Gevoelig op het harde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Gevoelig op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:49

kijk wel uit met dat leertje...daaronder is het een lekker broeinest voor allerlei bacteriën

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:53

Gypsy schreef:
Ts, besef wel dat een ijzer tot gevolg kan hebben dat de hoef nog langzamer gaat groeien. En dat je dan wellicht nooit meer van de ijzers af komt. Dat vertellen ze je er niet bij.

Ik heb zelf de cursus natuurlijk bekappen gedaan. Ik was sceptisch, maar na de cursus ben ik zelf aan de slag gegaan en dat ging prima! Paardlief staat beter op haar voeten dan ooit tevoren.

Als ik echt lange stukken over asfalt moet, doe ik hoefschoenen aan. Ideale oplossing, beter en goedkoper dan ijzers.

Gypsy dat is niet helemaal waar. Mits je het de tijd geeft. Mijn haf heeft rondom op ijzers gestaan. En daarna bloodvoets de hitactief met veel harde ondergrond. En in begin liep hij gevoelig maar zeker na een tijd kreeg hij steeds betere hoeven! Zelf m’n hoefsmid was onder de indruk

Nu staat hij wel op speciaal beslag ivm atrose maar achter nog steeds blootsvoets

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:09

Ondanks dat je inmiddels al hebt beslagen wil ik je mijn ervaring nog meegeven.

Mijn pony heeft heel erg lang heel gevoelig gelopen. Ze was in het begin goed op gewicht, geen redenen om aan hoefbevangenheid te denken. Ze stond in de zomer op de wei, nergens last van: in de winter op de paddock met onbeperkt hooi gelijk weer gevoelig. Op foto’s leek ze niet bevangen en geen dunne zolen te hebben. Helaas bleef de gevoeligheid wel een probleem. Ik heb natuurlijk laten bekappen, hoefschoenen, plakschoenen, en alleen dat laatste maakte iets verschil. Een paar maanden laten weer foto’s gemaakt: toen was er een lichte kanteling te zien, dus wel bevangen (geweest). Ijzertjes beslaan liet ze niet toe: dat was te gevoelig. Inmiddels ben ik er na een paar seizoenen achter dat mijn pony zomers weinig problemen ervaart, maar ‘s winters door de kou bevangen kan raken. Dit wordt door heel veel mensen onderschat! Lees je daar eens over in :)

Een ijzertje kan de acute symptomen wel weghalen, maar neemt de oorzaak mogelijk niet weg. Stel dat het wel hoefbevangenheid is, dan moet je ook echt iets doen om te voorkomen dat ze weer bevangen wordt.

Daarnaast lees ik dat je paard nu op het gras staat: dit is echt ontzettend risicovol als je twijfelt over bevangenheid. Met dit winterse weer zit het bomvol fructaan!! Van een uurtje gras kunnen zo bevangen staan. Ook zit er heel veel verschil in ruwvoer: ik kan nu eindelijk onbeperkt heel arm gedorst hooi geven (graszaadhooi), van ieder ander type ruwvoer werd ze direct weer gevoelig.

Mogelijk kun je hier toch nog eens naar kijken. Twee foto’s kunnen een hoop uitsluiten en zijn echt niet zo duur :)

Sterkte!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 21:24

Kinke schreef:
kijk wel uit met dat leertje...daaronder is het een lekker broeinest voor allerlei bacteriën

Jaa dat dacht ik zelf idd ook, iemand tips om dat een beetje te voorkomen?

esmee_stip schreef:
Ondanks dat je inmiddels al hebt beslagen wil ik je mijn ervaring nog meegeven.

