Pony getrapt door hoefsmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:33

Een jong paard kan wel eens gek doen. Maar een 2-jarige moet gewoon voeten kunnen optillen. ‘Hij is nog maar 2’ nee. Hij is AL 2. En als 2 jarige moeten ze dat kunnen. En in dit geval had de smid beter kunnen zeggen ‘zoek het uit met je onopgevoede mormel’. Iedereen mag een trap zielig vinden, is je goed recht, maar als iemand die een paard wel eens een trap verkoopt als het echt nodig is; het is daarna vaak wel klaar. Voor die dag, maar ook alle andere dagen daarna. Er zijn grenzen, en als er ver over die grenzen gegaan word zitten daar ook consequenties aan, en gericht trappen, bokken en steigeren is ver over de grens. Héél ver. En daarin zal ik zelf waarschijnlijk nog sneller streng optreden dan alle hoefsmeden die ik ken. Een hoefsmid slaat echt niet om het minste een paard in elkaar, dan kan die z’n tent wel opdoeken. Maar op het moment dat hij gebukt onder een strontverwende 2 jarige moet staan die niet opgevoed is, en ook niet gecorrigeerd word op het moment dat die te ver gaat, moet je als smid ingrijpen voor je eigen veiligheid.

TS: achteraf klagen is altijd een beetje zinloos. Ben je het er niet mee eens, zeg het dan. Had de smid laten stoppen. Een weekje langer zonder bekappen is geen reuze probleem hoor.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:46

Voetjes geven moet je echt iedere dag oefenen dat is echt belangrijk en kan iemand anders je pony niet vast houden misschien heeft die meer overwicht.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:54

Ik denk dat ze zelf vooral bezig was met het kalmeren van her beest ipv corrigeren. Hij was bang, nier ontdeugend. Zit wel een verschil in.

Het is niet zo dat ik niet denk dat TS wat beter had kunnen ingrijpen, maar stel je nou voor dat jij een paniekaanval krijgt door iets en iemand gaat je dan ook nog lopen trappen en tegen je schreeuwen. Daar wordt het toch alleen maar erger van? Her zou toch juist beter helpen als iemand je helpt om proberen tr kalmeren? Ik kan me niet voorstellen dat het bij een paard anders is. Dus in dat opzicht ben ik het niet volledig eens met correcties. Het beest is hartstikke bang en doet daarom zo wild. Hij is dit niet expres aan her doen om te klieren ofzo.

Ikzelf had denk ik gewoon gezegd om of een pauxe te nemen of gewoon te stoppen, er vanaf hangend hoeveel tijd er is en hoe bang het beest is. Na die pauze opnieuw proberen met snoepjes erbij ofzo, om het beestje af te leiden en ook te belonen bij rustig gedrag.

Ik denk dat een trap niet had gewerkt en ik denk ook niet dat het oke is om zo'n harde trap te geven. Paarden die het ondrr elkaar zouden doen, joh, het zijn dieren. En zelfs onder elkaar had ik het niet getolereerd. Maar wij zijn mensen. Wij weten wel beter. No way vind ik zo'n trap acceptabel.

Het feit dat hij schrikt van zo'n karretje zou de enige grote opmerking zijn voor mij. Hij zou dat wel beter moeten kunnen hebben vind ik. Ookal issie dan nog 2. Dus schriktraining zou drnk ik zeker niet verkeerd zijn :)

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:02

Dierenartskosten aan de smid doorberekenen? Doe alsjeblieft even normaal. Alsof een fries paard niet tegen een stootje kan. Ik praat het niet goed dat de smid direct hardhandig te werk gaat, hij hoort zich wel professioneel op te stellen, maar ik kan je vertellen dat mijn vorige paard ook de nodige correcties van de smid heeft gehad. En bij de tandarts ook nog wel eens trouwens. En geef ze eens ongelijk. Ga zelf achter een paard van 600 kilo staan die loopt te klooien met zijn benen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:04

SaraViavia schreef:
Dierenartskosten aan de smid doorberekenen? Doe alsjeblieft even normaal. Alsof een fries paard niet tegen een stootje kan. Ik praat het niet goed dat de smid direct hardhandig te werk gaat, hij hoort zich wel professioneel op te stellen, maar ik kan je vertellen dat mijn vorige paard ook de nodige correcties van de smid heeft gehad. En bij de tandarts ook nog wel eens trouwens. En geef ze eens ongelijk. Ga zelf achter een paard van 600 kilo staan die loopt te klooien met zijn benen.

Hoe is het opeens een fries paard geworden? Het is een pony van 1.20m

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:16

Mijn smid had per direct kunnen vertrekken.

