HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Re: HET topic voor ijzerloos, TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:11

Ik wilde nog een toevoeging doen: Ik vind dat iedereen moet doen met zijn paard want diegene denk dat goed voor hem/haar is. De meningen blijven hierover altijd verdeeld denk ik.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:13

xx_Vievke schreef:

Heb ik Juist NIET dat deed ze toen ze geen ijzers had.. nu ze wel ijzers heeft gaat het super dus.. geef me 10 Redenen om ze eronderuit te halen

was dat er eerst geen 5? Sigaar
Ga er even over denken Vork

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:28

Waratje schreef:
Delen van haar boek, met dank aan iemand die de moeite nam ze over te tikken, en ook een interview met haar in een gerenomeerd Engels tijdschrift. Met name die laatste deed voor mij de deur dicht.
Tuurlijk staan er best goede dingen in haar boeken, sommige feiten kun je tenslotte niet omheen, maar een aantal van haar denkbeelden gruw ik van. En waar ik minstens zo van gruw, zijn de mensen die haar BLIND verafgoden (de volgelingen, dus).

Ik raad je aan het hele boek "A lifetime of soundness" te lezen. Ik ben geen volgeling. Wel vind ik het info bevatten welke elke paardeneigenaar, eigenlijk al voordat hij/zij de aanschaf van een paard overweegt, eenmaal gelezen moet hebben, al was het maar uit nieuwsgierigheid. Het zou eigenlijk verplichte kost moeten zijn voor elk persoon welke graag omgaat met paarden. Door mij heel warm aanbevolen Ja
Laatst bijgewerkt door opala op 25-07-06 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:30

Ymmik schreef:
Ik wilde nog een toevoeging doen: Ik vind dat iedereen moet doen met zijn paard want diegene denk dat goed voor hem/haar is. De meningen blijven hierover altijd verdeeld denk ik.

Ja

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:31

knolliepower schreef:
xx_Vievke schreef:

Heb ik Juist NIET dat deed ze toen ze geen ijzers had.. nu ze wel ijzers heeft gaat het super dus.. geef me 10 Redenen om ze eronderuit te halen

was dat er eerst geen 5? Sigaar
Ga er even over denken Vork

ja

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:34

Daar gaat het niet eens om, om redenen geven om wel of geen ijzers eronder te zetten of al dan niet voor NB te kiezen.

De een is vóór NB de ander vóór ijzers, maar ik vind dit paardafhankelijk!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:34

Gezien de titel van het topic, snap ik niet waarom mensen hier posten welke beslag onder de voeten van hun paard hebben Gestoord

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:37

Nou ja het is een discussie, dus ja waarom niet?
Ik heb mijn ervaring neergezet, maar ik wil best meer weten over NB etc...

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:39

Arabesk schreef:
Barst maar los.
Laten we hier de discussie houden over wel of geen ijzers en alle aanverwante discussie onderwerpen, zodat in alle andere topics gewoon raad kunnen geven vanuit ieders eigen standpunt. Zonder te vervallen in de eindeloze discussies wel/geen ijzers.
Dat kunnen we dan hier doen Ja

Goeie websites om je in te verdiepen, voordat je je in deze discussie mengt zijn:

www.hoofcare.nl

www.hoefnatuurlijk.nl

Laten we het netjes houden en zakelijk, dus geen moddergooierij maar beschaafd discussieren met voor- en tegen argumenten.