Mijn pony heeft heel erg lang heel gevoelig gelopen. Ze was in het begin goed op gewicht, geen redenen om aan hoefbevangenheid te denken. Ze stond in de zomer op de wei, nergens last van: in de winter op de paddock met onbeperkt hooi gelijk weer gevoelig. Op foto’s leek ze niet bevangen en geen dunne zolen te hebben. Helaas bleef de gevoeligheid wel een probleem. Ik heb natuurlijk laten bekappen, hoefschoenen, plakschoenen, en alleen dat laatste maakte iets verschil. Een paar maanden laten weer foto’s gemaakt: toen was er een lichte kanteling te zien, dus wel bevangen (geweest). Ijzertjes beslaan liet ze niet toe: dat was te gevoelig. Inmiddels ben ik er na een paar seizoenen achter dat mijn pony zomers weinig problemen ervaart, maar ‘s winters door de kou bevangen kan raken. Dit wordt door heel veel mensen onderschat! Lees je daar eens over in :)

Een ijzertje kan de acute symptomen wel weghalen, maar neemt de oorzaak mogelijk niet weg. Stel dat het wel hoefbevangenheid is, dan moet je ook echt iets doen om te voorkomen dat ze weer bevangen wordt.

Daarnaast lees ik dat je paard nu op het gras staat: dit is echt ontzettend risicovol als je twijfelt over bevangenheid. Met dit winterse weer zit het bomvol fructaan!! Van een uurtje gras kunnen zo bevangen staan. Ook zit er heel veel verschil in ruwvoer: ik kan nu eindelijk onbeperkt heel arm gedorst hooi geven (graszaadhooi), van ieder ander type ruwvoer werd ze direct weer gevoelig.

Mogelijk kun je hier toch nog eens naar kijken. Twee foto’s kunnen een hoop uitsluiten en zijn echt niet zo duur :)

Sterkte!

Bedankt voor het delen van je verhaal! Wat vervelend dat dat dan zo verborgen kan zijn, zet me toch weer aan het twijfelen. Al lijkt bevangen me zo sterk omdat ze zoveel getrained word. Maar uiteraard is het zeker een optie! Wat jij hier verteld heet winterbevangenheid toch? Daar ga ik me even goed op inlezen. Als het zo met de ijzertjes goed gaat laat ik het deze winter hierbij en hoop ik dat we in de zomer mooie hoefjes kunnen kweken voor de winter. Mocht ze dan volgend winter alsnog slecht gaan lopen is het eerste wat ik ga doen foto’tjes laten maken.

Mijn paard staat op de wei, maar dat is niet echt te vergelijken met op het gras :') het is namelijk voornamelijk heel veel modder, de sprietjes die er staan zijn nog geen 3 cm hoog. Ik weet inderdaad dat het gras enorm gevaarlijk kan zijn, zeker met dat heerlijke winterse zonnetje en de koude tempraturen loopt het fructose percentage enorm snel op. Maar als ik hier naar de wei kijk denk ik niet dat ze daar veel van binnenkrijgt. Bovendien staan ze amper echt in de wei te eten omdat ze liever het hooi eten en dat is er zo goed als altijd, als ze de wei ingaan is het vaak om een sprintje te trekken/te rollen/ of lekker te gaan liggen.

Edit. Hmm, ik denk niet dat je winterbevangenheid bedoelt daarbij is namelijk een sprake van een daadwerkelijke kanteling, ik heb me ingelezen op bevangenheid en twijfel enigsinds. Ik denk eigenlijk echt niet dat het zo is maar ik krijg toch klamme handjes bij het idee. 2 jaar terug de pony van een vriendin laten inslapen aan hoefbevangenheid dus daar altijd extreem bang voor geweest.
Als ik de symptomen lees:

Afbeelding

Wat april heeft:
“Het paard loopt kreupel, wilt soms geen stap verzetten”. Dit heeft ze toen ik met haar over de bevroren weide liep wel gedaan, toen wilde ze echt niet meer verder, maar ze is dan ook wel erg eigenwijs en wilde ook terug naar dr hooi, dus daar kan het ook aan liggen.
“Wenden gaat moeizaam” ja korte wendingen aan de hand doet ze inderdaad wat moeizaam de laatste tijd (kan ook door gevoeligheid komen?)

