Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 01:03

UPDATE

Na de drukte van vanavond in dit topic wat ik totaal niet zag aankomen, ga ik geen verslag/onderzoek doen over artrose en hoefijzers in het algemeen maar 1 specifieke zijtak kiezen. Bedankt voor degene die me daarop wezen!

Ook hoop ik op minder onaardige berichten met allerlei aannames over mij, mijn mening en het niveau van mijn training. Dit is ook geen algemeen topic over wel of geen hoefijzer gebruik.

De insteek van mijn Term Paper is niet dat ik iets online moet publiceren of bewijzen. Het is puur voor schoolgebruik, als extra kennis voor mijzelf en mijn medestudenten.

Mijn ideen op DIT moment zijn:
- (ex)endurance paarden met en zonder hoefijzers, met en zonder artrose.
- hoefijzer gebruik of blootvoets bij pijnverlichting/behandeling artrose

Dit kan nog veranderen, of misschien kom ik met een heel andere artrose gerelateerd onderwerp.

Vandaag was dag 1 dat ik mij in artrose ‘verdiepte’. Ik heb t/m november en heb er zin in!

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 01:20

Voor het begin van je paper is het misschien ook handig dat je goed uitzoekt waar je het over wilt hebben. Dus kijk er goed naar dat er een verschil zit tussen osteoartrose en osteoartritis. Lees je goed in wat beide zijn en hoe het tot stand komt. Dat helpt je denk ik ook beter bij het begrijpen wat er gebeurd en fout gaat.
En ja osteoartrose is multifactorieel dus de kans dat je retrospectief een statistisch onderbouwd antwoord gaat vinden op je vraag, is heeel heel erg klein. Maar ik wens je veel succes

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 01:25

Dank je.

Ik wil dus het engelse arthritis onderzoeken, maar uiteraard ga ik me nog inlezen in de verschillen en beslissen wat ik precies ga onderzoeken. Thanks!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 01:33

woepsie90 schreef:
@Ibell en Benz, dat is niet helemaal eerlijk om zomaar aan te nemen wat mijn standpunt gaat zijn naar aanleiding van mijn studie!

Ik ben puur alleen geïnteresseerd OF er een link is, en als dat er niet is zal DAT mijn conclusie ook zijn.
Daarnaast is mijn leraar en de inhoud van mijn studie niet gericht op 100% barefoot en 0% ijzers. IJzers hebben ook een plaats en we zijn niet tegen ijzers.

Maak aub niet zomaar aannamens op alleen de naam van de school.

Ik weet niet of je er blij van word,maar mijn paard is met 11 op ijzers gezet omdat ze niet lekker liep op foto niks te vinden. Da dacht gevoelige zolen. Ze is gestorven toen ze 23 was door melanomen,maar nooit geen last van artrose gehad .
De laatste 5 jaar liep ze 24/7 buiten.De jaren er voor in de dag buiten,s'nachts op stal.Altijd weidegang gehad.
Ze heeft in de recreatieve sport mee gelopen zowel springen als dressuur.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 04:07

Heb inmiddels ook je website bekeken.

Je werkt dus al als hoefbekapper?

Ik dacht studie vanuit een 'reguliere' school met hoefproblemen als een door interesse gekozen onderwerp.
Zeg maar gewoon voortgezet onderwijs ofzo.


Vind ik bijzonder, met nog vrij veel gaten in wat volgens mij basiskennis is voor iedereen die aan hoeven werkt?

Of zijn dat nog stages enzo?

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 06:50

Ik denk dat mensen onaardig zijn -ik noem het liever behulpzaam, maar geschreven woord kan nogal direct en confronterend overkomen- omdat het lijkt alsof je zowel op het gebied van de specifieke artrose-biologie (en basale terminologie!), je voorgestelde doelgroep, als de algemene onderzoeksmethodologie behoorlijk wat kennis mist. Ik denk dat je dat eerst moet bijspijkeren voordat je gerichte vragen stelt, dat voorkomt dat de enorme berg enthousiasme die je hebt, verdwijnt in een oerwoud van demotivatie.

Ibbel

Berichten: 49250
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:44

lyanne_sanne schreef:
Dus kijk er goed naar dat er een verschil zit tussen osteoartrose en osteoartritis.


Sorry je tegen te moeten spreken. Osteoartrose is een niet bestaande term. TS heeft het al moeilijk genoeg met de Engels/Nederlandse verwarring, dus maak het alsjeblieft niet nog verwarrender.

Het Nederlandse woord voor kraakbeendegeneratie is artrose, de Engelse term is osteoarthritis. Meer smaken hebben we niet, hoewel de huidige aannames wél is dat er verschillende vormen van osteoarthritis/artrose zijn.

