Gevoeligheid op harde ondergrond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Gevoeligheid op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:28

Maar wat doe je er dan aan als je je paard zonder ijzers hebt staan en je loopt alleen met hem op zachte bodem, maar hij blijft moeilijk lopen en ziijn hoeven slijten sneller dan dat ze aangroeien zodat ze amper bekapt kunnen worden???????????????

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:35

hoefschoenen, plakijzers

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:52

Arabesk schreef:
maras schreef:
Sterker nog, ik voel me hartstikke schuldig dat ik
al een jaar

aan het " proberen" ben of het dan eindelijk beter gaat met zijn voeten.

maak daar maar van PAS een jaar
het duurt vaak minimaal een jaar voordat je je paard met natuurlijk bekappen weer gezond hebt en over het asfalt kunt rijden. Tot die tijd zul je je eigen verwachtingen moeten aanpassen en bijv. meer in de bak rijden en door de bermen.

Dat niet alleen Ara. Ik vraag me af wat en hoe er dat jaar aan onderhoud gedaan is.
Maras schreef immers:
maras schreef:
Overigens is er vorig jaar ook al een natuurlijk bekapper bij mijn paard geweest, dure hoefschoenen van Smit aan laten meten maar geen verbetering, welke opties heb ik nog meer??

Waarna ik heb gevraagd:
Jovarna schreef:
Maras, even een paar vragen, voor mij, ter verduidelijking.
Hoe vaak is deze natuurlijk bekapper geweest en hoe lang waren/zijn de tussenpozen tussen de bekapbeurten door? Komt hij nog steeds bij je paard of niet meer? Hield/houd je de hoeven tussentijds zelf bij? Hoe lang heb je met de hoefschoenen gereden? Rij je nu nog met de schoenen en zo nee, waarom niet?

Jammer genoeg heeft maras hier (nog) niet op gereageerd. Want dan zouden we een veel duidelijker beeld en verklaring hebben waarom het nog niet echt beter gaat met deze hoeven.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:03

cynthiar schreef:
Maar wat doe je er dan aan als je je paard zonder ijzers hebt staan en je loopt alleen met hem op zachte bodem, maar hij blijft moeilijk lopen en ziijn hoeven slijten sneller dan dat ze aangroeien zodat ze amper bekapt kunnen worden???????????????

Alles wijst op een zwakke hoefwand en het alleen dragen op de zool. Een ijzer eronder zal die wand zeker nog meer verzwakken, 1 hoefnagel maakt al 1 gaatje in de witte lijn die er normaal gesproken niet hoort te zitten. Dus hoefschoenen om de hoeven doen bij belaste beweging en paard maximale bewegingsvrijheid geven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:57

cynthiar schreef:

Staat je paard veel op stal? Beweging stimuleert de hoefgroei. Verder kan je biotine bijvoeren (duurt even voordat je effect merkt) en misschien een andere hoefsmid proberen.

mmaverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:55

Ook ik sta er elke keer weer van te kijken hoe agressief het toe gaat in forums waarin over NB wordt gesproken.

Ik vind het altijd weer grappig dat mensen vanuit zichzelf gaan denken en dan hun wil of mening willen opleggen aan een ander. 'Mijn paard doet dit of dat DUS jouw paard moet ook zus en zo'.
Ieder moet doen wat hij/zij zelf het beste vind dus probeer het dan niet zo dwingend te verkondigen richting anderen.

Een heel mooi feit vind ik wel het volgende: Waarom presteert bijvoorbeeld Anky van Grunsven zo goed op internationaal niveau? (denk eens aan de olympische medailles en andere wereldbeker overwinningen).
Volgens mij heeft zij haar paarden gewoon op ijzers staan. Dus is dat slecht als je naar de prestaties van haar paarden kijkt? Lijkt me niet.

Maar goed, om even weer ON topic te komen
Stel als je paard gevoelig is op harde bodems en je hebt er nu een ijzertje onder, probeer dan ook te zorgen voor een goede gewrichts-smering. Het schijnt dat in zonnebloem olie ook bestanddelen zitten voor een goede gewrichtssmering. De gewrichten moeten natuurlijk ook de schokken kunnen opvangen. Dan zal je paardje ook wat makkelijker op de harde bodem kunnen lopen. Er zijn natuurlijk ook diverse voedingssupplementen die die bestanddelen bezitten. (o.a. equisyn liquid)

suc6

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:07

Niet alles wat Anky doet is goed. Zie LDR methode discussie topic.

