Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:33

Clasical schreef:
De overgang naar blote voeten is een proces, de hoef gaat alles opnieuw reguleren, er komt tenslotte een betere doorbloeding op gang.
De hoef is is afscheidend orgaan, net als de huid, ( geen opnemend orgaan zoals vele denken)
Het kan dus zijn dat tijdens deze regulatie de hoef “oud vuil” ( afvalstoffen etc )naar buiten werkt.
Dus ipv dat het binnen blijft en ergenst anders gaat woekeren werkt de hoef alles naar het oppervlak met zweren en rot of zelfs mok tot gevolg.
Ben dit in de praktijk veel tegen gekomen.
Eigenlijk is dat een positieve ontwikkeling maar word vaak niet zo gezien waardoor de meeste helaas weer snel op de ijzers belanden.
Je moet toch wel denken aan aan jaar om dit de tijd te geven.
De hoef is de basis van het paard en is een zeer complex mechanisme wat doorwerkt op het gehele wezen.
Ik ben er van overtuigd dat een paard altijd beter af is zonder ijzers, zo kan alles functioneren waarvoor het is bedoeld.
Als hij ijzers nodig had dan was hij er wel mee geboren.
Uiteraard moeten alle leefomstandigheden van jouw paard ook afgestemd zijn op dit idee anders heeft het weinig toegevoegde waarde

Een dunne zool is ook typisch een verschijnsel bij paarden waarvan de zool niet “ getraind” word om dikker te worden doordat er niet of nauwelijks contact plaatsvind tussen bodem en zool en op hun beurt is een dunnere zool ook weer gevoeliger voor kneuzingen en zweren omdat het dunner is.

Een paard met een gezonde hoeffunctie heeft een betere doorbloeding en kan ook een gezondere en dikkere zool aanmaken en ook met regelmaat vernieuwen

Een dunne zool kan je niet trainen om dikker te worden. Een dunne zool is gewoon eigen aan een bepaald paard. Zoals de ene mens een grote neus heeft en de andere een kleine neus. Je kan een grote neus ook niet trainen om klein te worden.
Wij hebben 2 merries die al 21 jaar samen zijn. Tot hun 11 resp 13 jaar 24/7 op de wei, nu 's nachts op stal en overdag op de wei (winter) en 24/7 op de wei (zomer). Krijgen hetzelfde voer, dezelfde smid, dezelfde veearts. De ene heeft perfecte hoeven, nog nooit ijzers nodig gehad, op die 21 jaar nog geen pas onregelmatig gelopen. De andere (bij ons geboren) heeft als jong paard verschillende keren een hoefabces gehad (was toen nog noit op ijzers geweest). Ze heeft vooraan dunne zolen. Na een aantal mislukte experimenten (smid die beweerde dat elk paard zonder ijzers kon) staat ze vooraan op ijzers. Zo niet loopt ze gevoelig. De dunne zolen zijn gewoon eigen aan haar, en niet aan de manier waarop ze gehouden of gevoerd wordt.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:47

Er zullen ongetwijfeld fysieke afwijkingen bestaan waardoor dit niet aan de orde is.
Net zo goed als er paarden bestaan die geen wintervacht aanmaken als het winter word, niet voldoende antistoffen aanmaken tegen ziektes,
Er bestaat zelfs een genetische afwijking waardoor er geen spieropbouw plaatsvind.
Dat neemt niet weg dat de zool doorgaans wel te trainen is.

Je zou ook kunnen stellen dat jouw paard met dikkere zolen ondanks de omstandigheden een goede kwaliteit zool heeft ipv te stellen dat de andere dunne zolen heeft.
Voor een goede vergelijking moet je veel grotere groepen paarden en omstandigheden bestuderen en dat is wat reeds is gedaan en waar deze conclusie uit is gekomen.

Er is geen semi wild paard met dunne zolen,
en uit studies van autopsie van gevonden dode paarden zijn hoefproblemen zoals wij die kennen, waaronder dunne zolen nooit de doodsoorzaak
Laatst bijgewerkt door Clasical op 11-02-19 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Sclimpre

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:52

Een dunne zool kan je idd als een fysieke afwijking zien. Of een fysieke eigenschap, het is maar hoe je het bekijkt.
Met spieropbouw heeft dit niets te maken.
Imo kan het veel paardenleed veroorzaken als mensen denken dat ze zolen kunnen trainen, zeker als dit al maanden aan de gang is.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:54

Ik heb niet alle 4 de pagina's doorgelezen maar heb je de voeten als eens op de foto gehad?

