[discussie] Hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:43

wrangler schreef:
ik heb hier maar 1 ding in gevonden waar je mede gelijk in heb dat is de over matige slijtage,met de rest kan ik je onderbouwd je ongelijk inlaten zien als je dat wil zien.

we hebben al veel dingen in opkomst gehad eggbars, voorijzers met dubbelen lippen,kunstof ijzers, en ga zo maar door.maar waarom komen we dan steeds weer terug op dat geen wat we al honderden jaren doen gewoon netjes met een ijzer een hoef beslaan?????

Ik weet dat ik geen òngelijk heb. Wil niet zeggen dat ik dùs gelijk heb, maar je hoeft me idd niet te overtuigen van al het 'goeds' van ijzers en de 'noodzaak' ervan. Knipoog

Ik denk dat jullie tijdens de opleiding ook niet leren hoe hoef- en beenproblemen te behandelen zijn d.m.v. bekapping. Jullie leren hoe je e.e.a. kunnen 'oplossen' met een ijzer, ijzer-gericht dus. Vandaar dat jij niet ziet hoe al die punten d.m.v. bekapping te verhelpen zijn. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:33

wrangler schreef:
we hebben al veel dingen in opkomst gehad eggbars, voorijzers met dubbelen lippen,kunstof ijzers, en ga zo maar door.maar waarom komen we dan steeds weer terug op dat geen wat we al honderden jaren doen gewoon netjes met een ijzer een hoef beslaan?????
gr melvin

honderden jaren...

in vergelijking met de duizenden jaren dat paarden al ZONDER ijzers lopen op allerlei type bodems!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:43

Yep, maar wel zonder extra belasting van mensen en geen gigantische levensverwachting.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:46

Waratje schreef:
Yep, maar wel zonder extra belasting van mensen en geen gigantische levensverwachting.

ik vraag het me af

de levensverwachting van het huidige sportpaard is ook niet iets om over naar huis te schrijven. Paarden in het wild worden veel ouder! Tot zo'n 30 jaar tegenover 16 jaar voor (grote) sportpaarden.

ok ook kwestie van fokkerij, maar ook de manier van houden, voer en ijzers.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:05

Paarden in het wild worden echt met geen mogelijkheid 30, paarden met ijzers soms wel....... (zonder trouwens ook wel Tong uitsteken )

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:09

Haha, sportpaarden kunnen heus ook wel ouder dan 16 worden hoor, wees gerust *LOL*
Je ziet soms nog paarden van 15 in de hogere sport lopen (ook springen)
En het hoefijzer is een uitvinding, zogenaamd een verbetering.
En je kan nou niet bepaald zeggen dat er al veel paarden aan gestorven zijn ...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:12

Toch denk ik dat je het wilde paard niet kan vergelijken met het paard van tegenwoordig wat dat betreft. Gedomesticeerde paarden hebben een compleet andere belasting (die zwaarder is) en daardoor moet eea gecorrigeerd worden (bij een aantal paarden).

Een paard in het wild wordt ook niet bekapt, als je dan compleet "natuurlijk" wil blijven, zou je dat ook moeten schrappen. Alleen kom je dan in de problemen omdat onze paarden anders/zwaarder worden belast dan wilde paarden. Dus door alleen al aan hoefonderhoud te doen, ben je al tegennatuurlijk bezig in vergelijking met het wilde paard. De hoeven van een wild paard slijten ook meer omdat ze meer afstanden afleggen, onze paarden staan op stal/land. Dus het is niet meer dan logisch, maar laat wel zien dat die vergelijking niet echt opgaat.

Waarom zetten we oude niet-meer-goed-voor-de-sport paarden lekker op het land om van hun pensioen te genieten? Omdat dat weinig belastend is en de paarden zelf kunnen uitmaken wat ze wel en niet doen.

Ik ben wel met Arabesk eens dat er nog talloze innovaties zijn en zullen komen wat betreft de hoefsmederij. Ik bedoel, alles wordt verbeterd en geïnnoveerd, dus op een gegeven moment zal er heus wel iemand komen met een revolutie op hoefgebied. En er zijn al tig verbeteringen aangebracht, denk aan zooltjes, en de afgeronde ijzers, dus er zal vast nog meer volgen. Maar ik denk niet dat we op dit moment te klagen hebben met de huidige ijzers.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:16

Ik ben niet voor ijzers als een paard ook zonder kan, maar mijn haf staat wel voor op ijzers. Ze staat al zo'n 10 jaar op ijzers (al voordat ze van mij was) en heeft vroeger altijd voor de kar gelopen, dus ik vermoed dat ze al haar hele leven op ijzers staat.

