voor het eerst ijzers en kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: voor het eerst ijzers en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 18:34

He bedankt die zak is nog heel dus dat gaat nog wel, ik heb zelf ook 2 zakken dus ik kan voorlopig vooruit. Maar mocht het nodig zijn dan hoor je het wel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 20:52

Ik ben net bij hem geweest en hij voelt zich goed gelukkig dus hopen maar dat de veearts maandag tevreden is.Ik weet alleen niet hoe ik mensen kan waarschuwen voor die smit, ik noem liever geen naam maar aan de andere kant mag dit niet steeds weer gebeuren.Ik weet al iets meer over hem en de mensen zien hem liever gaan dan komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:20

Die zak wilde hij niet meer dat zat hem erg in de weg,hij is er fris maar staat al een week binnen.De veearts is geweest en was niet tevreden de hoef is erg warm en hij loopt zeer moeizaam.woensdag komt ze weer kijken,hij mag een klein stukje lopen op zachte grond maar de grond is bevroren dus staat hij nog steeds binnen.Ik moet de hoef afspuiten omdat hij die zak niet meer wil maar we hebben geen kraan dus gooi ik er maar water overheen,want zijn voet zet hij nooit en te nimmer in een emmer.Hij heeft weer een nieuwe ontstekingsremmer en hopen maar dat het van de week beter gaat. Hoefsmit bedankt dit zijn wel erg dure ijzers grrrrrrr.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:32

En dan te bedenken dat ik wegens wat kwalen niet veel kan werken dus echt veel vedien ik niet,nou dat word dus wel overuren maken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 15:41

Iemand nog tips over het behandelen.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:49

Je kunt 'em misschien toch af en toe behandelen met soda, geef 'em dan gewoon wat Sedalin. Dat kan natuurlijk niet iedere dag, maar wel af en toe. Zo kun je de boel toch wat schoonhouden. Verder helpt water er over gooien meestal niet, ik weet niet hoe het er uit ziet, ik heb ook wel eens een hoefzweer gehad waarbij ik na het schoonmaken watten doordrenkt met betadine in het gat stopte en dat er gewoon in liet zitten. Verder zorgen dat je stal echt goed schoon is, op stro zetten (geeft 'lucht' onder de voeten, daardoor minder kans op broei en nog meer ontstekingen).

xRONINIx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:08

kenneth schreef:
nou daantjuh als jij met meerdere hoefsmeden praat hebben ze het vaker over vlees !!
tenminste in deurne en in zoetermeer wel dus uhhhhh!
dus nogmaals als je niet zeker weet wat het betekend seg het dan niet

en jij weet het zeker wel allemaal? normaal zeggen de hoefsmeden dat ze geen voet hebben om te nagelen ik heb nog een smid gehoord die het over vlees had!!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:08

marleen_usar schreef:
Iemand nog tips over het behandelen.

bij www.agradi.nl verkopen ze rubberen hoefschoenen. die zijn speciaal voor het behandelen van hoeven met diverse sopjes.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:29

Ik vindt dit al met al en vreemd verhaal.
ten eerste: vraag je smid of hij gediplomeerd is en lid van de nederlandse vereniging van Hoefsmeden. Als het dan eens mis gaat heb je zonder kosten recht op een second opinion van een andere hoefsmid en DA en evt recht op schadevergoeding.
ten tweede: iedere hoef (ook de heel korte en gevoelige) kunnen beslagen worden. (het hoeft dus niet persee). Vlees wil zeggen dat je voldoende wand hebt om nagels te plaatsen. Voor heel korte gevoelige hoeven gebruik ik soms een leertje tussen de voet en het ijzer en 'slim' nagels (die zijn langer en extra dun om drukkingen te voorkomen).
Na het beslaan moet ieder paard direkt goed lopen. Als daar een week overheen gaat is het paard alleen maar gewend geraakt aan wat je met hem/haar hebt gedaan. Vaak maak ik mee dat een gevoelig paard zijn voet neerzet en na een paar seconden begint te 'kauwen' als teken dat hij het wel ok vindt. En iedere smid heeft weleens een paard vernageld. Ik ook! Dat merk je direkt aan het paard. Nagel direkt trekken, nagelgat spoelen met betadine, en op die plaats niet meer nagelen. Paard is dan meestal na een of twee dagen weer rad.
luister naar je da en succes met je paardje marleen-usar

