Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:59

Voor iedereen die met dit probleem tobt. Kijk ook eens op deze site:
http://www.marcokrul.nl

Hij heeft voor mijn paarden heel veel betekent.
Mijn paard had ook tweetjes wat eigenlijk niet veel is. Maar regulier was hij wel opgegeven.
In het holistische circuit kwamen meer problemen aan het licht, zolas schouder en si-gewricht. Maar goed het probleem in zijn voeten was natuurlijk niet een twee drie weg.

Jaren op speciaal beslag gestaan waardoor het prblem achteraf alleen verergerd is. Want vorig jaar had hij ook nog eens verbening. Wat dus zeker te wijten is aan de wigjes en gebrekkige doorbloeding.
Nu zijn we eenjaar verder en had voorheennooit durven dromen dat mijn paard zonder ijzers zou lopen. Maar het gaat ontzettend goed. Eigenlijk heel weinig problemen gehad achteraf. Vroeger kon die geen dag zonder ijzers zonder kapotte hoeven te krijgen en nu loop ik over de gekste wegen met hem zonder een enkel probleempje. Heel maf en ik had dat dus nooit gedacht. Maar goed de praktijk heeft mij in dit geval duidelijk overtuigd.

Zeker leiden niet alle wegen naar Rome en ik vind dat iedereen zijn eigen weg hier in moet vinden. Maar meer keuze maakt het makkelijker om iets te vinden dat bij je past.
Wat voor het ene paard werkt hoeft niet bij iedereen te werken.
Soms zijn er ook andere problemen die allemaal op de hoeven gegooid worden als er eenmaal katrolontsteking is geconstateerd.
Maar blijf goed naar je paard kijken en luisteren.

veel sterkte allemaal die ook deze uitdagingen kennen.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:00

He dat is nieuw voor mij! Anatomisch verantwoord bekappen, nooit van gehoord. Is dit iets tussen traditioneel en natuurlijk bekappen in?
Fijn dat het niet zo "agressief" gebracht wordt.

Met mijn merrie ben ik de afgelopen 4 dagen in AdB training geweest bij Karmie Stroeve. Dit ging erg goed! Op de video zie ik een paard wat zuiver loopt. Helaas is dit in de wei (nog) niet zo, maar daar moeten we de komende maanden hard aan gaan werken. Of het wel helemaal goed komt is onzeker omdat ze wel de neiging heeft haar rechtervoorbeen naar voren te plaatsen in stand, maar we gaan ervoor!

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:28

Nou blijven hopen hoor!
Tja Marco was eerst een strasser hoefverzorger maar door de nogal nare ervaringen met dit gebeuren. (het is nogal radicaal namelijk) heeft hij heel veel onderzoek gedaan. (hij legt dit op zijn site trouwens veel beter uit als ik hoor)
En hij is dus tot de conclucie gekomen dat alle hoefdingen (geef het maar ff een naam) eigenlijk een verkeerde bendadering van het hoefmechanisme hebben.
Dus eigenlijk is het niet iets wat ergens tussen in zit maar het is compleet nieuw door de benadering. Lees zijn verhaal maar eens. Het klinkt mij heel goed.
Zijn benadering is in mijn ogen echt uniek en voor mijn paard helemaal top.

Niek123

Berichten: 2087
Geregistreerd: 19-12-05

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:36

Mijn pony is vandaag naar de veearts gegaan en heeft zeer waarschijnlijk hoefkatrol, maar een röntgen foto zegt niks, zeggen ze.

iemand hier ervaring mee? ze zit in klasse 2/3 en krijgt beslag met een zooltje.

En hoe gaat dat zich verder ontwikkeling in de sport,(dressuurmatig)??

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:52

Heidi2 de site ziet er goed uit, zeker interessant om in de gaten te houden. Kan jij uitleggen wat hij bij jouw paard precies gedaan heeft?


Niek, wat bedoel je met een rontgenfoto zegt niets? Is ze wel op de foto gezet?