Boos worden of een lel verkopen prima. Maar schoppen nee de dam is dan dichtbij

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:28

Nu ik wat ouder ben, en hopelijk wijzer, durf ik ook te zeggen, je hoeft niet meer te komen. Maar ik had 20 jaar geleden een smid die met de rasp nogal hardhandig tikte tegen het bot, opdat mijn paard zijn been op zou tillen. Het was een getraumatiseerd paard met een enorm diep litteken op zijn pees. Niet zo gek dat hij dat ene been niet altijd lang wilde buigen/optillen. De smid had geen meelij. Ook als het paard niet rustig was, gaf hij een lel met de vijl tegen zijn buik. Ik stond erbij en keek ernaar en durfde niets te zeggen.

Nu kunnen ze gelijk vertrekken als ze willen slaan of meppen. Ik wilde dat ik 20 jaar geleden zo dapper en stoer was geweest.

pateeke

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:46

Monique, dat snap ik dat je je niet altijd stevig genoeg in je schoenen voelt staan, maar om er dan niets van te zeggen, de smid verder te laten doen en dan na afloop te twijfelen of je wel gaat betalen en dierenartskosten wil verhalen op de smid vind ik ook wel vergaand… dat je op dat moment niet hebt durven ingrijpen snap ik, maar daar moet je imo dan ook de consequenties van dragen.

En goh… nog maar 2. Akkoord dat is jong, maar ook een jong paard heeft grenzen nodig en moet weten wat er binnen die grenzen past en wat niet. Een paard snapt daar niks van als je bepaald gedrag toelaat “omdat hij nog zo jong is” en dat gedrag dan ineens niet meer getolereerd wordt “omdat hij nu wel oud genoeg is”. Levende wezens (zowel mensen als dieren) hebben nood aan duidelijke, consequente grenzen en weten op welke manier ze wel en niet kunnen reageren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:52

Er niets van durven zeggen, snap ik wel. 10 jaar geleden had ik dat ook niet gedurfd.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:53

prugelpiet schreef:
Een jong paard kan wel eens gek doen. Maar een 2-jarige moet gewoon voeten kunnen optillen. ‘Hij is nog maar 2’ nee. Hij is AL 2. En als 2 jarige moeten ze dat kunnen. En in dit geval had de smid beter kunnen zeggen ‘zoek het uit met je onopgevoede mormel’. Iedereen mag een trap zielig vinden, is je goed recht, maar als iemand die een paard wel eens een trap verkoopt als het echt nodig is; het is daarna vaak wel klaar. Voor die dag, maar ook alle andere dagen daarna. Er zijn grenzen, en als er ver over die grenzen gegaan word zitten daar ook consequenties aan, en gericht trappen, bokken en steigeren is ver over de grens. Héél ver. En daarin zal ik zelf waarschijnlijk nog sneller streng optreden dan alle hoefsmeden die ik ken. Een hoefsmid slaat echt niet om het minste een paard in elkaar, dan kan die z’n tent wel opdoeken. Maar op het moment dat hij gebukt onder een strontverwende 2 jarige moet staan die niet opgevoed is, en ook niet gecorrigeerd word op het moment dat die te ver gaat, moet je als smid ingrijpen voor je eigen veiligheid.

TS: achteraf klagen is altijd een beetje zinloos. Ben je het er niet mee eens, zeg het dan. Had de smid laten stoppen. Een weekje langer zonder bekappen is geen reuze probleem hoor.

Hier sluit ik mij inderdaad wel bij aan. Ik heb een 10 jarige ruin die af en toe denkt dat die 1 is. En kan behoorlijk ongeduldig zijn. Zou overigens nooit gericht trappen oid. Maar mijn hoefsmid heeft zo veel paarden kennis. En kent die van mij ook in z'n gedrag.. dus ik laat hem ook gewoon z'n ding doen.Mijn hoefsmid kan goed inschatten hoe die is.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 01:31

Ineke2 schreef:
SaraViavia schreef:

Hoe is het opeens een fries paard geworden? Het is een pony van 1.20m

Haha ik vraag mezelf nu oprecht af hoe ik daar bij kom. Anyway mijn pony van 1.20m kan evengoed een flinke correctie verwachten als hij loopt te klieren met benen optillen. En zo denkt mijn hoefsmid er ook over en daar belemmer ik hem niet in. Natuurlijk zijn er grenzen, maar een smid of tandarts of dierenarts hoeft bij mij geen pony's te behandelen die een gevaar voor hunzelf opleveren.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 05:45

LoveGlove schreef:
Ik denk dat ze zelf vooral bezig was met het kalmeren van her beest ipv corrigeren. Hij was bang, nier ontdeugend. Zit wel een verschil in.

Maar is dat wel zo?

Hoe correct is ts’ inschatting dat het ondeugende gedrag van een 2- jarige hengst die al anderhalf jaar in weinig ervaren handen is uit angst komt?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 05:57

Een 2 jarige is hier al circa een keer 15 naar de smid geweest. Waarom heeft hij dit gedrag nog? En waarom is hij nog hengst?

