ga rijden dat touwtj met aantrekken vergeet ik heel vaak je gebruikt het om die rubber band omhoog te trekken want die wil soms wel eens een stukje onder de hielen blijven steken maar eigenlijk doet die rubberband niets en avieseren ze nu zelfs om het er uit te halen bij de epics.
het is allemaal gewoon even wennen maar na een paar keer gaat het echt allemaal heel makkelijk

zie http://www.easyboot.com en http://easycareinc.typepad.com/karen/

voor leuke info vooral die laatste

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:13

ik heb de easyboots epic, maar heb de hielband er inderdaad ook uit gehaald.
Zo gaan ze veel makkelijker aan en uit, gewoon met de handen, zonder hulpmiddelen, maar blijven ze evengoed nog steeds goed zitten!

de voorklip gaat ook prima open met een hoevenkrabber. Ik kreeg bij aanschaf van mijn schoenen er zo'n opvouwbare hoevenkrabber bij en dat is echt ideaal!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:20

Ik heb al even zitten rond kijken en de Marquis lijken mij toch het handigste.
Afbeelding
lijkt me makkelijk aan en uit doen ivm dat klepje dat ver open kan.

ik wil eigelijk hoefschoenen om het feit dat ik af en toe eens ga mennen met m'n paard en ik het zonde vind om ijzers onder te laten zetten terwijl ik niet van te voren kan zeggen of ik 3x in de week of 3 maanden niet ga rijden. dus vind ik het zonde om vooraf maar ijzers onder te laten zetten.
dus lijkt me hoefschoenen over een langere periode een goedkopere oplossing dan steeds ijzers eronder.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:22

kijk ook eens naar de Simple Boots, die sluit je met klittenband, super makkelijk en snel.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb er een paar in maatje 0, maar helaas, helaas, net te groot voor mijn paardje. Maar makkelijker kan niet! En ze lopen er supergoed op!