Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xx_Vievke schreef:
Heb ik Juist NIET dat deed ze toen ze geen ijzers had.. nu ze wel ijzers heeft gaat het super dus.. geef me 10 Redenen om ze eronderuit te halen
Waratje schreef:Delen van haar boek, met dank aan iemand die de moeite nam ze over te tikken, en ook een interview met haar in een gerenomeerd Engels tijdschrift. Met name die laatste deed voor mij de deur dicht.
Tuurlijk staan er best goede dingen in haar boeken, sommige feiten kun je tenslotte niet omheen, maar een aantal van haar denkbeelden gruw ik van. En waar ik minstens zo van gruw, zijn de mensen die haar BLIND verafgoden (de volgelingen, dus).
Ymmik schreef:Ik wilde nog een toevoeging doen: Ik vind dat iedereen moet doen met zijn paard want diegene denk dat goed voor hem/haar is. De meningen blijven hierover altijd verdeeld denk ik.
knolliepower schreef:xx_Vievke schreef:
Heb ik Juist NIET dat deed ze toen ze geen ijzers had.. nu ze wel ijzers heeft gaat het super dus.. geef me 10 Redenen om ze eronderuit te halen
was dat er eerst geen 5?![]()
Ga er even over denken
Arabesk schreef:Barst maar los.
Laten we hier de discussie houden over wel of geen ijzers en alle aanverwante discussie onderwerpen, zodat in alle andere topics gewoon raad kunnen geven vanuit ieders eigen standpunt. Zonder te vervallen in de eindeloze discussies wel/geen ijzers.
Dat kunnen we dan hier doen
Goeie websites om je in te verdiepen, voordat je je in deze discussie mengt zijn:
www.hoofcare.nl
www.hoefnatuurlijk.nl
Laten we het netjes houden en zakelijk, dus geen moddergooierij maar beschaafd discussieren met voor- en tegen argumenten.
opala schreef:Gezien de titel van het topic, snap ik niet waarom mensen hier posten welke beslag onder de voeten van hun paard hebben
Arabesk schreef:Barst maar los.
Laten we hier de discussie houden over wel of geen ijzers en alle aanverwante discussie onderwerpen, zodat in alle andere topics gewoon raad kunnen geven vanuit ieders eigen standpunt. Zonder te vervallen in de eindeloze discussies wel/geen ijzers.
Dat kunnen we dan hier doen
Siddieqje schreef:Ben nu ook niet onmiddelijk voor ijzers, mijn paard staat al altijd blootvoets, maar ik moet eerlijk toegeven, als je wandelt op asfalt of dergelijke, dat haar hoeven slijten.
Moest ik meer willen wandelen dan ik nu doe, zouden er ook ijzers op komen. Liever dat, dan een paard zonder hoeven.
En hoefschoenen vind ik ook niet alles...
xx_Vievke schreef:
knolliepower schreef:waarom geen hoefijzers:
1. hoefmechanisme werkt niet of nauwlijks waardoor er geen doorbloeding kan plaatsvinden. Dit is één van de oorzaken van bijna alle hoefproblemen.
2.Door de slechte doorbloeding ontstaat er een gebrek aan bloed en voedingsstoffen in de hoef waardoor de kwaliteit van de hoefwand, zool en straal slechter word. Wat weer de witte lijn verzwakt en uitrekt
Citaat:4. een blote hoef kan een klap van 1000 kilo opvangen maar door de vaste vorm van het hoefijzer verliest de hoef 75% van haar schokdemping. de schok van het grondcontact gaat dan naar de benen, naar de gewrichten en de pezen. Hierdoor slijten ze sneller en ontstaan er sneller beenproblemen.
5. Hoefijzers veroorzaken trillingen met een hoge frequentie die zich door de benen verspreiden en hogere gelegen gewrichten beschadigen. Atrose en rugpijn kunnen hier het gevolg van zijn.
Citaat:8. De hoefslijtage word verhinderd. Een paard dat blootvoetsloopt corrigeerd zich zelf, een ijzer maakt dit onmogelijke en fouten blijven zitten tot de volgende bekappingsbeurt.
