Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
appiesjappie schreef:Dat we het echt hebben gemerkt denk ik december vorig jaar. Hij is vorig jaar heel vaak hoefbevangen geweest.
Ja volgens mij was het dat. Ik heb geen idee hoe het in zn werk gaat ik hoor eind van de week meer.
De hoeven zijn vergroeid en 3 weken geleden is de smid geweest. Ik heb nu de hoefsmid en de dierenarts er naar laten kijken en waren het beide met elkaar eens. Dus het zal wel goed zijn.
Krijgt niks van wat je noemt
capopjekop schreef:Bloedtest waarvoor? Fijn dat de dierenarts geweest is en dat je pijnstillers hebt gekregen. Slaan ze al aan?
Ik vraag me alleen wel af waarom nog zo lang wachten met de smid? Ik denk dat de pony veel verlichting kan krijgen als de druk van de teen af gaat. Die is toch wel lang op de foto's
anjali schreef:capopjekop schreef:Bloedtest waarvoor? Fijn dat de dierenarts geweest is en dat je pijnstillers hebt gekregen. Slaan ze al aan?
Ik vraag me alleen wel af waarom nog zo lang wachten met de smid? Ik denk dat de pony veel verlichting kan krijgen als de druk van de teen af gaat. Die is toch wel lang op de foto's
Mijn hoefsmid wilde geen hoefbevangen paarden behandelen omdat die te gevoelig zijn.Dus dat dat nu niet meteen gebeurt is terecht denk ik,eerst moet de pijn weg.
anjali schreef:capopjekop schreef:Bloedtest waarvoor? Fijn dat de dierenarts geweest is en dat je pijnstillers hebt gekregen. Slaan ze al aan?
Mijn hoefsmid wilde geen hoefbevangen paarden behandelen omdat die te gevoelig zijn.Dus dat dat nu niet meteen gebeurt is terecht denk ik,eerst moet de pijn weg.
Twiggy2008 schreef:Het zal wel aan mij liggen... Zoek alsjeblieft een plek, waarbij je pony NIET meer bij gras in de buurt komt. Geef geweekt hooi in porties. Zorg dat die hoeven verbeteren, want ze zien er verschrikkelijk uit.
Ik heb zelf een kruising Fjord met insuline resistentie, die al een paar jaar geen spriet gras meer krijgt. Heb álles moeten aanpassen voor hem en er een Shetlander als gezelschap bij gekocht. Veel gedoe gehad met onbegrip bij stalgenoten, die overtuigd waren van onbeperkt voeren. We hebben nu een fijne, aparte paddock met schuilstal voor ze, voeren kleine baaltjes hooi en stro/takken/kruiden. De IR is onder controle, zijn laatste bevangenheid is gelukkig alweer een paar jaar geleden (van te veel hooi). Het is gedoe, maar met een geheel andere huisvesting en voerbeleid is bevangenheid grotendeels te voorkomen. Mijn Shetlandermerrie is nog nooit bevangen geweest, die is gelukkig kerngezond (en mag best wat gras eten). Ik begrijp dat het lastig is, ik weet er alles van. Maar je moet die moeite doen voor je paardje, voor zijn gezondheid. Zoeken, veranderen, creatief worden, oplossingen zoeken en heel veel kennis vergaren. Veel dierenartsen weten te weinig van deze problemen, dat is ook een dingetje. Maar je kunt zelf ook veel informatie opzoeken hierover en leren. Beterschap voor je pony!!
Elisa2 schreef:appiesjappie schreef:Dat we het echt hebben gemerkt denk ik december vorig jaar. Hij is vorig jaar heel vaak hoefbevangen geweest.
Ja volgens mij was het dat. Ik heb geen idee hoe het in zn werk gaat ik hoor eind van de week meer.
De hoeven zijn vergroeid en 3 weken geleden is de smid geweest. Ik heb nu de hoefsmid en de dierenarts er naar laten kijken en waren het beide met elkaar eens. Dus het zal wel goed zijn.
Krijgt niks van wat je noemt
De hoeven zijn vergroeid? betekent dat dat het hoefbeen gekanteld is? zijn er foto's gemaakt van het hoefbeen in alle 4 de hoeven?
Ik zou er ook voor zorgen dat de pony echt niet meer op het gras komt. Hoe sneu ook, maar het is dit..of inslapen straks omdat er niks meer gedaan kan worden.
Verder top dat je de dierenarts hebt gebeld, ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt.
IsabelleN schreef:Als een pony tegen het stroomdraad hangt dat klopt de stroom gewoon echt niet. Een flinke mep stroom erop en dan houd je zelfs wolven, schapen en ALLE paarden en pony’s binnenboord, hoevaak ze al ontsnapt zijn in het verleden. Dat lijkt me stap 1. Bekappen kan beslist niet met een HB pony, veel te pijnlijk. Je kunt je pony in koud, goed natgemaakt zand zetten om verlichting te bieden. Verder hartstikke goed dat je de dierenarts hebt laten komen. Veel beterschap voor de pony gewenst!