En gezien het dikgedrukte nam ik aan dat er dus gedicusseerd kon worden in dit topic!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:40

opala schreef:
Gezien de titel van het topic, snap ik niet waarom mensen hier posten welke beslag onder de voeten van hun paard hebben Gestoord

Om deze reden Haha!
Arabesk schreef:
Barst maar los.
Laten we hier de discussie houden over wel of geen ijzers en alle aanverwante discussie onderwerpen, zodat in alle andere topics gewoon raad kunnen geven vanuit ieders eigen standpunt. Zonder te vervallen in de eindeloze discussies wel/geen ijzers.
Dat kunnen we dan hier doen Ja

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:40

Haha, tegelijk Clown

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:42

hahaha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:42

Jullie hebben gelijk Bloos , lekker verwarrend Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:48

Siddieqje schreef:
Ben nu ook niet onmiddelijk voor ijzers, mijn paard staat al altijd blootvoets, maar ik moet eerlijk toegeven, als je wandelt op asfalt of dergelijke, dat haar hoeven slijten.

Moest ik meer willen wandelen dan ik nu doe, zouden er ook ijzers op komen. Liever dat, dan een paard zonder hoeven.

En hoefschoenen vind ik ook niet alles...

even een stukje van www.hoefnatuurlijk.nl :

Kort geleden is ontdekt dat de straal een belangrijk tast-orgaan is waarmee het paard niet alleen kan voelen wanneer hij contact heeft met de grond maar wat ook de hoefgroei reguleert.
Paarden lopen van nature namelijk op wisselende ondergronden, de ene keer op rotsbodem, de andere keer op moerasgronden. Als de hoeven altijd even hard zouden groeien dan zouden de hoeven de ene keer te kort, de andere keer te lang worden. De natuur heeft echter voor een fraai reguleringsmechanisme gezorgd:
Stel dat de hoeven harder slijten dan dat ze groeien (bijvoorbeeld op rotsgrond). De hoef slijt af en de straal krijgt tijdens het lopen steeds meer druk te verduren. Zodra de druk op de straal toeneemt is dat voor de hoef een seintje om de hoef sneller te laten groeien.
Wanneer de hoef te snel groeit wordt de straal als het ware opgetild, de druk neemt af, en dit is voor de hoef een seintje dat de hoefgroei wel wat minder mag.
Op deze manier ontstaat er een evenwicht waarbij de hoefgroei wordt aangepast aan de mate van slijtage en de hoeven nooit te ver van de ideale lengte afwijken.

De gangbare traditie is echter om de straal bij te snijden zodat hij geen contact meer maakt met de grond. En wat heeft dat voor gevolg voor de hoefgroei? Juist ja, de hoef "denkt" dat ze te lang is want de straal voelt geen druk meer, en de hoefgroei neemt dus af... Voor veel mensen is het langzame groeien van de hoef een reden om te denken dat er toch maar hoefijzers onder moeten. En dat terwijl de hoef best snel kan groeien, mits ze maar op de juiste wijze bekapt wordt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:48

Ik snapte je opmerking wel Opala aangezien in de titel inderdaad alleen ijzerloos staat. Ik zal het even aanpassen voor de duidelijkheid.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:53

mijn paardje staat ook op ijzers.
heb hem al vanaf zijn geboorte.hij is altijd door de zelfde smid gedaan.heb na een periode van zeer slechte hoeven besloten ijzers onder te doen toen hij 3 jaar was.
hij ging daardoor ook veel beter lopen (ruimer ed)hij is nu (vandaag geworden)8 jaar.en hij heeft nog nooit een stap verkeerd gezet door zijn ijzers.een nb cq strasser die bij ons op stal stond zei tegen mij joh haal je ijzers eraf dan loopt je paard veel ruimer.dus ik zeg dat is tie al gaan doen na het plaatsen van ijzers,dus ik laat het lekker zo.vond ze niet zo leuk om te horen Bloos

