Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SaraViavia schreef:Dierenartskosten aan de smid doorberekenen? Doe alsjeblieft even normaal. Alsof een fries paard niet tegen een stootje kan. Ik praat het niet goed dat de smid direct hardhandig te werk gaat, hij hoort zich wel professioneel op te stellen, maar ik kan je vertellen dat mijn vorige paard ook de nodige correcties van de smid heeft gehad. En bij de tandarts ook nog wel eens trouwens. En geef ze eens ongelijk. Ga zelf achter een paard van 600 kilo staan die loopt te klooien met zijn benen.
prugelpiet schreef:Een jong paard kan wel eens gek doen. Maar een 2-jarige moet gewoon voeten kunnen optillen. ‘Hij is nog maar 2’ nee. Hij is AL 2. En als 2 jarige moeten ze dat kunnen. En in dit geval had de smid beter kunnen zeggen ‘zoek het uit met je onopgevoede mormel’. Iedereen mag een trap zielig vinden, is je goed recht, maar als iemand die een paard wel eens een trap verkoopt als het echt nodig is; het is daarna vaak wel klaar. Voor die dag, maar ook alle andere dagen daarna. Er zijn grenzen, en als er ver over die grenzen gegaan word zitten daar ook consequenties aan, en gericht trappen, bokken en steigeren is ver over de grens. Héél ver. En daarin zal ik zelf waarschijnlijk nog sneller streng optreden dan alle hoefsmeden die ik ken. Een hoefsmid slaat echt niet om het minste een paard in elkaar, dan kan die z’n tent wel opdoeken. Maar op het moment dat hij gebukt onder een strontverwende 2 jarige moet staan die niet opgevoed is, en ook niet gecorrigeerd word op het moment dat die te ver gaat, moet je als smid ingrijpen voor je eigen veiligheid.
TS: achteraf klagen is altijd een beetje zinloos. Ben je het er niet mee eens, zeg het dan. Had de smid laten stoppen. Een weekje langer zonder bekappen is geen reuze probleem hoor.
Ineke2 schreef:SaraViavia schreef:Dierenartskosten aan de smid doorberekenen? Doe alsjeblieft even normaal. Alsof een fries paard niet tegen een stootje kan. Ik praat het niet goed dat de smid direct hardhandig te werk gaat, hij hoort zich wel professioneel op te stellen, maar ik kan je vertellen dat mijn vorige paard ook de nodige correcties van de smid heeft gehad. En bij de tandarts ook nog wel eens trouwens. En geef ze eens ongelijk. Ga zelf achter een paard van 600 kilo staan die loopt te klooien met zijn benen.
Hoe is het opeens een fries paard geworden? Het is een pony van 1.20m
LoveGlove schreef:Ik denk dat ze zelf vooral bezig was met het kalmeren van her beest ipv corrigeren. Hij was bang, nier ontdeugend. Zit wel een verschil in.
Bonita_Bon schreef:Natuurlijk hoort te haar pony op te voeden. Maar het is ten eerste niet de schuld van het diertje als dat niet 100% in orde is en ten tweede is het dier pas twee, ts is ook niet mega ervaren dus ze zijn onderweg. Ik weet niet hoe het bij jullie paarden werkt, maar bij die van mij groeien de hoeven gewoon door en moeten dus ook wel eens paarden naar de smid die nog niet 'af' zijn. Dan informeer ik de smid ook wel eens, joh, let op bij de achterbenen, deze reageert nogal hysterisch, werken we aan. Dan weet smid dat ie effe extra scherp moet blijven, soms help ik zelf dan met een voetje vasthouden. Of doen we voet optillen met behulp van een touwtje. Maar geen seconde gaat de smid of ik, for that mather, geweld gebruiken. Dan heb ik het niet over een keer een tikkie, omdat je op dat moment weinig anders kan. Maar echt geweld, waar notabene ook letsel uit ontstaat. uit frustratie op een dier in trappen... Dan ben je je verdorie t vak niet waard en dat hier dan mensen reageren met "ik snap die smid wel" "ach dat kan nooit echt kwaad, in de natuur gaat het veel harder" etc, vind ik nog veel schokkender. Want die typen dit niet in the heat of the moment waarbij ze even hun verstand verliezen uit pure frustratie (wat ik al zeer zorgwekkend vind) maar zitten lekker aan de koffie op de bank en denken 'zo dat heeft die smid prima gedaan, fijne vent'
En voor iedereen die struikelt over het feit dat ie schrikt van dat karretje, ik begrijp dat jullie paarden geen enkele reflex meer hebben en nooit ergens van schrikken? Ik train paarden professioneel, o.a. voor grote shows. Dat is mijn werk (parttime) ik heb een merrie staan waar je letterlijk een bom naast zou kunnen afsteken, vlaggen, plastic zeil om haar heen, ballonnen, vuurwerk, groot verkeer. Allemaal peanuts. van de week hing ze op de poetsplaats omdat er een bezem van de muur viel naast haar. Hou eens op met die wijzende vingertjes dat een paard nergens van mag schrikken. Natuurlijk probeer je van alles te oefenen maar Rome is niet in 1 dag gebouwd en daarnaast, zie mijn merrie, dingen gebeuren.
Felicia_xx schreef:Afgelopen dinsdag is mijn pony getrapt door de hoefsmid. De hoefsmid wist dat het ging om een bijna 2 jarige hengst die ondeugend is. !
Felicia_xx schreef:marleen hij is 2 he, het is niet te verwachten dat ie nu al alles kent
meggiemeg schreef:Felicia_xx schreef:marleen hij is 2 he, het is niet te verwachten dat ie nu al alles kent
Alles niet maar de dingen waarvan je weet waar hij mee geconfronteerd gaat worden is wel handig om dat te trainen, je hebt hem al vanaf 4 maanden dus wat dat betreft tijd genoeg om aan dat soort dingen te beginnen.
Sizzle schreef:Ik vraag het nog maar een keer.Sizzle schreef:Hij wordt al 2 jaar bekapt neem ik aan. Waarom heb je een nieuwe hoefsmid laten komen?