Daarbij, hoezo heb je op het moment niet gezegd ho stop, we gaan dit even anders doen?

Als hij morgen iets mankeert moet een arts hem veilig kunnen behandelen. Aan jou de taak om hem te trainen en wellicht de volgende keer dit vooraf even met je smid bespreken.

Het moet van 2 partijen komen om het bekappen goed te laten verlopen.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 07:03

Bonita_Bon schreef:
Natuurlijk hoort te haar pony op te voeden. Maar het is ten eerste niet de schuld van het diertje als dat niet 100% in orde is en ten tweede is het dier pas twee, ts is ook niet mega ervaren dus ze zijn onderweg. Ik weet niet hoe het bij jullie paarden werkt, maar bij die van mij groeien de hoeven gewoon door en moeten dus ook wel eens paarden naar de smid die nog niet 'af' zijn. Dan informeer ik de smid ook wel eens, joh, let op bij de achterbenen, deze reageert nogal hysterisch, werken we aan. Dan weet smid dat ie effe extra scherp moet blijven, soms help ik zelf dan met een voetje vasthouden. Of doen we voet optillen met behulp van een touwtje. Maar geen seconde gaat de smid of ik, for that mather, geweld gebruiken. Dan heb ik het niet over een keer een tikkie, omdat je op dat moment weinig anders kan. Maar echt geweld, waar notabene ook letsel uit ontstaat. uit frustratie op een dier in trappen... Dan ben je je verdorie t vak niet waard en dat hier dan mensen reageren met "ik snap die smid wel" "ach dat kan nooit echt kwaad, in de natuur gaat het veel harder" etc, vind ik nog veel schokkender. Want die typen dit niet in the heat of the moment waarbij ze even hun verstand verliezen uit pure frustratie (wat ik al zeer zorgwekkend vind) maar zitten lekker aan de koffie op de bank en denken 'zo dat heeft die smid prima gedaan, fijne vent'
En voor iedereen die struikelt over het feit dat ie schrikt van dat karretje, ik begrijp dat jullie paarden geen enkele reflex meer hebben en nooit ergens van schrikken? Ik train paarden professioneel, o.a. voor grote shows. Dat is mijn werk (parttime) ik heb een merrie staan waar je letterlijk een bom naast zou kunnen afsteken, vlaggen, plastic zeil om haar heen, ballonnen, vuurwerk, groot verkeer. Allemaal peanuts. van de week hing ze op de poetsplaats omdat er een bezem van de muur viel naast haar. Hou eens op met die wijzende vingertjes dat een paard nergens van mag schrikken. Natuurlijk probeer je van alles te oefenen maar Rome is niet in 1 dag gebouwd en daarnaast, zie mijn merrie, dingen gebeuren.

Ik ben het met deze post eens.
Dat die pony schrikt van een karretje kan toch? Dus die van jullie schrikken nooit?. Het is en blijft een vlucht dier. Gefrustreerde man die zich of reageert op de pony, laat m lekker tegen een boom trappen ofzo. Dit gaat alleen averechts werken, ik ben niet vies van een corrigerende tik maar dit slaat echt nergens op.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 07:48

Al is het de meest vervelende achterlijke pony, een hoefsmid mag van mij best een brul geven of met de vlakke hand een correctie. Maar een hoefsmid die trapt heeft niets bij paarden te zoeken. Dat is geen correctie meer. En het argument dat paarden harder trappen? Wij zijn geen paarden, wij zijn mensen en we hebben (hopelijk) genoeg gezond verstand. De hoefsmid had moeten stoppen en zeggen, hier begin ik niet aan. En als eigenaar ben je verantwoordelijk voor het welzijn van je paard en had je dit ook moeten stoppen.
We zitten niet meer in het jaar kruik waar we ons konden verstoppen achter onwetendheid, er is inmiddels zo veel kennis dat we nu weten dat slaan en schoppen nooit de oplossing is voor dit soort problemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 07:56

Mijn merrie is ook 2 en moet ook nog veel leren. De vorige keer dat de bekapper er was, haalde ze ook uit met haar achterbeen. Doet ze anders nooit, maar ze is haar grenzen aan het verkennen.
Mijn bekapper gaf haar een tik, keek naar haar reactie en ging verder met zijn werk. En dat is prima. Hij mag haar corrigeren, dit was geen angst. Maar zo hard schoppen? Nee. Niet nodig.

Aan de andere kant weet mijn bekapper goed het onderscheid te maken tussen angst/spanning, onbalans en uitproberen. En daar zit bij jouw smid (en bij jou misschien ook wel) het probleem. Een bang paard straf je niet af, het is een jong dier dat nog veel moet leren en dat wil je een goede en veilige ervaring mee geven. Onbalans kan ook gebeuren, omdat hij jong is en het best lastig is om op 3 benen te staan. Maar uitproberen hoeft niet geaccepteerd te worden en mag gecorrigeerd worden. Op een duidelijke, maar fatsoenlijke manier en daar gaat deze smid buiten zijn boekje.

