natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:08

Alle kennis ten spijt, mocht ooit wetenschappelijk bewezen worden dat natuurlijk bekappen niet goed zou zijn, dan zou ik er niet minder gemotiveerd door worden om het zelf te blijven doen (evt. met hulp van een prof). Richtlijnen in de manier van bekappen kunnen algemeen gegeven worden, maar niet algemeen zodanig toegepast worden. Elk paard vraagt een eigen aanpak, omdat al bij een en hetzelfde paard geen een hoef constant hetzelfde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:10

fransje23 schreef:
Een groot deel (zo niet alle)van de populatie paarden die er in Nederland rondloopt is een stuk zwakker dan wilde paarden. Bij wilde paarden heb je gewoon de natuurlijke selectie. De genetische aanleg voor aandoeningen als bijv. HKO en atrose in combinatie met de manier van paarden houden (incl training, voeding etc) heeft volgens mij een grotere invloed dan de manier van bekappen.

Hier heb je een punt....., alleen volg ik even niet hoe jij het bedoelt, maar dit is mijn punt Knipoog :

Ik denk niet dat door het fokken het werkelijke paard zo veranderd is, in de zin van 'zwakker geworden', en zo ook z'n hoeven niet. Het is hoe tegenwoordig een paard gehòuden wordt, waardoor het paard 'zwakker' wordt gemáákt.
Paarden worden bijv. opgesloten in veel te kleine ruimtes, waardoor ze stilstaan. Dit stil staan is slecht voor ze, daar zijn ze niet op gebouwd; er vindt nauwelijks hoefmechanisme plaats, slechte doorbloeding, ze staan in hun eigen urine, veelal ook nog op ijzers, etc... Hier ligt de oorzaak van veel hoefproblemen.
Tel daar bijv. nog eens het voedingspatroon bij op; te weinig ruwvoer en kilo's fastfood, darmen die stil liggen, een maag die plotseling bomvol zit, afvalstoffen die vrijkomen en onvoldoende afgevoerd kunnen worden, etc.

Door het paard te houden op een manier dat geheel tegen de natuur (en dus ook z'n bouw) van het dier in druist, máken we 'm zwak en vatbaar voor afwijkingen en aandoeningen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:13

Iemand bekeren, geen denken aan. Maar beweer nooit en te nimmer dat je nooit van een andere manier van bekappen hebt gehoord, dat vind ik voorlopig genoeg voor degenen die bij voorbaat er een aversie tegen hebben Zij zijn groot en ik is klein! .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:26

Jovarna schreef:
Hier heb je een punt....., alleen volg ik even niet hoe jij het bedoelt, maar dit is mijn punt Knipoog :

Ik denk niet dat door het fokken het werkelijke paard zo veranderd is, in de zin van 'zwakker geworden', en zo ook z'n hoeven niet. Het is hoe tegenwoordig een paard gehòuden wordt, waardoor het paard 'zwakker' wordt gemáákt.

Ik zal mijn punt dan even verder uitleggen. Ik ben van mening dat het huidige paard werkelijk zwakker is dan wilde soortgenoten. Doordat er met alles wat er mooi uitziet etc gefokt wordt i.p.v dieren selecteren op levensduur wordt de populatie zwakker. Hoe vaak worden merries met beengebreken wel niet aangeboden als fokmerrie? In de natuur krijgen deze "mindere goden" geen kans zich voort te planten en hun zwakkere genen voort te zetten.

Als paarden dan ook nog in een situatie gehouden worden die een ideale voedingsbodem is voor het uiten van die problemen heb je de cirkel rond.

Ik ben trouwens ook een voorstander van je paard buiten zetten (op zijn minst overdag). weinig krachtvoer en veel ruwvoer.

enne wat betreft het bekeren:

Ik had al een Knipoog er achter gezet hoor. Maar ik vind "jullie" altijd een beetje overkomen als Jehova's vandaar.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:34

opala schreef:
Iemand bekeren, geen denken aan. Maar beweer nooit en te nimmer dat je nooit van een andere manier van bekappen hebt gehoord, dat vind ik voorlopig genoeg voor degenen die bij voorbaat er een aversie tegen hebben Zij zijn groot en ik is klein! .