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:54

ik rijd een aantal paarden van iemand anders, en ik heb ertot nu toe 2 daarvan ijzerloos. 1tje van 3 jaar die hefet nog nooit ijzers ondergehad, en dat wil ik ook zo houden zo lang dat gaat. Nu omdat hij nog nooit ijzers heeft gehad zijn zijn hoeven beresterk! Ik maak ook gewoon buitenritten.
En een merrie van 9, die heeft altijd op de voorbenen op ijzers gestaan, omdat ze dressuurwedstrijden had gelopen. En ze kon volgens zeggen niet meer zonder, want ze had hele slechte hoeven. Nou ik heb de gok gewaagd en heb haar van de ijzers afgehaald, eerst was het brokkelig, maar ik heb elke keer die lapjes weer rond weggevijld, en ze staat nu mooi op haar hoeven. Ze zijn nog niet heel sterk, maar dat komt omdat die ijzers haar hele hoeven kapot hebben gemaakt onderaan. De nagelgaten zijn er bijna uit nu. Ik rijd met haar L springen.
En ik rijd met haar geen buitenritten, omdat ze buiten gevaarlijk is, en dat ga ik mezelf niet aandoen. En nog 1 van 10 jaar, die stond altijd 4-kant op ijzers, met het zelfde verhaal van het paard hierboven, alleen deze doet ook springen en cross. ik heb haar nu achter van de ijzers afgehaald, ze zijn erg kapot door de ijzers, want ik heb 1 keer over asfalt gelopen, en er is alweer een hap uit. Ik vijl het nu bij, tot de hoefsmid weer komt, en dan zullena chter ook bijna de nagelgaten eruit zijn en dan kunnen de hoeven sterker worden. Of ik haar voor ook nog van de ijzers afhaal, dat weet ik nog niet, ze heeft voor erg grote platte hoeven, en volgens mij ook dus scheurgevoelig?
en mijn eigen 2 jarige, heeft ook goede harde hoeven en zal dus ook van de ijzers afblijven zolang ik haar heb.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:16

xx_Vievke schreef:

waarom geen hoefijzers:
1. hoefmechanisme werkt niet of nauwlijks waardoor er geen doorbloeding kan plaatsvinden. Dit is één van de oorzaken van bijna alle hoefproblemen.
2.Door de slechte doorbloeding ontstaat er een gebrek aan bloed en voedingsstoffen in de hoef waardoor de kwaliteit van de hoefwand, zool en straal slechter word. Wat weer de witte lijn verzwakt en uitrekt
3. de hoef raakt verdoofd omdat het zelf de grond niet kan aanraken en door de slechte doorbloeding. Hierdoor ontstaan er klachten als het vaak struikelen van paarden. Een gezond paard hoord nooit te struikelen!
4. een blote hoef kan een klap van 1000 kilo opvangen maar door de vaste vorm van het hoefijzer verliest de hoef 75% van haar schokdemping. de schok van het grondcontact gaat dan naar de benen, naar de gewrichten en de pezen. Hierdoor slijten ze sneller en ontstaan er sneller beenproblemen.
5. Hoefijzers veroorzaken trillingen met een hoge frequentie die zich door de benen verspreiden en hogere gelegen gewrichten beschadigen. Atrose en rugpijn kunnen hier het gevolg van zijn.
6. De nagelgaten van het hoefijzer verzwakken de hoefwand behoorlijk, maar ook de witte lijn word er door verzwakt. Ook geven de nagelgaten toegang voor schimmels en bacteriën die van binnenuit ongestoord de hoef kunnen aantasten.
7. De hoefijzers veranderen de wrijfingsweerstand van de hoef. Op asfalt glijden de hoefen door waardoor een paard gemakkelijk een andere manier van lopen aanleerd. Kalkoenen worden dan vaak gebruikt op gras, maar dan word de wrijving nauwjuist weer te hoog. Met een abrupte wending kunnen de hoeven niet meer doorslippen en ontstaan grote schade aan het bewegings apparaat.
8. De hoefslijtage word verhinderd. Een paard dat blootvoetsloopt corrigeerd zich zelf, een ijzer maakt dit onmogelijke en fouten blijven zitten tot de volgende bekappingsbeurt.
9. Door dat het ijzer de natuurlijke slijtage wegneemt en dat word beperkt tot een zoveel wekelijkse bekapbeurt is de hoef vaak te lang. Daardoor maakt de hoef snel slijtend weefsel aan om de slijtage te compenseren. Hierdoor word de hoefwand dunner en zal gemakkelijk gaan brokkelen.
10. De benen en hoeven van een paard zijn heel licht, dit heeft de natuur expres gedaan zodat een paard zich sneller voort kan bewegen. Een ijzer is een onnatuurlijk zwaar gewicht aan de hoef waar het been helemaal niet op voorbereid is.
11. De hoef versmald, met het groeien van de hoef zet de hoef steeds verder uit. Met een ijzer word het de hoef echter verhinderd waardoor het gedwongen word een stijlere hoek aan te nemen. Dit veroorzaakt een verkeerde druk op de hoefwand waardoor deze kan scheuren of er kan een witte lijn beschadiging ontstaan.

