Pony loopt steeds moeilijker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 22:27

Hij gaat kijkt of hij misschien suikerziekte, hoefbevangenheid heeft of andere dingen ben even alle afkortingen vergeten waardoor hij gevoelig is voor het hoefbevangen worden en misschien dat hij dan daar medicijnen voor kan krijgen. Het is even afwachten. Omdat er nu weinig aan de hoeven gebeuren kan heeft het nu geen zin. Hij moet eerst goed reageren op de pijnstillers. Je kan hem zo moeilijk bekappen. De dierenarts vond het al lastig om te zeggen of het wel hoefbevangenheid was. Vandaar ook het het bloedonderzoek

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:41

Hoelang is de laatste keer dat hij bevangen was geleden?
Zijn hoeven vertellen namelijk dat hij vanaf een jaar geleden tot aan nu vrijwel continu bevangen is geweest.

Ik neem aan dat de dierenarts bloed heeft afgenomen voor een ppid test. Die uitslag kan wel vals positief hoog zijn omdat er tijdens een actieve bevangenheid geprikt is.

In mijn opinie kan de hoefsmid absoluut geen twee week wachten. Zo kán hij vrijwel niet lopen, op die hoeven. Bekappen wordt lastig, maar nog liever vandaag dan morgen. Door weer te (kunnen) gaan bewegen gaat de pomp functie van de hoef weer werken.

Krijgt de pony ook bloedverdunners? Ondersteuning van de darmen?
Magnesium? Geweekt hooi?

Edit.
Als hij niet van het gras te houden is, draagt hij dan een graasmasker?

appiesjappie

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 22:55

Dat we het echt hebben gemerkt denk ik december vorig jaar. Hij is vorig jaar heel vaak hoefbevangen geweest.

Ja volgens mij was het dat. Ik heb geen idee hoe het in zn werk gaat ik hoor eind van de week meer.

De hoeven zijn vergroeid en 3 weken geleden is de smid geweest. Ik heb nu de hoefsmid en de dierenarts er naar laten kijken en waren het beide met elkaar eens. Dus het zal wel goed zijn.

Krijgt niks van wat je noemt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 22:56

Graasmasker heeft geen zin. Hij schuurt elke dag zijn halster af dus ook het graasmasker

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:57

Bekappen kan wel als je een vriendelijke, geduldige en kundige smid hebt. Bij mijn pony helaas ook wel eens moeten doen; zo’n kussentje waar je tijdens het tuinieren met je knieën op kunt zitten onder de voet die niet bekapt wordt kan al veel schelen.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:11

Misschien heb ik er over heen gelezen hoor , in dat geval mijn vraag negeren. Wat heeft hij te eten op het moment dat hij niet op het gras staat ? Zou het niet beter zijn om de pony altijd van het gras af te hebben? Ik weet dat nat zand iets pijnverlichting kan geven , dat zou een snelle manier zijn

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 06:13

Hij krijgt op dit moment echt hele kleine beetjes hooi en af en toe piept er ergens een grassprietje op die pakt hij natuurlijk ook. Gistermiddag stond hij alweer tegen het stroomdraad aan te drukken. Je kon zien dat hij stroom kreeg en schudde een keer met zn hoofd en deed het gewoon weer. Ja zou wel het beste zijn maar het is geen pony die binnen de draden blijft en ik heb verder geen stuk zand waar hij op kan staan. Ik heb het stukje weiland waar hij op loopt al onder water laten lopen zodat hij door het water loopt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:01

Hoeveel joure staat er op je klok? Mss heb je een sterker apparaat nodig.

Persoonlijk vind ik het raar dat je smid en dierenarts zeggen dat bekappen nu geen zin heeft. Heb je niet de mogelijkheid om naar de kliniek te rijden met je pony? Daar hebben ze vaak net wat meer kennis en ervaring en kunnen ze de hoeven verdoven zodat bekappen minder pijnlijk is.