Mijn fjord had jarenlang steeds hoefzweren, heb hem denk ik op al het beslag, schoenen en noem maar op gehad dat er maar is, uiteindelijk bleek hij hoornzuilen in ze voet te hebben. Hier kwamen in 2 voeten telkens de hoefzweren vanuit.

Misschien iets wat je eens kan overwegen? Het is ook met bekappen/beslaan wel fijn te weten hoe de voeten ervoor staan.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:55

Sclimpre schreef:
Een dunne zool kan je idd als een fysieke afwijking zien. Of een fysieke eigenschap, het is maar hoe je het bekijkt.
Met spieropbouw heeft dit niets te maken.
Imo kan het veel paardenleed veroorzaken als mensen denken dat ze zolen kunnen trainen, zeker als dit al maanden aan de gang is.

Er is geen semi wild paard met dunne zolen,
en uit studies van autopsie van gevonden dode paarden zijn hoefproblemen zoals wij die kennen, waaronder dunne zolen nooit de doodsoorzaak

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:58

“Imo kan het veel paardenleed veroorzaken als mensen denken dat ze zolen kunnen trainen, zeker als dit al maanden aan de gang is”

De gedachten dat het niet te trainen valt en “opgelost” moet worden met een ijzer veroorzaakt veel meer dierenleed

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 15:01

mvdbijl schreef:
Ik heb niet alle 4 de pagina's doorgelezen maar heb je de voeten als eens op de foto gehad?

Mijn fjord had jarenlang steeds hoefzweren, heb hem denk ik op al het beslag, schoenen en noem maar op gehad dat er maar is, uiteindelijk bleek hij hoornzuilen in ze voet te hebben. Hier kwamen in 2 voeten telkens de hoefzweren vanuit.

Misschien iets wat je eens kan overwegen? Het is ook met bekappen/beslaan wel fijn te weten hoe de voeten ervoor staan.

Ze krijgt ze op alle 4 haar hoeven en er zit niet echt een bepaald patroon ofzo achter. Op de foto’s die een paar jaar geleden gemaakt zijn was niks bijzonder te zien, enkel rechtsvoor een dunne zool. Ik ben alleszins al van plan om haar bloed te trekken en te testen op cushing en nog eens foto’s te laten nemen in de kliniek.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:18

Hoornzuil ontstaat nagenoeg altijd door beschadiging van het hoefbeen of trauma van buitenaf.
Ook kunnen regelmatig terugkerende zweren juist een hoornzuil veroorzaken ipv andersom

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:25

JoyceCl schreef:
mvdbijl schreef:

Ze krijgt ze op alle 4 haar hoeven en er zit niet echt een bepaald patroon ofzo achter. Op de foto’s die een paar jaar geleden gemaakt zijn was niks bijzonder te zien, enkel rechtsvoor een dunne zool. Ik ben alleszins al van plan om haar bloed te trekken en te testen op cushing en nog eens foto’s te laten nemen in de kliniek.

Wat een lastig probleem he? Wij hebben onze fjord nu ruim 18 jaar en aan alles wat we aan ze voeten hebben verspijkerd kocht ik zeker een nieuwe auto, en geen toyota Aygo :z

Wij laten hem nu elke 3 tot 4 weken bekappen, als is het maar even nalopen door de smid en, hij staat blootsvoets op stal/paddock. In de wei en daarbuiten krijgt hij schoenen aan, de equine fusions met dempingpads.

Ik ben uiteindelijk om met de manier van bekappen en schoenen te werken uitgekomen bij klaas feuth. Wellicht kan je hem je probleem eens voorleggen. Ik heb nu een smid die volgens zijn wijze werkt en hem waarnodig om advies vraagt. Had verder niks voor of tegen met bepaalde manieren van bekappen maar op een gegeven moment pakte dit enorm goed uit en dit houden we zo al met goed resultaat 4 jaar uit :D

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 15:32

Citaat:
Wat een lastig probleem he? Wij hebben onze fjord nu ruim 18 jaar en aan alles wat we aan ze voeten hebben verspijkerd kocht ik zeker een nieuwe auto, en geen toyota Aygo :z

Wij laten hem nu elke 3 tot 4 weken bekappen, als is het maar even nalopen door de smid en, hij staat blootsvoets op stal/paddock. In de wei en daarbuiten krijgt hij schoenen aan, de equine fusions met dempingpads.

