Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:43

Thanks Avalanche, maar ik doel meer op het blootvoets bekappen, met het oog op blootvoets leven...
Is het verschil dan nog (ook gechargeerd) zo groot?

Zou die van mij eens moeten checken, is net bekapt voor nog een ronde op blote voeten. Komt volgende maand weer op ijzers.

Sowieso nu 10 op stal blootvoets staan, 1 voor op ijzers wegens schrapen. En die van mij in de zomer op ijzers. Allemaal keurige voeten, nooit last van scheuren of dergelijke.

Ibbel

Re: Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:47

Een goeie traditionele hoefsmid bekapt een paard dat geen ijzers krijgt anders dan een paard dat wel ijzers krijgt. Dan wordt de zool niet uitgehold, dan loopt een paard niet alleen maar op de draagrand. Straalgroeven worden wel open gemaakt om rotstraal te voorkomen (ik moet er niet aan denken dat daar nooit wat aan gedaan zou worden!), maar de straal wordt niet lager uitgesneden dan de zool, zodat een paard daar idd gewoon op loopt. Of ik heb altijd (al 40 jaar, waarvan 35 jaar dezelfde!) héél vooruitstrevende bijzondere hoefsmeden gehad.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:49

Als het paard het tot nu toe altijd zonder ijzers heeft gestaan zou ik het paard op blote voeten laten.
Kijk hoe de voeten het houden bij jou, ijzers kunnen er altijd nog onder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:49

Gefeliciteerd met je paard *\o/*
En wat fijn dat je niet zomaar wat wilt doen maar een weloverwogen keuze wilt maken +:)+

In jouw situatie zou ik zelf nog een keer contact opnemen met je DA om wat duidelijker te krijgen hoe zeker die er van is dat ijzerloos geen goed idee is, want het klinkt nu als een advies dat een beetje tussen neus en lippen door gegeven is....? Zo van ik kan het niet goed zien, maar doe voor de zekerheid maar ijzers. Maar misschien is het niet zo gegaan?

Ik zou dus eerst heel duidelijk willen hebben hoe zeker de DA is over de noodzaak van ijzers, en vervolgens zoeken naar een zeer goed bekend staande bekapper die bekend is met allerhande afwijkingen en daar verantwoorde oplossingen voor weet te bedenken die in de praktijk goede resultaten geven, en daar mee overleggen wat volgens hem voor jouw paard het beste is op de langere termijn.

Als die adviezen overeen komen en je hebt er een goed gevoel bij, dan is het prima toch? :)

Zomaar een ijzer er onder meppen met het risico dat je daarmee voeten aantast die het altijd prima zonder ijzers gered hebben (wat zegt de oude eigenaar hier over?) als je zelf ook graag zonder ijzers wilt blijven, zou ik alleen doen als je er echt van overtuigd bent dat het nodig is :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:55

Ibbel schreef:
Een goeie traditionele hoefsmid bekapt een paard dat geen ijzers krijgt anders dan een paard dat wel ijzers krijgt. Dan wordt de zool niet uitgehold, dan loopt een paard niet alleen maar op de draagrand. Straalgroeven worden wel open gemaakt om rotstraal te voorkomen (ik moet er niet aan denken dat daar nooit wat aan gedaan zou worden!), maar de straal wordt niet lager uitgesneden dan de zool, zodat een paard daar idd gewoon op loopt. Of ik heb altijd (al 40 jaar, waarvan 35 jaar dezelfde!) héél vooruitstrevende bijzondere hoefsmeden gehad.

Dat was namelijk ook mijn idee... ik herken zo uit mijn hoofd dat uithollen namelijk totaal niet...
Ja bij ijzers... maar verder niet...

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:00

Trek je eigen conclusies. Laat de smid komen en kijk wat hij zegt. Als het paard tot nu toe prima heeft gelopen zou ik er niet meteen ijzers onder laten zetten. Mocht zowel de DA als de smid zeggen dat ijzers toch echt wel nodig zijn dan zou ik dat zeker doen!

Maar kijk eerst even aan hoe het paard het doet zonder ijzers, misschien loopt hij blootsvoets ook gewoon prima!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:01

Ik ga bijna hopen dat de DA's van Wolvega hier meelezen := Goeie hemel, wat staan er weel een hoop stuurlui aan de wal.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:08

Ibbel schreef:

Of ik heel ouderwetse :=

Iig dit is wel mijn ervaring.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:16

De smid die ik tot voor kort had was begonnen in 1966. :+ Bij 50 jaar smid vond-ie het genoeg en ging-ie met pensioen. Dus ik weet niet wat voor aparte ik dan had dat-ie zo modern was. Hij zei ook in de jaren 80 toen ik klant bij 'm werd: die Fjord, loopt ook voor de kar hè? Keiharde hoeven, moet je geen ijzers onder doen. Ook niet voor de kar. En hij had gelijk.