Een goede smid is essentieel in dit verhaal. Helaas is een goede smid zoeken erg lastig naar mijn ervaring.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:34

ik denk ook weer hoefbevangen, je kunt sowieso veel wilgentakken geven, voor de bloedverdunning. abnormale hoefgroei zie je ook bij bevangenheid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:35

Het zal wel aan mij liggen... Zoek alsjeblieft een plek, waarbij je pony NIET meer bij gras in de buurt komt. Geef geweekt hooi in porties. Zorg dat die hoeven verbeteren, want ze zien er verschrikkelijk uit.

Ik heb zelf een kruising Fjord met insuline resistentie, die al een paar jaar geen spriet gras meer krijgt. Heb álles moeten aanpassen voor hem en er een Shetlander als gezelschap bij gekocht. Veel gedoe gehad met onbegrip bij stalgenoten, die overtuigd waren van onbeperkt voeren. We hebben nu een fijne, aparte paddock met schuilstal voor ze, voeren kleine baaltjes hooi en stro/takken/kruiden. De IR is onder controle, zijn laatste bevangenheid is gelukkig alweer een paar jaar geleden (van te veel hooi). Het is gedoe, maar met een geheel andere huisvesting en voerbeleid is bevangenheid grotendeels te voorkomen. Mijn Shetlandermerrie is nog nooit bevangen geweest, die is gelukkig kerngezond (en mag best wat gras eten). Ik begrijp dat het lastig is, ik weet er alles van. Maar je moet die moeite doen voor je paardje, voor zijn gezondheid. Zoeken, veranderen, creatief worden, oplossingen zoeken en heel veel kennis vergaren. Veel dierenartsen weten te weinig van deze problemen, dat is ook een dingetje. Maar je kunt zelf ook veel informatie opzoeken hierover en leren. Beterschap voor je pony!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:20

appiesjappie schreef:
Dat we het echt hebben gemerkt denk ik december vorig jaar. Hij is vorig jaar heel vaak hoefbevangen geweest.

Ja volgens mij was het dat. Ik heb geen idee hoe het in zn werk gaat ik hoor eind van de week meer.

De hoeven zijn vergroeid en 3 weken geleden is de smid geweest. Ik heb nu de hoefsmid en de dierenarts er naar laten kijken en waren het beide met elkaar eens. Dus het zal wel goed zijn.

De hoeven zijn vergroeid? betekent dat dat het hoefbeen gekanteld is? zijn er foto's gemaakt van het hoefbeen in alle 4 de hoeven?

Ik zou er ook voor zorgen dat de pony echt niet meer op het gras komt. Hoe sneu ook, maar het is dit..of inslapen straks omdat er niks meer gedaan kan worden.

Verder top dat je de dierenarts hebt gebeld, ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:29

Als een pony tegen het stroomdraad hangt dat klopt de stroom gewoon echt niet. Een flinke mep stroom erop en dan houd je zelfs wolven, schapen en ALLE paarden en pony’s binnenboord, hoevaak ze al ontsnapt zijn in het verleden. Dat lijkt me stap 1. Bekappen kan beslist niet met een HB pony, veel te pijnlijk. Je kunt je pony in koud, goed natgemaakt zand zetten om verlichting te bieden. Verder hartstikke goed dat je de dierenarts hebt laten komen. Veel beterschap voor de pony gewenst!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:35

Als hij tegen de draad drukt staat er gewoon te weinig stroom op, zo simpel is het.
Ik kan hier ook de paarden niet binnen de draad houden als er maar een beetje op staat. Pak ik dat zelf vast vind ik het enorm zeer doen, de paarden niet.
Kijk eens met een spanningstester om te zien hoeveel er werkelijk op staat.

Jij bent verantwoordelijk voor dit paard. En zo vaak hoefbevangen omdat hij toch gras eet is natuurlijk echt niet de bedoeling.
Dus doe daar aub wat aan, dit is zo pijnlijk voor hem.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:37

Hoeveel hooi krijgt hij? Want als hij erg hongerig is dan wordt de drang om bij het gras te komen natuurlijk alleen maar groter...zorg dat er altijd iets te eten is...( getest hooi( laag in suikers) of als je dat niet hebt en dus niet onbeperkt kan geven..iets van gerstestro, wilgentakken..zodat hetleuk voor hem blijft

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:45

capopjekop schreef:
Bloedtest waarvoor? Fijn dat de dierenarts geweest is en dat je pijnstillers hebt gekregen. Slaan ze al aan?