Er is een GP amazone overgegaan op ijzerloos!

mmaverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:20

Arabesk schreef:
Niet alles wat Anky doet is goed. Zie LDR methode discussie topic.

we hadden het toch over ijzers?? En niet over LDR methode.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:34

mmaverick schreef:
Een heel mooi feit vind ik wel het volgende: Waarom presteert bijvoorbeeld Anky van Grunsven zo goed op internationaal niveau? (denk eens aan de olympische medailles en andere wereldbeker overwinningen).
Volgens mij heeft zij haar paarden gewoon op ijzers staan. Dus is dat slecht als je naar de prestaties van haar paarden kijkt? Lijkt me niet.

Nou wanneer je haar dat nou vraagt, misschien omdat een hoefijzer ook "geluk" brengt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:41

Mijn vraag van hierboven was eigenlijk hypothetisch.

Maar buiten dat mijn fjord heeft ook gevoelige zolen en loopt op ijzers. Ik heb een goede hoefsmid (aangesloten bij Van Nassau). Dus daar ligt het niet aan. Hij heeft vorig jaar 2 maanden op de wei zonder ijzers gelopen, maar vooral in het begin liep hij zo moeilijk. (ook op het gras en werd niet bereden). Als ik hem van de wei haalde om te poetsen stond hij in een rare houden om zijn voeten te ontlasten. dat was gewoon zielig. Op het gras was het dan wel minder maar niet 100 procent. Na 2 maanden was het niet erg beter geworden. Dus dit jaar blijven zijn ijzers er gewoon onder. Vorige week was hij 1 voorijzers verloren en hij liep toen op 3 benen. Nou dan moet het wel erg pijnlijk zijn. Dus ik kan me niet voorstellen dat je je paard een jaar wilt laten lijden om daarna pas te kunnen zeggen dat zijn hoeven sterker zijn geworden zodat hij verder kan zonder ijzers of dat het helemaal niet gaat en er alsnog weer ijzers onder moet doen. Dan heeft je paard een jaar lang voor niets pijn geleden.

En wat is dan het grote voordeel vanuit een paard gezien dat het zonder ijzers loopt?

Denk je dat je paard denkt van: Goh wat heb ik toch rot schoenen aan?

Ik denk namelijk van niet. Het mijn paard er ook nooit over horen klagen. Maar wel opgelucht zien kijken als er weer nieuwe ijzers onder zaten.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:28

opala schreef:
mmaverick schreef:

Nou wanneer je haar dat nou vraagt, misschien omdat een hoefijzer ook "geluk" brengt

wat suggereer je hiermee opala? (en graag een antwoordt)

mmaverick schreef:
Ook ik sta er elke keer weer van te kijken hoe agressief het toe gaat in forums waarin over NB wordt gesproken.

Ik vind het altijd weer grappig dat mensen vanuit zichzelf gaan denken en dan hun wil of mening willen opleggen aan een ander. 'Mijn paard doet dit of dat DUS jouw paard moet ook zus en zo'.
Ieder moet doen wat hij/zij zelf het beste vind dus probeer het dan niet zo dwingend te verkondigen richting anderen.

amen!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:05

mmaverick schreef:

Ik vind dat ook raar. Hebben die mensen niet door dat ze door allerlei mensen tegen zich in het harnas te jagen natuurlijk bekappen een slechte naam geven?
In plaats van interesse opwekken roep je een antipathie op. Zoiets ga je dus nooit uitproberen.
Toevallig is wel dat een natuurlijk bekapper op dezelfde manier reageert als ik mijn enigzins sceptische vragen stel (en ik was oprecht belangstellend). Blijkbaar moet je met oogkleppen op de natuurlijke richting in.

@cynthiar: is jouw paardje ooit hoefbevangen geweest? Zo klinkt het tenminste als ik je verhaal lees. Lekker op die ijzers laten als dat goed gaat.

maras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:39

[/quote]
Jammer genoeg heeft maras hier (nog) niet op gereageerd. Want dan zouden we een veel duidelijker beeld en verklaring hebben waarom het nog niet echt beter gaat met deze hoeven.[/quote]

Ik had hier niet meer op gereageerd omdat ik eigenlijk wel een beetje klaar was met de discussie. Ik heb mijn besluit genomen en Maras staat sinds deze week op ijzers, hij loopt met ruime bewegingen, strompelt niet meer het erf af en struikelt niet meer over denneappels. Kortom in mijn ogen een prima besluit. Jammer is dan dat je door sommige mensen hier dan afgeschilderd wordt als iemand die zijn paard hier groot onrecht door aandoet. Tja wat moet ik daar van zeggen: iedereen doet wat het beste lijkt voor zijn paard en goede raad is welkom maar iets opdringen is niet bevordelijk voor het vormen van een mening. En ook ik denk dat als Anky en Imke en meer van dat soort ruiters hun zeer dure paarden waar heel veel van afhangt op ijzers durven te zetten dat de schadelijkheid daarvan wel mee valt. En ik ken ook meerdere oude paarden die nog vrolijk rondhuppelen op hun geijzerde voeten.
Laten we er maar van uit gaan dan de NB-aanhangers er echt van overtuigd zijn dat ijzers heel erg beroerd zijn voor je paard en dan vind ik het ook wel weer dapper als je je mening zo ronduit verkondigt. Een pittige discussie is tenslotte nooit weg.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:45

Soms moet je prikkelen om mensen aan het denken te zetten

Emma Hindle een GP amazone heeft haar paarden al zonder ijzers staan. Als het verhaal achter NB doordringt tot de topruiters gaan hun paarden ook van de ijzers af.