Zelf een punt meer er bij dan gevraagd Clown

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:32

De meeste punten ben ik het wel mee eens, de rest heb ik wat op- of aanmerkingen Knipoog
knolliepower schreef:
waarom geen hoefijzers:
1. hoefmechanisme werkt niet of nauwlijks waardoor er geen doorbloeding kan plaatsvinden. Dit is één van de oorzaken van bijna alle hoefproblemen.
2.Door de slechte doorbloeding ontstaat er een gebrek aan bloed en voedingsstoffen in de hoef waardoor de kwaliteit van de hoefwand, zool en straal slechter word. Wat weer de witte lijn verzwakt en uitrekt

Met deze 2 ben ik het oneens. Een slecht ondergelegd ijzer zal dit inderdaad veroorzaken, maar een goed ondergelegd ijzer, dus alleen genageld in de voorste helft van de hoef, zal praktisch geen beperking van het hoefmechanisme geven. Dat kun je zien doordat in het ijzer slijtageplekken zichtbaar zijn waar de hoef heeft bewogen tov het ijzer.

Citaat:
4. een blote hoef kan een klap van 1000 kilo opvangen maar door de vaste vorm van het hoefijzer verliest de hoef 75% van haar schokdemping. de schok van het grondcontact gaat dan naar de benen, naar de gewrichten en de pezen. Hierdoor slijten ze sneller en ontstaan er sneller beenproblemen.
5. Hoefijzers veroorzaken trillingen met een hoge frequentie die zich door de benen verspreiden en hogere gelegen gewrichten beschadigen. Atrose en rugpijn kunnen hier het gevolg van zijn.

Gedeeltelijk mee eens. Die trillingen kunnen schade veroorzaken, maar bij peesproblemen ook helpen. Dan wordt nl juist stappen op harde ondergrond geadviseerd omdat de trillingen helpen bij het peesherstel. In overige gevallen is het inderdaad niet goed.

Citaat:
8. De hoefslijtage word verhinderd. Een paard dat blootvoetsloopt corrigeerd zich zelf, een ijzer maakt dit onmogelijke en fouten blijven zitten tot de volgende bekappingsbeurt.
9. Door dat het ijzer de natuurlijke slijtage wegneemt en dat word beperkt tot een zoveel wekelijkse bekapbeurt is de hoef vaak te lang. Daardoor maakt de hoef snel slijtend weefsel aan om de slijtage te compenseren. Hierdoor word de hoefwand dunner en zal gemakkelijk gaan brokkelen.

Mee eens, áls er inderdaad te lang gewacht wordt met de komst van de hoefsmid. Als er zeer regelmatig een hoefsmid bij komt, dus voordat de hoef te lang wordt of verkeerd op de takken afslijt ondervindt de hoef en dus het paard weinig hinden van de niet-slijtage. Het voordeel is dat een paard met van nature geen goede kwaliteit hoeven niet na een paar buitenritten ed te kort op het leven lopen ivm overmatige slijtage.
Citaat:
10. De benen en hoeven van een paard zijn heel licht, dit heeft de natuur expres gedaan zodat een paard zich sneller voort kan bewegen. Een ijzer is een onnatuurlijk zwaar gewicht aan de hoef waar het been helemaal niet op voorbereid is.