Ik ben uiteindelijk om met de manier van bekappen en schoenen te werken uitgekomen bij klaas feuth. Wellicht kan je hem je probleem eens voorleggen. Ik heb nu een smid die volgens zijn wijze werkt en hem waarnodig om advies vraagt. Had verder niks voor of tegen met bepaalde manieren van bekappen maar op een gegeven moment pakte dit enorm goed uit en dit houden we zo al met goed resultaat 4 jaar uit :D

Ja ik kan er van meespreken helaas :')
Ga ik zeker eens opzoeken! Nog nooit van gehoord. Ik heb zelf nog de fusions gehad maar vond ik vreselijk om aan te doen... maarja is wel al het model van 5-6 jaar geleden, waarschijnlijk zijn er nu wel vernieuwde modellen.
Rij je nog steeds met je fjord en ook met de schoenen aan dan of?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:37

De nieuwe modellen zijn echt te makkelijk, hij stapt er zo in, 1 strapje strak trekken en klaar :D

Ik ken de oude ook nog wel, dat was een hoop werk, en ze waren echt stukken minder fijn, werden zo vies met rijden/water/blubber, deze borstel je zo schoon.

Mijn fjord is nu 28 dus hij is met pensioen maar heb hem nog wel gereden met de fusions, zelfs aan het strand/ door het water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:43

Clasical schreef:
Er zullen ongetwijfeld fysieke afwijkingen bestaan waardoor dit niet aan de orde is.
Net zo goed als er paarden bestaan die geen wintervacht aanmaken als het winter word, niet voldoende antistoffen aanmaken tegen ziektes

Dat vind ik ook wel een erg belangrijke nuancering die ik ook in je eerdere posts mistte. Ik ken diverse paarden die al jarenlang natuurlijk bekapt worden en toch een hoef hebben en houden met een te dunne en gevoelige zool aan een of twee hoeven. Sommige eigenaren kiezen ervoor om het paard dan maar gewoon korter te laten lopen tot de natuur het ooit vanzelf op zal lossen, een beetje volgens de redenatie van jouw eerdere post, met dat je de zool gewoon moet trainen en dan wordt hij vanzelf wel dik, anderen doen er uiteindelijk een ijzer onder en verminderen daarmee weliswaar de doorbloeding van de hoef iets, maar het paard loopt niet meer met pijn.
Geen van die paarden is tot nu toe beter geworden qua zooldikte. Daarom vind ik het ook zo gevaarlijk als mensen online roepen 'gewoon blootsvoets laten/lekker afharden met over asfalt en kiezels lopen, de zool is net zoals onze voetzool en als je die maar genoeg prikkelt krijgt je paard vanzelf eelt en dus een dikkere zool'...
De kunst als paardeneigenaar is om niet alleen te luisteren naar wat een bekapper vindt, maar ook naar wat je paard voelt.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 16:00

mvdbijl schreef:
De nieuwe modellen zijn echt te makkelijk, hij stapt er zo in, 1 strapje strak trekken en klaar :D

Ik ken de oude ook nog wel, dat was een hoop werk, en ze waren echt stukken minder fijn, werden zo vies met rijden/water/blubber, deze borstel je zo schoon.

Mijn fjord is nu 28 dus hij is met pensioen maar heb hem nog wel gereden met de fusions, zelfs aan het strand/ door het water.

Ja inderdaad... Heb Klaas feuth even snel opgezocht en heb al contact met hem gehad :D mijn fusions van toen had ik ook besteld via hoofwear! Heel tevreden over de service!
Qua maat waren ze super enkel erg onhandig maar de nieuwe zien er wel een stuk fijner uit!
Vraag me enkel af hoe ze met zand zijn, bv. als je in de duinen gaat rijden dat ze niet vol met zand zitten... Binnen 2 weken komt er iemand om hoefschoenen te passen, hopelijk kan ik de nieuwe fusions eens testen dan!

Had jouw fjord ze dan ook een lange periode in de weide/paddock aan? Geen schuurplekjes?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:05

“De kunst als paardeneigenaar is om niet alleen te luisteren naar wat een bekapper vindt, maar ook naar wat je paard voelt.”