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:27

kenneth schreef:
nou ik denk dat jij het niet weet het is een spreek woord dat je dus NIKS heb om in te nagelen maar misschien begrijp jij dat niet maar ik doe de opleiding hoefsmid dus denk wel dat ik weet wat ik zeg!!
dus als je iets niet begrijpt vraag het dan eerst voor dat je een grote bek geeft maar miscchien weet je nu wel wat betekend heb geen vlees om in te nagelen dat betekend dus dat je niks heb om in te NAGELEN zo dat je het nu ff weet
gr kenneth

Ben ik nu de enige die deze manier van communiceren niet door de beugel vind kunnen?
Zeker als degene die de uitspraken doet, de opleiding hoefsmid volgt en dus later een klantenbestand hoopt op te bouwen???

Marleen-usar: Ik hoop dat je paard goed opknapt, en dat je een goede smid vindt!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:37

He bedankt ja hopen maar dat hij opknapt maar het schiet niet op,en die hoefsmit met zijn...... taal voelt zich aangesproken lijkt wel.

xRONINIx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:45

jiehaaa schreef:
kenneth schreef:
nou ik denk dat jij het niet weet het is een spreek woord dat je dus NIKS heb om in te nagelen maar misschien begrijp jij dat niet maar ik doe de opleiding hoefsmid dus denk wel dat ik weet wat ik zeg!!
dus als je iets niet begrijpt vraag het dan eerst voor dat je een grote bek geeft maar miscchien weet je nu wel wat betekend heb geen vlees om in te nagelen dat betekend dus dat je niks heb om in te NAGELEN zo dat je het nu ff weet
gr kenneth

Ben ik nu de enige die deze manier van communiceren niet door de beugel vind kunnen?
Zeker als degene die de uitspraken doet, de opleiding hoefsmid volgt en dus later een klantenbestand hoopt op te bouwen???

Marleen-usar: Ik hoop dat je paard goed opknapt, en dat je een goede smid vindt!

hier sluit ik me bij aan

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:24

farrier schreef:
I
Na het beslaan moet ieder paard direkt goed lopen. Als daar een week overheen gaat is het paard alleen maar gewend geraakt aan wat je met hem/haar hebt gedaan.

dat vind ik ook en dat heb ik ook al ergens in het begin van het topic geschreven.

de smid die mijn paarden vroeger besloeg heeft ook een keer een nagel verkeerd in getikt maar hij heeft het direkt gemerkt en stappen ondernomen om de boel te ontsmetten. mijn paard heeft er niet kreupel van gelopen.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:33

Het schiet nog steeds niet op en ik mag niks doen met die voet,vanmorgen liep hij tegen mij aan en ik zie er niet uit. Een flinke blauwe buil boven mijn oog,hij was bibberig toen ik hem uit de stal haalde.Ik heb er zo de balen van ik kan niks met hem doen,en hij kan zelf ook niks.Ik hem een stukje gelopen met hem maar dat gaat moeizaam,ik heb hem op een nat stukje land gezet maar daar blijft hij stil staan dus heb ik hem maar weer op stal gezet.Maandag komt de veearts weer en dan weer kijken hoe het gaat.Ik hoef die smit nooit tegen te komen want dan hou ik me echt niet in ik vind dit echt schandalig.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:59

Hoe meer ik er over na denk hoe bozer ik wordt ik vind nu dat die hoefsmit hier niet zomaar mee weg mag komen.Ik heb het adres van een andere smit die ook in die woonplaats woont en ik ga aan hem vragen of hij de bewuste smit kent en of hij weet van zijn slagerspraktijken.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 16:04

Wat zouden jullie doen?