Ik vraag me alleen wel af waarom nog zo lang wachten met de smid? Ik denk dat de pony veel verlichting kan krijgen als de druk van de teen af gaat. Die is toch wel lang op de foto's

Mijn hoefsmid wilde geen hoefbevangen paarden behandelen omdat die te gevoelig zijn.Dus dat dat nu niet meteen gebeurt is terecht denk ik,eerst moet de pijn weg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:54

Zoek ajb een andere hoefsmid! De hoeven zien er niet goed uit en als hij wel hb is, kan de hoefsmid langskomen om hem wat te verlichten. Een goede hoefsmid zegt bij hb nooit; ik kom over 2 weken wel.......

Als hij steeds op gras kan, moet je een plek zoeken waar hij alleen op zand en steen kan lopen en meerdere porties hooi per dag.

Als hij pijnvrij is; beweging gaan geven. Veel wandelen, longeren etc. Wel opbouwen en niet in 1x heel veel.

Dan ook een GOEDE hoefsmid/bekapper met regelmaat laten komen. Dit paardje moet de komende tijd/jaren echt elke 4 weken wel even gedaan worden.

En ik lees wel jouw redenen en situatie, maar daar heeft een paard helaas geen boodschap aan. Tegen een kind kan je misschien zeggen; mama heeft nu even geen geld, je krijgt over een paar weken of maanden nieuwe kleding. Maar een paard leeft in het nu en jouw paardje heeft ook vast en zeker pijn, dus je hebt geen keus en moet wat doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:59

Tja, of je doet of iets aan je omheining, veel meer stroom erop of afzetten met dikke houten planken of pony vastzetten aan een lang touw aan een pin in de grond (niet mijn voorkeur..), of je pony pleegt min of meer pijnlijk zelfmoord door steeds opnieuw dat gras op te gaan en steeds weer bevangen te raken. Het dier snapt dat niet maar jij als mens wel en moet hem daar dus tegen beschermen. Dat laatste dat wil je toch niet voor dat arme beest? Dan is inslapen vele malen diervriendelijker!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:10

anjali schreef:
capopjekop schreef:
Bloedtest waarvoor? Fijn dat de dierenarts geweest is en dat je pijnstillers hebt gekregen. Slaan ze al aan?

Ik vraag me alleen wel af waarom nog zo lang wachten met de smid? Ik denk dat de pony veel verlichting kan krijgen als de druk van de teen af gaat. Die is toch wel lang op de foto's

Mijn hoefsmid wilde geen hoefbevangen paarden behandelen omdat die te gevoelig zijn.Dus dat dat nu niet meteen gebeurt is terecht denk ik,eerst moet de pijn weg.

Daarom het advies om naar een goede kliniek te gaan. Want hoefbevangenheid daar hebben ze lang last van, het heeft tijd nodig. Dus wie zegt dat de pony over 2 weken geen pijn heeft?

Heb ik iig wel gedaan met mijn pony. Daar kunnen ze de hoef verdoven als het nodig is en kunnen ze gelijk foto's maken. Mijn ervaring is dat goede bekapping echt extreem veel bepaalt bij deze aandoening. Ze kwam strompelend aan en liep alweer een stuk makkelijker mee terug omdat de druk van de gevoelige plekken af gehaald is en ze makkelijker kunnen afrollen als die lange teen er af is.