Fransje: speciaal voor jou quote ik mij nog een keer, dit keer met een dubbele knipoog Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:35

fransje23 schreef:
Jovarna schreef:

Ik zal mijn punt dan even verder uitleggen. Ik ben van mening dat het huidige paard werkelijk zwakker is dan wilde soortgenoten. Doordat er met alles wat er mooi uitziet etc gefokt wordt i.p.v dieren selecteren op levensduur wordt de populatie zwakker. Hoe vaak worden merries met beengebreken wel niet aangeboden als fokmerrie? In de natuur krijgen deze "mindere goden" geen kans zich voort te planten en hun zwakkere genen voort te zetten.

Als paarden dan ook nog in een situatie gehouden worden die een ideale voedingsbodem is voor het uiten van die problemen heb je de cirkel rond.

Ik ben trouwens ook een voorstander van je paard buiten zetten (op zijn minst overdag). weinig krachtvoer en veel ruwvoer.

enne wat betreft het bekeren:

Ik had al een Knipoog er achter gezet hoor. Maar ik vind "jullie" altijd een beetje overkomen als Jehova's vandaar.

Misschien moeten we idd eens stoppen met overal 's ochtends om 7 uur aanbellen om te vragen of iedereen zijn paarden wel natuurlijk bekapt Tong uitsteken

Je theorie klinkt aannemelijk, maar van wat ik zie in de praktijk, komt hij niet uit. Nu moet ik er bij zeggen dat ik niet heel Nederland doorkruis en heel veel paarden zie, maar waarom meldt zich hier (of in tal van andere topics) bijvoorbeeld nooit iemand die een paard heeft waarbij natuurlijk bekappen echt niet werkte?
Het is altijd zoiets als: "Ik heb een hoefsmid en een collega van hem zei dat hij van een klant had gehoord dat die een vriend had wiens vriendin negatieve ervaringen had met natuurlijk bekappen".

Daarbij: stel dat de hoeven toch idd wat zwakker zouden zijn dan die van wilde paarden. Wilde paarden lopen 50 kilometer per dag. Dat hoeven de onze niet te doen. Dus dan nog maakt het niet uit als ze iets zwakker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:36

fransje23 schreef:

Ik blijf het een rare vergelijking vinden. "Wij" stappen niet op mensen af en we bellen niet bij ze aan. We zitten hier op een forum waar iedereen z'n mening heeft en geeft, kennis en inzicht deelt en vragen stelt. "Wij" net zo goed als "jullie".
Het is blijkbaar algemeen aanvaard dat mensen ijzers (en siliconen, zooltjes, rubbers, etc) adviseren en wordt er weerstand ervaren en geboden wanneer mensen dit juist afraden en wijzen op een andere manier van hoefonderhoud.
Maar... er zit beweging in! Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:48

arno8 schreef:
[
Wilde paarden lopen 50 kilometer per dag. Dat hoeven de onze niet te doen. .
[/quote]

Mijne wel Clown Zonder ijzers maar wel "gewoon" bekapt.

De vergelijking met de Jehova vond ik wel goed gevonden van mezelf Haha! . De manier waar op "jullie"het NB willen overdragen komt hetzelfde over.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:51

Even in je profiel gespiekt... Rijd je echt iedere dag 50 kilometer? Of bedoel je af en toe een endurance wedstrijd?
Ik zou nooit tijd hebben om iedere dag zo'n afstand af te leggen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:53

Jovarna schreef:
Rianne_kiara schreef:
Ook hoorde ik dat je jezelf, met een cursus van slechts één dag) natuurlijk bekapper mag noemen... Is dit niet een beetje weinig praktijk ervaring, voor het bekappen van een paardenhoef ???