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 21:14

niemand

Harmonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:27

Als jij denkt/vindt dat de hoefsmid de veroorzaker is dan zou ik hem in ieder geval hierop aanspreken. Als je echt vindt dat hij een slager etc... is en dat hij hier niet mee wegkomt dan vind ik dat je hem dat persoonlijk moet zeggen en ook WAAROM je dat vindt. Ook al ben je boos en is het heel vervelend voor je paard dat hij kreupel is, een smid op een forum veroordelen zonder dat hij zelf de kans heeft om bijvoorbeeld samen met de veearts het een en ander op te lossen is volgens mij ook niet de juiste weg.
Het beste met je paard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 20:06

Ik wil andere mensen behoeden voor zijn fouten.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:19

Marleen: Iedereen maakt fouten. Hoefsmeden zijn ook maar mensen. Als je geen fouten wilt maken moet je thuis op de bank gaan zitten en niks doen. Dat neemt niet weg dat als je een fout maakt, je alles moet doen om dat te hestellen, zeker wanneer iemand daar pijn van heeft.
Ik denk dat het goed is als jij en die hoefsmid eens samen praten inplaats van alles hier eenzijdig op bokt te zetten. best kans dat jullie allebei ervan leren.

Mosquito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 01:19

Helemaal mee eens. Van praten wordt niemand slechter.
Er wordt toch al te weinig gecomuniceerd in de wereld.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 14:09

Hij heeft een dag buiten gestaan en had weer streken zoals in mijn jas bijten, dus dacht ik dat het de goede kant uit ging.Maar toen ik vanmorgen een stukje met hem wou lopen om te zien hoe hij liep, liep hij weer belabberd(ggrrrr).Tis nu al 3 weken dus duurt wel lang maar goed we zien wel wat maandag de veearts zegt?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 05:50

Marleen, ik heb nooit gemerkt dat Usar zo extreem gevoelig was toen hij bij ons op stal stond, en ook niet dat zijn lichaamssignalen/orenspel anders is dan bij andere paarden. En al zeker niet dat dit een familietrekje zou zijn. Kingston heeft dat totaal niet, er is geen vriendelijker paard dan hij.
Ik ben heel benieuwd welke smid dit geweest is. Ik vind het verhaal al met al erg ongeloofwaardig, en Usar een beetje kennende, denk ik dat die niet zo braaf is geweest als dat jij doet voorkomen.
Daarbij heb je veel te lang gewacht om er iemand bij te halen, dat had je al veel eerder moeten doen. Je hebt het zelf uit de hand laten lopen, en daarvan geef je de smid de schuld. Vernagelen kan altijd een keer gebeuren, maar als ik lees dat het paard omhoog kwam tijdens het beslaan zou het me niks verbazen als daar het probleem zit.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 08:04

Van de pijn kwam hij omhoog en als het gelijk behandeld zou zijn zou dat een hoop ellende besparen.

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:33

wel leuk zo al die reacties !
kijk dat jullie niet begrijpen dat hoefsmeden tegen de klanten zeggen heb geen voet om in te nagelen.
maar smeden onder elkaar zeggen ik heb geen vlees om in te nagelen en niet alleen ik en me smid doen dat er zijn er meerderen !
jullie kunnen wel over mijn reacties lopen zijken maar als jullie antwoord geven op mijn eerste berichtje kan je ook gewoon noemaal vragen van wat bedoel je bij VLEES en dan hoef je niet gelijk iemand belachelijk te maken !!!
want iemand vraagt iets ik geef daar antwoord op en die gene begrijpt wel wat ik bedoel dus hoeven jullie daar geen antwoord op te geven!