(Er is wel een tendens ook in NL artrose door osteoartritis te willen vervangen, en sommige artsen en onderzoekers die ook worstelen met de taalbarriere, verbasteren het dan wel eens tot osteoartrose)

Waar de verwarring vooral groot is, is dat de Engelse term 'arthritis' bevat, wat gewrichtsontsteking betekent. Dat zetten ze er osteo (bot) voor, en krijg je dus letterlijk vertaald: botgewrichtsontsteking. Terwijl het om kraakbeendegeneratie (verslechtering; dunner, minder veerkrachtig worden) gaat - gezond kraakbeen bij mensen en paarden is overigens in de knieeën ongeveer even dik, 3-4 mm)

Er komt ontsteking voor bij artrose (dat zijn vermoedelijk ook aparte subvormen) maar het is géén primair ontstekingsproces. De ontsteking bij artrose is, zoals ik eerder al aangaf, vermoedelijk de reparatie-reactie van het lichaam om wat aan de schade te doen.

TS: zoek vooral níet op arthritis, want dan krijg je óók hits die slaan op reumatoid arthritis, spondyloarthritis, gout en alle >100 andere vormen van arthritis die bestaan.

Wij in NL scharen alles wat artritis is onder de koepelnaam 'reuma' (hoewel leken dan meestal reumatoide artritis bedoelen), engelssprekende landen scharen alles onde de koepel arthritis (hoewel ze dan vaak osteoarthritis bedoelen) - zoek dus echt specifiek op osteoarthritis.

Haal de twee (artritis waarmee osteoarthritis wordt bedoeld en artritis als er over reumatoide artritis wordt gesproken) dus niet door elkaar, want dan is er echt helemaal geen chocola meer van te maken.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 09:59

Femke_Tweety schreef:
Heb inmiddels ook je website bekeken.

Je werkt dus al als hoefbekapper?

Ik dacht studie vanuit een 'reguliere' school met hoefproblemen als een door interesse gekozen onderwerp.
Zeg maar gewoon voortgezet onderwijs ofzo.


Vind ik bijzonder, met nog vrij veel gaten in wat volgens mij basiskennis is voor iedereen die aan hoeven werkt?

Of zijn dat nog stages enzo?


Ik begrijp je bericht niet helemaal... in Engeland en Amerika zijn er verschillende barefoot hoofschools of equine podiatry trainingen van enkele jaren. Ik doe daar eentje van. Ik werk nog niet, ik ben net een paar maanden begonnen met de studie, ik werk op oefenpaarden. Heeft ook weer niks met mijn Term Paper te maken.
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 16-03-19 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 09:59

Ibbel schreef:
lyanne_sanne schreef:
Dus kijk er goed naar dat er een verschil zit tussen osteoartrose en osteoartritis.


Sorry je tegen te moeten spreken. Osteoartrose is een niet bestaande term. TS heeft het al moeilijk genoeg met de Engels/Nederlandse verwarring, dus maak het alsjeblieft niet nog verwarrender.

Het Nederlandse woord voor kraakbeendegeneratie is artrose, de Engelse term is osteoarthritis. Meer smaken hebben we niet, hoewel de huidige aannames wél is dat er verschillende vormen van osteoarthritis/artrose zijn.

(Er is wel een tendens ook in NL artrose door osteoartritis te willen vervangen, en sommige artsen en onderzoekers die ook worstelen met de taalbarriere, verbasteren het dan wel eens tot osteoartrose)

Waar de verwarring vooral groot is, is dat de Engelse term 'arthritis' bevat, wat gewrichtsontsteking betekent. Dat zetten ze er osteo (bot) voor, en krijg je dus letterlijk vertaald: botgewrichtsontsteking. Terwijl het om kraakbeendegeneratie (verslechtering; dunner, minder veerkrachtig worden) gaat - gezond kraakbeen bij mensen en paarden is overigens in de knieeën ongeveer even dik, 3-4 mm)

Er komt ontsteking voor bij artrose (dat zijn vermoedelijk ook aparte subvormen) maar het is géén primair ontstekingsproces. De ontsteking bij artrose is, zoals ik eerder al aangaf, vermoedelijk de reparatie-reactie van het lichaam om wat aan de schade te doen.

TS: zoek vooral níet op arthritis, want dan krijg je óók hits die slaan op reumatoid arthritis, spondyloarthritis, gout en alle >100 andere vormen van arthritis die bestaan.

Wij in NL scharen alles wat artritis is onder de koepelnaam 'reuma' (hoewel leken dan meestal reumatoide artritis bedoelen), engelssprekende landen scharen alles onde de koepel arthritis (hoewel ze dan vaak osteoarthritis bedoelen) - zoek dus echt specifiek op osteoarthritis.

Haal de twee (artritis waarmee osteoarthritis wordt bedoeld en artritis als er over reumatoide artritis wordt gesproken) dus niet door elkaar, want dan is er echt helemaal geen chocola meer van te maken.


Dank je wel!!!!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 10:02

Hilli schreef:
Ik denk dat mensen onaardig zijn -ik noem het liever behulpzaam, maar geschreven woord kan nogal direct en confronterend overkomen- omdat het lijkt alsof je zowel op het gebied van de specifieke artrose-biologie (en basale terminologie!), je voorgestelde doelgroep, als de algemene onderzoeksmethodologie behoorlijk wat kennis mist. Ik denk dat je dat eerst moet bijspijkeren voordat je gerichte vragen stelt, dat voorkomt dat de enorme berg enthousiasme die je hebt, verdwijnt in een oerwoud van demotivatie.