Mijn hoefsmid heeft ze ook liever blootvoets, we hebben al eens geprobeerd om Evita zonder ijzers te zetten (zeker 3 maanden doorgezet, in die tijd heeft ze alleen op het land gelopen), maar helaas ging het echt niet.. ze kon nog amper lopen. Met ijzers loopt ze prima, en aangezien ze al 20 is laat ik het zo en zal ze de rest van haar leven voor op voorijzers lopen, ik vind het het nu niet meer waard om haar er pijn voor te laten lijden. Achter zijn ze er overigens zonder problemen af gegaan.

Mocht er ooit een nieuw paardje komen dan ga ik wel voor blootvoets Lachen

(haar voeten voelen trouwens wel gewoon warm aan, ook haar hoeven met ijzers)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:18

Met de huidige ijzers hoeven we op zich niet te klagen te hebben, met sommige mensen die zich hoefsmid, hoefverzorger of iets dergelijks noemen valt er nog van alles te klagen.

Overigens staat mijn paard reeds enige jaren op blote voeten, heeft ook jaren voor ijzers gehad zonder dat haar hoeven daar nou opvallend slecht van zijn geworden. Mocht het nodig zijn, dan krijgt ze gewoon weer ijzers onder, is het niet nodig, dan dus niet. Hoefschoenen vindt ik in ons geval niet zinvol, die moet je namelijk met enige regelmaat gebruiken en dat is dus niet aan de orde.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:18

Arabesk schreef:
de levensverwachting van het huidige sportpaard is ook niet iets om over naar huis te schrijven. Paarden in het wild worden veel ouder! Tot zo'n 30 jaar tegenover 16 jaar voor (grote) sportpaarden.

Ara, waarom blijf je dat zeggen van die paarden in het wild, ik heb elders al verwezen naar onderzoeken waaruit blijkt dat ze in het wild praktisch niet ouder worden dan 15, en dat al bij hoge uitzondering. De meesten halen de 10 nog niet eens.

In het boek "Richtiges Training, Gesundes Pferd" van o.a. Kerstin Diacont staan trouwens argumenten tegen ijzers waar zelfs ik van onder de indruk ben Knipoog. Aanradertje, dat boek, ook over ruggebruik, gewicht op de voorhand, hoofdhouding enz.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:31

gewicht op de voorhand, wat zegt ze in het boek, is dat goed of slecht?

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:34

[quote="Arabesk"]

!!!!!!!!
Ga zelf een cursus natuurlijk bekappen doen en vraag of je smid de ijzers eraf trekt en nog een keer bekapt (maar niet de straal en de zool). Dan kun je het zelf bijhouden en je zal zien dat het stukke beter zal gaan.

Denk jij dat je na 1 dagcursus alles weet dan ?? Heb zelf de cursus gedaan en de boeken ervan maar ik ga toch zeker niet alles zelf doen, vijlen en n klein beetje onderhoud okee maar laat de rest over aan een prof. Wil je echt goed kunnen bekappen dan moet je toch zeker alle in's en out's kunnen beheersen en daar moet je toch echt ff voor zitten lijkt mij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:35

als je zelf onzeker bent kun je altijd een prof erbij halen
AANHCP-er bijvoorbeeld

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:36

@Ara: Te veel gewicht op de voorhand belast de gewrichten in de ondervoet te veel, en geeft kans op botwoekeringen (die worden aangemaakt ter "versterking" van de overbelaste delen. Maar die botwoekeringen belemmeren de gewrichten en omliggende structuren zelf ook weer.

E.e.a. betekent niet dat je volkomen verzameld moet gaan rijden, maar wel zoveel mogelijk "voorwaarts-neerwaarts", omdat dan de achterhand actiever wordt en het zwaartepunt vanzelf naar achteren wordt verplaatst. Bijkomend voordeel is dat de rug zo optimaal in staat is om te dragen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:38

@ wrangler: je bent een smid naar mijn hart. Je weet waar je voor staat en ik ben het er voor 100% mee eens. Ik denk er precies zo over..

Welk deel van het land is jouw werkgebied? Ik zoek nl nog een goeie smid, die weet waar hij mee bezig is..