Wat ze niet heeft:
de hoeven zijn niet bijzonder warm en ik voel geen pulsatie, ze ontlast niet de benen om en om, staat ook niet in de typische houding om voorhoeven te ontlasten, is niet rusteloos, ligt niet meer dan anders, beweegt niet echt stram, al vind ik deze moeilijk want soepel liep ze uiteraard ook niet (maar dat kwam niet vanuit de spieren).
Ik ga zo even checken of de punt van de straal gevoelig is.

Moet ik me zorgen maken?
Laatst bijgewerkt door Faitherr op 23-01-19 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:38

Faitherr schreef:
Zo moeilijk omdat hoefsmeden vaak ook pro-ijzer of anti-ijzer zijn, maakt het moeilijk om te bepalen of de hoefsmid nou ook echt alle opties overweegt.

Ik wil uiteraard de beste oplossing voor haar, dus ik wil haar echt geen ijzers ‘ontzeggen’ als dit dé oplossing is, maar dan wil ik wel weten dat ik alle opties overwogen heb.

Ga eens op zoek naar een natural balance bekapper. Die kijkt naar wat goed is voor het paard en durft daar eventueel ook tijdelijk een ijzer voor te gebruiken (liever niet) als dit in het belang van het paard is.

Edit; ik zie dat je er net ijzers onder hebt laten slaan.. wellicht is dit tijdelijk een goede oplossing.. kijk goed naar je paard ;), maar zo te lezen zit dat wel goed!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 21:46

Humpiedumpie schreef:
Faitherr schreef:
Zo moeilijk omdat hoefsmeden vaak ook pro-ijzer of anti-ijzer zijn, maakt het moeilijk om te bepalen of de hoefsmid nou ook echt alle opties overweegt.

Ik wil uiteraard de beste oplossing voor haar, dus ik wil haar echt geen ijzers ‘ontzeggen’ als dit dé oplossing is, maar dan wil ik wel weten dat ik alle opties overwogen heb.

Ga eens op zoek naar een natural balance bekapper. Die kijkt naar wat goed is voor het paard en durft daar eventueel ook tijdelijk een ijzer voor te gebruiken (liever niet) als dit in het belang van het paard is.

Edit; ik zie dat je er net ijzers onder hebt laten slaan.. wellicht is dit tijdelijk een goede oplossing.. kijk goed naar je paard ;), maar zo te lezen zit dat wel goed!

Mijn hoefsmid is geen natural balance bekapper maar heeft ze wel het liefst blootsvoets, zijn eigen paarden staan ook zonder ijzers, ik heb het idee dat dat met hem wel goed zit, ik zou hem niet graag kwijt willen omdat ik eindelijk iemand heb die goed omgaat met haar karakter en (niet geheel onbelangrijk) fijn is qua communicatie/afspraken maken/optijd komen.
Ik hoop dat dit de oplossing is, en dat we over een paar maandjes weer vrolijk zonder ijzers verder kunnen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:49

Mijn pony had vorig jaar hartstikke gevoelige voeten door die harde ongelijke bodem, die heeft echt wel wat kneuzinkjes gehad daardoor. Ik zou niet gelijk in de stress schieten vanwege hoefbevangenheid, wel er alert op blijven uiteraard.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:59

Je zegt zelf al dat het enorm verbeterd is door de ijzers voor. Lijkt me dan geen hoefbevangenheid hoor..

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:04

Als reactie op jouw reactie: mijn pony had ook zeker niet alle symptomen van (winter)hoefbevangenheid. Juist daarom heb ik zo lng aangemodderd en doorgezocht.. dierenarts dacht ook niet aan HB maar ben blij dat ik foto’s heb gemaakt! Die onzekerheid trok ik erg slecht :Y) Én mijn gevoel zei dat het niet klopte.. daar probeer ik altijd naar te luisteren!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 23:32

Hmm nou dan hou ik haar zeker weten goed in de gaten, 8 feb komt de dierenarts voor enting+ tanden dus dan zal ik er nog eens naar vragen.

Net foto’s van de voetjes gemaakt, valt me op dat ze hier wel heeeel kort lijken... wat vreemd is want op de foto die ik eerder in het topic zette was/leek dit helemaal niet zo extreem.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit was voor het bekappen vandaag:

Afbeelding

Steunsels zijn iets aan de lange kant maar niet omgeklapt.

