pony ijzers of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:02

Fronton schreef:
IMJ schreef:

Goed lezen Fronton, volgens mij bedoeld arabesk dat dus ook!!

Het is ook een doordenkertje, maar je komt er wel op.

Ik spreek vast namens alle blondjes: Leg het even uit!!!
Of kan iemand anders die deze opmerking wel begrijpt het even uitleggen?!

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:05

Je bedoeld dat we in Nederland dan maar geen paarden moeten houden? Want hier zijn geen rotsen??? Dus van oorsprong komen hier geen paarden vandaan? (of zeg ik het nu voor) tja... als je het zo wil bekijken, maar dan is deze discussie echt een eindeloze (zijn ze trouwens bijna altijd).

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:18

Fronton schreef:
Kun je mij de rotsachtige bodems even aanwijzen in ons land, de veendelta van Europa?

IMJ schreef:
Je bedoeld dat we in Nederland dan maar geen paarden moeten houden? Want hier zijn geen rotsen??? Dus van oorsprong komen hier geen paarden vandaan? (of zeg ik het nu voor) tja... als je het zo wil bekijken, maar dan is deze discussie echt een eindeloze (zijn ze trouwens bijna altijd).

Je snapt het echt niet he!

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:58

Nadir schreef:
Fronton schreef:
Kun je mij de rotsachtige bodems even aanwijzen in ons land, de veendelta van Europa?

IMJ schreef:

Je snapt het echt niet he!

ah gelukkig, nog zo'n slimmerik! (heb je gelezen waar dit mee begon?)
leg maar uit!

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:08

Fronton schreef:
Arabesk zegt:
in de natuur lopen ze over rotsachtige bodems, da's nog veel erger dan asfalt *:) toch hebben die paarden geen ijzers!

Fronton zegt:

IMJ zegt:
Goed lezen Fronton, volgens mij bedoeld arabesk dat dus ook!!

Hallo? Fronton? Nadir?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:14

1- Als je geen rotsen hebt, dan heb je het bijbehorende effect ook niet.
en dus.... (denk goed na!)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:45

Fronton schreef:
1- Als je geen rotsen hebt, dan heb je het bijbehorende effect ook niet.
en dus.... (denk goed na!)

En dus bootsen wij die natuurlijke slijtage na (wat natuurlijk bekappen wordt genoemd).
Moeilijk hè.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:55

Nee, vrij suf eigenlijk.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:05

angela88 schreef:
Waar duidelijk te zien is dat paard-achtigen zonder ijzers kunnen is Egypte. Ik heb daar zoveel paarden en ezels gezien die echt 8 uur per dag over overharde en verharde wegen de kar moeten trekken, of bereden worden, maar wel blootvoets lopen met prima hoeven Het kan echt prima, onder alle (ondergrond) omstandigheden, hoeveel je je paard ook rijdt.

Ooit wel eens van Brooke Hospital gehoord ???? dat is de plek waar ze al die stakkers weer opknappen

Authentic

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:04

Er wordt gezegd dat natuurlijk bekappen alleen lukt als je je paard aanpast aan natuurlijke omstandigheden, sorry maar ik kan me niet voorstellen dat die Egyptenaren zo into dat natuurlijke gebeuren zijn. 8 uur voor de kar is immers ook hartstikke onnatuurlijk.

Om weer ontopic te gaan: als ik op het verhaal van de TS af moet gaan zou ik zeggen: ijzers! Zeker weten. De TS zegt dat het paard na een jaar alleen maar slechter gaat lopen op het harde, hoe lang zou dat dan nog moeten duren voordat hij goed loopt op 't harde?

Nog even over natuurlijk paarden houden: álles wat we met paarden doen is tegennatuurlijk, de band tussen mens en paard is tegennatuurlijk, op paarden rijden is tegennatuurlijk. In Nederland is zowiezo niet genoeg ruimte om alle paarden zo natuurlijk mogelijk te houden, niet iedereen kan z'n paard 24/7 op de wei zetten. Fijn dat mensen het beste willen voor hun paard, maar dat wil niet zeggen dat de "normale" manier van paarden houden per definitie fout is. In de natuur gaan paarden met zwakke hoeven dood, zo simpel is dat, the survival of the fittest, dus moet deze pony maar zonder ijzers blijven rondlopen, kijken wat er gebeurd? Als hij straks helemaal niet meer kan lopen, wat zeg je dan "Nou ja je houdt 'm wel natuurlijk, jammer dan was je paard wat zwakker dan de rest".

De pony loopt nu al een jaar rond met pijnlijke hoeven op 't harde, wees nu allemaal eens eerlijk, hoe lang zouden jullie een paard met pijn rond laten lopen?

Natuurlijk kan hartstikke fijn zijn, maar de paarden van nu zijn geen wilde paarden, de paarden van nu zijn gefokt op bepaalde eigenschappen, en niet elk paard kan zomaar zonder ijzers rondlopen, zo'n paard zou ik niet jarenlang met pijn rond laten lopen tot de hoef 'sterk' is... De paarden van nu zijn voor de mens gefokt, dus het wilde is er allang al uit, dat er paarden zijn die het wel prima doen op de natuurlijke manier, geweldig! Dan moet je d'r ook mee door gaan, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen de oplossing is.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:25

Jus, ga met je mee!

En dan nog iets, je paard (willens en wetens) deugdelijke hoefverzorging ontzeggen is regelrechte dierenmishandeling als je het mij vraagt. Wanneer je paard opzettelijk met pijn moet lopen, dan is dat niet minder erg.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:44

Jus heeft t perfect verwoord.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:48

Wel eens paarden in Egypte gezien? Ik ben er vorig jaar geweest en heb er heeeel veel paardjes voor karretjes gezien.. maar als ik er 3 zuiver heb zien lopen zijn het er veel! Tja, alles kan... maar op wat voor n manier?