Degene van wie je dit gehoord hebt, heeft het dan niet goed begrepen.
Tijdens de cursusdag die jij volgens mij bedoelt, leer je ontzettend veel over de paardenhoef, zowel theorie als praktijk. Daarna ben je als cursist wel in staat om de (gezonde!) hoeven van je paard bij te houden. Je mag jezelf dan géén natuurlijk bekapper noemen. Hoeven bijhouden is wat anders dan hoeven bekappen. Dus geen twee dingen door elkaar halen! Knipoog Het bekappen wordt veelal aan een vakbekwame bekapper overgelaten.

Dit mag wel, als ik wil bied ik mij zo aan als bekapper, hoefsmid, zadelmaker en noem maar op.
Hier hoef ik geen cursus of opleiding voor gevolgd te hebben gezien dit vrije beroepen zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:57

Fransje: Onder jullie versta ik dat je mijn paard en ik bedoelt. Wat brengt jij nou naar dit topic? Wanneer er nu boven stond : Traditioneel bekappen .... goed of fout?, dan is de verklaring simpel. Maar wat zijn nu jouw eigen ervaringen met natuurlijk bekappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:06

sronnie schreef:
Dit mag wel, als ik wil bied ik mij zo aan als bekapper, hoefsmid, zadelmaker en noem maar op.
Hier hoef ik geen cursus of opleiding voor gevolgd te hebben gezien dit vrije beroepen zijn.

Ja, klopt, dat is ook zo.
Wat ik daarmee bedoelde, is dat je na zo'n dagcursus in staat bent om de hoeven van je paard bij te houden, en dat je geen papiertje oid meekrijgt als zijnde "gecertificeerd", "erkend" of "gediplomeerd" "natuurlijk bekapper". Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:08

fransje23 schreef:
De manier waar op "jullie"het NB willen overdragen komt hetzelfde over.

Prima toch? Da's jouw beleving.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:16

opala schreef:
Maar wat zijn nu jouw eigen ervaringen met natuurlijk bekappen?

Mijn eigen ervaring met natuurlijk bekappen? Ik ken genoeg mensen (stalgenoten) die hun paard natuurlijk bekappen. De natuurlijk bekapper komt ook regelmatig bij ons op stal er is zelfs weleens een cursus gegeven op mijn vorige pensionstal. En ik ben nieuwsgierig genoeg om te kijken en te luisteren. Informatie genoeg dus, en nog spreekt het mij niet aan. En ja , ik maak afgewogen keuzes.

Een negatieve ervaring? Het feit dat het paard van mijn stalgenoot na ieder bekapbeurt van de natuurlijk bekapper 2 weken lang gevoelig loopt op het harde. Paard staat al 2 jaar blootvoets en loopt prima zolang hij er niet aan zit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:18

En nog even voor de duidelijkheid een herhaling:

fransje23 schreef:
Natuurlijk bekappen is niet per definitie goed of fout, net als traditioneel bekappen. Het belangrijkste is dat je zoekt naar iets wat voor jouw paard goed werkt. Het is gewoon zaak om een goede hoefsmid/ natuurlijk bekapper bij je paard te halen. Iemand die inderdaad rekening houd met de beenstand, wijze lopen, evetuele medische problemen en gebruik van je paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:31

fransje23 schreef:

Een negatieve ervaring? Het feit dat het paard van mijn stalgenoot na ieder bekapbeurt van de natuurlijk bekapper 2 weken lang gevoelig loopt op het harde. Paard staat al 2 jaar blootvoets en loopt prima zolang hij er niet aan zit.

Dan heb ik hier een heel makkelijk antwoord op: dit is géén goede natuurlijk bekapper. Een paard mag immers na de bekapping nooit slechter lopen dan ervoor Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:37

fransje23 schreef:
Mijn eigen ervaring met natuurlijk bekappen? Ik ken genoeg mensen (stalgenoten) die hun paard natuurlijk bekappen. De natuurlijk bekapper komt ook regelmatig bij ons op stal er is zelfs weleens een cursus gegeven op mijn vorige pensionstal. En ik ben nieuwsgierig genoeg om te kijken en te luisteren. Informatie genoeg dus, en nog spreekt het mij niet aan. En ja , ik maak afgewogen keuzes.