Hij had van mij niet meer hoeven komen.
Maar jij hebt je pony ook nog een lesje ‘hoe gedraag ik me bij andere mensen’ en ‘hoe ga ik om met spannende situaties’ te leren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:00

Felicia_xx schreef:
Afgelopen dinsdag is mijn pony getrapt door de hoefsmid. De hoefsmid wist dat het ging om een bijna 2 jarige hengst die ondeugend is. !

Dit viel mij op. Had deze hoefsmid hem al eerder bekapt en hoe ging het toen? Hij wist dit dus blijkbaar al. Ondeugend is wat anders dan bang. Ondeugend moet gecorrigeerd worden, bij bangheid is het een ander verhaal. Trappen vind ik overigens not done, maar een correctie van een ondeugende hengst moet misschien wel anders dan met een paardensnoepje. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:37

Ik vraag het nog maar een keer.

Sizzle schreef:
Hij wordt al 2 jaar bekapt neem ik aan. Waarom heb je een nieuwe hoefsmid laten komen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:39

Felicia_xx schreef:
marleen hij is 2 he, het is niet te verwachten dat ie nu al alles kent

Alles niet maar de dingen waarvan je weet waar hij mee geconfronteerd gaat worden is wel handig om dat te trainen, je hebt hem al vanaf 4 maanden dus wat dat betreft tijd genoeg om aan dat soort dingen te beginnen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:42

meggiemeg schreef:
Felicia_xx schreef:
marleen hij is 2 he, het is niet te verwachten dat ie nu al alles kent

Alles niet maar de dingen waarvan je weet waar hij mee geconfronteerd gaat worden is wel handig om dat te trainen, je hebt hem al vanaf 4 maanden dus wat dat betreft tijd genoeg om aan dat soort dingen te beginnen.

Dan nog is het een jong paard en geen robot. Je kunt niet alles trainen, sommige dingen moeten ook ervaren worden.
Ja mee eens dat een 2-jarige netjes zijn voeten moet kunnen geven en zich moet gedragen. Maar het blijft een jong dier, met spatjes, met een mening, dat zijn opvoeding ook wel eens kan vergeten of uittesten. En aan de eigenaar en smid om daar kundig mee om te gaan. En daar gaat het hier mis.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:47

Sizzle schreef:

Sizzle schreef:
Hij wordt al 2 jaar bekapt neem ik aan. Waarom heb je een nieuwe hoefsmid laten komen?

TS schreef dat deze smid in augustus al 1 keer geweest is en ze van smid gewisseld is omdat de vorige door privé omstandigheden gestopt is. Deze smid werd haar aangeraden door haar instructrice.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:48

Sizzle schreef:

Sizzle schreef:

Gisteravond heeft TS hier al antwoordt op gegeven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:51

Oh excuus, dat heb ik inderdaad volledig gemist.
Was hij dan in Augustus ook zo grof in de omgang?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:58

Ik vraag me dat ook wel af Fitzroy.
Was het wel angst? Ts noemt het angst. Maar zou mij niet verbazen dat de smid duidelijk zag dat het dominantie was.
Ik blijf erbij dat zijn correctie te groot was maar kan ook voorstellen dat zijn frustratie op liep.
2 jarige hengst loopt de dominante kwal uit te hangen in hoe ver hij kan gaan.
Zijn baasje is hem lekker aan het sussen ipv te corrigeren. En smid mag in de gevaren zone zijn lijf naar de mallemoer helpen.
Hij had gewoon moeten zeggen stik maar in je knol. Maar dat heeft hij waarschijnlijk ook weer niet gedaan omdat het paard met 2 voeten gedaan daar de pineut van is.
Maar ik zou graag de kant van de smid horen.
Natuurlijk zijn l.l de behangers met een kort lontje. Maar de meesten weten ook wel dat een bang paard aanpakken averechts werkt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:59

he bah, wat een rot ervaring voor jou en je pony.

Ik hoop dat hij zijn angst overwint en je een meer geduldige smid vindt voor de volgende keer.

Deze smid zou bij mij nooit meer terug hoeven komen. Mijn 3 jarige vind het ook nog wel eens spannend of moeilijk om op 3 benen te staan. Gelukkig kan mijn smid daar wel goed mee omgaan.

Tuurlijk is het niet de bedoeling dat de smid verrot geschopt wordt, maar het is gewoon wel een risicovol beroep. Je kan zelf een boel doen qua opvoeding, maar de smid moet zelf ook een bepaalde uitstraling hebben waarbij het paard zich veilig voelt. Niet alle smeden hebben dat.