Helemaal mee eens
Alleen is het in de praktijk zo dat 90% nog steeds in de traditie hangt van het hoefijzer.
hoe moet je dan ooit je eigen gevoel afstemmen op het advies van de smid?
Was het maar waar dat mensen eens meer op hun eigen gevoel af durfde te gaan dan waren we eindelijk eens af van die hardnekkige traditie(s)
en komen we vanzelf al veel dichter in de buurt van wat het paard voelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:20

Dat klopt ook weer, net als dat 90% van de bekappers hardnekkig vast blijft houden aan dat je in naam van een gezondere blote hoef je een paard prima een paar maanden met hoefpijn rond kunt laten lopen, want dat is de natuur en het wordt vanzelf beter.
Het zou mooi zijn als we minder op het geloof van onze medemensen af zouden gaan en meer op het gevoel van ons paard.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:22

Citaat:
Ja inderdaad... Heb Klaas feuth even snel opgezocht en heb al contact met hem gehad :D mijn fusions van toen had ik ook besteld via hoofwear! Heel tevreden over de service!
Qua maat waren ze super enkel erg onhandig maar de nieuwe zien er wel een stuk fijner uit!
Vraag me enkel af hoe ze met zand zijn, bv. als je in de duinen gaat rijden dat ze niet vol met zand zitten... Binnen 2 weken komt er iemand om hoefschoenen te passen, hopelijk kan ik de nieuwe fusions eens testen dan!

Had jouw fjord ze dan ook een lange periode in de weide/paddock aan? Geen schuurplekjes?

Nee daar heb ik met deze geen last van gehad, hij komt in de nacht op stal en dan doe ik de schoenen uit. 24/7 kan geen enkele schoen aan..

In de zomermaanden doe ik overdag een poeder in de schoenen, een heel klein beetje en dat neemt de kans op hoefschimmel weg.

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 16:25

mvdbijl schreef:
Citaat:

Nee daar heb ik met deze geen last van gehad, hij komt in de nacht op stal en dan doe ik de schoenen uit. 24/7 kan geen enkele schoen aan..

In de zomermaanden doe ik overdag een poeder in de schoenen, een heel klein beetje en dat neemt de kans op hoefschimmel weg.

Goed om te weten! Bedankt voor je tips :D
Ik zou de schoenen niet voor een langere periode moeten aandoen maar voor tijdens het rijden of de buitenritten is het wel nodig..

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:26

xyzutu2 schreef:
Dat klopt ook weer, net als dat 90% van de bekappers hardnekkig vast blijft houden aan dat je in naam van een gezondere blote hoef je een paard prima een paar maanden met hoefpijn rond kunt laten lopen, want dat is de natuur en het wordt vanzelf beter.
Het zou mooi zijn als we minder op het geloof van onze medemensen af zouden gaan en meer op het gevoel van ons paard.

Maar die nieuwe inzichten zijn wel wetenschappelijk onderbouwd.
In heel veel gevallen is dit ook de oplossing.
De kans van slagen word alleen wel veel meer gelegt in het “totale plaatje” waardoor bij gebrek aan andere belangrijke factoren binnen dit plaatje dit succes al veel kleiner word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:38

Hier hebben we de Equine Fusions ook regelmatig wekenlang 24/7 aangehad in de winter en dat ging ook perfect, geen schuurplekken of iets dergelijks. Wel wisselde ik elke dag de schoenen om zodat hij elke dag droge aankreeg. Om ze weiland-proof te maken wikkelde ik er nog een lading Duct Tape omheen. Ik vond het afschuwelijk ellendige ondingen in het gebruik als je elke dag 4 hoeven moet doen, maar voor mijn paard waren ze geweldig. De Equine Fusion Ultimate schoenen waren echt zijn favoriet door de flexibele zool, de types met de stevige zool waren te hard/dwingend voor hem (waarschijnlijk voor zijn knieen), de zachte zool was een perfect slofje waar hij meteen beter op liep als hij ze bij hoefpijn aankreeg.

@ Clasical: wat bijvoorbeeld wetenschappelijk onderbouwd is is dat er nog geen semi-wilde paarden aangetroffen zijn met dunne zolen. Wat níet wetenschappelijk onderbouwd is is de conclusie dat onze huis-tuin-en-keukenpaarden met dunne zolen dus ook weer dikke zolen zullen krijgen als ze geen ijzers hebben. Dat is waar veel natuurlijk bekappers zo enthousiast de fout in gaan als het gaat om het lezen van wetenschappelijk onderzoek. Een wetenschappelijk onderzoek lezen is iets anders dan er wetenschappelijk onderbouwde conclusies uit trekken. Veel natuurlijk bekappers schermen te pas en te onpas met 'wetenschappelijk onderbouwd' zoals natuurvoedingsmensen schermen met onderzoeken waaruit blijkt dat teveel zout slecht is voor de nieren en dus (wetenschappelijk onderbouwd!) concluderen dat we helemaal geen zout meer moeten eten.
Als in jouw laatste zin van 'het totale plaatje' ook pijnbeleving én - bestrijding bij het paard meegenomen wordt dan zou ik al een stuk enthousiaster worden over de bekappers die ik hier op Bokt voorbij zie komen...