Wat werd er behandeld in die cursus?

Je kent genoeg mensen waaronder een paard van een stalgenoot aan welke 2 weken lang gevoelig liep (verleden tijd) na een bekapping. Wat versta jij onder gevoelig en omdat je beweert op de hoogte te zijn van de onderdelen van de hoef, waar wijt jij het aan?

(Jouw stalgenoot is van harte uitgenodigd om hier deel te nemen, ben nl. nieuwsgierig waarom ze er toch mee doorgaat.)

En deze informatie met je afwegingen, vindt jij voldoende om het natuurlijk bekappen in het algemeen als negatief te beoordelen Knipoog .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:54

opala schreef:
Wat werd er behandeld in die cursus?

Zie www.paardenservice.nl

Citaat:
Je kent genoeg mensen waaronder een paard van een stalgenoot aan welke 2 weken lang gevoelig liep (verleden tijd) na een bekapping. Wat versta jij onder gevoelig en omdat je beweert op de hoogte te zijn van de onderdelen van de hoef, waar wijt jij het aan?

Liep moet zijn loopt. Hij is in de tijd dat ik op deze stal sta 3 keer geweest en iedere keer is het mis. Ik wijt het aan het feit dat de ze dan teveel op de zool loopt. Misschien moet hij iets meer hoefwand laten staan. Met gevoelig lopen bedoel ik dus hele kleine korte passen met zo een verstijfde houding. Bij een stap op een klein grindje (en die liggen er veel bij ons) loopt ze echt een paar passen onregelmatig. De eigenaar rijd dus ook niet in die twee weken. Zodra ze op het gras of in bak loopt is het over.

Citaat:
(Jouw stalgenoot is van harte uitgenodigd om hier deel te nemen, ben nl. nieuwsgierig waarom ze er toch mee doorgaat.)

Stalgenoot zit niet op bokt en het laaste heb ik haar ook gevraagd. Volgens haar kan het nog toeval zijn...

Citaat:
En deze informatie met je afwegingen, vindt jij voldoende om het natuurlijk bekappen in het algemeen als negatief te beoordelen Knipoog

Zie mijn herhalingsquote. Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 02:04

Daar heb je het al. Wanneer je de hoeven zelf bijhoudt, kun je evt. controle door een prof laten uitvoeren, aanwijzingen opvolgen en geleidelijk zelf doorvoeren, dan weet je zeker dat enig ingrijpen niet rigoreus is. En buiten dat is gevoeligheid op een grindpad geen reden om niet te rijden, juist een teken dat de zool kennelijk op bepaalde plaatsen eelt moet kweken. Je dient blijvend hoeven te stimuleren ... is het niet op een grindpad, dan op het asfalt- of ruiterpad.

De vlieger negatieve ervaring in deze gaat dus niet op Knipoog

Mijn ervaring is ook dat - sinds die cursus - ik bewust niet meer rekening houd met steentjes op de weg, welke ik dus vroeger omzeilde. Een paard kan erover heen en anders moet er wat aan de hand zijn. In mijn geval is de boxrust 's winters funest voor de voeten; dat zie je direct af aan de zool en dat merk je direct onder het zadel op een grindpad. Ik mijd deze paden echter niet, maar ga dan alleen stappen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 07:41

opala schreef:
De vlieger negatieve ervaring in deze gaat dus niet op Knipoog

Wonderbaarlijk dat jij kan bepalen wat ik als negatief ervaar. Dat jij deze ervaring gebagetaliseer en af doe als zijnde valt best mee etc. is misschien een verschil in belevingswereld.