9. Door dat het ijzer de natuurlijke slijtage wegneemt en dat word beperkt tot een zoveel wekelijkse bekapbeurt is de hoef vaak te lang. Daardoor maakt de hoef snel slijtend weefsel aan om de slijtage te compenseren. Hierdoor word de hoefwand dunner en zal gemakkelijk gaan brokkelen.
Citaat:10. De benen en hoeven van een paard zijn heel licht, dit heeft de natuur expres gedaan zodat een paard zich sneller voort kan bewegen. Een ijzer is een onnatuurlijk zwaar gewicht aan de hoef waar het been helemaal niet op voorbereid is.
Citaat:11. De hoef versmald, met het groeien van de hoef zet de hoef steeds verder uit. Met een ijzer word het de hoef echter verhinderd waardoor het gedwongen word een stijlere hoek aan te nemen. Dit veroorzaakt een verkeerde druk op de hoefwand waardoor deze kan scheuren of er kan een witte lijn beschadiging ontstaan.
knolliepower schreef:waarom geen hoefijzers:
1. hoefmechanisme werkt niet of nauwlijks waardoor er geen doorbloeding kan plaatsvinden. Dit is één van de oorzaken van bijna alle hoefproblemen.
Citaat:2.Door de slechte doorbloeding ontstaat er een gebrek aan bloed en voedingsstoffen in de hoef waardoor de kwaliteit van de hoefwand, zool en straal slechter word. Wat weer de witte lijn verzwakt en uitrekt
Citaat:3. de hoef raakt verdoofd omdat het zelf de grond niet kan aanraken en door de slechte doorbloeding. Hierdoor ontstaan er klachten als het vaak struikelen van paarden. Een gezond paard hoord nooit te struikelen!
Citaat:4. een blote hoef kan een klap van 1000 kilo opvangen maar door de vaste vorm van het hoefijzer verliest de hoef 75% van haar schokdemping. de schok van het grondcontact gaat dan naar de benen, naar de gewrichten en de pezen. Hierdoor slijten ze sneller en ontstaan er sneller beenproblemen.
Citaat:5. Hoefijzers veroorzaken trillingen met een hoge frequentie die zich door de benen verspreiden en hogere gelegen gewrichten beschadigen. Atrose en rugpijn kunnen hier het gevolg van zijn.
Citaat:6. De nagelgaten van het hoefijzer verzwakken de hoefwand behoorlijk, maar ook de witte lijn word er door verzwakt. Ook geven de nagelgaten toegang voor schimmels en bacteriën die van binnenuit ongestoord de hoef kunnen aantasten.
Citaat:7. De hoefijzers veranderen de wrijfingsweerstand van de hoef. Op asfalt glijden de hoefen door waardoor een paard gemakkelijk een andere manier van lopen aanleerd. Kalkoenen worden dan vaak gebruikt op gras, maar dan word de wrijving nauwjuist weer te hoog. Met een abrupte wending kunnen de hoeven niet meer doorslippen en ontstaan grote schade aan het bewegings apparaat.
Citaat:8. De hoefslijtage word verhinderd. Een paard dat blootvoetsloopt corrigeerd zich zelf, een ijzer maakt dit onmogelijke en fouten blijven zitten tot de volgende bekappingsbeurt.
Citaat:9. Door dat het ijzer de natuurlijke slijtage wegneemt en dat word beperkt tot een zoveel wekelijkse bekapbeurt is de hoef vaak te lang. Daardoor maakt de hoef snel slijtend weefsel aan om de slijtage te compenseren. Hierdoor word de hoefwand dunner en zal gemakkelijk gaan brokkelen.
Citaat:10. De benen en hoeven van een paard zijn heel licht, dit heeft de natuur expres gedaan zodat een paard zich sneller voort kan bewegen. Een ijzer is een onnatuurlijk zwaar gewicht aan de hoef waar het been helemaal niet op voorbereid is.
Citaat:11. De hoef versmald, met het groeien van de hoef zet de hoef steeds verder uit. Met een ijzer word het de hoef echter verhinderd waardoor het gedwongen word een stijlere hoek aan te nemen. Dit veroorzaakt een verkeerde druk op de hoefwand waardoor deze kan scheuren of er kan een witte lijn beschadiging ontstaan.