Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gypsy schreef:Ts, besef wel dat een ijzer tot gevolg kan hebben dat de hoef nog langzamer gaat groeien. En dat je dan wellicht nooit meer van de ijzers af komt. Dat vertellen ze je er niet bij.
Ik heb zelf de cursus natuurlijk bekappen gedaan. Ik was sceptisch, maar na de cursus ben ik zelf aan de slag gegaan en dat ging prima! Paardlief staat beter op haar voeten dan ooit tevoren.
Als ik echt lange stukken over asfalt moet, doe ik hoefschoenen aan. Ideale oplossing, beter en goedkoper dan ijzers.
Kinke schreef:kijk wel uit met dat leertje...daaronder is het een lekker broeinest voor allerlei bacteriën
esmee_stip schreef:Ondanks dat je inmiddels al hebt beslagen wil ik je mijn ervaring nog meegeven.
Mijn pony heeft heel erg lang heel gevoelig gelopen. Ze was in het begin goed op gewicht, geen redenen om aan hoefbevangenheid te denken. Ze stond in de zomer op de wei, nergens last van: in de winter op de paddock met onbeperkt hooi gelijk weer gevoelig. Op foto’s leek ze niet bevangen en geen dunne zolen te hebben. Helaas bleef de gevoeligheid wel een probleem. Ik heb natuurlijk laten bekappen, hoefschoenen, plakschoenen, en alleen dat laatste maakte iets verschil. Een paar maanden laten weer foto’s gemaakt: toen was er een lichte kanteling te zien, dus wel bevangen (geweest). Ijzertjes beslaan liet ze niet toe: dat was te gevoelig. Inmiddels ben ik er na een paar seizoenen achter dat mijn pony zomers weinig problemen ervaart, maar ‘s winters door de kou bevangen kan raken. Dit wordt door heel veel mensen onderschat! Lees je daar eens over in
Een ijzertje kan de acute symptomen wel weghalen, maar neemt de oorzaak mogelijk niet weg. Stel dat het wel hoefbevangenheid is, dan moet je ook echt iets doen om te voorkomen dat ze weer bevangen wordt.
Daarnaast lees ik dat je paard nu op het gras staat: dit is echt ontzettend risicovol als je twijfelt over bevangenheid. Met dit winterse weer zit het bomvol fructaan!! Van een uurtje gras kunnen zo bevangen staan. Ook zit er heel veel verschil in ruwvoer: ik kan nu eindelijk onbeperkt heel arm gedorst hooi geven (graszaadhooi), van ieder ander type ruwvoer werd ze direct weer gevoelig.
Mogelijk kun je hier toch nog eens naar kijken. Twee foto’s kunnen een hoop uitsluiten en zijn echt niet zo duur![]()
Sterkte!
Faitherr schreef:Zo moeilijk omdat hoefsmeden vaak ook pro-ijzer of anti-ijzer zijn, maakt het moeilijk om te bepalen of de hoefsmid nou ook echt alle opties overweegt.
Ik wil uiteraard de beste oplossing voor haar, dus ik wil haar echt geen ijzers ‘ontzeggen’ als dit dé oplossing is, maar dan wil ik wel weten dat ik alle opties overwogen heb.
Humpiedumpie schreef:Faitherr schreef:Zo moeilijk omdat hoefsmeden vaak ook pro-ijzer of anti-ijzer zijn, maakt het moeilijk om te bepalen of de hoefsmid nou ook echt alle opties overweegt.
Ik wil uiteraard de beste oplossing voor haar, dus ik wil haar echt geen ijzers ‘ontzeggen’ als dit dé oplossing is, maar dan wil ik wel weten dat ik alle opties overwogen heb.
Ga eens op zoek naar een natural balance bekapper. Die kijkt naar wat goed is voor het paard en durft daar eventueel ook tijdelijk een ijzer voor te gebruiken (liever niet) als dit in het belang van het paard is.
Edit; ik zie dat je er net ijzers onder hebt laten slaan.. wellicht is dit tijdelijk een goede oplossing.. kijk goed naar je paard, maar zo te lezen zit dat wel goed!
WesternWay schreef:Steunsels zijn echt wel te lang en vergroeid (geplet eigenlijk) daardoor zijn de zijdelingse straalgroeven zo ‘breed’
De hoef is ook wat ondergeschoven zo te zien. Misschien iets om te overleggen met je smid (maar dit is een foto van voor het bekappen dus weet niet hoe t er nu uit ziet natuurlijk)
Kan een goede reden zijn waardoor ze gevoelig liep.
Popstra schreef:Mijn paard heeft voor ook leertjes maar er blijven nog steeds wel ijs klompjes onder zitten. Ik moet ze er evengoed nog onder uit bikken
Shalimar schreef:Niet om vervelend te doen over het steunsel verhaal maar zelfs met de beste langdurige NB inzet is mijn pony niet ontspannen geworden op harde ondergrond. Het gaat gewoon niet voor alle paarden op. Wat niet wil zeggen dat je er helemaal niet op moet letten hoor, alle beetjes helpen dus dit wellicht ook, maar je moet het imo in verhouding blijven zien.
girlyggirl schreef:Hoe oud is ze? Klinkt voorij herkenbaar als artrose. . Gevoelig op harde en erger met kou, als ze dan ook nog snachts buiten staat word het er niet beter op.