Het probleem is dat de diagnose hoefkatrolontsteking voor ieder paard iets ander betekent. Sommige paarden met een 2 kunnen niet meer goed lopen, terwijl er paarden met een 4 zijn waar niets aan te zien is.

Niek123

Berichten: 2087
Geregistreerd: 19-12-05

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:10

Vasthi schreef:
Heidi2 de site ziet er goed uit, zeker interessant om in de gaten te houden. Kan jij uitleggen wat hij bij jouw paard precies gedaan heeft?


Niek, wat bedoel je met een rontgenfoto zegt niets? Is ze wel op de foto gezet?

Het probleem is dat de diagnose hoefkatrolontsteking voor ieder paard iets ander betekent. Sommige paarden met een 2 kunnen niet meer goed lopen, terwijl er paarden met een 4 zijn waar niets aan te zien is.


Jah dat bedoel ik dat het niet op de röntgen foto te zien is hoe het gaat ontwikkelen qua lopen.
Het was wel een klap in het gezicht dit te horen. na een peesblessure van 6mnd ben ik in april weer begonnen met wedstrijd rijden. Het is jammer want ik wilde graag verder met haar komen nog 2wp's en ik ben M1 nog nooit heb ik eerder zo hoog gereden. 11 aug. ga ik de friese kampioenschappen rijden, de veearts heeft er vertrouwen in dat het dan goed komt. Het winterseizoen ga ik proberen nog te rijden, en dan is mijn ponytijdperk voorbij. jammer dat het moet stoppen op zo manier.

Is hoefkatrol erfelijk?, want als ze stopt met rijden, is ze in de verkoop niet veel meer waard. Daarom willen we haar dan drachtig maken.

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:43

Niek lees even verder in dit topic, er zijn een heleboel antwoorden. Hoe he tzich ontwikkelt kun je niet zeggen idd.
Persoonlijk ben ik bij een holistisch arts hier in drenthe en daar doen ze niet zo moeilijk over hoefkatrolletjes.
Mijn paard heeft op den duur alleen maar meer problemen gekregen in zijn hoeven door zooltjes en wigjes. ALhoewel het in eerste instantie het probleem "verstopte".
Hij loopt nu blootvoets en het gaat super.
en de vraag van de voorganger.
Tjeee wat heeft hij gedaan?
In eerste instatantie gewoon strasseren maar aangezien Marco daar nie tmeer achter kon staan doet hij nu dus dat anatomisch verantwoord bekappen (hele mond vol zeg) Hij is dus van de ijzers af en komt elke vier weken langs om hem te bekapen zodat hij een natuurlijke stand heeft en houdt. Hij zorgt voor een optimale doorbloeding in de hoef voor de afvoer van de nodige afvalstoffen. Er is door de zool ook al heel veel ellende aan kneuzingen en rottigheid uit gekomen in het afgelopen jaar. Nu beginnen zijn hoeven weer gezond te worden en krijgen. HEt is wel belangrijk om mijn paard dag en nacht gewoon (zolas het in de natuur ook zou gaan) te kunnen laten bewegen. Dat betekent dat hij dus buiten staat. Zo worden zijn hoeven goed getraind en gehard als het ware. Ik kan nu uren achter elkaar op asfalt lopen en dan nog moet hij ze bijkappen.
Want ijzers zijn tegen slijtage zegt men maar goed ik weet nu beter dus. De hoeven mits op de juiste ondergrond getraind kunnen heeeeel veel hebben.

Zo genoeg antwoorden?

Niek123

Berichten: 2087
Geregistreerd: 19-12-05

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:02

heb het topic een beetje doorgelezen en een aantal sites bekeken. We hebben de diagnose nog maar 3 dagen gehoord en zitten dus nog maar aan het begin van een nieuwe ervaring. Ze gaat eerst speciaal op ijzers met een zooltje. Daarna kijken we verder. maar is hoefkatrol erfelijk?

Bar

Berichten: 3994
Geregistreerd: 09-02-05

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:28

Het schijnt dat de aanleg voor hoefkatrol wel erfelijk is. Maar ik ben ervan overtuigd dat bij de meeste paarden de HKO veroorzaakt wordt doordat het paard verkeerd gereden wordt.