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:06

Onzekerheid is hier niet het goede woord Arabesk. Ik ben van mening dat je van iedereen kunt leren vandaar die cursus, maar die ene dag is veel te weinig. Waarom moeten traditionele h.smeden zo'n lange studie volgen en stage's volgen e.d. ?
Wat is nou eigenlijk "natuurlijk bekappen" ?? Niet dat ik er tegen ben, absoluut niet, maar heel veel mensen denken het Pling gezien te hebben en gaan zlf aan de slag en dit kan leiden tot bizarre situaties die niet ten goede komen vd paarden.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:20

mijn paard heeft hele goede hoeven, ook heel hard, mijn hoefsmid maakt er altijd opmerkingen over.. doetie bij de rest van mn paarden nooit!,, ik maak vele buitenritten... maar ik merk toch dat ze met ijzers veel lekkerder loopt, heel gemakkelijk 4kant gaat staan... omdat ze recht op de benen staat.. volgensmij is dat veel beter voor de botten spieren en pezen.
in het wild gallopeerd een paard maar 1 procent van 24 uur.. en loopt het niet over hard/grof asfalt, of grof beton,, en daar loopt een paard nooit ten nimmer fijn op.. een paard loopt vaak over zachte of drassige grond (vandaar die kleine hoeven) een stalvriendin van mij doet ook aan natuurlijk bekappen, maar haar paardje loopt voor verschrikkelijk voorzichtig op beton... nu is dat maar een 10tal meters... maar toch geeft dat aan dat een hoef daar niet op berekent is.. ook niet na een paar jaar natuurlijk hoefbekappen,, (ze doet het al jaren!)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:58

ik bekap ook NB, rij over asfalt want veel berm hebben wij niet langs de weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:13

mylittlejoy schreef:
Een paard in het wild wordt ook niet bekapt, als je dan compleet "natuurlijk" wil blijven, zou je dat ook moeten schrappen. Alleen kom je dan in de problemen omdat onze paarden anders/zwaarder worden belast dan wilde paarden. Dus door alleen al aan hoefonderhoud te doen, ben je al tegennatuurlijk bezig in vergelijking met het wilde paard. De hoeven van een wild paard slijten ook meer omdat ze meer afstanden afleggen, onze paarden staan op stal/land. Dus het is niet meer dan logisch, maar laat wel zien dat die vergelijking niet echt opgaat.

Lees dit nu zelf nog 'es een keer Knipoog.
De hoeven van een paard in het wild heeft natuurlijke slijtage, vanwege de ondergrond waar ze op lopen.
Onze paarden hebben over het algemeen te weinig natuurlijke slijtage. Daarom is het helemaal niet zo gek om de natuurlijke slijtage na te bootsen en daarmee de natuur een handje te helpen.
Wanneer wij geen hoefonderhoud zouden doen, ben je jùist tegennatuurlijk bezig. Knipoog

wrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:09

Tsja dat slechte voeten in de wilde natuur niet veel voorkomen, is ook wel weer iets op te verzinnen hoor, namelijk dat de slechte paarden altijd achterop lopen in de kudden en daardoor lekker makkelijk te pakken zijn door roofdieren...bullshit dus...

Ieder paard is een individu en verdient een indivueele behandeling! NB. TB. Ijzers. of wat dan ook, als dat het beste bij JOU paard past, moet je dat zeker doen.

Groetjes Melvin.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:32

wrangler schreef:
Tsja dat slechte voeten in de wilde natuur niet veel voorkomen, is ook wel weer iets op te verzinnen hoor, namelijk dat de slechte paarden altijd achterop lopen in de kudden en daardoor lekker makkelijk te pakken zijn door roofdieren...bullshit dus...

Ieder paard is een individu en verdient een indivueele behandeling! NB. TB. Ijzers. of wat dan ook, als dat het beste bij JOU paard past, moet je dat zeker doen.

Groetjes Melvin.

Hier sluit ik me volledig bij aan!!! Cool

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:24

Wij maken op ons paard heel veel buitenritten het hele jaar door, zonder ijzers zou hij zich alles naar de knoppe lopen.
Hij is 4kant beslagen altijd

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:25

Kartouche schreef:
Wij maken op ons paard heel veel buitenritten het hele jaar door, zonder ijzers zou hij zich alles naar de knoppe lopen.
Hij is 4kant beslagen altijd

mijn paard wordt aan precies dezelfde slijtage blootgesteld, wij hebben amper bermen in Noordholland en zeker in de winter niet

toch loopt ie zich niet kapot blootsvoets! kwestie van regelmatig bekappen en levenswijze aanpassen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:14

Nou, dan past dat het beste bij jouw paard en ijzers het beste bij haar paard. Mooi toch als zowel de paarden als jullie er allemaal mee tevreden zijn.

JackieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:15

op ijzers omdat hij anders op 4 benen kreupel loopt