Hoeven droog houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 14:23

Ik wil echt wel nadenken over ijzerloos en hoefschoenen maar de hele discussie is mij iets teveel.. ik zeg ook nergens dat dit een perfecte voet is, verre van dat. Het is echter al wel verbeterd en ze loopt fijner dan ooit.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:27

Goed bezig, vertrouw op je eigen oordeel en dat van je smid.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:37

De stand van een hoef bij een volwassen paard kun je niet zomaar drastisch wijzigen. Dus begrijpelijk.
Voor het verbeteren van de doorbloeding van de benen,is stapwerk altijd goed.

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:44

Dit is geen “stand” dit is vergroeid, omdat ze verwaarloosd waren toen ts het paard kocht. Langzaam zo vergroeid, ondergeschoven. En zo kan het ook weer langzaam met beetjes terug gecorrigeerd worden.
Maar ts, denk overal eens rustig over na en verdiep je in de materie
(Paardenhoeven.info is een goede site)
Als je meer info wil mag je altijd een pb sturen, ik heb dezelfde casus gehad.
Als je het niet wil, ook helemaal goed :)

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:45

Je kunt ook hoefschoenen over ijzers doen om droog te houden hoor. Heb ik in het verleden ook gedaan toen mijn pony big ijzers had. Heb je uiteraard wel een grotere maat nodig.
Maar je hebt contact met Hoofwear gehad toch dus ben benieuwd wat hij zegt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:01

Waar je nog aan zou kunnen denken is een ander type zool, er zijn er best wat met verschillende uitwerking op de voet. Heeft je smid verschillende zolen of alleen dit type wat er nu onder zit?

Http://m.kerckhaert.com/en/Products/Too ... s/Pads#ath

Ook zou je om droog te houden nog kunnen opvullen. Nadeel daarvan is dat de hoef daar op de lange termijn juist wat minder van word. Maar je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen dat te doen tot de zomer en dan voor lief te nemen dat ze dus pijnvrij naar buiten kan en het wat langer duurt voor je compleet hetsteld ben.

Andere optie is: een gat knippen meer aan de voorkant van de zool, dan kun je als ze binnenkomen bij de hoefbal de tuinslang in de zool zetten. Dan spuit je al het zand er uit en blijft de voet beter( sneller schoon en droog dus)

Als laatste wil ik je nog meegeven dat er ook een stuk lichtere ijzers bestaan, mijn oudje deed het daar veel beter op. Die had ook ijzers nodig maar de wand bleef veel beter met een lichter ijzer en dan om de 5 weken bekappen.

Succes en even: Die voet ziet er echt al zoveel beter uit, mijn complimenten!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:04

Is het probeer dat de hoeven door de zooltjes aan de onderkant niet goed kunnen drogen en de wand te zacht wordt?
Want de rest droogt vrij snel zodra ze binnen staan.

Ander zooltje zoals Ruitje al aangaf is dan misschien een oplossing? Iets als een Luwex zooitje, met mesh?

In het weideseizoen is het ijzer er af misschien een optie. Hoeven groeien dan ook weer sneller.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:15

Imo kan je 2 dingen doen: zorgen dat de hoeven sneller drogen of zorgen dat ze minder nat worden.
In ieder geval overleggen met je smid.
Mischien kan het tijdelijk zonder zooltjes, dan blijft er al geen vocht tussen het zooltje en de hoef en kan je wanneer het paard binnenkomt zo goed mogelijk de hoef afdrogen. Ms op vlas zetten ipv op stro?
Een andere mogelijkheid is het paard minder lang buiten zetten. Ik kan me voorstellen dat na een uurtje de hoef wel nat is maar niet zo door en door 'verzopen' als wanneer het paard de hele dag buiten staat.
Of paard om de dag wel en niet buiten zetten, zeg maar een natte dag en een droge dag.
Als dat volgens je smid allemaal de genezing van de hoef in de weg zou staan zou ik doorbijten en paard meer binnen houden tot het minder nat is buiten. Het moet toch ooit eens beter weer worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:20

Schoenen met zooltjes is evtl ook een overweging maar ook daar is het behelpen. Mijn stalgenoot deed een poging maar de hele dag op schoenen in de modder zorgde vervolgens weer voor balverweking, wond en straalproblemen. Zachtere schoenen waren continue kwijt.
Het is gelukkig bijna voorjaar, dan ziet alles er weer anders uit en gaan hopelijk de hoeven ook weer sneller groeien door het verse voorjaarsgras. :(:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:24

Polly schreef:
De vraag is toch helemaal niet of hij al dan niet van de ijzers af zou moeten?
De vraag is hoe ze de hoef het beste droog kan houden, misschien handig om daarop te focussen ipv allerhande discussie te voeren over manier van bekappen of de ijzerdiscussie.

Dat heeft dus allemaal met elkaar te maken en als TS die info nog niet heeft, kan ze daar door de aangeboden info zich erin gaan verdiepen.