Foto van zondag/maandag
Afbeelding
Ik ben hierna niet meer met haar weggeweest/op t harde geweest, ze heeft dus enkel op rubberen matten gelopen en wat stapjes in de bevroren weide. Echt afgesleten kan dus niet.

De hoefsmid heeft er overigens niks afgehaald, alleen een hoekje voor het lipje van het ijzer.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:02

Denk dat het gewoon vertekend met het ijzer eronder. Loopt ze nu wel weer goed met de ijzers?

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:09

Steunsels zijn echt wel te lang en vergroeid (geplet eigenlijk) daardoor zijn de zijdelingse straalgroeven zo ‘breed’
De hoef is ook wat ondergeschoven zo te zien. Misschien iets om te overleggen met je smid (maar dit is een foto van voor het bekappen dus weet niet hoe t er nu uit ziet natuurlijk)
Kan een goede reden zijn waardoor ze gevoelig liep.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 11:48

WesternWay schreef:
Steunsels zijn echt wel te lang en vergroeid (geplet eigenlijk) daardoor zijn de zijdelingse straalgroeven zo ‘breed’
De hoef is ook wat ondergeschoven zo te zien. Misschien iets om te overleggen met je smid (maar dit is een foto van voor het bekappen dus weet niet hoe t er nu uit ziet natuurlijk)
Kan een goede reden zijn waardoor ze gevoelig liep.

Hmm oke, wat is ondergeschoven? Kun je dat uitleggen? Dat ga ik zeker even overleggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:12

Mijn paard heeft voor ook leertjes maar er blijven nog steeds wel ijs klompjes onder zitten. Ik moet ze er evengoed nog onder uit bikken

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:26

Niet om vervelend te doen over het steunsel verhaal maar zelfs met de beste langdurige NB inzet is mijn pony niet ontspannen geworden op harde ondergrond. Het gaat gewoon niet voor alle paarden op. Wat niet wil zeggen dat je er helemaal niet op moet letten hoor, alle beetjes helpen dus dit wellicht ook, maar je moet het imo in verhouding blijven zien.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 23:32

Popstra schreef:
Mijn paard heeft voor ook leertjes maar er blijven nog steeds wel ijs klompjes onder zitten. Ik moet ze er evengoed nog onder uit bikken

Vanochtend stonden ze in de wei te scharrelen en zat er niks onder, echter toen ik vanmiddag een stuk ging wandelen kon ik een paar keer ijsklontjen eronderuit tikken ja, niet echt ballen gelukkig maar wel een redelijke ophoping. In de wei lijkt ze er minder last van te hebben dus. Waarom heb jij een leertje? Ook voor de sneeuw of voor anderen redenen?

Shalimar schreef:
Niet om vervelend te doen over het steunsel verhaal maar zelfs met de beste langdurige NB inzet is mijn pony niet ontspannen geworden op harde ondergrond. Het gaat gewoon niet voor alle paarden op. Wat niet wil zeggen dat je er helemaal niet op moet letten hoor, alle beetjes helpen dus dit wellicht ook, maar je moet het imo in verhouding blijven zien.

Dit kan ik idd inzien, ik heb alles graag zo natuurlijk mogelijk maar ik vind inderdaad wel dat je aan sommige dingen niet kunt ontkomen, dus mocht ze nou na een lange periode van natuurlijk bekappen/ hoefschoenen etc nogsteeds gevoelig blijven, zijn ijzers in mijn ogen (na onderzoek van de dierenarts met evt foto’s) een oplossing.

Ze liep vandaag goed over het harde! Stapte vlot door, nou zegt dit nog niet meteen alles omdat ze ook wel veel energie heeft en dan sowieso wel snel over haar (pijn)grenzen gaat om te kunnen dribbelen etc. Maar voor nu lijkt het zeker resultaat te geven!