Als het gaat ik liever geen ijzers, maar als het paard pijn heeft, gaat er gewoon een ijzertje onder. Voor sommige (misschien wel veel) paarden zal NB waarschijnlijk goed werken, voor sommigen niet.
Mijn paardje staat zo natuurlijk mogelijk, maar ze KAN niet zonder voorijzers, zonder pijn te moeten lijden (echt pijn, ze staat er dan bij alsof ze bevangen is). Wie ben ik dan om die ijzers eraf te halen "omdat het beter is", terwijl ze op deze manier pijnloos van haar oude dag kan genieten?

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:51

Ireentjuh schreef:
Wie ben ik dan om die ijzers eraf te halen "omdat het beter is"

Nee, want het is niet beter.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:56

Maar hoe doen mensen dat die aan NB doen met paarden die bv een bemerking hebben op bv hun straalbeen ofzo, en die dus op de traditionele manier met zooltjes gezet zouden worden om te ontlasten?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:57

Voor een paard met gezonde hoeven kan ik me voorstellen dat ijzerloos beter is (vanwege de doorbloeding etc.), maar ik vind niet dat je daarom ieder paard zonder ijzers kunt zetten (zeker niet de paarden die al zo lang, zo gevoelig lopen). Mijn paard heeft slechte voeten, altijd al gehad.. In de natuur was ze lang geen 20 geworden.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 06-04-06 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:57

NB vind dat die zooltjes niet nodig zijn en de ijzers ook niet

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:01

Dan waren er een hele hoop paarden minder geweest nu als iedereen aan NB deed.
Ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan doen als hun paard t advies krijgt om zooltjes te gaan gebruiken. Zouden ze van hun geloof afstappen (dan ineens wel) of zouden ze t paard gewoon laten creperen. Want, ja, t went vanzelf......

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:05

Die paarden komen nooit meer in de buurt van iemand die zooltjes zou kunnen adviseren. Creperen dus.

Ik zou zeggen, laat m los in poema-land en laat de natuur zijn werk doen.

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:38

Needje schreef:
Maar hoe doen mensen dat die aan NB doen met paarden die bv een bemerking hebben op bv hun straalbeen ofzo, en die dus op de traditionele manier met zooltjes gezet zouden worden om te ontlasten?

Smeren met een zalfje van de Paardendrogist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:03

Ik vind het behoorlijk verwerpelijk dat hier nu een beeld wordt geschetst alsof mensen die hun paard natuurlijk bekappen, hun paard laten creperen van de pijn. En dat ze andere mensen adviseren om hun paard ook maar te laten creperen van de pijn.
1. Er is diverse malen hoefschoenen geadviseerd aan TS.
2. NB is NIET pijn lijden.

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:09

Jovarna, heb jij zelf wel eens hoefschoenen gebruikt? Zo ja, wat vond je er van?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:28

Nadir schreef:
Jovarna, heb jij zelf wel eens hoefschoenen gebruikt? Zo ja, wat vond je er van?

Ja, de hoefschoenen van de firma Smit in Rijssen. Deze worden op maat gemaakt (er worden mallen gemaakt van de hoeven).
Ze zijn echt ideaal voor de (vaak tijdelijke) periode wanneer je paard gevoelig is op bepaalde ondergrond.
Lees mijn ervaringen maar eens op mijn site, op de pagina 'Hoeven'.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:56

Jullie halen steeds maar weer oorzaak en gevolg door elkaar.

Hebben jullie je nooit afgevraagd hoe het komt dat paarden plotseling op zooltjes moeten? Zou het misschien niet kunnen komen door ijzers (maar ja, daar kom je niet op hé)
Er zijn net zoveel eigenaren die net dan, als ze dat advies krijgen, beslissen om NB te gaan toepassen.
Of die nadat HKO is vastgesteld de ijzers eronderuit halen en NB gaan doen. Mét goede reslutaten!

Ik kan hier zo kwaad van worden. Ik bekap voor de moment een paard dat vooraan altijd op ijzers heeft gestaan. En op beide voorbenen kreupel was. Eindelijk (nu dat de ijzers eraf zijn) loopt ze weer min of meer normaal. Maar als je die hoeven bekijkt, besef je wat een ijzer tot gevolg kan hebben. Ik wordt er echt droevig van. Dat noem ik pas dierenmishandeling. Een ijzerloos leven had haar veel pijn kunnen besparen.
En ondertussen lopen jullie ijzers te promoten als hét middel voor alle kwaaltjes.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 00:42

Allereerst Luckystory... duidelijk verhaal wat mij betreft..

Verder nog maar een keer... echt serieuze vraag, dus graag antwoord...

nienke07 schreef:
Fronton schreef:
Jammer dat de voorstanders van natuurlijk bekappen niet weten hoe een hoef met de ondergrond omgaat. Met doorglijden wordt namelijk niet uitglijden bedoeld. Een hoef raakt de grond, maar voordat deze vol contact maakt en 'staat', glijdt deze nog even een heel klein stukje door. Dat is dus juist om grip te krijgen en bodem-wijsheid te hebben.

Serieuze vraag aan Fronton:
Zou je mij uit kunnen leggen waar paarden die op ijzers staan hun grip en bodem-wijsheid vandaan halen? Met ijzers onder 'voelen' ze toch de bodem niet? Hoe doen ze dat dàn?