De hoeven zijn niet goed. Met goede hoeven, stelde ze deze vraag niet. Het paard op stal zetten is echt niet goed voor de hoeven. Wachten of ze ooit beter worden en dit zo door laten modderen ook niet.

Ik zie dat ze gedaan zijn, maar nog niet zoveel verbetering. En de stand veranderen is echt wel nodig. Ik zie ook geen afwijkende beenstand nog, dus de hoef moet gewoon terug naar een normale positie. Dat gaat niet als er weken lang ijzers onder zitten en een paard teveel stil staat.

En de hoefsmid vragen? Hebben die tegenwoordig rontgen ogen of een uitgebreide studie gedaan?? Valt vies tegen hoor.......Iedereen kan hoefsmid worden of zich daarvoor uitgeven. En ik heb door mijn paardenleven heen meer prutswerk dan goed werk gezien. En nog erger; heel veel onzin uit hun mond gehoord.
Nadeel is dat paarden eigenaren op ze vertrouwen en dat nakletsen.

Je kan wel wachten tot het droog is, maar dan krijg je dus weer te droge hoeven en die brokkelen en scheuren vaak ook.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:45

Ts ' moddert toch niet door' , als je hem nu tijdelijk korter buiten zet, of een tussenoplossing zoekt tot de zomer gaat hij echt niet dood hoor.

Ik ken toevallig een aantal hele goede smeden, mijn smid is verbonden aan meerdere klinieken en is echt geen prutser.

Overal zitten goede en slechte tussen.

Ik denk dat je met een verandering van stand de tijd moet nemen. TS kan daar maar beter een half jaar te lang over doen, dan wat ik in dit topic lees dat er met 3 bekapbeurten een stand veranderd word.

Is je hoefprobleem over, mag je paard op boxrust voor een peesblessure :+

THoefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:54

Afbeelding

Dit paard had ook scheuren en brokkelhoeven en moest destijds zooltjes met siliconen " anders liep ie niet waren ze van overtuigd " en even voor de duidelijkheid je moet elk geval los van elkaar beoordelen maar om nog even terug te komen op sommige reacties over de groei van de voet of in dit geval " de langzame groei" het is belangrijk dat een voet voldoende beweging krijgt meer doorbloeding betekent een betere groei en een gezonder paard....daarnaast is het belangrijk dat als je besluit hem te beslaan dat je zorgt dat je hem juist bekapt en daarna het hoefijzer dus ook pas maakt aan de voet en niet andersom....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:07

Ik geloof echt wel dat de hoefsmid van TS kundig is. Het hoefijzer is langer en symmetrisch rondgesmeed van achteren voor meer drukverdeling. Een standaard Jan op de hoek smid gooit er gewoon een ouderwetse balk onder zodat het erger wordt.
Ze heeft nu een adres voor een tweede mening die ze gaat raadplegen en blijft enkel nog de vraag over over het drooghouden.

Ik heb overigens een hoefbekapper die in principe alles zonder ijzers wil oplossen. Echter heeft ze bij een kennis uiteindelijk gezegd dat de fysieke grenzen van dat paard duidelijk bereikt waren en een ijzer in haar ogen echt nog het enige was of het paard enkel nog op zachte bodem houden en niet meer buiten rijden. Sindsdien wil ik geen andere bekapper meer, zei kijkt tenminste verder dan haar eigen idealen.

THoefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:15

Ik ga toch nog eenmaal reageren na het zien van de laatste foto's...wat ik zie is een duidelijke verdikking van het hoefkraakneen,wat er dus op zou kunnen duiden dat hij in iedergeval last heeft van verbening van de hoefkraakbeenderen..een foto zou hier 100% duidelijkheid over kunnen geven maar het is op de " normale" foto's ook duidelijk te zien. In zulk geval zul je toch achter in die voet rainures moeten maken maar dat staat nu niet ter discussie. Even voor de duidelijkheid ik wil geen collega's afkraken of zeggen dat ze hun werk niet naar behoren doen maar dit beslag moet toch echt anders
-opzet is veel te veel waardoor de druk alleen maar toeneemt.

- het ijzer is te kort en tevens ligt het te ver naar voor.

- wat betreft het zooltje dat kan in deze een oplossing bieden mocht het paard last hebben van verbening van de hoefkraakbeenderen.

En om nog even terug te komen op het stukje hierboven,een standaard jan op de hoek smid met weinig kennis van anatomie en paarden op zich die lopen er helaas ook tussen..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 22:26

THoefs schreef:
Ik ga toch nog eenmaal reageren na het zien van de laatste foto's...wat ik zie is een duidelijke verdikking van het hoefkraakneen,wat er dus op zou kunnen duiden dat hij in iedergeval last heeft van verbening van de hoefkraakbeenderen..een foto zou hier 100% duidelijkheid over kunnen geven maar het is op de " normale" foto's ook duidelijk te zien. In zulk geval zul je toch achter in die voet rainures moeten maken maar dat staat nu niet ter discussie. Even voor de duidelijkheid ik wil geen collega's afkraken of zeggen dat ze hun werk niet naar behoren doen maar dit beslag moet toch echt anders
-opzet is veel te veel waardoor de druk alleen maar toeneemt.