Maar bij mijn weten wordt al sinds mensenheugenis voor "geen ijzers" anders gewerkt dan bekappen alvorens er ijzers onder komen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:19

Oh, ik kan ook gewoon pech gehad hebben. Of gewoon niet goed gekeken hebben, en me toch meer hebben laten meenemen door het NB-wereldje als dat ik zelf dacht. Beetje genant wel.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:21

Ik ben ook niet voor niets 35 jaar klant bij 'm geweest. Het was een goeie.
En ik heb nu trouwens weer een supergoeie smid, die mijn 'probleempaard' (bevangen geweest, ongelijke voorvoeten) echt super aan het lopen houdt. Maar wel met een ijzertje, zonder loopt ze gewoon onregelmatig tot gewoon kreupel. Omdat ze dunne zolen heeft, en in combi met die bevangenheid uit het verleden dan echt gewoon te gevoelig wordt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:25

Wat zegt de vorige eigenaar ervan? Die kent het paard al langer denk ik?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:30

@ Ibbel: Mooie oplossing dan :) en dat klinkt echt als een prima smid....... ook die vorige trouwens. Maar dat soort mensen kom ik niet veel tegen, van die smeden die hart voor de paarden hebben en die weten wat ze doen, dat is zo fijn :)

Ik was en ben heel tevreden met natuurlijk bekappen, maar daar lopen ook een hoop beunhazen rond hoor...... te verschrikkelijk voor woorden. En zelf bekappen durf ik gewoon niet. Dat wordt je altijd aangeraden, maar ik ga ervanuit dat er mensen niet voor niets een 4-jarige opleiding volgen voor zulke zaken.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 22:16

Ik las ergens dat de foto die ik deelde mogelijk schimmel kon zijn in de hoef, is dat erg? Het zit er nog geen 2 weken. Bij de keuring zat het er al :(

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 11-03-19 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:32

Janine1990 schreef:
hwn schreef:
Als het paard nu ok is zonder ijzers, waarom zou je die laten beslaan? De hoef vind ik er behoorlijk verbreed uitzien, denk dat bekappen om de 4 weken dit paard zou goeddoen.

N pensionklante van me heeft n paard met dunne zolen, stond altijd op ijzers. Ze heeft de ijzers eraf gehaald, paard is aan de kletter gegaan op asfalt, en had zo'n kort afgesleten hoeven dat ze ahw mechanisch bevangen stond. DA adviseerde ijzers, maar zij heeft eerst met hoefschoenen gewerkt en n goede natuurlijk bekapper ingeschakeld. We zijn nu een jaar verder, en paard gaat probleemloos blootvoets op buitenrit.

Oprechte vraag he...

Waarin is een natuurlijk bekapper beter dan een reguliere hoefsmid?
Hebben die twee een verschillend doel voor ogen als ze een paard bekappen?

Een reguliere hoefsmid heeft ( meestal) een diploma en natuurlijke bekapper bijna nooit.
Ik zou voor reguliere hoefsmid, zij bekappen ook heel goed misschien wel beter ook

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:39

Toen onze ruin bij ons kwam waren zijn hoeven er niet zo best aan toe, dit kwam mede door de smid en mede door wat andere oorzaken. Mijn smid adviseerde ijzers eronder en dan kijken hoe het zich ging ontwikkelen. Na een aantal jaren met ijzers vond mijn smid het tijd om het zonder te proberen, dit vond ik spannend, wilde zo graag dat zijn voeten goed bleven, geen dag spijt gehad om zijn advies op te volgen.

Het is al eerder gezegd: volg het advies wat je krijgt van diegene waar je vertrouwen in hebt en die je paard in het echt ziet. Blootvoets is niet voor ieder paard weg gelegd hoe graag we het soms ook willen. Niet elk paard is gezegend met mooie voeten die dat aankunnen, net als dat we niet allemaal een mooie weelderige bos haar hebben met of zonder krullen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 22:41

Ja denk dat ik dat gewoon doe. Neem de foto's mee en laat die zien. Mocht de smid nu ook zeggen van voor op ijzers dan is het niet anders en anders laat ik het nog even aan zien. Ben wel blij nu dat ik de benen en hoeven rontgenologisvb heb laten keuren!
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 11-03-19 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:42

HorseTimeXL schreef:
Ik las ergens dat de foto die ik deelde mogelijk schimmel kon zijn in de hoef, is dat erg? Het zit er nog geen 2 weken. Bij de keuring zat het er al :(

[ [url=m/bvtdPb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het zou goed kunnen maar een smid kan je dit prima vertellen en als het inderdaad een schimmel is wordt er een koperen hoefnagel in geslagen en ben je heel snel van het probleem af. Paard heeft daar totaal geen last van.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:43