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:05

Ik denk dat ijzers een goede oplossing is. Op de foto van de onderkant lijkt de draagrand wat kort en loopt ze op de zool. Dus met ijzers heb je dat probleem al opgelost. Wat hoefbevangenheid betreft, mijn vorige paard was hoefbevangen en die liep juist niet goed met een ijzer met 1 lip. Die had ijzers met twee lippen zodat hij geen druk op de toon had. Dus als ze nu beter loopt denk ik dat het met ijzers gewoon goed komt.
Mijn paard staat met ijzers ook gewoon in de sneeuw en die krijgt geen ijsballen. Hij heeft grote platte voeten, de sneeuw lijkt toch meer te blijven plakken onder steile smalle voeten. Kan me wel voorstellen dat het bij jouw pony wel wat blijft plakken. No snow tussen de ijzers werkt wel beter als zooltjes.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:09

Hoe oud is ze? Klinkt voorij herkenbaar als artrose. . Gevoelig op harde en erger met kou, als ze dan ook nog snachts buiten staat word het er niet beter op.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 08:27

girlyggirl schreef:
Hoe oud is ze? Klinkt voorij herkenbaar als artrose. . Gevoelig op harde en erger met kou, als ze dan ook nog snachts buiten staat word het er niet beter op.

7 jaar oud, de dierenarts verwachte het zelf niet. Ze is ook hooit in haar leven overbelast geweest, pas vanaf 6 jaar is ze intensief aan het werk gezet. Het zou natuurlijk altijd kunnen. Zijn er meer symptomen van artrose? En is het normaal dat het bij artrose niet meer te zien is met ijzers?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:39

Ik begrijp niet zo goed waarom jouw bekapper die steunsels niet weghaalt. Die zijn duidelijk erg overgroeid. Dit geeft pijn. Nu er een ijzer onder zit raken de steunsels de grond niet meer (dus: symptoombestrijding). Ik zie het wel vaker bij traditionele smeden, ook bij ons op stal, dat de steunsels erg overgroeid zijn en ze daar niets aan doen. Ik begrijp dat niet?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:26

Ik herken het verhaal ook van mijn Haflinger, daar is als 8-jarige op beide voorbenen flinke artrose geconstateerd. Pas met 5 jaar aan het werk gegaan en ook gezonde afstamming. En ik hoor het echt wel vaker op die leeftijd.
Ik hoop voor je dat de ijzers de hoeven genoeg rust geven en ze hierna lekker zonder verder kan, maar mocht de gevoeligheid terug komen adviseer ik je wel haar op de foto te zetten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:21

Wat betreft bevangenheid. Bij mijn pony is het laatst aan het licht gekomen maar al langer aan de gang. Van de zomer stond ze op hooi en zeer beperkt gras en liep ze heel licht kreupel (knikje in draf). Achteraf was het toen al bezig. Dus al die andere symptomen zijn niet altijd nodig.

Wel fijn dat een ijzer lijkt te werken. Blootsvoets is natuurlijk geweldig en iets wat de meeste het liefste hebben maar blijven aanmodderen en toch periodes pijn is ook niet fair. Mijn grote had periodes dat ze flink gevoelig was en heb jaren aangekeken, hoefschoenen, andere hoefsmid proberen etc. Toen ze voor een peesblessure Door de da op ijzers werd gezet merkte ik pas hoe vaak en veel ze echt gevoelig liep.... zon wereld van verschil met ijzers!! En inmiddels staat ze er al 4 jaar op en ik had het achteraf Veel eerder moeten doen. Sneu dat ze zo'n tijd zo gevoelig is geweest.

Mijne staat 24/7 en heeft sneeuwzolen, een klomp te zien.
Van de zomer zonder proberen kan altijd en als het dan weer stuk pijnlijker is zit een ijzer er ook zo weer onder. Je weet nu dat dat helpt en kan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:37

Mijn paard heeft leertjes om een beetje te dempen. Die kan niet zonder ijzers voor vanwege slechte stand voeten en hij loopt regelmatig in de stapmolen waardoor de voeten giga snel sleten.