Paardenpraktijk zomer , ervaringen gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordwijk

Re: Paardenpraktijk zomer , ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:54

Wij hebben hem gehad voor onze fuchs. 2x verhuisd in korte tijd, veel zweten en niet zichzelf. Rob is geweest en 4x druppels. Na 4 dagen ging het beter. Dit was een week of 6 geleden, nu is hij weer zichzelf met zijn maffe streken.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:23

Ik heb Rob Zomer bij mijn paard gehad. De diagnose klopte en de behandeling hielp, maar het was voor mijn paard niet voldoende.

Daarnaast vind ik het niet compleet. Hij doet een meting en schrijft medicijnen voor, maar doet geen verdere behandeling.

Ik heb nu weer een holistisch arts die zowel meet als behandelt dmv acupunctuur en osteopathie en daarnaast ook kijkt welk voer en supplementen goed zijn voor mijn paard en ze kijkt hoe het paard loopt en geeft zo nodig advies wat te doen met het paard/oefeningen. Daar kan ik mijn paard voor mijn gevoel veel beter mee helpen (en mijn paard is dol op haar).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:53

eilleen333 schreef:
Wat mij opvalt op zijn site, is dat hij diagnoses stelt. Iets wat is voorbehouden aan artsen. Een niet-dierenarts MAG geen diagnoses stellen.

Deze regel ken ik niet.

Waar komt dit vandaan...?

In de humane geneeskunde geldt dit nadrukkelijk niet. Er zijn 'voorbehouden handelingen', die alleen een arts mag verrichten, maar een diagnose stellen hoort daar niet bij.
Je uitgeven voor arts terwijl je dat niet bent is een misdrijf. (Dus je kunt weten of degene die de diagnose stelt arts is of niet.)

En 'melden als je niets kunt doen' is een simpele kwestie van integriteit.
(Ipv mensen iets voorspiegelen en onder het mom van 'dat soort dingen duurt lang' wel 10 zinloze consulten in rekening brengen.)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:35

Janneke2 schreef:
eilleen333 schreef:
Wat mij opvalt op zijn site, is dat hij diagnoses stelt. Iets wat is voorbehouden aan artsen. Een niet-dierenarts MAG geen diagnoses stellen.

Deze regel ken ik niet.

Waar komt dit vandaan...?

In de humane geneeskunde geldt dit nadrukkelijk niet. Er zijn 'voorbehouden handelingen', die alleen een arts mag verrichten, maar een diagnose stellen hoort daar niet bij.
Je uitgeven voor arts terwijl je dat niet bent is een misdrijf. (Dus je kunt weten of degene die de diagnose stelt arts is of niet.)
)

Dat staat in de wet dieren:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/ ... Hoofdstuk4

Enkele stukjes uit die wet die eea verduidelijken:

diergeneeskundige handeling: een van de volgende handelingen bij of met betrekking tot dieren:
* 1°. 
het voorschrijven of uitvoeren van een behandeling of het onderzoeken van een dier, met het oog op het voorkomen, genezen, verzachten, onderkennen of opheffen van een aandoening, dierziekte, zoönose, ziekteverschijnsel, gebrek, of van in- of uitwendig letsel of pijn;
* 2°. 
het voorschrijven of toepassen van een diergeneesmiddel of diervoeder met medicinale werking;

1
Tot het beroepsmatig verrichten van diergeneeskundige handelingen zijn toegelaten dierenartsen en andere personen die zijn ingeschreven in het register, bedoeld in artikel 4.3, eerste lid.

diergeneesmiddel: elke samenstelling van enkelvoudige of meervoudige substanties die:
* 1°. 
op enigerlei wijze wordt gepresenteerd als te beschikken over therapeutische of profylactische eigenschappen met betrekking tot ziekten bij dieren, of
* 2°. 
bij dieren kan worden toegepast om:
* a. 
fysiologische functies te herstellen, te verbeteren of te wijzigen door een farmacologisch, immunologisch of metabolisch effect te bewerkstelligen, of
* b. 
een medische diagnose te stellen
;

Als je dit aan elkaar zet krijg je dit:
- alleen dierenartsen en mensen in het register mogen diergeneeskundige handelingen verrichten.
- Alleen mensen in het register mogen diergeneesmiddelen voorschrijven
- Alleen mensen in het register mogen aandoeningen onderkennen (=diagnose stellen) en dieren onderzoeken om tot een diagnose te komen.