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele reacties verwijderd. Sommige reacties werden persoonlijk naar Bokkers toe, andere reacties bleven doorgaan over eenzelfde onderwerp waardoor het bijna leek op stokpaard gedrag. Beide komen niet zo prettig over.
TS heeft net haar eerste eigen paard gekocht en is op zoek naar informatie en ervaring. Dat hoort bij deze fase.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:44

HorseTimeXL schreef:
Ja denk dat ik dat gewoon doe. Neem de foto's mee en laat die zien. Mocht de smit nu ook zeggen van voor op ijzers dan is het niet anders en anders laat ik het nog even aan zien. Ben wel blij nu dat ik de benen en hoeven rontgenologisvb heb laten keuren!

Een nieuwe smid zal even de tijd moeten krijgen om een paard en zijn voeten te leren kennen, onze smid zegt daar minimaal een jaar voor nodig te hebben, dan krijgen ze alle seizoenen mee en zien ze wat de voeten doen. Een röntgen foto is altijd handig voor de smid om te zien wat en hoe van binnen van de hoef.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 22:45

meggiemeg schreef:
HorseTimeXL schreef:

[ [url=m/bvtdPb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het zou goed kunnen maar een smid kan je dit prima vertellen en als het inderdaad een schimmel is wordt er een koperen hoefnagel in geslagen en ben je heel snel van het probleem af. Paard heeft daar totaal geen last van.

O gelukkig! Vind het hecht spannend woensdag haha

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:49

Gewoon rustig blijven anders neemt je paard je spanning nog over! Stel je vragen en kijk goed mee als de smid bezig is, is heel leerzaam en erg leuk om te zien! Succes woensdag

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:20

Gefeliciteerd met jouw nieuwe paard. Veel plezier gewenst en vele jaren in goede gezondheid.
De foto met scheurtje midvoor klinkt als een balansprobleem: balans in mediaal/lateraal(binnen/buitenkant) voet en dunne zool klinkt als voedingsonbalans en mogelijk een smid die te enthousiast is geweest met zool bekappen i.p.v. niet aanzitten.
Het hoeft niet persé opgelost met een ijzer, dat kan ook later nog.
Goed voer voor de voeten is b.v. haver, maar een balancer met verhoogd zink en koper kan b.v. ook.
Als engels geen probleem is zou je hoofgeek eens kunnen opzoeken op internet: zij is niet pro of contra ijzers. Zij legt de voetissues gewoon rationeel en helder uit (https://hoofgeek.com/)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:42

Let maar op met je schimmel, op bokt zijn meerdere topics te vinden van paarden die ook een flinke schimmel hadden die maar niet weg ging en het uiteindelijk White line disease werd.....

Het lijkt zo onschuldig een schimmel maar het word te vaak over het hoofd gezien/ niet goed behandeld door hoefsmeden EN veeartsen!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:44

HorseTimeXL schreef:
Hallo allen,

Ik heb sinds een week mijn eigen paard. Super leuk, maar ook spannend. Want ik wil het aller beste voor hem.

Ik heb hem laten keuren en hij is volledig rontgen goed gekeurd met wel een kleine bemerking bij zijn rechter hoef want daar zit een kleine hoornzuil. Maar zoals de dierenarts op de foto zou zien verwacht hij daar geen gekke dingen mee. Echter heeft mijn paard hele dunne hoef zool bij zijn 2 voornemen. Daardoor was het advies om hem zo snel mogelijk op ijzers te zetten. Het paard loopt verder nu nog prima. Het paard is 6 jaar en heeft nog nooit hoefijzers gehad. Nu ging ik mij inschrijven bij een hoefsmid die iedere woensdag komt. Gelukkig lees ik alleen maar positieve verhalen over hem. Ik had mij aangemeld om 2 ijzers voor te laten zetten en te bekappen. Mijn gebruikersdoel is recreatief rijden en ook het bos in, alleen laat

Echter merk ik dat ik nu wat onzeker word omdat ik op internet ook veel verhalen hoor van dat het geen pretje is en dat het meer kwaad dan goed doe. Ik wil vooral het beste voor mijn paard en hem niet onnodige dingen laten ondergaan.

Ik vroeg mij af wat jullie zouden doen. Gewoon het advies van de hoefsmid afwachten? Of af gaan wat de dierenarts bij de keuring had gezegd. Het gaat mij absoluut niet om het geld.

Ik hoor graag jullie ervaring!

Willemijn

Ik zou het advies van de smid afwachten. Mijn paard staat rondom op ijzers (van de zomer ga ik kijken of de ijzers er achter af kunnen). Als de smid zijn voeten goed genoeg vindt daarvoor tenminste. Ik zou een deskundige er eerst naar laten kijken, kan je later nog altijd beslissen.