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:40

Mijn pony heeft ook maandenlang gevoelig gelopen, maar gelukkig geen hoefzweren. IJzers ben ik geen fan van, vooral niet met een verleden met hoefbevangenheid (laat de hoef maar werken/uitzetten). Daarnaast geeft ze duidelijk aan dat beslaan haar niet bevalt.

Ik heb verschillende hoefschoenen geprobeerd, maar uiteindelijk ben ik over gegaan op plakschoenen. Veel praktischer, minder lomp, en mijn pony loopt er super fijn op.

Ik moet er wel bijzeggen dat zij PPID heeft en insuline resistent is. Ze is mogelijk chronisch bevangen, daar zijn de dierenartsen het niet helemaal over eens.

Als ik jouw verhaal hoor dan zou het me niets verbazen als daar ook een metabole ziekte invloed heeft op je paard (ivm de hoefzweren). En denk ook eens aan chronische hoefbevangenheid. Mijn pony heeft nooit in een typische bevangen houding gestaan bv, maar ze was toch hoefbevangen. Niet alle paarden laten dit zo duidelijk zien.

Sterkte!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:50

Wanneer men een semi wild paard vangt en 24/7 opsluit in een stal zal deze uiteindelijk dezelfde verminderde hoeffunctie krijgen, een slechtere hoornkwaliteit en een dunnere zool.
Het omgekeerde gebeurd wanneer je een paard van 24/7 stal dezelfde omstandigheden bied als een semi wild paard.
Simpelweg omdat het semi wild paard identiek is aan onze gedomesticeerde paarden.
Het enige verschil zijn de omstandigheden waarin het leeft.

Pijnbestrijding is uiteraard heel belangrijk, het comfort van het paard moet voorop staan.
Maar ik ben van mening dat wij paarden vanuit een goede (natuurlijke )basis comfort moeten bieden en niet vanuit een symptoombestrijding die een resultaat van een traditie onderdrukt.
Je werkt dan niet vanuit de bron.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:03

Clasical schreef:
Pijnbestrijding is uiteraard heel belangrijk, het comfort van het paard moet voorop staan.

Begrijp ik je goed dat je liever een paard gedurende maanden pijnstillers geeft dan hem op ijzers te zetten?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:11

Kan het zijn dat er ergens anders in het lijf onbalans is waardoor er hoefzweren en schimmel ontstaan?
Veel problemen komen vaak uit de darmen.

Als je er voor open staat kun je eens contact opnemen met Frederique Hogema van F-H bioresonantie.
Zij meet je hele paard door en stelt een behandelplan op.
Ik heb goede ervaringen met haar en ik zie ook super goede ervaringen van andere mensen op FB voorbijkomen waarbij dieren met uiteenlopende klachten echt super goed verbeteren.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:15

Nee ik zie liever dat er aan de oorzaak wordt gewerkt dan dat er een symptoom wordt bestreden.
Een ijzer maskeert.
De gevoeligheid is minder maar het probleem bestaat nog steeds.
En is gevoeligheid pijn?
Pijnstiller is wederom een onderdrukker dus ook liever niet.

Daarnaast zijn er andere alternatieven voor ijzers

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:31

Clasical schreef:
Nee ik zie liever dat er aan de oorzaak wordt gewerkt dan dat er een symptoom wordt bestreden.
Een ijzer maskeert.
De gevoeligheid is minder maar het probleem bestaat nog steeds.
En is gevoeligheid pijn?
Pijnstiller is wederom een onderdrukker dus ook liever niet.

Daarnaast zijn er andere alternatieven voor ijzers

Een paard dat lange tijd gevoelig loopt gaat zelf een oplossing zoeken. Dan heb je kans dat hij een andere blessure krijgt.
Ik zeg nergens dat ijzers de enige oplossing zijn, maar in een aantal gevallen is het paard ermee geholpen. Daarom vind ik het jammer dat sommige mensen er zo fanatiek tegen zijn. Ijzers zijn zols een bril. Je hebt het liever niet, maar in sommige gevallen is het beter dan overal tegenaan te lopen.