En waar lees jij grindpad? Ik zeg dat er veel losse grindjes liggen maar noem geen grindpad. Het is gewoon in stap op de oppenbare asfaltweg. Het feit dat jij een paard gewoon laat lopen ook al lopen ze daar zeer gevoel op is jouw keuze. Ik (en mijn stalgenoot dus ook) doen dat dus niet. Het paard loopt niet voor niets gevoelig. Het doet zeer. Bovendien liep het paard voor de bekapping wel goed op dezelfde weg ....
Wendy zegt hierboven ook dat het paard nooit slechter mag lopen na een bekapping. Daar ben ik het mee eens.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:26

fransje23 schreef:
arno8 schreef:
[
Wilde paarden lopen 50 kilometer per dag. Dat hoeven de onze niet te doen. .
[/quote]

Mijne wel Clown Zonder ijzers maar wel "gewoon" bekapt.

De vergelijking met de Jehova vond ik wel goed gevonden van mezelf Haha! . De manier waar op "jullie"het NB willen overdragen komt hetzelfde over.

ho effe, zeg. ik bekap ook zelf. mijn eigen paarden en weleens eentje van een kennis. het woord NATUURLIJK BEKAPPEN durf ik amper in mijn mond te nemen omdat ik niet met Jehova's getuigen op een hoop gesmeten wens te worden. ik heb alleen maar goede ervaringen met de paarden die ik bekap.

er zijn goede hoefsmeden en slechte. er zijn ook goede bekappers en slechte. omdat er minder bekappers zijn als traditionele smeden zijn er ook minder goede en slechte. nogal logisch.

ik wil niemand overtuigen. als iemand zijn paarden op ijzers wil zetten, so be it. de mijne krijgen in ieder geval nooit ijzers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:58

jackie schreef:
het woord NATUURLIJK BEKAPPEN durf ik amper in mijn mond te nemen omdat ik niet met Jehova's getuigen op een hoop gesmeten wens te worden. ik heb alleen maar goede ervaringen met de paarden die ik bekap.

Ze beleeft en noemt het maar zoals ze dat wil Knipoog ; het zegt niets over de mensen die hun paard natuurlijk (laten) bekappen.

Het zijn de vele onterechte en overdreven beweringen en vooroordelen van 'tegenstanders' die 'voorstanders' telkens weer moeten uit- en weerleggen. En dat wordt vervolgens weer ervaren als 'mening opdringen' tot zelfs 'door de strot duwen' en hier dus de vergelijking met Jehova's. Slim

Ter verduidelijking even een simpel voorbeeld uit dit topic:

Citaat:
Het is niet mijn bedoeling alle natuurlijk bekappers af te knallen, maar het valt toch wel op dat er ontzettend veel kaf tussen het koren zit, meer dan bij de 'klassieke' smeden. Goede hoeven zijn zo belangrijk voor het welzijn van een paard dat je daar als amateur niet aan moet gaan doe-het-zelven. Een beetje bijhouden kan idd geen kwaad, maar de hele stand van de hoef gaan veranderen om hem 'natuurlijk' te krijgen, daarvoor moet je echt weten wat je aan het doen bent en dat kan van velen niet gezegd worden.

Zoals ik dit lees, kent deze poster dus veel hoefsmeden en veel natuurlijk bekappers en heeft ze goed vergelijkingsmateriaal.
Ook kent ze veel ervaringsverhalen van ook weer veel mensen.
Maar omdat mij dit wel ietwat overdreven lijkt, reageer ik als volgt:

Citaat:
ik weet zeker dat het er niet "ontzettend veel" zijn en zéker niet meer dan hoefsmeden die er een potje van maken. Alleen daar wordt overheen gelezen; blijkbaar omdat men liever inhakt op een natuurlijke bekapper (mensen worden dan nl. bevestigd in hun weerstand, onwetendheid, angst e.d. over NB) dan dat men inhakt op een nog steeds algemeen geaccepteerde hoefsmid.

Toch weer de volgende reactie:
Citaat:
Ik kan alleen vanuit mijn persoonlijke observatie zeggen dat de natuurlijke bekappers die ik ben tegengekomen geen professionelen waren (en dus bekappen als bijverdienste), en dat hoefsmeden er meestal wel hun beroep van maken. De hoefsmeden die ik ken hebben ook een opleiding gevolgd. Er zijn zeker ook hele slechte smeden, maar het zijn er minder dan slechte NB-ers.