Speciaal beslag was voor mijn paard geen oplossing, daar bleef ze kreupel op. Door mijn paard anders te rijden, rechtrichten en meer op de achterhand, loopt ze nu al weer bijna 2 jaar zuiver.
Ik kan je Marijke de JOng van www.paardenbegrijpen.nl van harte aanbevelen. Daar is mijn paard ook in training geweest en ik les bij een stagiaire van haar.
Veel succes met je pony.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:39

Bij Joplin is HKO geconstateerd in 1999. Toen kreeg hij twee 3én. In 2003 zijn er herhalingsfoto's gemaakt en toen had hij links een 2 en rechts net aan een 3 en twee maanden geleden was er eigenlijk links niks op het straalbeen aan te merken en rechts een kleine 2. Maar... doordat hij altijd op balkijzers heeft gestaan is wel zijn voet chronisch overbelast. Het kraakbeen is deels verbeend en er zit artrose bij de aanhechting van de strekpees.
Grootste probleem bij HKO beslag is dat het veels te zwaar wordt en zeker de balk aan de achterkant geeft een enorme belasting met name in de drafbeweging. Mijn laatste smid deed er een plaat van 2,5 cm in en ik zag er geen kwaad in omdat het er mooi stevig uit zag...
Kortom, het idee van een balkijzer is best goed maar er zitten dus ook wel nadelen aan.
Zonder ijzers heb ik weleens aan gedacht maar ik durf het niet goed. Zodra het leer er al onderuit is loopt hij moeilijker en als hij beslagen wordt en de ijzers zijn er af loopt hij heel gevoelig.
De laatste keer is er equipak onder gegaan. Wat een ramp de eerste week zeg. Het wordt heel heet onder de voetjes en Joplin liep vrijwel direct stokkreupel en dat heeft 4 dagen geduurd. Morgen wordt hij weer beslagen maar ik twijfel enorm over wat er nou onder moet. Die vettec in ieder geval niet meer en een zware balk ook niet...

Weet iemand of er iemand bij mij in de buurt zit die volgens AdB methode les geeft of een afgeleide daarvan? ik zou wel een proefles willen

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:38

Hai Caroline, Ook ik heb enorm getwijfeld of de ijzers er wel onder uit konden door de zelfde gedachtes als jij nu hebt. Mijn hoefverzorger (geen smid, hij doet anatomisch verantword bekappen) heeft mij weten te overtuigen. En tot op vandaag (nu jaar geleden) nog geen steeds geen spijt. Ja natuurlijk is het wennen voor ze zonder ijzers. En er komen ook tijden dat het vaak wat minder gaat omdat er nogal een hoop rotzooi en ellende uit moet groeien. Maar eerlijk ik moet zeggen het valt mij honderd procent mee! Ik loop veel op het harde e.d. hij loopt altijd buiten om doorbloeding goed te houden ook.

Kijk maar eens op www.marcokrul.nl

veel sterkte ermee!

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:12

Caroline, wat interessant dat er door de jaren heen verbetering op de foto's is te zien!
Wat heb je, behalve het speciale beslag, nog meer gedaan om je paard beter te laten lopen?

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:45

Eigenlijk niks bijzonders. Dressuurmatig getraind tot M2 met veel stapwerk daarnaast. Altijd voorwaarts/neerwaarts en recht opwarmen voor de training en zo ook weer rustig uitlopen. En ik heb het "beweging geven" nog nooit een dag over geslagen.
Ik heb weleens een half jaar artrose gelatinaat gevoerd, meer voor mijn eigen gemoedsrust eigenlijk. En ik heb trouwens wel (om ongeveer dezelfde reden) de eerste twee jaar arnica montana gegeven en nu nog als ie weereens lomp heeft gebokt of iets in die trant.
Laatst bijgewerkt door Caroline81 op 01-08-06 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bar

Berichten: 3994
Geregistreerd: 09-02-05

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:48

Caroline, stuur Bets hier op Bokt eens een PB. Zij weet geloof ik wel een aantal mensen die volgens de AdB methode les geven.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:52

@ Bar: doe ik, tnx!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:24

Bar schreef:
Caroline, stuur Bets hier op Bokt eens een PB. Zij weet geloof ik wel een aantal mensen die volgens de AdB methode les geven.