In mijn OP staat dat het even geleden is dat ik in de schoolbanken zat en dat ik even moet opwarmen. Ik ben nog niet serieus bezig met dit onderzoek, net gister begonnen en alleen nog aan het verzamelen. Dus ik ga inderdaad me nog inlezen in hoe ik onderzoek moet doen.

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:11

Dat heb je uitgelegd, maar ik vind het lastig om te begrijpen dat je a) niet eerst zelf een duidelijker beeld wil krijgen en b) dat je opleiding geen enkel stukje onderzoeksvaardigheden aanleert. Misschien is je opleiding daar ook te praktisch voor, maar dan zou ik je opdracht ook richting een praktisch advies uitwerken en de meer academische kant laten voor wat het is.

Thioro

Berichten: 4005
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:59

Het kan een interessant onderwerp zijn maar zoals al eerder gezegd moet je altijd opletten voor de klassieke valkuilen van onderzoek. 1 daarvan is het veel te groot willen aanpakken.

Wat voor onderzoek wil/moet je doen? Voor een paper volstaat vaak een literatuurstudie en eventueel die toetsen aan een beperkte en specifieke doelgroep.
Literatuurstudie alleen al ben je wel eventjes mee zoet.

Echt zelf onderzoeken wat de invloed van ijzers is op artrose wordt vrij ingewikkeld en een werk van lange adem.
Je zou dan zelf een (statistisch voldoende grote) groep paarden moeten hebben met een gelijke genetische achtergrond, volledig gelijk management qua voeding training etc en die op gelijke wijze op ijzers zetten. Daarnaast dan een controlegroep met exact dezelfde eigenschappen en omstandigheden en die zonder ijzers. Beide groepen een jaar of 15 volgen en dan statistisch kijken hoe en waar artrose voorkomt.
En dan nòg heb je veel bias die je niet in de hand hebt/kan hebben.

Ik vermoed dat je dus vooral een retrospectief onderzoek/literatuurstudie wil doen.
Spits dat toe op 1 specifiek onderwerp. Bvb de mechanische invloed op een gewricht (wat dus een invloed heeft op de ontwikkeling van artrose) en hoe een ijzer daar al dan niet invloed op kan hebben. Die onderzoeken zijn al gedaan dus zou je een synthese van kunnen maken en voor jouw opleiding zou het dan interessant kunnen zijn om dat te toetsen aan de mechanische invloed van jullie manier van bekappen. Ik noem maar wat.
Daarmee heb je echter nog geen conclusie over ijzers en artrose.

Je idee om bij 1 bepaalde groep te kijken naar de prevalentie van artrose en wel/geen ijzers is ook niet verkeerd. Maar ook daar proberen een zo homogeen mogelijke groep te onderzoeken (zelfde management etc).

Houd het klein, je verdwaalt makkelijk in zeeën van informatie dus probeer het bij een specifiek aspect te houden.

Veel succes.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:19

Onze ruin die altijd blootsvoets door het leven ging werd op een gegeven moment kreupel op wat artrose aan het straalbeen. Niet de onderkant maar de zijkant. Advies was een ijzertje te geven om met wat steun de bewegingsafloop wat te beïnvloeden en ervoor te zorgen dat de artrosevorming niet verder zou gaan.
Dat lukte en hij heeft het nog jaren prima gedaan.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 17:58

Zo, ik heb het even allemaal laten zinken en ben er deels achter wat er mis gaat / is gegaan.

Ik heb de opdracht gekregen een Term Paper te schrijven. Per ongeluk heb ik dit in het Nederlands naar onderzoek doen vertaald. Dit klopt niet!

Wat ik moet doen is een opstel schrijven, een essay, of een verslag. Zoiets.

Laten we het dus niet meer lastiger maken dan dat het is :)

Ook heb ik nu het idee opgedaan om te schrijven over het gebruik van hoefijzers of juist niet om artrose pijn te verlichten. Voor en nadelen van beide kanten. Maar voorlopig ga ik niet meer doen dan me inlezen over artrose.

Binnenkort meer!

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:24

Leuk Woepsie, interessant onderwerp. Ik denk dat je het jezelf vooral niet te moeilijk moet maken. Beter een klein onderwerp goed uitwerken, dan verzanden in een enorme berg van informatie en onderzoek, waar je op dit moment niet de kennis, tijd en begeleiding voor krijgt.
Mijn tip is om eventueel te kijken via dierenartsen voor extra info of om er 1 of meerdere te interviewen. Een deskundige mag je namelijk als bron in je verslag verwerken.
Succes!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 19:51

Diddykong schreef:
Leuk Woepsie, interessant onderwerp. Ik denk dat je het jezelf vooral niet te moeilijk moet maken. Beter een klein onderwerp goed uitwerken, dan verzanden in een enorme berg van informatie en onderzoek, waar je op dit moment niet de kennis, tijd en begeleiding voor krijgt.
Mijn tip is om eventueel te kijken via dierenartsen voor extra info of om er 1 of meerdere te interviewen. Een deskundige mag je namelijk als bron in je verslag verwerken.
Succes!


Klopt, en goed idee!
Dank je wel!