Op deze quote:
Citaat:
De natuurlijk bekappers die dit voor hun beroep doen, zijn over het algemeen géén mensen die slechts een eendagscursus hebben gedaan. Diverse bekappers zijn voorheen hoefsmid geweest en/of hebben zich gespecialiseerd in het natuurlijk bekappen, hebben veel kennis en jarenlang ervaring.

wordt als volgt op gereageerd:
Citaat:
ik heb dat wel gelezen. Maar het is niet mijn ervaring.

Tijd voor een concrete vraag dus:
Citaat:
Mag ik dan vragen in welke omstandigheden jij al die bijverdieners tegenkomt? Want zo te lezen heb je er behoorlijk wat ontmoet.

Hier dan het antwoord op wat de poster noemde mijn persoonlijke observatie , de natuurlijke bekappers die ik ben tegengekomen en mijn ervaring:

Citaat:
Waar ik les ga volgen had iemand een NB-er laten komen die haar paard bekapte. Ik ben een nieuwsgierig mens, dus ging even vragen hoe dat dan zat. Ik kreeg van die vrouw (geen professioneel) een heel enthousiaste en vriendelijke uitleg, ze bedoelde het allemaal super goed, en de hoeven van dat andere paard zagen er best netjes uit, het moet gezegd.
Heb haar dan ook even naar mijn paard laten kijken en gevraagd hoe zij dat zag. En toen wou ze dus de hoef van een jong en kerngezond beestje helemaal gaan verbouwen. Ik kan de technische details niet voor je herhalen, maar het kwam erop neer dat de ijzers des duivels waren en de voetstand helemaal fout. Ik heb de boot afgehouden. Ik kan me niet voorstellen dat je zoiets met een hoef kan doen zonder dat de pezen een opdonder krijgen. Nog daargelaten waarom je het zou willen doen.
Ik heb niets tegen natuurlijk bekappen op zich, en ik vind ook niet dat ijzers bij ieder paard moeten, maar dit vond ik toch wat overdreven. Toen ik het verhaal deed tegen vrienden, bleken hun ervaringen met NB gelijkaardig. Vandaar mijn bedenkingen.

Tot zover haar eigen ervaring, haar persoonlijke observatie, en de natuurlijke bekappers die ze is tegengekomen. Verward Eén NB-er die ze heeft gesproken en die naar de hoeven van haar paard heeft gekeken.

Volgende: Knipoog

Citaat:
Mijn persoonlijke ervaring met mensen die zo een 1-dags cursus hebben gedaan is niet zo verpletterend. Gemotiveerd worden ze er zeker van maar of ze ook echt zoveel opgestoken hebben? Ik heb die cursus nooit gedaan maar weet zeker niet minder van hoeven, hoefproblemen etc. dan hun.

Vraag:
Citaat:

Antwoord:
Citaat:

Ik bedoel maar..... Pling

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:04

Meld je stalgenoot het aan haar bekapper dat het paard gevoelig loopt na het bekappen? Mijn paard is er ook door bekapt en geen dag gevoelig gelopen. Bij de mijne nam hij rustig de tijd om te bekappen en deed alles in etappes. Als het paard gevoelig loopt zal hij vast en zeker hoefschoenen adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:03

fransje23 schreef:
opala schreef:

Misschien dat je iets fout hebt begrepen, dat het iemand is die de strasser methode toepast????
Al onze 4 paarden+ezel worden natuurlijk bekapt. We hebben er geen problemen mee gehad.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:50

Citaat:
Misschien dat je iets fout hebt begrepen, dat het iemand is die de strasser methode toepast????Al onze 4 paarden+ezel worden natuurlijk bekapt. We hebben er geen problemen mee gehad.

Wat is nou het precieze verschil tussen natuurlijk bekappen en de strasser methode, ik ben hier erg benieuwd naar.