Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ibbel schreef:Een goeie traditionele hoefsmid bekapt een paard dat geen ijzers krijgt anders dan een paard dat wel ijzers krijgt. Dan wordt de zool niet uitgehold, dan loopt een paard niet alleen maar op de draagrand. Straalgroeven worden wel open gemaakt om rotstraal te voorkomen (ik moet er niet aan denken dat daar nooit wat aan gedaan zou worden!), maar de straal wordt niet lager uitgesneden dan de zool, zodat een paard daar idd gewoon op loopt. Of ik heb altijd (al 40 jaar, waarvan 35 jaar dezelfde!) héél vooruitstrevende bijzondere hoefsmeden gehad.
Ibbel schreef:Een goeie traditionele hoefsmid bekapt een paard dat geen ijzers krijgt anders dan een paard dat wel ijzers krijgt. Dan wordt de zool niet uitgehold, dan loopt een paard niet alleen maar op de draagrand. Straalgroeven worden wel open gemaakt om rotstraal te voorkomen (ik moet er niet aan denken dat daar nooit wat aan gedaan zou worden!), maar de straal wordt niet lager uitgesneden dan de zool, zodat een paard daar idd gewoon op loopt. Of ik heb altijd (al 40 jaar, waarvan 35 jaar dezelfde!) héél vooruitstrevende bijzondere hoefsmeden gehad.
Janine1990 schreef:hwn schreef:Als het paard nu ok is zonder ijzers, waarom zou je die laten beslaan? De hoef vind ik er behoorlijk verbreed uitzien, denk dat bekappen om de 4 weken dit paard zou goeddoen.
N pensionklante van me heeft n paard met dunne zolen, stond altijd op ijzers. Ze heeft de ijzers eraf gehaald, paard is aan de kletter gegaan op asfalt, en had zo'n kort afgesleten hoeven dat ze ahw mechanisch bevangen stond. DA adviseerde ijzers, maar zij heeft eerst met hoefschoenen gewerkt en n goede natuurlijk bekapper ingeschakeld. We zijn nu een jaar verder, en paard gaat probleemloos blootvoets op buitenrit.
Oprechte vraag he...
Waarin is een natuurlijk bekapper beter dan een reguliere hoefsmid?
Hebben die twee een verschillend doel voor ogen als ze een paard bekappen?
HorseTimeXL schreef:Ik las ergens dat de foto die ik deelde mogelijk schimmel kon zijn in de hoef, is dat erg? Het zit er nog geen 2 weken. Bij de keuring zat het er al
[ [url=m/bvtdPb.jpg]Afbeelding[/url] ]
HorseTimeXL schreef:Ja denk dat ik dat gewoon doe. Neem de foto's mee en laat die zien. Mocht de smit nu ook zeggen van voor op ijzers dan is het niet anders en anders laat ik het nog even aan zien. Ben wel blij nu dat ik de benen en hoeven rontgenologisvb heb laten keuren!
meggiemeg schreef:HorseTimeXL schreef:Ik las ergens dat de foto die ik deelde mogelijk schimmel kon zijn in de hoef, is dat erg? Het zit er nog geen 2 weken. Bij de keuring zat het er al
[ [url=m/bvtdPb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het zou goed kunnen maar een smid kan je dit prima vertellen en als het inderdaad een schimmel is wordt er een koperen hoefnagel in geslagen en ben je heel snel van het probleem af. Paard heeft daar totaal geen last van.
HorseTimeXL schreef:Hallo allen,
Ik heb sinds een week mijn eigen paard. Super leuk, maar ook spannend. Want ik wil het aller beste voor hem.
Ik heb hem laten keuren en hij is volledig rontgen goed gekeurd met wel een kleine bemerking bij zijn rechter hoef want daar zit een kleine hoornzuil. Maar zoals de dierenarts op de foto zou zien verwacht hij daar geen gekke dingen mee. Echter heeft mijn paard hele dunne hoef zool bij zijn 2 voornemen. Daardoor was het advies om hem zo snel mogelijk op ijzers te zetten. Het paard loopt verder nu nog prima. Het paard is 6 jaar en heeft nog nooit hoefijzers gehad. Nu ging ik mij inschrijven bij een hoefsmid die iedere woensdag komt. Gelukkig lees ik alleen maar positieve verhalen over hem. Ik had mij aangemeld om 2 ijzers voor te laten zetten en te bekappen. Mijn gebruikersdoel is recreatief rijden en ook het bos in, alleen laat
Echter merk ik dat ik nu wat onzeker word omdat ik op internet ook veel verhalen hoor van dat het geen pretje is en dat het meer kwaad dan goed doe. Ik wil vooral het beste voor mijn paard en hem niet onnodige dingen laten ondergaan.
Ik vroeg mij af wat jullie zouden doen. Gewoon het advies van de hoefsmid afwachten? Of af gaan wat de dierenarts bij de keuring had gezegd. Het gaat mij absoluut niet om het geld.
Ik hoor graag jullie ervaring!
Willemijn