Maar dat geldt dan ook voor de hoefschoen. Al heb je die inderdaad niet altijd om, een ijzer wel.

Citaat:
11. De hoef versmald, met het groeien van de hoef zet de hoef steeds verder uit. Met een ijzer word het de hoef echter verhinderd waardoor het gedwongen word een stijlere hoek aan te nemen. Dit veroorzaakt een verkeerde druk op de hoefwand waardoor deze kan scheuren of er kan een witte lijn beschadiging ontstaan.

Mijn vorige paard heeft (van de 11,5 jaar dat ik hem had) ongeveer 9 jaar op ijzers gestaan. Over het algemeen alleen voor omdat zijn achterhoeven wel hard genoeg waren. Het grappige is dat toen er voor het eerst ijzers onder gingen in 1994 oid (na 4 jaar ijzerloos) hij maat 00 had en achter zelfs 000. Door de jaren heen konden er langzaam maar zeker grotere ijzers onder. Uiteindelijk maat 1 voor en 00 tot 0 achter. Achter deed ik alleen als de hoeven echt te kort waren geworden door het rijden. Dan kreeg hij een week of 6 ijzers onder zodat de hoeven konden bijgroeien. Na die 6 weken mocht hij dan weer zonder voor een paar maanden. Last van scheuren of brokkelhoeven heeft hij nooit gehad en in al die jaren ben ik maar 1!! keer een ijzer kwijtgeraakt. Dat was met een zooltje in een modderpoel. Ook was de witte lijn altijd prima.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:40

Heel interessant. Even mijn eigen ervaringen toevoegen, voornamelijk met mijn oude merrie maar ook met de andere paarden die ik in de loop der jaren op ijzers heb gehad. Mijn pony, een Haflinger (en al 16 jaar niet meer onder ons) heeft nooit op ijzers gelopen trouwens, maar voor de dravers is het praktisch onmogelijk door hun vele arbeid op verharde trainingsbanen:

knolliepower schreef:
waarom geen hoefijzers:

Bij gebruik van weinig en korte nagels, en geen lippen aan de ijzers, wordt het hoefmechanisme nauwelijks tegengewerkt. Doorbloeding blijft altijd plaats vinden, anders zou de complete ondervoet afsterven.

Citaat:

Mijn eigen paard: 19 jaar op ijzers, perfecte kwaliteit hoefwand (nooit brokkels of scheuren), witte lijn is gezond en smal. Nooit voetproblemen gehad.

Citaat:
3. de hoef raakt verdoofd omdat het zelf de grond niet kan aanraken en door de slechte doorbloeding. Hierdoor ontstaan er klachten als het vaak struikelen van paarden. Een gezond paard hoord nooit te struikelen!

Mij een raadsel waar dit vandaan komt Knipoog. Mijn paarden struikelen NOOIT. Zou ook een beetje lastig zijn, struikelen op topsnelheid in een drafkoers.... Ook het "verdoofd" zijn vind ik onzin: als ze, met ijzers, op een scherpe steen stappen is het ook "au". Lijkt me zonder gevoel niet echt mogelijk...

Citaat:

Schokdemping is minder met ijzers, maar mijn merrie is na al die jaren nog steeds "heel", dus persoonlijk nog geen nadelige gevolgen meegemaakt. Bovendien zitten de nagels alleen vooraan en kan de straal gewoon de grond raken en dus zijn schokdempende werking uitvoeren.

Citaat:

Geen ervaring mee, paard heeft absoluut geen rugpijn en door de leeftijd wat lichte artrose, maar dat leidt niet tot welk probleem dan ook.