Ik geef zelf les op locatie in Gouda. Informeer bij Klomp even, zij regelt daar de zaken en ik weet niet of mensen van buitenaf daar ook mogen komen namelijk.

@ Bar, thankx voor je hulp!!

fleempie
Berichten: 16
Geregistreerd: 24-07-06

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:15

bij www.hoofcare zit je dan toch wel goed. ik heb genoeg paarden gezien die toch heel erg verbeterd zijn daar. niet alleen met hoefkatrol.

Maarja ik kon ook iemand waarvan haar paard dit ook had. en toen stond echt helemaal verkeerd beslagen. en dit op de manier van hij belast dat been dus erger.
maarja dat heb je met mensen die van de 1 op de andere zeggen dat ze smid zijn.

steP
Berichten: 556
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:21

1 van mijn verzorgpaarden heeft ook hoefkatrol in zijn voorbenen. Eerlijk had ik hier nog nooit van gehoord! Hij is al 21 jaar. Kan dit eigenlijk nog goedkomen en kan hij dan weer gelongeerd en/of gereden worden?

spiritoes

Berichten: 880
Geregistreerd: 11-07-05

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:16

Ik heb dan ook nog een vraagje .....want ik lees nu dat een paard eigenlijk hoofdzakelijk HKO krijgt door verkeerd gereden te worden???????? En als er nou nog niet op gereden is? Waar komt het dan door.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:41

HKO is ook erfelijk, in elk geval de aanleg hiervoor. Als dan de belasting niet goed is ontwikkelt het zich. Dus door de manier van opfokken, lopen, rijden.
Het komt ook vaak door de combinatie met een verkeerde beenstand (bijvoorbeeld frans is erg berucht) Beenstanden zijn ook weer erfelijk of verworven (door slecht bekappen in de groei)

Sarah_
Berichten: 579
Geregistreerd: 21-08-06

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:49

ik heb mijn paard anderhalve maand geleden moeten wegbrengen omdat ie hoefkatrolontsteking had.. 2 en 3
ik heb alles geprobeerd maar hij bleef slecht lopen..
hele moeilijke beslissing was het.

Bar

Berichten: 3994
Geregistreerd: 09-02-05

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:34

Wat vreselijk voor je, sterkte Ach gut

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:29

Mijn paard heeft een gat in haar linker straalbeen en een kleinere in de rechter. Dus vergelijkbaar met hoefkatrol. Ze heeft een hele tijd Equipalazone gehad en staat nu op speciaal beslag. (is achter hoger gezet) daar doet ze het heel goed op. Verder krijgt ze geen bute meer.

Verder geef ik haar Devil's Relief, Osteo-Cure en wat om de doorbloeding in de ondervoet te stimuleren. Toch wil ik haar graag van de Devils Relief af hebben omdat ik haar wil laten dekken volgend jaar.

Mijn vraag is wat jullie allemaal geven aan supplementen aan jullie HKO paarden

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:23

Ik geef niks. Hij staat nu ook weer op gewone ijzers sinds een jaar (heeft 2 jaar balkijzers gehad) en het gaat prima. Hij is 18, ik wil pas wat gaan geven als het slechter gaat. Dan heb ik namelijk nog wat achter de hand.

Bar

Berichten: 3994
Geregistreerd: 09-02-05

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:39

Mijn merrie krijgt geen supplementen. Ik heb vorig jaar een tijdje iets van de Paardendrogist gegeven, ik weet zo niet eens meer wat. Maar ik merkte geenv erschil en ze loopt eigenlijk gewoon prima.
Ik vind het wel heel belangrijk dat ze zoveel mogelijk uit de stal komt. Ik ben pas naar een andere stal verhuisd waar ze langer buiten staat en waar ze ook in de winter een paar uur per dag naar buiten komt.