Maar goed, er leiden meerdere wegen naar Rome. Iig fijn dat er nu medicatie gehaald is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:27

anjali schreef:
capopjekop schreef:

Ja en eerst weten hoe het met het hoefbeen gesteld is, medisch beslag kan wel helpen bij HB.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 10:48

Met staat genoeg stroom op jongens alsjeblieft zeg. We hebben 2 draden boven elkaar, met koort waar heel veel ijzerdraden in zitten een nieuwe weideklok, controleren de draden met zo n stroom meter, ik heb zelf ook al een paar keer kennis mogen maken met het stroom. Hij staat voor in de wei waar de weideklok staat dus volle mep staat erop.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:49

Wat ik veel stroom vind denkt mijn paard anders over.
Maar hoeveel ga je meter aan?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 10:52

We hebben 2 weides en nu 2 klokken er voor we hadden alles eerst op 1. Mijn vader verhuurt het land ook aan een man met 4 paarden. Die paarden blijven er zelfs achter staan. Dat zijn vaak hengsten en ik heb een merrie. Die paarden gaan er echt nooit door. Ik weet echt wel hoe het stroom werkt en waar ik op moet letten.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 10:53

Twiggy2008 schreef:
Het zal wel aan mij liggen... Zoek alsjeblieft een plek, waarbij je pony NIET meer bij gras in de buurt komt. Geef geweekt hooi in porties. Zorg dat die hoeven verbeteren, want ze zien er verschrikkelijk uit.

Ik heb zelf een kruising Fjord met insuline resistentie, die al een paar jaar geen spriet gras meer krijgt. Heb álles moeten aanpassen voor hem en er een Shetlander als gezelschap bij gekocht. Veel gedoe gehad met onbegrip bij stalgenoten, die overtuigd waren van onbeperkt voeren. We hebben nu een fijne, aparte paddock met schuilstal voor ze, voeren kleine baaltjes hooi en stro/takken/kruiden. De IR is onder controle, zijn laatste bevangenheid is gelukkig alweer een paar jaar geleden (van te veel hooi). Het is gedoe, maar met een geheel andere huisvesting en voerbeleid is bevangenheid grotendeels te voorkomen. Mijn Shetlandermerrie is nog nooit bevangen geweest, die is gelukkig kerngezond (en mag best wat gras eten). Ik begrijp dat het lastig is, ik weet er alles van. Maar je moet die moeite doen voor je paardje, voor zijn gezondheid. Zoeken, veranderen, creatief worden, oplossingen zoeken en heel veel kennis vergaren. Veel dierenartsen weten te weinig van deze problemen, dat is ook een dingetje. Maar je kunt zelf ook veel informatie opzoeken hierover en leren. Beterschap voor je pony!!

Dankjewel ik wil met alle liefde een nieuw plekje zoeken waar hij gelukkig zonder pijn kan leven. Maar wie koopt er een paard die steeds hoefbevangen is en alleen maar in een zandbak gezet mag worden....

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 10:54

Elisa2 schreef:
appiesjappie schreef:

De hoeven zijn vergroeid? betekent dat dat het hoefbeen gekanteld is? zijn er foto's gemaakt van het hoefbeen in alle 4 de hoeven?

Ik zou er ook voor zorgen dat de pony echt niet meer op het gras komt. Hoe sneu ook, maar het is dit..of inslapen straks omdat er niks meer gedaan kan worden.

Verder top dat je de dierenarts hebt gebeld, ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt.

Ik ben ook heel erg benieuwd wat er uit komt. Hopelijk komt er iets uit zodat we hem kunnen helpen zodat het niet vaker gebeurd

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 10:55

IsabelleN schreef:
Als een pony tegen het stroomdraad hangt dat klopt de stroom gewoon echt niet. Een flinke mep stroom erop en dan houd je zelfs wolven, schapen en ALLE paarden en pony’s binnenboord, hoevaak ze al ontsnapt zijn in het verleden. Dat lijkt me stap 1. Bekappen kan beslist niet met een HB pony, veel te pijnlijk. Je kunt je pony in koud, goed natgemaakt zand zetten om verlichting te bieden. Verder hartstikke goed dat je de dierenarts hebt laten komen. Veel beterschap voor de pony gewenst!

Dankjewel. We hebben het stukje waar hij staat onder water laten lopen zodat hij in de plassen staat