Citaat:
6. De nagelgaten van het hoefijzer verzwakken de hoefwand behoorlijk, maar ook de witte lijn word er door verzwakt. Ook geven de nagelgaten toegang voor schimmels en bacteriën die van binnenuit ongestoord de hoef kunnen aantasten.

Nog nooit last van gehad, en zoals gezegd, de witte lijn is dun en regelmatig van vorm.

Citaat:
7. De hoefijzers veranderen de wrijfingsweerstand van de hoef. Op asfalt glijden de hoefen door waardoor een paard gemakkelijk een andere manier van lopen aanleerd. Kalkoenen worden dan vaak gebruikt op gras, maar dan word de wrijving nauwjuist weer te hoog. Met een abrupte wending kunnen de hoeven niet meer doorslippen en ontstaan grote schade aan het bewegings apparaat.

Ik kom niet of nauwelijks met de paarden op asfalt, en ook niet op gras (behalve het weiland Lachen ). Kalkoenen gebruiken we niet. Ook geen aluminium trouwens,dat is weer te stroef en geeft IMO te veel druk op de gewrichten.

Citaat:

Dravers worden ca om de 4 weken opnieuw beslagen, dus mocht e.e.a. al verkeerd aangroeien, dan krijgt het niet lang de kans.

Citaat:

Nog nooit last gehad van brokkelhoeven.

Citaat:

Draverijzers wegen ca drie keer minder dan "gewone" ijzers, ik vind de meeste rijpaardijzers inderdaad veel en veel te zwaar.

Citaat:

Zie punt 1, met korte en weinig nagels ontstaat dit niet. Nooit last gehad van scheuren of beschadiging van de witte lijn.

Dit zijn mijn PERSOONLIJKE ervaringen, niet bedoeld als algemene maatstaf of om iemand iets voor te schrijven Knipoog. Mijn ervaringen met ijzers zijn niet negatief. We doen er wel alles aan om mogelijke negatieve gevolgen zoveel mogelijk te beperken. Zonder goede voeten kunnen mijn paarden geen prestaties leveren, en ik wil ze na hun koerscarrière graag heel lang als gezond rijpaard blijven houden Lachen.

smurf1988

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:50

voor de punten 1 en 2 :
Afbeelding Afbeelding
Deze afbeelding komt van hoefnatuurlijk.nl. Zoals je ziet zit er wel een flink verschil in tussen beslagen en onbeslagen. Het hoefmechanisme is minimaal vergeleken en onbeslagen hoef

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:53

Wie zegt mij dat dat plaatje klopt? Mijn ervaring met mijn draver is nl anders...
Daarnaast zijn op het rechter plaatje (de beslagen hoef) de nagels warschijnlijk verder naar achteren genageld dan ik graag zie (jammer dat dat op het plaatje nl niet te zien is). De laatste nagel moet voor het midden van de hoef blijven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:54

Er is een hele doodsimpele proef om vast te stellen of de doorbloeding van de hoef goed is.
Voel bij een paard dat op rust staat aan de hoef, is deze koud dan is de doorbloeding slecht, is deze warm dan is de doorbloeding goed.

Alle onbeslagen hoeven die ik tot nu toe gevoeld heb waren warm, alle beslagen hoeven koud. Tenzij het paard flink gelopen had. In het WERK vindt er misschien dan nog wel hoefmechanisme plaats, maar dat is misschien 1 a 2 uur per dag. Maar bij het scharrelen op de weide wordt een beslagen hoef TE WEINIG gestimuleerd!!! En dat hef je niet op met 1 a 2 uurtjes werk het gaat om de CONTINUE doorbloeding!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:57

En dan niet stiekem je paard in de zon zetten Tong uitsteken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:00

Misschien moeten meer mensen eens kritisch kijken naar de hoefnatuurlijk-site. Niet alles wat daar staat hoeft perse de waarheid te zijn. In mijn ogen zijn hun zeker niet objectief.