Maar ik ben geen jurist :p maar dit is zoals ik het lees.
Niemand behalve een dierenarts mag zich dierenarts noemen, maar het wemelt natuurlijk van de behandelaars etc. Die titel mag iedereen zichzelf geven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:07

Zij het dat de heer Zomer een gedegen Duitse opleiding achter de kiezen heeft.
(Iedereen mag idd een bordje met een gek woord aan de deur spijkeren, maar niet iedereen heeft een degelijke opleiding.)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:29

Susanne schreef:
Drie weken geleden heeft hij mijn pony ‘doorgemeten’ wegens een heel scala aan (vage) klachten waar de kliniek eigenlijk geen raad meer mee weet. Ik ben nu ruim twee weken bezig met de door hem bij elkaar geadviseerde druppels. Het zou volgens hem anderhalf a twee weken duren voor ik de eerste verbetering zou moeten gaan zien. Tot nu toe merk ik helaas nog niet veel, uiteraard maak ik de kuur gewoon af. Dus wie weet komt het nog :) Ik wil je wel op de hoogte houden?

Ik ben inmiddels klaar met de druppels (alle flesjes zijn leeg) en hierbij mijn update.

De eerste week begon mijn pony ineens te schuren aan zijn manen (dat doet hij nooit). Ik denk vanwege de afvalstoffen? Dat stopte vanzelf weer. Het overmatige zweten en “niet lekker in zijn vel zitten” is over. Daar ben ik in ieder geval heel blij mee. Hij eet ook weer goed.
Het heeft helaas niets gedaan voor het bange/rille/schrikkerige gedrag wat hij laat zien. In de omgang vind ik hem wel minder ril en wat relaxter dus wellicht wel iets?

Ik heb deze horse scan overigens niet laten doen als vervanging voor de kliniek; hij is hier voor al door de medische molen geweest.

We gaan weer verder dokteren :)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:21

Hoe lang ben je al klaar met de druppels? Je kunt weken na het stoppen nog effect merken. Het lijf is bezig met herstellen door de druppels.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:46

Janneke2 schreef:
(Iedereen mag idd een bordje met een gek woord aan de deur spijkeren, maar niet iedereen heeft een degelijke opleiding.)

Dat wel. Alleen voor zover ik weet is die opleiding niet in die mate erkent in NL dat hij in het register staat. Want daar staat hij niet in.

Maar goed, iedereen doet wel eens iets wat volgens de wet officieel niet mag ;)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:25

eilleen333 schreef:
Janneke2 schreef:

Dat wel. Alleen voor zover ik weet is die opleiding niet in die mate erkent in NL dat hij in het register staat. Want daar staat hij niet in.

Maar goed, iedereen doet wel eens iets wat volgens de wet officieel niet mag ;)

Diagnostiek is ook bij mensen voorbehouden aan artsen en klinisch psychologen. Je kunt vervolgd worden als je diagnostiek doet zonder deze titel en een BIG registratie te hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:51

Citaat:
Diagnostiek is ook bij mensen voorbehouden aan artsen en klinisch psychologen. Je kunt vervolgd worden als je diagnostiek doet zonder deze titel en een BIG registratie te hebben.

Neen.

Maak het een beetje. Als je op straat loopt en iemand valt ter plekke om, is een elementaire vorm van ehbo een menselijke plicht.
Concreet: bel 112 en overleg met de centralist.
Noch de beller, noch de centralist hoeven arts te zijn (de hemel beware ons).

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 18:16

Dit gaat echt nergens meer over dit word echt een welles nietes spel.
Ik vroeg om ervaringen niet om hele pagina's commentaar en discussies graag ophouden hier mee

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:19

Mijn paarden zijn klaar met hun kuur druppels, wat worden ze daar vies en vettig van op de huid......maar dat was een goed teken. Ik merk bij mijn fries dat ze weer loopt zoals voorheen zelfs beter. en mijn kwpn merrie loopt ook weer als vanouds i.p.v de rare korte passen en hupsjes. ze is ruim en ik mag ook weer doorzitten. Ik heb er goede ervaring mee!!!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:56

Janneke2 schreef:
Citaat:

Neen.

Maak het een beetje. Als je op straat loopt en iemand valt ter plekke om, is een elementaire vorm van ehbo een menselijke plicht.
Concreet: bel 112 en overleg met de centralist.
Noch de beller, noch de centralist hoeven arts te zijn (de hemel beware ons).

Dat klopt maar dan hebben we het over spoedzorg, nadien wordt je godzijdank verwezen naar een arts. Het lijkt mij niet de bedoeling dat ik na een reanimatie ook maar een open hart operatie ga doen omdat dit mij wenselijk lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:25

TS is dit een gevolg van de behandeling?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:02

Nielojram schreef:
TS is dit een gevolg van de behandeling?

?
Heeft ts al een behandeling gehad dan? Ze vraagt toch alleen maar om advies?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 21:24

Nou inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:34

Daar de TS zo stellig was over alles wat de genoemde behandeling zou kunnen betekenen, was ik benieuwd.

Ze zeggen dat het vaak heel veel los maakt, zo’n behandeling.

Met ‘ze’ noem ik een nog niet nader te bepalen groep mensen, om het zuiver te houden.