Een stukje vertaald vanuit de Engelstalige website:
Zowel Diamond Hit en Wie Weltmeyer knalden tijdens de wedstrijd met een geweldige zekerheid. Het geheim achter deze kracht en het ritme van haar paarden is het feit dat ze geen hoefijzers dragen. "Het gevoel wat ik heb gekregen door op een paard op blote voeten te rijden, is ongelovelijk," vertelt Hindle. "Drie jaar geleden had Wally een probleem nadat hij was beslagen, daarom hebben we toen bekeken hoe hij zonder hoefijzers presteerde. Sindsdien hebben we de hoefijzers iedere winter drie maanden afgelaten en sloegen we ze er voor het wedstrijdseizoen weer onder. Dit jaar hebben we besloten om ze er onderuit te laten en dat is werkelijk een briljante keus geweest." Ze prijst haar hoefsmid Erwin Zimmermann voor de geweldige wijze waarop hij de hoeven van haar paarden trimt en zegt dat een paard het beste loopt zonder hoefijzers. "Net zoals iedereen dacht ik dat een paard hoefijzers nodig had, maar ze zijn er niet voor niets niet mee geboren, grapt ze."

De bereden politie van Houston rijdt nu ijzerloos door de stad! En bitloos ook nog!

Tineke Bartels werkt samen met Emiel Voest bijvoorbeeld. Dit heeft niks met natuurlijk bekappen te maken, maar wel met acceptatie van een 'natural' methode.

Het is net als met roken, vijftig jaar geleden was dat ook niet schadelijk.... Om maar even aan te geven dat niet alle 'oude' dingen goed zijn. Nieuwe inzichten geven nieuwe mogelijkheden.

maras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:07

Ik ben het met je eens hoor Arabesk, ik denk ook echt dat niet elk paard klakkeloos op de ijzers gezet hoeft te worden maar ik denk ook echt dat het niet altijd even schadelijk is als hier soms gebracht wordt. Er zullen inderdaad problemen voortkomen bij sommige paarden door hun ijzers maar ik denk dat er ook paarden bestaan die heel blij zijn met hun ijzers en daar zonder problemen heel oud mee kunnen worden.

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:12

Arabesk schreef:
Soms moet je prikkelen om mensen aan het denken te zetten

Tussen prikkelen en irriteren zit wel verschil hoor

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:28

er is een verschil tussen een paard zonder ijzers laten lopen en natuurlijk bekappen. ik weet zeker dat er heel veel paarden zonder ijzers lopen die op de traditionele wijze bekapt worden.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:08

Citaat:

Jaja, dat is er toch wel 1.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij soms knap irriteer aan mensen die mij hun mening aansmeren. Ook hier, in dit topic, word je neergeslagen met NB'ers die roepen om paarden zonder ijzers te laten staan en zelf te bekappen. Natuurlijk is dat erg handig voor mensen die daar niets vanaf weten, om ze hiermee te introduceren, maar soms geeft de persoon die jij raad probeert te geven zelf al aan niet veel daarvoor te voelen. Heb daar een beetje respect voor. Dring je mening niet op.

Ik ben blij dat Maras gewoon zelf heeft nagedacht en zelf heeft besloten wat het beste voor haar paardje zou kunnen zijn. Nu maar hopen dat Maras lekkerder en met plezier aan het lopen kan. Houd je ons verder op de hoogte?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:39

@ fransje23 : mijn paard is nooit hoefbevangen geweest, maar hij staat wel vanaf 3,5 jaar op ijzers, hij is nu 18. Hij heeft wel hoefkatrol, linksvoor 3 en rechtsvoor 2.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:49

Die éne GP amazone is pas overgegaan op ijzerloos nadat ze gestopt is met wedstrijden rijden . Is dus niet een voorbeeld waar je wat mee kan.

Ik ben ervan overtuigd dat een heel groot percentage paarden absoluut zonder ijzers kan. Maar een aantal heeft problemen die met een ijzer wel, en zonder ijzer niet op te lossen zijn.