- het ijzer is te kort en tevens ligt het te ver naar voor.

- wat betreft het zooltje dat kan in deze een oplossing bieden mocht het paard last hebben van verbening van de hoefkraakbeenderen.

En om nog even terug te komen op het stukje hierboven,een standaard jan op de hoek smid met weinig kennis van anatomie en paarden op zich die lopen er helaas ook tussen..

Ik ben nu wel benieuwd hoe je dat kan zien :)

THoefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 22:37

Omdat ik heel mn leven lang al tussen de paarden loop en omdat ik als kleuter meeging met mn vader. Heel veel paardenhoeven gezien heb dus een behoorlijke bagage aan ervaring heb,wat niet wil zeggen dat ik het nooit niet mis kan hebben. Wat ik wel kan zeggen is dat ik mn vak uiterst serieus neem en net als iedereen wil dat paarden gewoon comfortabel door het leven kunnen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 23:09

THoefs schreef:
Omdat ik heel mn leven lang al tussen de paarden loop en omdat ik als kleuter meeging met mn vader. Heel veel paardenhoeven gezien heb dus een behoorlijke bagage aan ervaring heb,wat niet wil zeggen dat ik het nooit niet mis kan hebben. Wat ik wel kan zeggen is dat ik mn vak uiterst serieus neem en net als iedereen wil dat paarden gewoon comfortabel door het leven kunnen.

Ik lees juist dat die paarden hoge verzenen en smalle voeten hebben.. iets wat ze juist niet heeft. Er zijn foto’s gemaakt maar daar heb ik niks van gehoord.

Ik ga eerst even wat dingen afwachten die nu openstaan. Geen 100 dingen tegelijk

THoefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:14

Dat kan dat hoeft niet altijd zo te zijn,je kunt toch duidelijk een verdikking waarnemen.en wat ik allemaal lees van mensen die menen het wiel opnieuw uitgevonden te hebben daar zal ik wijselijk mn mond over houden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 07:21

THoefs schreef:
Dat kan dat hoeft niet altijd zo te zijn,je kunt toch duidelijk een verdikking waarnemen.en wat ik allemaal lees van mensen die menen het wiel opnieuw uitgevonden te hebben daar zal ik wijselijk mn mond over houden.

Aangezien ik wil leren, waar zie je die verdikking.. dan ga ik vanavond even kijken en voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:19

MarjanB schreef:
Ik lees juist dat die paarden hoge verzenen en smalle voeten hebben.. iets wat ze juist niet heeft. Er zijn foto’s gemaakt maar daar heb ik niks van gehoord.
k

Hoe weet je dit? Neem je dit van je smid aan of heb je zelf onderzoek gedaan? En hoe kom he erbij dat ze dit juist niet heeft?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:41

Ik had ook heel lang de zelfde smid , een zeer symphatieke man en in mijn ogen kon hij zijn vak goed. Ik heb mijn paard van veulen af aan en toen had ik wel een andere smid de eerste drie jaar alleen die is overleden,dus kwam deze smid.

De smid die haar als veulen behandelde zei altijd dat ze zeer goede voeten had en zo zagen ze er ook uit.
Mart in de 10 jaar dat de andere smid haar voeten deed ,werden ze platter breder en had ze altijd scheuren. Eigenlijk nam ik aan ouderdom.
Nu heb ik een pensionstal en 1 van mijn klanten had ook hoef problemen en nam een andere smid. En ik zag de voeten van het paard opknappen. Als mens vind ik haar minder symphatiek. Ik heb er ook wakker van gelegen . Maar ik ben overgeschakeld.
Ik had het eerder moeten doen. Haar voeten zijn zo opgeknapt. Ze heeft weer de voeten van toen ze jong was. Soms is overstappen moeilijk mart wel beter.

Mart wat je oorspronkelijke vraag betreft. Als er hier eens 1 een hoefzweer heeft. Doen we er oude voerzakken rond met ducktape. Maar die moet je iedere dag vervangen.
Je hebt ook een soort rubberen schoen die je over de voet kan doen,ik weet enkel niet of dat met ijzers ook kan. Volgens mij heeft epplejack die of medpets

THoefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:51

Je kunt het het meest zien achter bij de hoefballen,je kunt natuurlijk ook voelen of het erg hard is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:53

Als er foto‘s zijn gemaakt dan weet je toch gewoon of dat zo is of niet?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 09:21

Sizzle schreef:
Als er foto‘s zijn gemaakt dan weet je toch gewoon of dat zo is of niet?

Ja op de foto’s was toen niks te zien.

Verder ga ik eerst maar afwachten hoe en wat.. heb een beetje het idee dat ik veroordeeld wordt. Terwijl ik nu wat lijntjes heb openstaan. Heb zelfs van nassau gemaild..

THoefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:53

Van Nassau zal hetzelfde zeggen ijzer te kort teveel opzet ijzer te ver naar voor.